1.9TDI:n (ALH) virityssuunnitelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

zeddar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.8.2008 5:36

1.9TDI:n (ALH) virityssuunnitelma

ViestiKirjoittaja zeddar » 27.8.2008 8:13

Moi,

Omaan ALH-moottorilla varustetun 66kw golf-voimanpesän ja nyt iski
tarve saada _voimaa_.

Viimeiset päivät ovat menneet töissä forumeita selaillen ja päädyin tällaiseen
toimintasuunnitelmaan jotta saisin moisesta virvelistä n. 150-180hp:

1) isompi ahdin, Garrett GT1749VB.

2) Race 520 -suuttimet. (Paikka mistä ajattelin nuo hankkia esim. holysmoke.fi, muutkin käy jos joku kertoo hyvän paikan, mutta minulle saa myös tarjota suuttimia jos jollakin ylimääräisiä!)

3) Karalalle / Hariselle koodattavaksi.

4) Kytkimen vaihto noiden toimenpiteiden jälkeen, heti kun vanha antautuu.

5) Muokkauksia putkistoon

Avoimia kysymyksiä vielä:

Tuohon koodaukseen liittyen; onko kenelläkään kokemuksia tuusulassa toimivasta motorbit:stä? Vai onko Karala / Harinen ainoa _oikea_ vaihtoehto?

Puuttuuko tästä listasta mielestänne jotain? (esim. 3 Bar map?)

Terveisin,
Tumpelo joka yrittänyt käyttää searchia

Edit: muokattu asennusjärjestystä sekä lisätty turbon tyyppi.
Edit2: Muokattu ja lisätty steppejä listaan.
Viimeksi muokannut zeddar, 28.8.2008 17:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.8.2008 8:31

Ota mieluummin suoraan Race kärjet. Helpompi sitten ottaa sitä tehoa lisää jos haluaa. Ekaksi laittaisin ahtimen kiinni ja sitten suuttimet. Sen jälkeen vasta lastun tekoon. Raceilla voit saada vakio ahtimen rikki. IQ säädöillä voinee jonkin verran pelata suuttimien vaihdon jälkeen ennen lastutusta. Tehotavoitteesi on ihan hyvin mahdollinen riippuen turbon koosta. Kuulerin suosittelisin kuitenkin laittamaan keulalle. Vakiokytkin kyllä antautuu noilla 180 hv tehoilla. Laatikon kestossa ei todennäköisesti ole mitään ongelmia.

zeddar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.8.2008 5:36

ViestiKirjoittaja zeddar » 27.8.2008 8:40

Kiitos!

Eli muokataan plania sen verran, että lähdetään ahtimen vaihdolla liikenteeseen ja sitten race suuttimien kautta lastutukseen.

Mutta nyt vaan malttamattomana odotetaan vastausta Fin-turbolta, että millaiset bolt-on turbot tuohon käyvät (ja mitä maksaa)

edit: itse itselleni vastaten kytkimen tekoon: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=76 ... kytkin+alh

edi2t: Millaisia tehoja tuo vakiokytkin kestää? En mieluusti lähtisi kytkimenvaihtorumbaan, mutta katsotaan...

p.s. edelleen kelpaa nurkissa lojuvat sopivat osat! :)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 27.8.2008 9:36

Ennen moottorinohjauksen käpälöintiä hieman avarampi putkisto, ei välttämätön mutta suositeltava.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 27.8.2008 13:20

Vaikka se kytkimen vaihto on jonkin sortin urakka ja ei kovin mieluinen sellainen, niin se on silti tehtävä, vakio kytkin ja vauhtipyörä yhdistettynä tuon kokoluokan ahtimeen tuottaa alakierroksilla niin paljon vääntöä että kyseessä on tämän jälkeen entiset voimapätkinnän osat.

Kaikkea voidaan rajoittaa muokkaamalla syöttökarttoja, mutta onko tästä sitten käytännön iloa kun autossa on suuri määrä rahaa kiinni ja tämän huomaa vasta kierrosluvuilla jota ei normaaliajossa edes yleensä käytä?

Oma henkilökohtainen ehdotukseni on sellainen että laittaisit kerralla isomman ahtimen kuin tuon VB loppuisen, varsinkin jos olet ajatellut syrjäyttää egr venttiilin toiminnan.
Isommalla ahtimella välttyisit kauheilta pakopaineilta- ja lämmöiltä, noin 180hv jarrutetut tehot 10mm nestepäällä ja 1.5bar ahtopaineella tarkoittaa pitemmässä vedossa yli 800c lämpötiloja turbiinikotelossa, pakopaineet nousevat myöskin hetkellisesti niin korkeiksi että 2.5bar teollisuusmittari ei enää asteikoltaan riitä.
Näinpä ollen, jos tykkää ajatella asioiden varjoisia puolia niin isompi ahdin ei olisi pahitteeksi noillakaan tehotavoitteilla, vaikka se nyt hyppien keikkuen pienemmälläkin onnistuu, tosin sillä kustannuksella että jos pakopaineet menevät alle ahtopaineiden niin alkuperäinen egr-systeemi ei voi enää toimia ilman mekaania muutoksia.

Selvää säästöä tulee myös rengaskuluissa kun alavääntö ei ole niin repivä.
Muutenhan tuon 1749VB:n kanssa saa oikein mukavan käyttöauton.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.8.2008 18:44

Minulla antautui vakio kytkin 320nm tehoilla, eli pelkästään pp502 suuttimet.. tehoa 143hp.

VB ahdin on aika rajoilla 180hp, itselläni jouduin porttaamaan pakopesän 186hp tehoilla, kun ahto karkaili (pakopaine liian suuri).
Minulla oli tuossa kokoonpanossa RACE520 suuttimet ja 12mm kiinan nestepää.
ECU oli vakio ohjelmalla ja IQ vähän yli 1.

Voimaa oli ykkös ja kakkos vaihteella liikaa, vääntöä 406nm@2500rpm.
Alustan päivitys koniin vaikutti 0.4s 0-100km/h kiihtyvyyteen ja 195 rengastuksesta siirtyminen 215 vaikutti saman verran.
0-100km/h meni 7.12s mitattuna G-techillä.
Tuolla setillä oli 320nm vääntöä vielä reilussa 4000rpm, eli veikkaan ettet saa moisilla tehoilla vakio kytkintä kestämään alkuunkaan.

Auto oli ykköskoppainen Octavia ALH koneella.

zeddar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.8.2008 5:36

ViestiKirjoittaja zeddar » 28.8.2008 6:13

Huomenta,

Näiden tietojen valossa olen jo valmis siihen, että kytkin lähtee vaihtoon ja henkisesti olen jo aloittanut valmistautumisen myös avaramman ja paremmin hengittävän putkiston tekemiseen. (Se ei ole kyllä ihan listalla ensimmäisenä, joten hautukoon vielä hetken ennen toteutusta.)

Tarkoituksena ei ole missään tapauksessa mennä yli 180hp, vaan tarkoitus on pysyä tuon ahtimen tarjoamissa rajoissa, vaikka sitten osin ohjelmallisesti rajoitettuna.

Alunperin tuo ahtimen vaihto tuli tuohon juuri sen tiedon takia, että jos vaihtaa pelkästään suuttimet ja ei koske turboon, tulee vakioturbolle nopeasti noutaja...ja toisaalta, ei se uuden mutkan tuoma muutama lisäheppakaan haittaa...

Nyt enää pitäisi löytää kaikki osat, kun niitä ei vielä takapihallakaan näytä kasvavan :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 28.8.2008 8:12

Noille tehoille riittää pelkän takavaimentajan vaihto vapaasti virtaavaan.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 1.9.2008 13:22

Vette: Itsekin ryhdyin tuohon porttaushommaan, mutta tyydyin vaan pyöristelemään reunoja. Näin siksi, että mun ahtimessa oli jo valmiiksi avarrettu pakopesää, siis tehtaalla! Liekö näissä ahtimissa sitten vuosimalli-kohtaisia eroja... Karkailua ei juuri ilmene enää, kun VNT-säätö on putsattu ja softa palikoiden mukaan.

Ihan kiva käyttöauto VB+Race+softa+putkisto -yhdistelmällä tulee... Itselläni vielä ajatuksena laittaa 12mm pää ja siirtopumppu. Nyt alkaa loppua kakku kesken ja ruiskutus menee pitkäksi. Tuloksena savua... No, tietääpähän kanssa-autoilijat mitä poltetaan ; )

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.9.2008 15:05

Kane: Kyllä mie uskoisin että savutus johtuu sulla enemmänkin ilman loppumisesta.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.9.2008 19:25

Asian pystyt vielä varmistamaan hyvin yksinkertaisilla mittareilla, lämpötilat ja paineet alkaa olemaan melko kovat jos vb:llä saisit poltettua kaiken mitä 10mm nestepää antaa pihalle 260. reikäisten kautta.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.9.2008 21:16

Itse en ymmärrä noiden 12mm kiinapäiden suosiota esim. alle 200hp AGR tai ALH koneissa. Itse en haluaisi/halua puolittaa hihnan vaihtoväliä nestepäätä vaihtamalla vaikka tehon puute johtuu liian pienestä ahtimesta. Omaan on etsinnässä 11mm orkkis pumppu, sillä hihnan vaihtoväli on 60tkm.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.9.2008 7:46

Miksei noihin voisi sitten vaihtaa vaikka 11mm kiina/alkuperäisen nestepään, käyttäen peruspumppuna kuitenkin 10mm versiota?
Tottakai alunperin tähän suunniteltu ja laadukkailla osilla varustettu pumppu on huomattavasti parempi, mutta myöskin uutena varmasti huomattavasti kalliimpi vaihtoehto.

Iso nestepää myöskin alkaa lämmittämään polttoainetta kohonneen ruiskutuspaineen vuoksi, ainakin pitemmissä vedoissa olisi varmaan hyvä olla jonkin sortin jäähdytin tuolle dieselille, kun kerran syöttöä on kunnolla niin jakajapumppu ei välttämättä kovilla kierroksilla kerkeä itse imemään dieseliä tankista ja tähän taas olisi ratkaisuna jonkinlainen siirtopumppu.
Eli nestepään vaihtaminen kerralla isoksi ei ollutkaan lopulta niin yksinkertainen ja simppeli asia kuin itse vaihtotyö taas on, mutta mitäpä sitä ei tekisi kunnon vetojen saamiseksi.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 2.9.2008 12:12

JukkaA: Olet mielestäni osittain oikeassa ilman loppumisen suhteen. VB:llä ei kuitenkaan ihan mahdottomiin päästä... Kai sillä liki 200hv voi päästä, mutta pakopaineet ja lämmöt ovat aika taivaissa jo ennen niitäkin lukemia...

Mutta: Kun ohjelmallisesti syöttöä lisätessä havaitaan jossakin vaiheessa, että ruiskutuksen osalta ennakot eivät pysy enää pyydetyssä, niin eikö se tarkoita sitä, että pumppu ei pysty tuottamaan tarvittavaa polttoainemäärää sylinteriin vaaditussa ajassa, ja ruiskutus "menee pitkäksi" ...? Niin sitä järkeilin, että suuremmalla nestepäällä saadaan tavaraa enemmän läpi, ja ruiskutustapahtuma pysyy oikea-aikaisena. Tuloksena vähemmän savua, vaikka ilmamäärään ei ole kajottu. Se on totta, että onko järkevää laittaa 12 vai 11mm pää; VB:lle 11mm:kin riittää varmasti.

Tietysti enemmän voimaa on parempi, mutta tuolla nestepäällä ja siirtopumpulla ajattelin lähinnä tuota savua saada pois... Ei sitä nyt ihan mahdottomia nytkään tule, kun IQ on 4,5 paikkeilla ja 60-120 menee n. 6 sec...

Niin eikös automaattilaatikolla varustetuissa ALH- koneissa ole 11mm päällä varustettu pumppu jo valmiiksi...?

Kuinka paljon oikeasti vaikuttaa imusarja? SDI:n sarjoja ainakin saa purkaamolta lähes ilmaiseksi, kun muihin kustannuksiin vertaa... : )

Ja edelleen hekumoin vesiruiskusta :D ...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.9.2008 12:42

Kyllä se 11mm pumppu löytyy juuri sieltä.

Nokka-akseli muutokset voisi olla kanssa varteenotettava vaihtoehto, noillakin ilmamäärillä mitä VB pystyy tuottamaan saadaan varmastikin jonkin verran vaikutusta.
Vesi/metanoli ruiskutus vähän kovemmissa vedoissa ei varmasti olisi pahitteeksi.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.9.2008 18:34

Itse veikkailisin ettei pumpun kotelopaine riitä jos ennakko alkaa tippumaan.. joka johtaa siihen että ennakko menee myöhäiselle ja alkaa savuttamaan.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 2.9.2008 18:45

Eli siirtopumppua kaipailee..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.9.2008 19:34

tai kotelopaineen nostoa...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 2.9.2008 20:17

10mm pumppu ja 11mm pää. ~200 konia. 11mm pumppu noin 230konia. pikkainen ero ;) Eli pumpuissa ei ole oikeasti ihan kaikki tai edes puoletkaan osista vastaavia. Ennakonsaadi, jouset, nokkalevy...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.9.2008 20:42

Mulla seuraa vakio 10mm pumppu jostain syystä ihan nätisti ennakkoja. Ruiskutusajat on pitkät kun karttojakin on joutunut jatkamaan. Moottorikoodina ALH eli sama pumppu kun AGR:ssä.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 3.9.2008 5:16

Paljonko on maksimi pyydetyt ennakot? Mulla jotain 22 astetta muistaakseni. 10mm päällä se seuraakin kyllä ennakkoja kohtuu hyvin. Sitten kun on isompi pää niin ainettakin menee sinne päähän enempi jolloin kotelonpaineet tuppaavat putoamaan. Tuosta taas seuraa ennakkojen jälkeenjääminen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.9.2008 6:06

Pitäs tarkastaa suoraan ohjelmasta eikä logista. Logista näyttäs että pyydetty yläkierroksilla 18.3 ja toteutunut 18 - 18.5 (n.4500 kierroksilla).

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 3.9.2008 14:56

Mulla seuraa ihan täysin 5300 keikalle asti missä sitten aletaan jo syöttöjä rajoittamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa