AJM Moottorit

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

AJM Moottorit

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 27.9.2008 16:11

Elikkäs tollane AJM koneella oleva kolffi tuli ja nytte mietityttää että onko tuo vika vai ominaisuus että kun kone on kylmällä alueella (ne paksut viivat) ajelet rauhallisesti ja polkaset kaasun pohjaan isolla vaihteella ni nykäsee pari kertaa ja sitte on meno melko rauhaallista--> ei paineita. Elikkä se ei varmaankaa anna paineita kylmälle koneelle koska lämmin toimii aivan moitteetta, tollanen evry poksi siellä on mutta sama homma sen kanssa/ilman... Eli siis vika vai ominaisuus?

Mukavasti vetoja tossa on kyllä ;) 310nm+ toi evry viritelmä Jonka pitäs valmistajn mukaa antaa 20% lisää vääntöö :) Tiiä sitte...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 27.9.2008 20:52

ei pitäisi olla mitään isompia "kylmälle koneelle ei paineita" -ohjelmia. voisin veikata, että menee vikatilaan kun nostaa paineet yli rajojen. kun kylmänä polkaiset ja nykäisyn jälkeen hyytyy, niin kulkeeko lämpimänäkään kunnolla kun et sammuta autoa välissä(sammuttaminen nollaa vikatilan)? onko vag-com tai ihan ahtopainemittari mahdollisuutta olemassa, jotta näkis paineet. vakio paineet ovat ~1,2 baaria ja vikatilaan jossain 1,6 baarin pinnassa.

haulla löytyy paljon aiheesta vnt siipien jumiminen.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 27.9.2008 21:32

Mulla toi car-chip OBD mötikkä on, se väittää ahdoiksi just jotain 1,56 tms, ahtopainemittari olis tosiaan kiva..
Mutta ei sitä sammuttaa tarvii, samalla reissulla kunhan motti lämpee ni alkaa vetää.
Pitää käyttää noi vikakoodit lukee liikkeessä..
Se vedon loppuminen on todella terävä, selvästi portti aukee, mutta tossiaan lämpösellä koneella vetoja on kivastiiiiiiii...

Auto on seissy melkosen kauan, ainaki jarrut oli sen näköset ja todella kivassa jumissa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.9.2008 22:24

jos pilkkua viilataan nii siinä ei porttia ole, mut tavallaan sama homma, jos vnt-siivet jumittelee niin vois tommosta tehä, niinku jullikin tossa mainitti

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 28.9.2008 9:08

niin ja ei ne siivet välttämättä jumittele, vaikkka kaikki merkit viittaisivat siihen...itse kaksi "jumittelevaa" yliahtavaa vnt ahdinta korjannut sillä, että säätänyt siipien ohjaus tankoa oikeaan mittaan. sieltä kuulemma kuluu se siipien ohjausmekaniikka ja tarvii säätää kohdilleen..

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 6.10.2008 21:02

No niin nytten se vika sitten löytyi, se ahdinta säätävä "kello" on rikki. ilmeisesti siellä joku kalvo on...
Mikäs ahdin tässä 115hp AJM koneesssa on?
Tuosta aihetta käsittelevästä topickista en osannut tulkita oikein kunnolla.
Tiedossa on että Garretti se siellä majailee, olisikos se sitten tuo GT1749V?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.10.2008 21:28

jep sellanen sielä

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 7.10.2008 7:55

Millä tuollainen alipainekellon rikkinäinen kalvo todetaan?
Vallitsevasta ilmanpaineesta ja auringon asennosta kuuhun verrattuna?

Vai onko sille oikein jokin testi?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.10.2008 11:38

jakajapumpullisessa saa testinkin päälle misä se liikuttelee sitä tapista tappiin, en tiä toimiiko pumpparis, mut usein se tanko menee ihan veltoks ku se kello rikki menee, tanko tarvii tietty olla irti vnt-säätötangosta et pääsee sitä hyvin liikuttelemaa

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 7.10.2008 15:03

Tuli mieleen tosta vikatilaan menosta että ittellä ei mee vikatilaan vaikka oon saanu parhaimmillaa ahtamaan 1.8bar? Vag-comin mittaus loppuu 1.56 mutta ahtopainemittarin asennuksella sain todelliset näkymään. Pyynti on 1.4bar eli ilmeisesti pitää tankoa säädellä?

Jos N75-venttiili on rikki niin miten ahdot käyttäytyy?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 7.10.2008 15:04

tökkää letku siihen alipainekelloon ja ime letkusta. jos ei vuoda läpi niin hyvä ja jos jaksat imeä vielä kellosta lähtevän tangon liikkeelle niin vielä parempi

E: tämä siis vaggineelle vastaukseksi

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 7.10.2008 18:22

No perhana, tuo onkin hyvän oloinen testi.

Toi Terzinkin on hyvä mutta vähän työläämpi toteuttaa.

Betamax, ahtaako se jatkuvaa noin paljon, vai piikkinä?

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 7.10.2008 18:27

Ite nappasin sen letkun irtti ja imin tollasella alipaine/paine pumpulla, tappi liikahti todella vähän lähes olemattomasti...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.10.2008 18:41

onko varmasti se kello rikki ? ettei olis siivet jumis ja sen takia ei liiku.... kokeiles letku irti siitä kellolta käydä ajamas,.... ei pitäs ahtaa ku isommilla kierroksilla vähäsen

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 7.10.2008 19:20

vaggine kirjoitti:Betamax, ahtaako se jatkuvaa noin paljon, vai piikkinä?

Vaikee sillee sanoa ku ei voi rasittaa kolmosella alta 3000rpm täydellä kaasulla koska kytkin luistaa niin pahoin, mutta kerran ku se piti vähä paremmin niin sain piikkaamaan 1,8-9bar mutta aina sen saa ahtamaan ainakin 1,7bar. Muuten ahdot käyttäytyy lähes pyydetyn mukaisesti, ehkä n.0,1-2bar yli pyynnin mutta sitte ku pyytää 1,4bar niin ahtaa reippaasti yli joten olen siitä päätellyt että tangon säätö vain heittää, olenkohan oikeassa? Vai meneeköhän ahdot muuten vaa ylitte kun ecu luulee että ahtaa 1,54bar(siihen asti tuo vakio mappi mittaa) ?

Koitin vagcomilla testata sitä n75:sta ja ilmeisesti toimii koska kun se oli OFF niin kierrokset nousi pikkuhiljaa 1300rpm asti ja sitte taas ON ja käynti muuttu jne.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 7.10.2008 19:47

Niin, polo ei taidakaan olla ihan vakio?

Vaikka kyllä minäkin evryllä saan piikittämään 2bar, jatkuvat sillä sitten 1,3bar nurkilla.

VNT-ahtimessa kai rikkinäinen N75, joka ei ohjaa alipainetta VNT:n kellolle ollenkaan, voi aiheuttaa tuon kaltaista käyttäytymistä.
Silloinhan VNT ei säädy mihinkään?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 7.10.2008 20:43

jos n75 ei anna ollenkaan alipainetta kellolle niin ei ahda ollenkaan(voi todeta myös ottamalla letkun irti kellolta, niinkuin TerZi1982 jo sanoikin). siipien liikkeen näkee helposti kun auto käydessä vetää alipaine letkun irti kellolta ->tanko tulee kellosta ulospäin. niin ja ainakin itsellä saa piikittämään kahteen baariin kun sopivasti polkaisee(sopiva tasainen vedätys päällä että ahdot reilu 1bar ja kun runttaa läpän lattiaan niin piikittää jopa 2bar). max pyynti ahdoissa siis 1,3, mutta antaa noin 0,1 liikaa, pakopaineen aika tarkalleen samat kuin ahdot(joskus 0,1 vähemmän, joskus 0,2 enemmän).

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 8.10.2008 15:07

Juu ei ole polo aivan vakio mutta kyllähän niiden ahtojen silti pitää seurata pyyntiä :) Näistä päätellen selviän tästä ilmeisesti pelkän tangon säädöllä.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 31.1.2009 13:30

Onko AJM koneet oikeasti niin heikkoja mitä niistä pelotellaan? Kansipahveja ilmeisesti menny jonkin verran, mutta mites muuten? Onko alkuperäistä parempaa pahvia saatavilla ja kestääkö sillä paremmin? Mitäs muita mahdollisia ongelmia ollut AJM koneissa? Onko eroa Audin ja VW välillä koneissa?

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 31.1.2009 13:42

Ei kai niissä ole muuta heikkoa kuin se kannentiiviste. Joillain se kestää pitkään, joissain on sitten vaihdettu jo pienillä kilometreillä. Oman AJM-moottorin tiiviste vaihdettu 132 tuhannen kilometrin tietämissä. Itse olen ajellut autolla 50 tuhatta ilman huolia. Tai, mitä nyt N75 on luonnollisesti kiukutellut.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 2.2.2009 14:11

Aikoinaan siskonmiehen autosta meni heti uutena kannentiiviste, omalla (jo ex) tuli 200tkm täyteen, eikä ongelmia. Eli voi mennä nopeasti, tai sit ei..

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 3.2.2009 19:42

Oiskos jollain heittää valistunutta veikkausta mikä ajm-moottorisessa a4 audissa risoo, kun veto hyytyy täyskaasu kiihdytyksessä noin 2800 kierroksen kohdalla ja tuosta ylöspäin kiihtyy tosi laiskasti..? Vakio auto, ei vikakoodeja päällä, ahtaa noin 1,2bar ja 180 tkm ajeltu..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 3.2.2009 23:23

Jos pudotat kiekat alas ~1000rpm ja lähet taas kiihdyttämään, niin meneekö ok taas sinne 2800rpm?
Vai pitääkö ensin käyttää autosta virrat pois, että alkaa yleensäkään mennä?

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 3.2.2009 23:39

maf

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 4.2.2009 11:23

Joo ihan normaalin tuntuisesti vetää tuonne kolmen tonnin kieppeille tyhjäkäynniltä, mutta sit hyytyy totaalisesti. Ei auta välillä sammuttaminen. Oisko kuitenkaan maffi sökö, kun mitä mä olen törmänny maf-vikoihin, niin veto on ollut puutunutta koko kierrosalueen..?? Tiedä häntä, mutta mitäs vag-testerin pitäis näyttää maffin arvoiksi täyskaasukiihdytyksessä tälläisessa kikottimessa?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 4.2.2009 13:11

Kyllä tuo maffivialta kuitenkin haisee.

Maffin pitäis näyttää (actual) yli pyydetyn (specified) ainakin. Usein vaan maffi on jo osittain huonona, vaikka actual olisikin esim. 860.
Tonnin kieppeillä se on hyvä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 21 vierailijaa