Hei minulla on ongelma joka on että ilmeisesti kopan päällä olevasta öljyn huohotusputkesta pääsee öljyä imukanavaan tai ainakin se putki on öljyinen ja siitä eteenpäin kaikki putket on öljyisiä. Mistä tämä voisi johtua ja onko tähän minkälaisia korjauksia.
Oireina on vähän savuttaminen tai no ei nyt niin vähäinen ainakaan aikaisemmin kun oli yksi liitoskumi vähän revennyt niin se fuskasi.
Myös sellainen pahan kitkuaminen haju lähtee eli haisee pahalle...
Öljyä itse kone ei syö kauheesti olisiko jokin 0,5-1 litraa 15 000 välillä( tämä riippuu hirveesti öljystä aluksi söi mobililla 2-3 mutta nyt on shell)
Kiitoksia.
1.9 tdi AFN öljyä imukanavissa
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 tdi AFN öljyä imukanavissa
Viimeksi muokannut Enska82, 1.9.2008 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taitaapi olla melko normaalia, että sinne pääsee pikkasen öljyä. Kun ei taida mitään suodatinta tms.olla välissä. Itse korvasin alkuperäisen huohotinputken suodattimella. http://s420.photobucket.com/albums/pp288/TDITT/?action=view¤t=autoprojekti002.jpg
Öljyn kertyminen TDI:n imupuolelle on yleistä eikä vaadi toimenpiteitä, jos öljyn hävikki on tuolla mainitsemallasi tasolla.
Kampikammion paine ja turbon kompurapuolen "imu" sitä öljyä sinne imupuolelle ajaa. Liiallinen moottorin ohivuoto, väljä turbo tai tukkiintunut ilmanotto ovat pääsyyt tuohon.
Suurin ongelma mielestäni on tuon huohotusöljyn ja EGR:n yhteisvaikutuksena imusarjan seinämiin kertyvä piki. Tältä(kin) foorumilta löytyy esimerkkejä lähes umpeen muurautuneista imusarjoista. Helpoin lääke on EGR:n eliminointi, jolloin noki ei enää pääse imupuolta tukkimaan.
Jonkinlainen apu öljyn imupuolelle pääsyn estämiseksi on keruusäiliö siihen kampikammion ja kannen väliseen huohotuksen paluuputkeen. Tuon tarkoituksena on tiivistää öljypisaroita takaisin nestemäiseen muotoon. Tiivistynyt öljy valuu takaisin öljypohjaan eikä kulkeudu sumuna turbon imupuolelle. Jos muistan oikein, vuoden 1997 AFN:ssä tuota ei ollut, mutta ainakin 1999 mallisessa on jonkinlainen muovinen tekele jo vakiona. Näitähän joku rakenteli itsekin ja varmaan tuon originaalin voi jälkiasentaa vanhempiin koneisiin (jossei sitä ole). Näkyypä tuollainen erillinen keruusäiliö löytyvän esim. Holysmoken puolelta, hyvä vaihtoehto viritetyssä TDI:ssä.
Kampikammion paine ja turbon kompurapuolen "imu" sitä öljyä sinne imupuolelle ajaa. Liiallinen moottorin ohivuoto, väljä turbo tai tukkiintunut ilmanotto ovat pääsyyt tuohon.
Suurin ongelma mielestäni on tuon huohotusöljyn ja EGR:n yhteisvaikutuksena imusarjan seinämiin kertyvä piki. Tältä(kin) foorumilta löytyy esimerkkejä lähes umpeen muurautuneista imusarjoista. Helpoin lääke on EGR:n eliminointi, jolloin noki ei enää pääse imupuolta tukkimaan.
Jonkinlainen apu öljyn imupuolelle pääsyn estämiseksi on keruusäiliö siihen kampikammion ja kannen väliseen huohotuksen paluuputkeen. Tuon tarkoituksena on tiivistää öljypisaroita takaisin nestemäiseen muotoon. Tiivistynyt öljy valuu takaisin öljypohjaan eikä kulkeudu sumuna turbon imupuolelle. Jos muistan oikein, vuoden 1997 AFN:ssä tuota ei ollut, mutta ainakin 1999 mallisessa on jonkinlainen muovinen tekele jo vakiona. Näitähän joku rakenteli itsekin ja varmaan tuon originaalin voi jälkiasentaa vanhempiin koneisiin (jossei sitä ole). Näkyypä tuollainen erillinen keruusäiliö löytyvän esim. Holysmoken puolelta, hyvä vaihtoehto viritetyssä TDI:ssä.
Letkurepeämä oli minunkin AFN:ssäni varmaan osasyyllisenä, kun imusarja oli täynnä nokikuraa. Siivosin enimmät paineilmalla, laitoin muutamaksi tunniksi imusarjan upoksiin naftaan, pesin irtoavat painepesurilla ja poltin loput kuumailmapuhaltimella. Puolimetristä liekkiä pukkasi vielä kanavista, vaikka pesuri irrotti hyvin kuraa. Palanut karsta lenteli liekkien mukana oranssihehkuisena ja lopputuloksena oli puhdas imusarja. Ahdinremontti sai jäädä tulevaisuuteen, kun voimaa löytyi imusarjan puhdistuksella perstuntumalla 40hv.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa