AHU 1.9tdi kiihtyy huonosti!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

janivaa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.12.2005 18:28

AHU 1.9tdi kiihtyy huonosti!

ViestiKirjoittaja janivaa » 24.7.2008 17:05

Nyt ois hyvät neuvot tarpeen!

Potilas: VW Passat 1.9Tdi AHU vm. 2000 aj. n.250tkm

Tosiaankin auto tuntuu kovin tehottomalta ja kiihtyy huonosti.
Ainoastaan avaimen käyttö 0-asennossa palauttaa tehot muutamaksi sekunniksi.
Eli tehoista on noin 70% käytössä, oli kone kylmä tai kuuma. Avaimen käyttö 0-asennossa, kesken kiihdytyksen palauttaa tehot hetkeksi ja taas puutuu. Jos sitkeästi jatkaa kiihdytystä, niin joskus tehot ehtivat palautua taas muutamaksi sekunniksi.
Mutta yleensä vaihdetaan jo isompaan, jolloin taas meno on tahmeeta.

Auton oma kulutusmittari näyttää kiihdyttäessä pienillä vaihteilla 22-28 litran kulutusta, jolloin Maffin pitäis olla kunnossa.
Toki se onkin vasta reilu vuoden vanha.

Olen vieraillut merkkiliikkeen tiskillä melkosen tihiään ja antureita on kokeiltu ja palautettu tuloksetta. Tähän mennessä vaihdettu/kokeiltu:

- Ilmamääräanturi vaihdettu
- Polttoaineputsari vaihdettu
- Koneen lämpötila-anturi vaihdettu
- N75 kokeiltu, ei vaikutusta
- Koneen taakse jokin isompi ahtopaineen säädin.. kokeiltu, ei vaikutusta

Eli ehdottakaa seuraavia toimenpiteitä. Tikut ja 5 litraa bensaa varattu.
(bensa luonnollisesti ruohonleikkuriin ja tikut grillin sytytykseen) =)

Jollain oli se ohjainyksikkö mennyt, olisiko tässä nyt sama "halpa" vika.
N75 tikittää kyllä tyhjäkäynnillä. Eikö se ole normaalia?
AHU kone ja kiinteät turbon siivet.

Mielellään viiminen vaihtoehto on se merkkiliikkeen kallis valohoito!
Jos joku tunnistaa oireet, niin nyt sana on vapaa..

-Jani-
Viimeksi muokannut janivaa, 24.7.2008 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 24.7.2008 17:19

Ahtoja mittaillut?
Vag-comia käytössä?

janivaa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.12.2005 18:28

ViestiKirjoittaja janivaa » 24.7.2008 18:38

Ahtoja ei ole mitattu ja vag-com'mikin kokeilematta.
Sen verran kokeilin että luttasin ahtoputken ja eukko polki kaasun pohjaan.
Pullisteli se, mutta eipä tuohon ole sen koomin luottamista, muutakun että painetta syntyy.

Koitan saada asian osaavan kaverin ottamaan arvoja ensviikolla.
Mutta sitä ennen kaikki arpominen on hyvästä.

-J-

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 24.7.2008 20:16

Jos olisin kyseisessä tilanteessa, niin en kyllä tekis yhtään mitään muita ylimääräisiä liikkeitä jotka veis lomaenergiaa kuin heiluttelisin etusormea hiiren napilla: kyllä Vag-Com kertoo. :)

rölde
-
Viestit: 11
Liittynyt: 17.6.2008 17:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja rölde » 27.7.2008 23:48

Jos n75 tikittää jo ennen koneen käynnistämistä, kannattaa alkaa epäillä syylliseksi ECU:a.
Mulla tikitys alkaa heti virtojen kytkemisen jälkeen.
VAG-com vihjaili jonkin sortin oikosulusta tms.

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 28.7.2008 8:16

Minä tarkastaisin kaikki pienet alipaine/ylipaineletkut. Jos esimerkiksi ECU.lle menevässä letkussa vuotoa niin antaa vääriä arvoja ja ilmeisesti yliahtaa jolloin lyö vikatilan päälle ettei riko mitään.

janivaa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.12.2005 18:28

ViestiKirjoittaja janivaa » 29.7.2008 12:15

n75 ei tikitä kokoajan. Jonkun ajan kuluttua käynnistyksestä naputus alkaa.
Eli kunnossa pitäis olla. Ja kokeilin uuttakin, joten se poissuljettu.

Tuota tuota..
Onko ECU nyt jossakin konehuoneessa. Kuskin puolella isolaatikko, rintapellissä?
Täytyy lähteä tarkastamaan nuo letkut.

Miten voin tarkistaa sen mokkulan toiminnan, joka on turbossa kiinne?
Siinä on joku tanko ja kai sen pitäis liikkuakin??

-J-

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 29.7.2008 15:42

Siellä siellä se ECU on. :)

Öh, se "mokkula" on painekello. Venttiili joka ohjaa hukkaporttia.
Saattahan sekin olla jumissa tai tukossa.
Löysin erään jutun vahingossa, pelottavaa luettavaa. :O
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=380
http://www.opelclubfinland.fi/kuvat/for ... ukossa.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v452/ ... ukossa.jpg

Alla pari linkkiä jotka ovat olleet suurena apuna ffp.n ja muiden lisäksi kun tietoja omasta rakkineestani olen etsinyt. ;)

http://www.ledcomp.fi/hsd/forum/index.php

http://fi.wikipedia.org/wiki/VAG
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo

Vai jokos olet kerennyt tarkistella niitä letkuja, oliko siellä "kaameta haperoa".

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 15.8.2008 15:35

janivaa: No, onkos Passat jo kondiksessa?

janivaa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.12.2005 18:28

ViestiKirjoittaja janivaa » 17.8.2008 15:29

Joo on todellakin mun osalta.
Laitoin kiertoon!

Että näin..

-J-


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa