Mikä on N75 venttiili?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Mikä on N75 venttiili?

ViestiKirjoittaja Daword » 28.5.2012 9:08

kysyn koska mikään korjaamo ei edes merkkikorjaamo tai varaosaliike tajua kun kysyn "oisko n75 venttiiliä 1.9tdi 81kw vm99 passattiin" eivät tunne nimeä?

eli misäkohtii konetta se on ja mikä sen oikee oppinen nimi on? kenties mangneetti venttiili? ja sijaitseeko flektin vieressä keulassa (turbon puolella)

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 28.5.2012 10:38

Pikainen googletus:

1.8 20V Turbo- moottorisiin Audi-, Volkswagen-, Skoda- ja Seat- malleihin sopiva ahtopaineen säätöventtiili “N75”.

06A906283E

http://www.slamit.net/product/6153/n75--venttiili-18t--moottoreihin-audi-vw-seat-skoda

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 28.5.2012 10:49

Aika ihme jos eivät merkkiliikkeessä tiedä mikä on n75 venttiili, on kuitenkin ihan yleisesti käytetty nimi kyseiselle palikalle.
Eli ahtopaineen säätöventtiili tosiaan on kyseessä. Ihan satavarmasti en tiedä sijaintia tuossa konetyypissä, mutta kun seuraat turbon kellolta lähtevää letkua, niin toisesta päästä löytyy tuo n75.
Viimeksi muokannut Vagaaja, 29.5.2012 8:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.5.2012 11:26

Ei N75 ole mitenkään virallinen nimi tai osanumero tolle venttiilille.
N75 maininta löytyy ainoastaan komponenttisijoittelu kaaviosta, jossa kyseinen numero on sattumalta lätkästy tuon osan kohdalle aikoinaan. Esim n249 on täysin sama osa omassa autossani. Tästä syystä on huono puhua osista nettiväen nimillä, ihan sama kun menisit tiskille ostaa stefaa, kaikki on kuullut, mutta kukaan ei tiedä mitä osaa tarkoitat.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.5.2012 15:20

Pikainen googletus:

1.8 20V Turbo- moottorisiin Audi-, Volkswagen-, Skoda- ja Seat- malleihin sopiva ahtopaineen säätöventtiili “N75”.

06A906283E


Ja miten tämä kyseinen osa liittyi TDI koneeseen???

Noita venttiileitä on useampi erilainen vaikka N75 nimellä täällä ne tunnetaankin.
Sitä letkua seuraamalla tosiaan venttiili löytyy, ja siitä venttiilin kyljestä sitten vag osanumero, jolla merkkiliike ainakin sen löytää.. saattaa siinä olla myös valmistajan numerokin, jolla omaani sain uuden varaosaliikkeestä (eri kone ja venttiili mulla)..

Tuolta voi katsoa kans osanumerolla hintaa

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 28.5.2012 15:23

Pitäiskö tuon n75 venttiilin naksahtaa kun virtoja kääntää että tietäs sen olevan kunnossa? mulla ei naksahtanu yhtään, kädellä tunsi pienehkön liikahduksen mutta ääntä ei tullut. (koneen toiselta puolelta kyllä naksahti joku toinen venttiili)

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 28.5.2012 20:38

Ei N75 ole mitenkään virallinen nimi tai osanumero tolle venttiilille.
N75 maininta löytyy ainoastaan komponenttisijoittelu kaaviosta, jossa kyseinen numero on sattumalta lätkästy tuon osan kohdalle aikoinaan. Esim n249 on täysin sama osa omassa autossani. Tästä syystä on huono puhua osista nettiväen nimillä, ihan sama kun menisit tiskille ostaa stefaa, kaikki on kuullut, mutta kukaan ei tiedä mitä osaa tarkoitat.




No joo, ilmaisin asian ehkä vähän huonosti. En tarkottanutkaan, että se mikään osanumero on, mutta yleensä siitä käytetään nimeä n75 ja oletin, että ammattiväki tuntee sen myös. SORRY!

Kerro sinä kaverille osanumero, jos ne on kerran hanskassa, niin osaa mennä hakemaan tiskiltä oikean palikan.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 28.5.2012 21:36

Venttiilin/solenoidin kunnon voit tarkastaa irrottamalla sen ja antamalla siihen suoraan virtaa. Sen pitäisi naksahtaa ja kun katkaiset syötön, pitäisi kuulua taas naksaus, että palauttaa. Vika on ainakin TDI-koneissa usein, että takertuu toiseen asentoon, eli ei vapauta. Putkilähdöistä voi puhaltamalla varmentaa toiminnan.

Sitä voi yrittää herkistellä sumutamalla vaikka aseöljyä tai jotain liuottavaa läpi sähköllä naksutellen samalla, mutta itse en saanut kuin muutaman kuukauden lisää käyttöikää. Uutta pellin alle, niin voi unohtaa taas 100-200t kilometrin ajaksi..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.5.2012 8:41

joo kiitoksii pitääpä koittaa tuota ja toivoo että vika ois lopulta löytynyt.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 29.5.2012 10:29

Niin mikä on siis vika/oire autossasi? Millä koneella tuo tarkemmin on? 90hp vai 110hp?

Meitä VAG-COM diagnostiikan omaavia on ympäri Suomea, jolloin vika löytyy piuhan nokassa helpommin kun ei tarvitse sokkona arvuutella mikä komponentti feilaa..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.5.2012 13:59

kone on avg/afn 110hp vm99 maf on vaihdettu ja nyt alan just tota n75 tekohengittään.
kun menee limp modeen kiihdytyksessä 3. ja 4. vaihteella. uudelleem käynnistys palauttaa tehot.

jos tää n75 ei oo vikana niin sitten on sormi suussa.. vaikutan tässä about 50km porista alueella. vikakoodit luettu, ahtopaine raja ylittyny ja muuta ei ilmeisesti ollut (vähän hätänen paikka jossa luettiin. 40e kustantaa täällä)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.5.2012 19:19

Voihan se vnt:kin jo jumitella, jos vanha ahdin ja sukkasillaan ajeltu.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.5.2012 19:46

vnt ohjaava tanko liikkuu ja kello pitää paineen.. vika tuli ku seinään ois ajanut eikä sen jälkeen ole tehnyt poikkeusta kertaakaan. auto on kyllä saanu monoo säännöllisesti kunnes lopulta teki tuon lakon.

n75 venttiili on kaput. ei lähteny naksuun vaikka puhdistin. marmorilta kustansi 143e tähän kone tyyppiin venttiili. huhu (vastaavasti esim golffiin ois ollut 69e) ihme juttu.

jos ja kun kuntoon tulee niin tän vuoden aikana kylä lähtee.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.2.2015 9:42

Itsellä ilmeni seuraava ongelma ensin motarilla, kun lähdin kiihdyttämään 5-vaihteella noin 100km/h vauhdissa, niin turbo heitti toimimasta eli ei ahtanut/kiihtynyt. Sen jälkeen välillä auto ei lähde ahtamaan noin 2500-3000rpm kohdalla ja sen jälkeen lähteekin ahtamaan. Tarkoitus tarkistaa ensimmäisenä tänään nuo N75 menevät ahtoletkut etteivät ole murenneet, mutta onko muilla heittää arpaa viittaako oireet tuohon N75 venttiiliin? Turbo vaihdettu pari vuotta sitten uuteen ja ajettu 60tkm joten en usko, että siinä on vika.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 15.2.2015 9:51

Itsellä alkoi +300tkm ajettu AFN-kone mennä limb-modeen kun ylämäkeen kiihdytti konetien ramppia.

Muscle käsittely turboon ja vaivat loppuivat siihen hetkeen :)

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 15.2.2015 14:12

karppa: itellä teki juuri tuota samaa, mutta vika oli ilmeisesti tuo "map-anturina" tunnettu.
Vikakoodi tuli joka viittasi ahtopaineen ylittymiseen. Siitähän kävin sitten tuon ns. n75 uusimassa, joka säätelee turbon siipiä. Vika ei ollutkaan siinä vaan tarkemmalla reaaliaikaisella loggailulla löytyi, että. Tuo imusarjan paine-anturi näytti mulla eculle tasaisella pienellä vedätyksellä kokoajan n. 2,9bar:n painetta ja kun kaasua alkoi polkemaan satunnaisessa kohtaa anturi antoi taas normaalia lukemaa (1,5-2bar) ja sitte tuli potkuakin. Limppi modeen en kauheesta runtelusta huolimatta autoa saanut kuin kerran kun 5000rpm:än huudatti, josta silloin tuli ahtopaineen ylitys.

Ensimmäisenä sanoisin, et auto piuhanpäähän ja kaveri kyytiin joka seurailee ajonaikana minkä moista imusarjanpainetta ko. anturi näyttää.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 16.2.2015 16:24

Pitää laittaa töpselin päähän, jos tuo vika vielä ilmaantuu. Ei ole aikaisemmin tuota ollut ja nyt tuli ajettua yli 500km ilman ongelmia.

Kiitokset Arduaen vinkistä. Map-anturi ja tuo N75 venttiili onkin vaihtamatta tästä autosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa