Minkälaisia putkistoja?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 6.12.2008 20:08

En usko että on ongelmia leiman kanssa kunhan äänet pysyy kurissa. Ettei ylitä sallittua db:n rajaa joka on muistaakseni 85...

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 6.12.2008 20:20

Ei pitäisi olla ongelmia jos ei satu kohdalle joku virkaintoinen katsastaja. Itsellä oli edellisessä autossa tarvikevaimennin ja äänet ei ollut juurikaan kovemmat. No intoilija otti ihan liuotinta ja rätin ja pyyhki liat pois vaimentimesta ja totesi vaan että ei ole hyväksytty vaimennin. Hylsy tuli.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 4.3.2009 9:22

Tuo profiilin 00 passat kahdella takapöntöllä, kellään kokemusta miten paljon nuo ahdistaa vakiona? Ja mitä virtaavempia olisi suoraan tilalle laitettavissa?

Ramirez82
-
Viestit: 112
Liittynyt: 30.5.2007 23:34

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 4.3.2009 10:46

1,9TDi Passattiin olis ahdin, suuttimet, välijäähy ja softa menossa vaihtoon (ehkä nestepääkin). Tehotavoite 200hv. Millanen olis tarkoitukseen sopivin putkisto?

Jotain tälläistä ajattelin 3"DP ja loput 2,5 tuumaista ja yksi vapaasti virtaava vaimentaja. Sitten tuo katti, onko sen tyhjäys kuinka välttämätöntä? Ahdistaako/kestääkö se tossa kokoonpanossa? Mitä jos laittaisi sen tilalle jonkun racekatin, millaisen? Mikään ekohippi mä en oo mut silti vähän arveluttaa toi katin tyhjäys vaikkei sitä kukaan ikinä huomaakkaan...

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 27.7.2009 21:18

Minkä kokoista on vakioputkisto ennen takapönttöä AGR A3 Audissa?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.7.2009 21:32

Ramirez: mulla oli toledossa alunperin kolme vaimentajaa ja katti. Yhessä vaiheessa oli enää pelkkä katti enkä huomannut äänissä melkein mitään eroa. Otin katinkin pois ja äänet oli aivan älyttömät. Eli jos et halua kauhean kovia ääniä niin katti on ihan hyvä juttu.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 28.7.2009 8:28

Originaali yhteillä katti aiheuttanee hengenahdistusta tuon kokosten putkien välissä.
Saa siitä ihan sivistyneen kuuloisen ilman kattiakin, vaikka ainahan nuo jossain määrin muistuttaa valtraa isolla putkella...

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 28.7.2009 11:04

Saa siitä ihan sivistyneen kuuloisen ilman kattiakin, vaikka ainahan nuo jossain määrin muistuttaa valtraa isolla putkella...


Jaa vai valtralta kuullostaa, ei mulla ainakaan.. ;)
Downpipe 3", taka akselille asti 2x2.5" ja loppupätkä 3". Vaimentimina 4.kpl 2.5" 350mm pitkiä ja 1.kpl 3" 350mm pitkä...

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 18.9.2009 21:01

Itsellä vakio putki ilman kattia ja takapönttö vaihdettu simonssin läpivirtaavaan. Tarkotus olis tehdä 2,5" putki yhdellä vaimentimella ja DP varmaan 3" jos tonne 4 golffiin saa sellasen mahtumaan? Kokeneemmat voivat varmaan kertoa. :)

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 2.12.2009 16:53

Nostetaan topikkia ylös

Mullakin olis tarkotus omaan nelosgolffiin (ARL) tehä/ostaa isompi putkisto, millasta
suosittelette? millanen downpipe, pöntöt sun muut? mielellään tietysti halvalla pitäs tehä
:)

Suurin mietinnän aihe tässä on että miten se 3" downpipe mahtuu sinne paikalleen?

Tarkotus ois ottaa tosta 240hepoo irti kunhan budjetti on kasassa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.12.2009 19:03

Ahdastahan sen kanssa tulee mutta on se mahdollista sinne tehdä. Katti vaan laipoilla että saa leimalle paikalleen ja 2.5" putkee loppu oman maun mukaan 0-2:lla hyvin virtaavalla vaimentimella.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 3.12.2009 5:00

Joo ja se unohtu sanoo et Golffi on 4motion, eli miten se takapää, että mistä kannattaa
putki kuljettaa? vai olisko järkevintä vetästä koko matkalle 2.5"nen?

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 4.12.2009 19:10

minkäs kokoinen on BKD -moottorin turbon ja pakoputken panta kiinnitys?

henkkaSa
-
Viestit: 44
Liittynyt: 27.8.2006 22:09

ViestiKirjoittaja henkkaSa » 8.12.2009 15:34

itellä 3" downpipe + loppu osa 2,5" putkea (rosteria kaikkia alusta loppuun) yhdellä apple racing-pöntöllä jossa vissiinkin 3,5 " rosteri kurvi, joka kylläkin just pian vaihtuu... ja putkisto ilman kattia..
tyhjän käynnillä aika höpötystä/vaimeaa murinaa.. kierroksilla aika humiseva ja kova ääninen, ei kovin mukava edes matka-ajossa..

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 19.6.2010 14:52

itsellä 2,5" turbolta taakse asti ilman kattia, yhdellä läpivirtaavalla pienellä pöntöllä. n 2000rpm humisee kabiinin puolelle oikeen prkl kovaa. tarkoitus olis vaihtaa takavaimennin suuremman kokoiseen ja yhdellä ulostulolla olevaan malliin, nykyään putki koko kasvaa viimeisen 30-40cm matkalla 2,5" --> 5" juurikin tuon vaimentimen takia. onko porukalla kokemusta Aero Exhaustin tuotteista? Harmi vaan kun ei näytä olevan alle 3,5" putkelle diesel vaimentimia... itse miettinyt et pitäisköhän testata 3535XL mallia, sillonkin kyllä putkikoko lopussa kasvaisi mut eipähän ainakaa 5 tuumaa :P

vaihtoehdot uudelle takavaimentimelle:
Aero 3535XL n. 155€ (saatavuus suomesta/EU alueelta?)
Simons Turbo 76 (3", L=50cm, Ovaali 14/22cm) n. 120€
Marteliuksen mittatilaus vaimennin Hiukan alle 200€

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 19.6.2010 15:56

edullinen ja toimiva ratkaisu viri vaimentimiksi on 2kpl rinnakkain motonetin 60mm ei läpivirtaavaa soikeaa vaimenninta . 39€ kappale ja mahtuu pieneen tilaan. tulee tosi maltilliset äänet(lähes vakiot) ja riittää yli kolmeen sataan heppaan

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 20.6.2010 1:20

eli taka-akselin jälkeen y-putki ja kaksi tollasta vaimenninta vierekkäin? ei sulla sattuis olemaan kuvaa omasta asennuksesta?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 20.6.2010 18:01

Niin mulla nelimotionissa y-haara heti perän jälkeen, josta toinen vaimennin jatkaa vakioputken reittiä ja toinen vaimennin poikittain auton alla josta putki toiselle puolelle auton perää. Etuvedossa varmaan paljo enemmän tilaa auton alla.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 20.6.2010 20:42

Njoo mullahan kävi sitten niin et vaihdoin aikonaan vakioputken kolmituumaiseen turbolta saakka ja yksi tollainen motonet 30cm läpivirtaava vaimennin ennen taka-akselia. Sivistyneestä äänestä ei voida enään puhua kun urku auki laskee. Tulee mieleen lähinnä tuomiopäivä kun vanhukset ja pikkulapset pelästyy kadulla. :D

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 20.6.2010 21:31

mulla oli aikaisemmin yks simomssi ja mökät oli polettaessa helevetinmoiset, oli pakko keksiä jotain. läpivirtaavat simonssit yms. ei käytännössä vaimenna pätkääkään.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 20.6.2010 21:35

Mut kyl se kutonen vaan saa hymyn suupieliin :)

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 20.6.2010 22:27

Läpivirtaavilla simonsseilla saa tehtyä hyvinkin sivistyneet äänet, pitää vaan vähän ymmärtää mitä on tekemässä. On ihan turha odottaa että yksi pieni vapaavirtauspönttö riittää vaimennukseen, kyllä siihen tarvii vähintään pari vaimenninta ja tapauksesta riippuen vähän muutakin.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 20.6.2010 23:26

Kokeiltu myös useampaa kuin yhtä pientä läpivirtaavaa, mutta kait siinä on sitten jotain tuntemattomia kikkoja jos läpivirtaavillakin saa sivistyneet äänet. Tarkoitus oli saada vakio äänet putken ahdistamatta.

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 21.6.2010 8:19

mulla pyörinyt myös mielessä putken tai vaimentajan vaihto toledoon. Siinä on nähdäkseni katin jälkeen vain yksi iso pönttö taka-akselin takana, eli jos vetäisi katilta uuden 2,5" putken ja tuon orkkis pöntön tilalle joku läpivirtaava, niin voisi tulla hyvä, paitsi että, mikähän vaimentaja olisi hyvä esim. motonetin valikoimasta? Edelliseen autooni laitoin dynomax superturbo vaimentajan, siinä putki tekee S mutkan mutta on tavallaan läpivirtaava koska kaasut ei mene villan läpi, tuo oli ainakin hyvä V6 bensakoneen ainoaksi pöntöksi, mutta vaimetaakohan liikaa dieseliä? Kun saisi jotenkin vähän matalammat äänet tuohon niin olisin tyytyväinen, ja toki jos se parantaa tehoa ja taloudellisuutta niin aina parempi.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 21.6.2010 11:18

Kokeilin tuota dynomaxiakin tuli suurpiirtein samanlaiset matalat mörinät kuin muillakin läpivirtaavilla jos sellaiset haluaa ja jumalaton kipinäsuihku pimeässä kun veti eka kertaa vähä reilummin

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 21.6.2010 11:22

dynomaxilla on erilaisia malleja, superturbo on ehkä vaimentavampi kuin ultraflo jossa suora putki läpi. Oliko sulla superturbo? Mitä tarkoitat kipinäsuihkulla, mistä se johtuu?

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 21.6.2010 17:12

Mä laitoin ihan tälläisen vaan ja lopputulos siis tälläinen. Vnt kyl vaimentaa uskomattoman paljon ollessaan siivet kiinni.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 21.6.2010 20:47

joo superturbo malli oli ja palavat villat kipinöi

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 21.6.2010 21:14

Mulla turbolta 60mm putki ja yksi marteliuksen läpihönkivä takana. Ei kovin pahat äänet, pieni kumina kuuluu, vnt siivet toki kiinni ni vaimenee. Laitoin perään 40cm pätkän ohuempaa putkea, niin vaikutti todella paljon ääniin. Ahdistusta ei ainenkaan perstuntumalla huomaa. Ei ole enää sellainen amispörinä. Kuulemma nuo läpihönkivät menee nopeesti nokeen ja vaimennusteho on nolla.

qosmalla on ihan eri luokan kampe tuo motioni täh?

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 21.6.2010 21:36

joo'o, pitää tehdä helposti vaihdettava loppupää. Eli taka-akselin jälkeen liittimin vaimentaja kiinni, ei hitsaamalla. Ajattelin teettää kannelmäessä tiittasella, halvin paikka jonka tiedän, otan mukaan vaimentajan ja he tekee putken. Olenko pahasti erehtynyt että tuossa ei ole kuin tuo yksi takavaimentaja? Eli katista lähtee laipalla putki taakse, eli uuden laipan joutuu tekemään ja sitten taivuttelemaan röörin? En ole vuosiin tiittasella käynyt, toivottavasti hintataso ei ole pompannut, markka-aikaan oli ainakin edukasta.

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 22.6.2010 19:17

Mä teetin lakesteelillä putken ja tuli helkutin hyvä. Koko matka ahtimelta takapuskuriin 3" rosteria kahdella isolla läpivirtaavalla vaimentimella. Kaikki liitokset laipoilla. Työn jälki on loistavaa, voin suositella. Viimeinen vaimennin on kahdella ulostulolla ja sinne laitettiin hieman pienemmästä putkesta 90 mutkat. Pitäis parantaa hieman vaimennusta. Ainoastaan käynnistäessä "kumahtaa", mutta ajossa on oikeastaan yhtä hiljainen kuin vakionakin. Katillakin on varmaan osuutta asiaan.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 25.9.2010 21:44

Suora putki turbolta loppuun asti testauksessa AHU:ssa ja auto on 3b passat. putken koko jotain 2.25" / 2.5" :) tehtiin vähä pätkistä mitä sattu löytymään.
Jotenkin tulee ajat Valtran kopissa mieleen, kun olin vielä maatilalla hommissa :D

Linkki ääninäytteeseen -> http://personal.inet.fi/atk/dis/25092010003.mp4

vois vielä ottaa pätkän kovemmista kierroksista ja evry kierretty pienelle vastukselle :) savua ei ainakaa pidättele mikään.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 26.9.2010 12:30

Kokeile nuita qosman mainitsemia Motonetin 60mm yleisvaimentimia.
Mulla on yksi tuommonen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=14-8405 eli juurikin em. pönttö. Toimii loistavasti, lähes normi äänet ja riittää 200hv asti. Hintalaatusuhde kohillaan.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 26.9.2010 22:22

hakusessa ois nyt isompi bolt on turbo tuon vakion tilalle. Tuolla turbolla on ajettu vasta päälle 50tkm ja kuitti on tallessa. kai tuosta jotain sais vaihdossa. malli oli joku garret t15 tjsp.
vaikka modattu vakiokin välttäis.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa