Nopeussignaali hukassa ECUlta + muuta mk3 cruise höpinää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

Nopeussignaali hukassa ECUlta + muuta mk3 cruise höpinää

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.8.2008 3:42

Törs!

Koitin katella, penkoa ja kaivella bittiavaruudesta tieto mutta en ole löytänyt ratkaisua.

Siis, lähtökohtana Vento AAZ, mihin vaihdettu AFN tekniikka. Kaikki toimii melkein niinkuin pitää. Ongelma nyt vakkaria asennettaessa on, että ECUpa ei näekkään auton nopeutta, eli toisinsanoen signaali uupuu. Mittaristo kyllä toimii vallan mainiosti ja näyttää just eikä melkein oikean nopeuden. Mutta siihenpä se sitten jää. Mistä johdosta tieto menee eculle ja mitä kautta? Minkä värinen se on?

Tuonne nyt viimeksi vaihdoin AFN:n oman mittariston piuhanipun mutta sekin oli päälisin puolin ja paperilappusen mukaan identtinen. Kasa valkosia johtoja siinä on, ja yksi erillinen, en nyt muista minkävärinen. Liekkö ollu punainen tai sininen. Mutta tämä erillinen johto roikkuu yksinään sielä eikä ole tähän päivään mennessä löytynyt vastakappaletta. Liekkö tämä sitten se signaalijohto mittaristolta eculle? Jostain löysin että 0-5V kait pitäisi näyttää nopeuden mukaan? Mihinkä tuon mittariston nipun yksinäisen johdon pitäisi mennä? Jossain on puhuttu että soittimen takaa löytyisi joku sinivalkea johto mihin tulee signaali mutta itsellä sitä ei ole. Ja sähköhommia tehdessä kojelauta purettuna, tarkistin että aaz:n ja afn:n kojelaudan niput oli samanlaiset.

Eikait tässä nyt pidä alkaa omia johtoja vetämään?! Tekniikanvaihdon tehneet, ja vakionopeudensäätimen asentaneet auttakaa!
Viimeksi muokannut Sami-, 10.8.2008 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 7.8.2008 9:23

Itselle vaihdoin Golffiin Cordoban AHU koneen. Samaa ongelmaa pukkas mutta sitten vetäsin oman piuhan mittaristolta ECU:lle Nastoja en muista mutta esim. Autodata osas kertoa. Omassa jäi se olikohan se violetti johto mittariston nipusta irtaalleen ja en edelleenkään tiedä mitä varten se on.. Nop. signaali oli yksi niistä valkosista ja sen mittariston johtojen numeroinnin löytää sen mittariston pään liittimestä kun ottaa sen nippusiteen ja sen kuoren pois.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 7.8.2008 14:38

Ecun 43 pinniltä, sinivalkea johto sulaketaulun taakse, W pistokkeen 1 pinniin.
Näin meni omassa, -96 Vento ja samanikäisen passatin johtosarja.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.8.2008 15:35

Kiitos!

Näillä jos pääsisi jo jotenkin eteenpäin ratkomaan pulmia.

Nuissa td:n ja tdi:n sulaketauluissa ei taida btw olla eroja?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 7.8.2008 19:23

Ei ainakaan semmosta eroa, että ei toimisi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.8.2008 20:33

Njoo, tuota hainki takaa ja tuokin siis poissuljettu. Kait se vain on vedettävä se uus johto suosiolla. Tyhmänä kysynkin siis että mimmonen on tuo W-liitin? Ja oliko nyt niin että se tuli sieltä ecun liittimen nasta #43:sta tuohon W-liittimen #1:een se sinivalkee? Vai tuohon se hyppylanka?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 7.8.2008 22:36

Sulaketaulun takana kaikissa pistokkeissa on joku kirjain merkki valettu siihen muovi runkoon, sieltä etsit W merkinnällä olevan, todennäköisesti tyhjän pistokkeen.
Johtosarjassa on valmiina johto, joka lähtee ecun liittimestä paikasta 43 ja menee hyttiin johtonipussa. on sellainen yksinäinen johto, jonka päässä on muovi liitin, sen tökkäät sinne W liittimen 1 pinniin.
Jos on VW johtosarja niin sinivalkea johto. Seatin johtosarjassa eri värinen.
Tarkista ecun päästä väri.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.8.2008 10:13

Jees. Tuossa eilen tuli tutkittua johdot ja sieltä ecun #43 pinnistä tulikin se sini/valkea johto siihen rattiakselin vasemmalla puolella, mittariston alla sijaitsevaan "liitinsiltaan". Tämä "silta" mihin liittimet sopivat, siis hypyttää siihen tulevat johdot yhteen. Yhdessä värissä on aina neljä pienen liittimen paikkaa ja siltoja oli musta, vihreä, ruskea, sininen, keltainen ja olikohan vielä valkoinenkin. Ilmeisesti tästä samasta sillasta on kyse kun ollaan puhuttu muissa tapauksissa tuon sinivalkean johdon tulemisesta jonnekkin soittimen taakse. Mutta Golf3/Vento se on tosiaan tuossa rattiakselin vieressä.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 9.8.2008 11:08

Kyllä mulla kolmosgolffissa (-97 afn) tuli se nopeustieto sinne soittimen din-liittimeen asti.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.8.2008 16:38

siis ISO-liittimeenkö? Siihen mihi soittimen virtajohdot tulee? Vai minkälaiseen liittimeen tulee? Monta napaa?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 9.8.2008 16:46

No tarkistapa tuleeko johto, sulake poksin takaa W liittimeltä siihen liitinsiltaan. Kytkentä kaavion mukaan kuuluu tulla.
Sitä johtoa pikin se nopeus tieto tulee mittaristolta alunperin.

Edit: Samoin tuosta liitin sillasta, joissakin autoissa menee tosiaan johto radion ISO liittimelle.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.8.2008 17:00

Mun sulakepoksissa ei ole W kohdassa mitään liitintä. Muistaakseni 6 napainen liitin pitäisi olla. Noh, siitä sitten tein sen johdon #1 nastasta siihen siniseen liitinsiltaan, mihin tulee se sinivalkea johto ecun #43:sta. Tähänmennessä oikein? Ainakaan ei vielä herännyt itsetehty vakkari henkiin kun kävin kokeilee. Pitänee lähteä vag-comin kanssa tutkailee nyt myös.

Lie mulla edes oikein tuo vakkari kytketty?

nelinapainen vakkarin liitin missä 1 must/vihr, 2 sininen, 3 punainen ja 4 must/valk. Mittasin että tuohon 1 tulee 12V ku laittaa virrat päälle. Siitä otin virrat millä painonapeilla kytketään 2 ja 3. eli nuo on luultavasti ne res ja set napit? Ja 1 hypytettynä 4 on cruise-on?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.8.2008 18:19

Ja olihan cruise varmasti enabloitu ECUsta VAG-COM:lla/VCDS:llä?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.8.2008 21:07

Joo kyllä katteltiin niin oli enabloitu. Mutta nuo mun kytkelmät varmasti oikein?

Tuntuu siltä että kohta etin mittariston nipusta sen oikean johdon... vähemmällä työllä varmasti pääsis. Sitten kun lasketaan samaan säätöön pienestä pintanaarmusta aiheutuva v***tus. :)

Niin ja sulakkeetkin on katsottu. Mitäs vielä pitäs hakuampua?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 9.8.2008 22:04

Jos mittaristolta otat, niin 28 napaisen liittimen 7 pinni.
Tai jos otat suoraan nopeus tunnistimelta, niin 3 napaisen liittimen 2 pinni.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.8.2008 23:57

Löytyhän se kabiinista kuin ihmeen kaupalla. Tietenkin se on se viimeinen johto kun on luovuttamisen partaalla. Nyt ecu näkee oikein nopeuden ja vikakoodikin hävisi. Vaan tuo vakkari silti tykkää olla toimimatta. Neuvoja nyt nuihin johdotuksiin?

Eli navathan olivat:

nelinapainen vakkarin liitin missä 1 must/vihr, 2 sininen, 3 punainen ja 4 must/valk. Mittasin että tuohon 1 tulee 12V ku laittaa virrat päälle.


Entäs sitten tuo mun kytkentä? Miten pahasti se on pielessä?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.8.2008 16:36

Noniin, Nytpä sain toimimaan nuo kytköksetkin. VAG-COMilla kun katoin niin napitkin toimi. MUTTA, mulla ilmeisesti ei oikein pelaile jarrupolkimen asentotunnistin. Antaa vikakoodin 00741 aina sillontällöin ja cruise näkee että jarru olisi kokoajan päällä. Cruise siis stand-by tilassa mutta ei lähde tämäntakia päälle. Koodin selityksissä lukee mm. että "molempia kytkinasentoja ei synkronoitu". Mitenkähän tämä synkronointi tapahtuisi? Tämä nyt tuntuisi olevan se ainut järkevin korjausmenetelmä. Olen mitannut asentotunnistimen ja se toimii. Ei siis ole milläänlailla rikki. Pieniä ristiriitoja vain. Synkronointiohjeita?



edit: Vag-Com ja Group 6 siis näyttävät:

Brakepedal --- Cruise Control
001 --- 010001
F/F47/F36 --- Cl/Br/Re/Ac/On/On

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.8.2008 13:15

Ei kellään ole tullut ideoita tämän suhteen? Kytkimet vaihdoin ja vag-comilla on varmistettu miljoonat kerrat että cruise on enabloitu. Missä vika?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 27.8.2008 21:27

Mistä mahtaa muuten löytyä tuo törkkeli mihin saa vagcomin kiinni näissä kolmos-Golffeissa? Minkälainen piuha siihen käy? Edellisestä autosta (samanikäinen Audi samalla moottorilla) jäi sellainen missä on neljä erillistä kapeaa urosliitintä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa