vw vento ratin tärinä matkanopeuksissa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Koffonen24
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.6.2008 20:13

vw vento ratin tärinä matkanopeuksissa

ViestiKirjoittaja Koffonen24 » 6.6.2008 18:55

Elikkäs omistan vw vento 1.9 td:n vuosimallia -97- ajettu 310 t
Ongelmana on ratin tärinä (joka on myös havaittavissa silmällä) 80-110km/h matkanopeuksissa.
Autoon on vaihdettu seuraavia osia vian löytämiseksi :
-Vetoakselit molemmille puolille -07-
-Jarrulevyt ja palat eteen -08-
-jarrusatulan tiivistekumit molemmille puolille -08-
-jarrunesteet vaihdettu -08-
-koiranluut eteen -08-
-alatukivarsien takimmaiset kumit -08-
-oikenpuolen alapallonivel jonka jälkeen aurauskulmat säädetty -07-
-renkaat tasapainotettu, tarkistettu mahdolliset kudosvauriot ja katsottu onko pysty/sivuttaisheittoa -07-
-Taka-akselin helat -07-


Autossa on -40mm alustasarja(Weitecin jouset ja Bilsteinin iskarit) joka on asennettu entisen omistajan toimesta 2004.
Vika ilmenee kesä että talvirenkailla. Autossa on nyt kolmas rengas-sarja menossa minun aikanani ja vika ilmenee edelleen, joten uskoisin että renkaissa ei ole vikaa!
Auto on muuten katsastettu tänä keväänä moitteetta!
Jos joku osaisi sanoa missä olisi mahdollisesti vikaa olisin kiitollinen.
P.S en viitsisi hävittää autoa koska olen korjannut sitä paljon

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 7.6.2008 12:37

Tarkistapa pyörännapojen suoruus sekä laakerien kunto.
- 4-pyöräsuuntausta en listassasi havainnut? Onko Camberit ok?
Onko tärinä sama kaikilla vanteilla ja vanteen paikkaa vaihtamalla? Eli ovatko vanteet suorat? Tasapainotus toisella koneella voisi olla myös ratkaisu.

Koffonen24
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.6.2008 20:13

ViestiKirjoittaja Koffonen24 » 7.6.2008 15:55

Eli nelipyöräsuuntaus on tehty ja pyörien paikkaa vaihdettu pariin otteeseen edestä taakse. pyörännavoista en osaa vielä sanoa ne pitäisi tarkistaa samoin kun laakerit. Niin ja pyörät on tasapainotettu 2:lla eri koneella.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.6.2008 20:17


_TM_
-
Viestit: 86
Liittynyt: 17.2.2008 15:44

ViestiKirjoittaja _TM_ » 8.6.2008 11:27

semmoinenkin tuli mieleen että onhan vanteissa oikean kokoinen keskireikä/sovitteet?

Koffonen24
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.6.2008 20:13

ViestiKirjoittaja Koffonen24 » 8.6.2008 11:31

Elikkäs mulla on siis volkkarin alkuperäset peltivanteet kesä ja talvirenkaissa ja nehän ei tarvi keskitysrenkaita toisin kun alumiinivanteet.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 8.6.2008 19:02

Vastaan nyt tähän, vaikka näytti olevan sama topicci tuolla toisaallakin...

Niin mulla oli Octaviassa samaa oiretta. Tärinä hävisi kun vaihdoin alatukivarsiin kaikki puslat, koiranluut ja alapallonivelet. Suoranaista väljää en mistään löytänyt, mutta niin vain auttoi noiden osien vaihto... Vielä vois vaihtaa etukelkan (vai mikä v..u se nyt sitten onkaan) puslat...

Kannattaa vielä tarkistaa molemmat päät raidetangosta...

Jos ei noilla ala jo vaihtamiesi osien lisäksi löytymään, niin mieleen tulee vielä vetarien epätasapaino...?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 8.6.2008 21:40

Onko eroa onko kylmä ilma vai lämmin keli? itsellä cordoba tekee samaa tärinää. muutaman +asteen kelissä ei juuri huomaa mutta kuumempi keli+20 niin tärinä alkaa, veikkaan alatukivarren puslien löysyyttä viaksi, tosin nekin on vaihdettu, mutta tarvike sellaisiin.

Afnpazzatti
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2007 8:14

ViestiKirjoittaja Afnpazzatti » 30.6.2008 14:07

Joskus muinoin omassa kipossa vaihdettiin suurinpiirtein kaikki mahdollinen samasta syystä. Aina tuntui hiukan auttavan. Lopulta vika hävisi kun rempattiin laatikko. Poskilaakerien väljyys oli ollut koko ajan tärinän aiheuttaja. Sitten oli vihdoin meno tasaista. Lämmin sää pahensi itsellänikin asiaa. Usko meinasi välillä kyllä loppua.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 1.7.2008 18:46

No voi venäjä... Komento takaisin! Tärinä tuli takaisin, nyt tosin ravistaa vain toista puolta, ja aika voimakkaasti etenkin kun vedättää kunnolla. Jotenkin vielä epäilyttää tukivarren takapusla, kun vaikuttaa löysältä, vaikka on uusi...

Afnpazzatti: Tuntuiko poskilaakereissa oleva väljyys ihan kokeilemalla, kun vetari oli pois?

Afnpazzatti
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2007 8:14

ViestiKirjoittaja Afnpazzatti » 2.7.2008 12:59

Kyllä välys siinä vaiheessa tuntui kokeilemalla kun havahduin että jotain öljyä tippuu maahan. Lopulta laatikko sitten otettiin irti ja huollettiin. Tärinät hävisi. Sitä ennen välillä tuntui että esim aamulla töihin mennessä (kesä) meni ihan tasaisesti ja sitten iltapäivällä kotiin tullessa etenkin kuumempina päivinä täristi välillä aika paljonkin. Ärsyttävin vika mitä minulla autossa ollut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 27 vierailijaa