Koneesta kuuluu metallinen kalke (RATKAISTU)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Koneesta kuuluu metallinen kalke (RATKAISTU)
VW Caddyyn tehtiin seuraavat toimenpiteet:
- Suuttimet vaihdettiin
- Jakajapumppu vaihdettiin TD-malliin
- Välijäähyn asennus.
Nyt kone käy ja kukkuu hienosti muuten mutta ajossa, siis nimenomaan vaihde päällä jostain moottorin suunnasta kuuluu metallinen kalke. Sellainen klank-klank ja tahti nopeutuu mitä lujempaa ajaa?
EDIT ääni tosiaan kuuluu ilman vetoakin, kun antaa paikallaan hieman kaasua.
Olisko ajatuksia mikä voisi aiheuttaa ko. äänen?
Heh, homma (toivottavasti) ratkaistu:
Kun pumppu vaihtui niin vaihtui samalla suutinputket. Nyt sitten kylmäkäynnistysvivun vaijeri otti kiinni suutinputkiin ja siitä tuli tuo ääni ohjaamon puolelle.
Suutinputkeä käännettiin hieman ja nyt ei ota kiinni niin äänikin on poissa.
Puuuh....
- Suuttimet vaihdettiin
- Jakajapumppu vaihdettiin TD-malliin
- Välijäähyn asennus.
Nyt kone käy ja kukkuu hienosti muuten mutta ajossa, siis nimenomaan vaihde päällä jostain moottorin suunnasta kuuluu metallinen kalke. Sellainen klank-klank ja tahti nopeutuu mitä lujempaa ajaa?
EDIT ääni tosiaan kuuluu ilman vetoakin, kun antaa paikallaan hieman kaasua.
Olisko ajatuksia mikä voisi aiheuttaa ko. äänen?
Heh, homma (toivottavasti) ratkaistu:
Kun pumppu vaihtui niin vaihtui samalla suutinputket. Nyt sitten kylmäkäynnistysvivun vaijeri otti kiinni suutinputkiin ja siitä tuli tuo ääni ohjaamon puolelle.
Suutinputkeä käännettiin hieman ja nyt ei ota kiinni niin äänikin on poissa.
Puuuh....
Viimeksi muokannut pepputemppu, 22.9.2008 10:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Kiitoksia vastauksesta, vetari se ei taida olla kun pääsin tänään vitutukseltani asiaa kuuntelemaan niin kyllä tuo "tsak-tsak-tsak" ääni kuuluu myös ilman vetoa.
HolySmokissa kauppasivat pumpun ajoitus/ennakko ongelmaa. Asia voi olla näin, pitää kysyä asentajalta.
Niin, sellainen hassu vielä että ei tuo ääni pistä korvaan päältäpäin, ts. moottorin päältä vaan ohjaamon puolelle...
HolySmokissa kauppasivat pumpun ajoitus/ennakko ongelmaa. Asia voi olla näin, pitää kysyä asentajalta.
Niin, sellainen hassu vielä että ei tuo ääni pistä korvaan päältäpäin, ts. moottorin päältä vaan ohjaamon puolelle...
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14.6.2008 22:49
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Jakopäänhihna ja rullat vaihdettiin samalla mutta nokan ajoitus pitäisi olla kunnossa, kysyin myös tätä asentajalta. Olivat katsoneet merkit kuntoon ja olivat tehneet vielä omat merkintänsä joista olivat varmistaneet asian.
Osaisko joku (Sampo Severi?) kuvailla miltä tuo suuttimien/suutin putkien tukkeutuminen kuulostaa? Kun kädellä kokeillen putkistossa "sykkii" tuon äänen tahtiin. Ja äänihän on lähinnä tsäk-tsäk-tsäk ja nopeutuu/hidastuu kaasujalan mukaan.
Osaisko joku (Sampo Severi?) kuvailla miltä tuo suuttimien/suutin putkien tukkeutuminen kuulostaa? Kun kädellä kokeillen putkistossa "sykkii" tuon äänen tahtiin. Ja äänihän on lähinnä tsäk-tsäk-tsäk ja nopeutuu/hidastuu kaasujalan mukaan.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14.6.2008 22:49
niin itselläni oli 1.6D jossa suutin jumitti (ääni kuin rautaa männän päällä ja todella voimakas) tämä pysyi poissa kun joskus lisäsi kakstahtia tankkiin. hukkaletkun tukkeutumisen ääniä en kunnolla muista! mutta häiritsi kovasti...kuvailemasi tsäk-tsäk vaikuttaa ennemmin vuodolta. kokeile kuunnella konetta, harjateräs noin 50cm toinenpää suutinrunkoon, lokinkylkeen, kanteen, toinenpää nyrkkiin ja korvaa vasten....
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Heh, homma (toivottavasti) ratkaistu:
Kun pumppu vaihtui niin vaihtui samalla suutinputket. Nyt sitten kylmäkäynnistysvivun vaijeri otti kiinni suutinputkiin ja siitä tuli tuo ääni ohjaamon puolelle.
Suutinputkeä käännettiin hieman ja nyt ei ota kiinni niin äänikin on poissa.
Huoh, jos se tuossa vain oli niin kyllä kivi tippui sydämmeltä!
Kun pumppu vaihtui niin vaihtui samalla suutinputket. Nyt sitten kylmäkäynnistysvivun vaijeri otti kiinni suutinputkiin ja siitä tuli tuo ääni ohjaamon puolelle.
Suutinputkeä käännettiin hieman ja nyt ei ota kiinni niin äänikin on poissa.
Huoh, jos se tuossa vain oli niin kyllä kivi tippui sydämmeltä!
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Vastataan vanhaan ketjuun:
Heh, ei sitten ollut nokan ajoitus kohdallaan:
Mäntä saanut kipeää, samanlaiset jäljet kaikissa.
Löytyi sitten vihdoin paikkakunnalta diesel-asiantuntija, peuhaa tosin enemmän traktorien kanssa.
Vein Caddyn tuonne suuttimien tarkistusta varten ja lopputulos oli että:
- Sylinterit soikeat, nyt porattu ,50 ylikokoon.
- Nokan ajoituksen takia venttiilit ja männät ottaneet kipeää. Kansi koneistettu ja muutenkin kunnostettu.
- Samalla huomattiin että turbo roiskii öljyä läpi. Tarkoitus oli jokatapauksessa jossain vaiheessa huollattaa mutta noin huono kunto oli ylläri.
Halpaa ajoa... No nyt sentään kone on niinkuin uusi, vaihtokonetta mietin mutta kun ei niistäkään koskaan tiedä millaisen saa.
Heh, ei sitten ollut nokan ajoitus kohdallaan:
Mäntä saanut kipeää, samanlaiset jäljet kaikissa.
Löytyi sitten vihdoin paikkakunnalta diesel-asiantuntija, peuhaa tosin enemmän traktorien kanssa.
Vein Caddyn tuonne suuttimien tarkistusta varten ja lopputulos oli että:
- Sylinterit soikeat, nyt porattu ,50 ylikokoon.
- Nokan ajoituksen takia venttiilit ja männät ottaneet kipeää. Kansi koneistettu ja muutenkin kunnostettu.
- Samalla huomattiin että turbo roiskii öljyä läpi. Tarkoitus oli jokatapauksessa jossain vaiheessa huollattaa mutta noin huono kunto oli ylläri.
Halpaa ajoa... No nyt sentään kone on niinkuin uusi, vaihtokonetta mietin mutta kun ei niistäkään koskaan tiedä millaisen saa.
Heh, ei sitten ollut nokan ajoitus kohdallaan:
Mäntä saanut kipeää, samanlaiset jäljet kaikissa.
Tähän on hyvä laittaa jälkiviisaus. Kun jakopää on kasattu, pyöritä konetta vaikka kampuran pultista kierros ympäri jotta tunnet, ettei venttiilit ota mäntiin kiinni. Se on 1 hampaan verran pielessä kun nuo jäljet syntyy.
Lainattua:
Vähän päivitystä:
- Pumpun ajoitukset nyt kunnossa mutta eivät auttaneet moottorin sivuääneen.
- Asentaja epäilee "alapään laakereita", nosti auton pukille ja kuunteli alhaaltapäin. Ens viikolla ottaa öljypohjan auki ja katsoo saako sieltä lisäselvyyttä asiaan.
Jos maksoit tuollaiselle asentajalle jotain, niin pyydä rahasi takaisin korvauksien kanssa!
Vähän päivitystä:
- Pumpun ajoitukset nyt kunnossa mutta eivät auttaneet moottorin sivuääneen.
- Asentaja epäilee "alapään laakereita", nosti auton pukille ja kuunteli alhaaltapäin. Ens viikolla ottaa öljypohjan auki ja katsoo saako sieltä lisäselvyyttä asiaan.
Jos maksoit tuollaiselle asentajalle jotain, niin pyydä rahasi takaisin korvauksien kanssa!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa