1.9 tdi AFN öljyä imukanavissa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Enska82
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.11.2006 15:38

1.9 tdi AFN öljyä imukanavissa

ViestiKirjoittaja Enska82 » 1.9.2008 8:24

Hei minulla on ongelma joka on että ilmeisesti kopan päällä olevasta öljyn huohotusputkesta pääsee öljyä imukanavaan tai ainakin se putki on öljyinen ja siitä eteenpäin kaikki putket on öljyisiä. Mistä tämä voisi johtua ja onko tähän minkälaisia korjauksia.

Oireina on vähän savuttaminen tai no ei nyt niin vähäinen ainakaan aikaisemmin kun oli yksi liitoskumi vähän revennyt niin se fuskasi.
Myös sellainen pahan kitkuaminen haju lähtee eli haisee pahalle...

Öljyä itse kone ei syö kauheesti olisiko jokin 0,5-1 litraa 15 000 välillä( tämä riippuu hirveesti öljystä aluksi söi mobililla 2-3 mutta nyt on shell)

Kiitoksia.
Viimeksi muokannut Enska82, 1.9.2008 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 1.9.2008 16:04

Taitaapi olla melko normaalia, että sinne pääsee pikkasen öljyä. Kun ei taida mitään suodatinta tms.olla välissä. Itse korvasin alkuperäisen huohotinputken suodattimella. http://s420.photobucket.com/albums/pp288/TDITT/?action=view&current=autoprojekti002.jpg

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 1.9.2008 16:56

^ Ihan mielenkiinnosta. Oisko laittaa kuvia tosta ilmanputsari ratkaisusta.
Kiinnostais lähinnä se miten olet ratkaissut suodattimen pysymisen paikallaan/lämpösuojan.

Enska82
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.11.2006 15:38

ViestiKirjoittaja Enska82 » 1.9.2008 18:46

Siis onko se yleistä että myös kaikissa putkissa on öljyä kun sitä on sen verran että jos sormen pyöräytät jossain välissä niin se on kyllä ihan öljyinen vaikka heti siitä ennen imusarjaa?

Mistäs tämä huohottaminen voi johtua sitten? kansi?

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 5.9.2008 7:37

Öljyn kertyminen TDI:n imupuolelle on yleistä eikä vaadi toimenpiteitä, jos öljyn hävikki on tuolla mainitsemallasi tasolla.

Kampikammion paine ja turbon kompurapuolen "imu" sitä öljyä sinne imupuolelle ajaa. Liiallinen moottorin ohivuoto, väljä turbo tai tukkiintunut ilmanotto ovat pääsyyt tuohon.

Suurin ongelma mielestäni on tuon huohotusöljyn ja EGR:n yhteisvaikutuksena imusarjan seinämiin kertyvä piki. Tältä(kin) foorumilta löytyy esimerkkejä lähes umpeen muurautuneista imusarjoista. Helpoin lääke on EGR:n eliminointi, jolloin noki ei enää pääse imupuolta tukkimaan.

Jonkinlainen apu öljyn imupuolelle pääsyn estämiseksi on keruusäiliö siihen kampikammion ja kannen väliseen huohotuksen paluuputkeen. Tuon tarkoituksena on tiivistää öljypisaroita takaisin nestemäiseen muotoon. Tiivistynyt öljy valuu takaisin öljypohjaan eikä kulkeudu sumuna turbon imupuolelle. Jos muistan oikein, vuoden 1997 AFN:ssä tuota ei ollut, mutta ainakin 1999 mallisessa on jonkinlainen muovinen tekele jo vakiona. Näitähän joku rakenteli itsekin ja varmaan tuon originaalin voi jälkiasentaa vanhempiin koneisiin (jossei sitä ole). Näkyypä tuollainen erillinen keruusäiliö löytyvän esim. Holysmoken puolelta, hyvä vaihtoehto viritetyssä TDI:ssä.

Jusu1977
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.8.2008 19:40

ViestiKirjoittaja Jusu1977 » 6.9.2008 5:03

turboo mäkin olisin heti moittinu itellä samat oireet ja mutka vaihtuu lähipäivinä .

velsuk
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.10.2007 18:46

ViestiKirjoittaja velsuk » 8.9.2008 22:03

Letkurepeämä oli minunkin AFN:ssäni varmaan osasyyllisenä, kun imusarja oli täynnä nokikuraa. Siivosin enimmät paineilmalla, laitoin muutamaksi tunniksi imusarjan upoksiin naftaan, pesin irtoavat painepesurilla ja poltin loput kuumailmapuhaltimella. Puolimetristä liekkiä pukkasi vielä kanavista, vaikka pesuri irrotti hyvin kuraa. Palanut karsta lenteli liekkien mukana oranssihehkuisena ja lopputuloksena oli puhdas imusarja. Ahdinremontti sai jäädä tulevaisuuteen, kun voimaa löytyi imusarjan puhdistuksella perstuntumalla 40hv.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa