Tölkki keitti, hajosiko?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

Tölkki keitti, hajosiko?

ViestiKirjoittaja ricokidd » 5.6.2008 13:09

Terve vaan kaikille.

Elikkäs ostin tossa pari päivää sitten "tölkin" eli T3 transporterin, 1.6 litrainen turbo diesel.
Autoa ajettiin Joensuusta kohti Lahtea ja kaikki toimi moitteetta kunnes 100km lahdesta alkoi lämmöt nousta huolestuttavasti ja taisi keittääkkin, hetken tutkiskelun jälkeen todettiin vian olevan jumittuneessa termostaatissa, jätettiin auto tien varteen ja seuraavana päivänä tultiin korvaamaan hajonnut termari sopivalla putkenpätkällä, eli vesi pääsee virtaamaan kokoajan läpi.

No taas päästiin 50km lähemmäs Lahtea ja taas alkoi keittää! Ei enään keksitty mistä vika voisi johtua mutta auto pääsi 3 kertaa, en tiedä tuliko siitä entinen kone? kyllä se vielä liikkuu mutta aika laiskasti ja lämmöt ei pysy kurissa :(

Varsinaista asiaa oli siis että miten ton koneen kanssa kannattaisi menetellä? olisi tarkoistu rakentaa tölkistä pitempään reissuajoon luotettava auto. Kansi noista vissiin hajoaa helposti keittäessä, selviäisikö ehkä pelkästään kansirempalla? tai miten ylipäätänsä tuota koneen kuntoa alkaa tutkiskella?

Mitä foorumilaiset suosittelisivat tehtäväksi?

[/i]

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 5.6.2008 13:20

kansi vaihtoon. halki varmaan jo menny

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 5.6.2008 14:03

siihen vähän varauduinkin, mitenköhän lohko? syö öljyä noin 1L/500km ja bensaa menee 10 litran paikkeilla /100km

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 5.6.2008 14:09

T3 transporterin, 1.6 litrainen turbo diesel.

syö öljyä noin 1L/500km ja bensaa menee 10 litran paikkeilla /100km


Ettei vaan olis joku muu vika, kuin se että keitti:)

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 5.6.2008 14:40

heheh... eka diisseli koskaan niin tulee aina kysyttyä jotain tyyliin "paljon bensaa..."

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 5.6.2008 15:47

no sitte sieltä on menny kannentiiviste ainaki jos syö öljyä. katsoitko ettei ole vedet ja öljyt sekaisin?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 5.6.2008 22:10

Jos öljyä ei löydy vesitilasta, ja ei edes paljoa vuoda ulospäin, niin on väljät männät ja öljy palaa (ei ole normaalia noin iso kulutus). Edessä täysi remontti tai hankit hyvän vaihtokoneen (käy muutkin kuin T3 koneet).

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 6.6.2008 10:50

Henkilökohtaisesti lähtisin peruskorjaamaan moottoria seuraavin keinoin.

Uusi tai ponnistettu kansi. Minulla olisi myydä 7tkm. ajettu kansi TD golffista. jolle annan takuun. uuden hinta 800e. nyt 500e.

-Kunnosta riippuen hoonaus, rengastus sekä alakerran laakerit.
-Luultavasti tölkkisi on varustettu KKK14 ahtimella joka kannattaa vaihtaa isompaan esim. KKK24. Tällöin lähes puolitetaan lämpökuorma. Saattaahan vanha ahtimesikin öljyä hukata.

-Välijäähdytin olisi erittäin suositeltava sekä avarampi putkisto

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=30813
http://www.netikka.net/vepiku/

Tuossa pari linkkiä ilta lukemiseksi

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 6.6.2008 13:48

Voi olla joo että tohon remppaan päädyn, täytyy nyt katsoa kun saa tölkin tallille ja kannen irti.

Jekku: toi sun kansi saattais kiinnostaakkin, pidetään mielessä!

Entäs sitten toi ahdin, natsaako se isompi KKK siihen samaan pakosarjaan? entä välijäähdytin, kannattaako se yrittää sijoittaa auton eteen vai johonkin kylkien ilmanottoaukkojen läheisyyteen?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.6.2008 14:35

joo ilman muuta keulaan.. ehkä voi olla pienet turboviiveet vain :) sen saa muistaakseni ihan fiksusti laitettua.. taisipa jostain saksalaiselta sivulta löytyä ihan valmiita kittejä tölökkiin.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 6.6.2008 17:54

En tiedä ootko huomannut mutta oot yv:tä saanut aiheesta..ricokidd siis :)

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 7.6.2008 14:29

kappas kappas :D ei ole kauheesti tullut näitä foorumeita käytettyä, toivottavasti tuli vastaus perille :P

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 10.6.2008 22:54

Tänään kävin tutkimassa konetta ja ei sielä öljyt ja vedet olleet sekaisin, ei siis vissiin kansi/kansipahvi ole paskana? Omituisia patentteja siitä kyllä löyty mm turbo hitsattu downpipeen kiinni kun pinnapultit olivat menneet poikki ja muutenkin turbo oli todella öljyinen ja tuskin edes ahtaa mitään..

Olisiko kone sitten niin väljä että kuluttaa runsaasti öljyä vai voiko turbokin olla syypää?
Entä mistäköhän jatkuva keittäminen sitten johtuisi, ei ilmeisesti vesi kierrä oikein.. vesipumppu?

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 11.6.2008 9:09

Onko syyläri ilmattu termostaatin poiston jälkeen?

Voihan se tietysti vieläkin kansipahvi olla, jos se vaan painaa painetta (=ilmakuplan) jäähdytys järjestelmään, ei ne aina sotke nesteitä.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 11.6.2008 19:53

Aki_76 muuten juuri valitteli että sillä on ventossa käynyt niin että puskee ahtopaineita jäähdytysjärjestelmään mutta ei nesteet kuitenkaan sekaisin. Tosin se kone on jotain muuta kuin vakio :D

ricokidd
-
Viestit: 26
Liittynyt: 5.6.2008 12:55

ViestiKirjoittaja ricokidd » 25.6.2008 1:11

Nyt on haalittu projektiin vähän osia, hain härdelliltä "uuden" koneen ja pikaisten tutkimusten perusteella ainakin kansi on huomattavasti parempi kun vanhassa joka oli halki. Kiitos vaan härdellille!

Lisäksi löytyy joku välijäähy mallia todella pieni ja garretin T2 ahdin, ajattelin ton välijäähyn sijoittaa akun paikalle sinne oikeanpuoleiseen ilmanottoaukon luo.

Onko joku laittanut välijäähyn samoihin mestoihin? Entä rakentanut peltisarjaa ton vakion tilalle, onko ylipäätään mitään järkeä kun kone on tarkoitus pitää lähes vakiona? Kuvia kaivattaisiin vähän malliksi :)

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 25.6.2008 8:41

Peltisarjan teko taitaa olla mahdotonta turbovehkeeseen? Viisaammat oikaisevat asian. Välijäähy on helpointa sijoittaa sinne kuskin puolen sivukoteloon josta on alkuperäinen ilmanottokin. PIkkasen rälläkkää näyttelee ja tulee ahtoputkistostakin mahdollisimman lyhyt. Siihen koteloon jos sen laittaa niin virtaushan ei ole pienissä nopeuksissa mikään erikoinen siellä joten sähköflekti vois olla paikallaan imemään kotelon kautta kennon läpi viileää ilmaa...

Liquidblue
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.11.2007 23:19

ViestiKirjoittaja Liquidblue » 25.6.2008 20:27

Tossa on saksalainen firma joka tekee noita cooleri asennuksia T3 mallin.. tosin ei enään myy niitä.

http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html

Liquidblue
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.11.2007 23:19

ViestiKirjoittaja Liquidblue » 25.6.2008 20:31

Voit aina asentaa tälläiset tai jonkin muun malliset ilman ottot korvaamaan ne mustat "ritilät"
Niin ja jos pistät coolerin sinne kuskin puoleiseen koteloon pitää siirtää ilman otto apparinpuolelle akun taakse.
Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa