2.0 TDI BKD vääntö poissa alakierroksilla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

2.0 TDI BKD vääntö poissa alakierroksilla

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 10.8.2012 15:47

Missähän mahtaa olla vika kun auto kulkee tahmeasti alakierroksilla. Ajettu 120tkm. Turbo vaihdettu 5tkm sitten. EGR tulpattu. Antaa vikakoodin usean varaohjelmalle menon jälkeen:

P0299 Turbocharger/Supercharger underboost

Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Auto on Skoda Octavia Combi vm. 08 DSG-vaihteistolla.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 10.8.2012 18:24

Löysin googlesta juttua hukkaportin viallisesta toiminnasta? Voisiko vika olla siinä. Uusittu turbo ei ole tehdasuusi vaan kunnostettu? Toinen mikä tietty tuli mieleen on ahtopaineen säätöventtiili. En haluaisi vaan uusia sitä turhaan kun moni on sen turhaan uusinut ja tässä bkd:ssa useamman venttiilin yhdistelmä vielä. Olisiko vinkkejä joilla saisi vika paikkaa rajattua. Nostin keulaa ilmaa ja katsoin alipaineletkut läpi. En löytänyt viitteitä vuodosta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.8.2012 19:45

Ei ole ainakaan hukkaportista kyse, sellaista kun ei ole -> muuttuvasiipinen

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 10.8.2012 20:02

Ok, ei taida olla hukkaporttia juu, mutta tuo kello tuossa on ja sitä lähinna mietin. Mikä sen virallinen nimi nyt sitten onkaan. Voisko olla kalvo rikki? Toinen juttu kun ajoin kauppaan pieneen testilenkin MAF:in johto irti niin kulki pikkasen paremmin. Silti oli alavääntö onneton kyllä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.8.2012 14:28

Vaihda se maffi jos paremmin kulki ilman sitä.

Onko vnt tanko oikeissa säädöissä? ime vnt kellosta lähtevästä letkusta ja kato pitääkö paineen vai päästääkö läpi

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 16.8.2012 19:59

En ole kokeillut vaihtaa MAF:ia vielä. Haluaisin logata arvoja siitä ja varmistua sen kunnosta.

VNT tanko liikkuu imemällä, kokeiltu on. Kello toimii minusta erittäin hyvin. Ei päästä painetta läpi.

Vika kuitenkin on ja pysyy. Uusi ilmatorvi on tilattu ja saan sen huomenna. Kiristin teippausta ja poistin hankaavan kiinnikkeen. Jotenkin tuntuu ettei vika ole tuossa haitaritorvessa. Vaihdan sen kuitenkin. Samalla uusin polttoainesuodattimen, koska sitä ei ole vaihdettu hetkeen.

Huomioita päivittäisessä ajossa. Auto menee vikatilaan aina ylämäessä. Mitä jyrkempi sitä herkemmin. Tasaisella saa luukuttaa kunnolla eikä mene vikatilaan. Tosin vääntö on alakierroksilta poissa joten lähtee erittäin tahmeasti liikkeelle.

Tärinää on tyhjäkäynnillä välillä, muttei läheskään joka liikennevaloissa. Lisäksi kun kiihdyttää esim. 90 km/h nopeuteen, ovat kierrokset hetken 2600rpm kunnes ne putoavat portaittain nopeasti 2400rpm ja 2200rpm. En ole aiemmin huomannut tuollaista ominaisuutta DSG:n kanssa. Lisäksi kun vauhtian nostaa mittarin mukaan 115km/h menee auto vikatilaan ahtopaineen säätörajan alittuessa em. vikakoodin kera.

Ajelin autolla pienen lenkin OBDiag ohjelman kanssa ja ihmettelin seuraavia arvoja:
Absolute Throttle position 100% koko ajan, myös tyhjäkäynnillä?! Jotain vikaa kaasupolkimessa?
Intake Air Temperature 85 astetta koneen ollessa 89 asteinen, onko lukema oikein?

Tuli vaan mieleen että imuilmanlämpötila-antureissahan on ollut vikoja jonkin verran. Hehkun valo palaa kesälläkin 2-3s ennen kun sammuu kylmällä ja jopa lämpimällä koneellakin.

Toisekseen tuo Absolute Throttle Position on yleensä ollut kyllä mielestäni 0% tyhjäkäynnillä.

Voiko vika mahdollisesti johtua noista antureista? Lisäksi olisi kysymys MAF:ista. Eli moDiag näyttää n. 11 g/s arvoksi tyhjäkäynnillä. Pääsenkö jostain vertaamaan arvoja siihen mitä arvon pitäisi olla, jotta tietäisin onko MAF sökönä.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 16.8.2012 23:27

Joko on jako remmi vaihdettu? Jos ajoitus ei ole kohdallaan on kuin bensa autolla ajais..

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.8.2012 0:21

Ihan uteliaisuudesta....
Miksi ahdin on vaihdettu? kilometrejä kuitenkin on aika vähän... ja onko samanlainen kuin vanha, vai onko laitettu jokin muu ahdin? Ahtimen tyyppi?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 17.8.2012 4:38

Vanhassa ahtimesta siivet karstassa. Ihan perus Garrett GT1749va, mikä näissä on vakiona.

Kysyin remmin vaihdosta huollossa. Sanoivat että 150tkm kohdalla vaihdetaan. Voiko se remmin tapauksessa aaltoilla nuo oireet kun toisinaan se kulkee tasaisella vähän paremmin. Mäkeen hyytyy kyllä lähes aina.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 18.8.2012 14:14

Ei toimi vieläkään. Polttoainesuodatin ja imuilmaputki vaihdettu ehjään. Edelleen alavääntö poissa selvästi ja vetää vikatilaan ylämäissä.

Kokeilin taas ajaa MAF:fin johto irti ja auto väänti alhaalta paljon paremmin. MAF on alkuperäinen ja puhdistettu kolmesti. Viimeksi kesäkuussa tänä vuonna. Aina on kulku parantunut, mutta lienee sitten tiensä päässä kun ilman MAF:ia kulkee normaalisti paitsi että meni yhdessä mäessä isolla vaihteella vikatilaan silti.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 18.8.2012 14:33

Vuoto ahtopainejärjestelmässä (viheltää, vuotaa öljyä), ja / tai turbon alipainekellon vuoto.
Turbossahan on varmaan takuu päällä?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 18.8.2012 18:52

Omalle työlle ei paljon takuuta turborempassa tule. Turboa olen tutkinut imemällä alipainekellosta ja tutkinut vnt tangon liikerataa. Toimii minusta ihan normaalisti.

Mielestäni vika on muualla. Koodi vaan viittaa turboon. Alavääntö on tosiaan poissa silloinkin kun vikaohjelma ei ole päällä. Vääntöä tulee hieman lisää kun ajaa maffin johto irti.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 19.8.2012 19:19

Huonommaksi menee vaan. Ei väännä ei sitten millään prkl.

Otin tossa kokeeksi pienet henkoset siitä alipainesäätimen kappaleesta letku kerrallaan. Yksi letku, mikä menee ilmeisesti alipainepumpulle päästi läpi kone sammuksissa ja piti outoa ääntä imiessä. En uskaltanut paljon imeä ettei tuu kamaa letkua pitkin ylös. Se kun tais olla jotenkin yhteydessä jarruihin. Haen Biltemasta mittarit sekä pumpun että pääsen kunnolla testaamaan miten noissa vacuumi pysyy. EGR ja EGR:n jäähdytin tuntu pitävän alipainetta kuten turbonkin letku. Meneepäs vaikeaksi, ellei sitten ole tuo tandempumppu...

Edit. Tosta tandemista vielä. Eli mulla menee autossa öljyä edelleen myös "uudella" turbolla, vaikka välykset pienemmät. Paha pelko että tuo tandemi vuotaa öljyä naftan sekaan. Vaihtaessani naftasuodatinta eilen panin merkille että kupin pohjalla ollut nafta oli hieman sameaa ja saattoi sinertää hieman. Pohjalle kyllä näki ja vanhasta suodattimesta tippui varsin kirkasta ainetta. Vanha suodatin ei ollut ihan täysin musta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 19:58

Ymmärsinkö oikein että maf on putsattu 3x jolloin kulku aina parantunut, myös ilman maffia kulku oli parempi? Miten ois se uusi maffin hankinta? Vaikka ei vikaa korjaiskaan niin noista vois silti päätellä että ois aika pistää uutta tilalle.

Ei tarvi mittailla alipaine letkuja, laittaa vaan kaikki kerralla uusiksi niin ei tarvi säätää(kustantaa n.20e)

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 19.8.2012 20:02

Joo tuo MAF:fi pitäs varmaan vaihtaa joka tapauksessa. Kuulemma MAF:fi ei voi aiheuttaa aliahdolle vikakoodia.

Alipaineletkut testasin siksi, koska epäilin että joku alipaineläppä, turbo kello. EGR venttiili tai EGR jäähdytin olis puhki ja vuotais. Letkut on käyny mielessä uusi varmuuden vuoksi, vaikka ehjiltä nyt tuntuivatkin.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 20:59

Onnistuuko egr tulppaus lätkällä vai pitääkö se ohjelmoida? Vois olla silläkin ihan suotuisa vaikutus.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 19.8.2012 21:20

Supistavan tiivisteen voi laittaa, mutta kokonaan ei voi tulpata ilman, että auto sytyttää moottorin vikavalon.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 19.8.2012 21:51

On ollut tulpattuna turbon vaihdosta asti eli reilun kuukauden. 7mm reikä sokeassa tiivisteessä.

Purin egr+sammutusläppämoottorin eikä vaikuttanut kovin likaiselta. Itse asiassa oli yllättävän puhdas.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 20.8.2012 8:13

Ihan heittona, voisiko olla MAP-anturivika?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 20.8.2012 18:42

Kaikki on mahdollista. Onko oireet tuollaiset? Eikö MAP anturista tule omaa herjaa? Pystyykö MAP vikaa todentamaan millään? Tietty MAP ei ole kovin kallis uusia muutenkaan.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 21.8.2012 9:14

MAP:n arvoja voi seurata VCDS:llä, mutta sitä on paha päätellä onko se rikki vai ei jos vikakoodia ei ole. VCDS:hän näyttää vain anturin antamat arvot, joten niitä on hyvin vaikea verrata mihinkään ellei autossa ole ahtopainemittaria.

Toinen varteenotettava vaihtoehto on tietysti VNT:n kello tai sen alipaineletkut. Siivet tuskin ovat 5tkm ajetussa turbossa jumissa.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 21.8.2012 21:22

MAP anturi tilattu, kun ei ollut hinnalla pilattu. Nyt vain odotellaan sitä saapuvaksi.

Ostin alipainemittarin ja testasin alipainepumpun tehoa. Näyttää tyhjäkäynnillä -0,9bar. Onko normaalia?

Pitääpä alkaa tutkia VCDS:llä hieman arvoja kun saan sen toimimaan.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.8.2012 22:20

On normaali alipaine. Samaa luokkaa oli mulla kun vaihdoin uuden ap-pumpun.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 21.8.2012 22:31

Ootko jarrutehostimen letkua vaihtanut? Jos se takaisku pääsee falskaamaan kuitenkin,... ei ois eka kerta

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 22.8.2012 5:40

Ootko jarrutehostimen letkua vaihtanut? Jos se takaisku pääsee falskaamaan kuitenkin,... ei ois eka kerta

Jostain luin tästä ongelmasta. Onkos tuo se putki mikä lähtee siite kolmihaaraasta alipainepumpulta jarruille? Ilmeisesti se takaisku on siinä haarakappaleessa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.8.2012 6:48

Tutkipa VCDS:llä nyt nuo MAFfin arvotkin samalla. Seuraa pyydettyä ja toteutunutta arvoa ja kerro mitä näyttävät. (logi)

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 22.8.2012 11:44

Joo tarkoitus on logata maffia kun saan vcds:n toimiin.

Onko antaa varaosanumeroa tuolle takaiskulle?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 24.8.2012 19:35

Sain vikakoodit luettua VCDS:llä, kiitos RSOcustimelle. Yksi ja sama koodi siellä on kun ennenkin:

1 Fault Found
000665 - Boost Pressure Regulation
P0299 - 000 - Control Range Not Reached
Freeze Frame:
Fault Status: 01110000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Mileage: 120496 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:30:24

Freeze Frame:
RPM: 2184 /min
Speed: 67.0 km/h
Load: 65.1 %
Voltage: 14.36 V
Bin. Bits: 00101000
Absolute Pres.: 2111.4 mbar
Absolute Pres.: 1295.4 mbar

MAP anturi tuli postissa ja vaihdoin sen. Vanha anturi oli aika lailla öljypaskan peitossa. Samalla tarkistin pakoputken, kun vanha turbo oli avatessa menettänyt suureksi osaksi siipensä:
Kuva
Mihin lie palaset kadonneet, ja mikä lie vaurion aiheuttanut aikanaan... ? Mitään irtonaista ei löytynyt putkesta.

Auto toimii nyt anturin vaihdon jälkeen hieman paremmin, vetää normaalimmin taajamanopeuksissa ja ylämäkeen 60km/h. Pahaksi pettymykseksi maantiellä 110 km/h jälkeen menee taas limb modeen. MAP anturin vaihdon jälkeen alkoi moottorin lämpötila anturi näyttää 82 asteen sijaan 29 astetta, mikä lienee lähempänä totuutta. Eli taitaa olla tuossa samassa anturissa imuilmanlämpötilan mittauskin?

Loggailin moDiag ohjelmalla hieman MAF:in arvoja ja absolute intake manifoldin arvoja niin sain tällaista käppyrää:
Kuva
Ainakin paineet käy korkealla, mutta tuosta MAF:ista on vaikea sanoa kun yksikkönä on g/s

Takaisku on tilattu, odotellaan saapuvaksi.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.8.2012 20:28

Maf arvoja ei saatu? toi kuva ei varmaan ole se oikee kun ei ees 200 ylitä?
Mitenkä paljon ne ahdot on ennenkuin menee limp modeen?

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 24.8.2012 20:40

Onko sylinterien puristukset mitattu?

Jos on niin mitä näytti?

Jos ei niin äkkiä mittaamaan.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 24.8.2012 21:25

Maf arvoja ei saatu? toi kuva ei varmaan ole se oikee kun ei ees 200 ylitä?
Mitenkä paljon ne ahdot on ennenkuin menee limp modeen?

Sain, tossa toi ylempi käyrä. Ei oo vielä omaa VCDS softaa millä loggailla kunnon arvoja. Tossa nykyisessä on yksikkö hieman erikoinen.

Onko sylinterien puristukset mitattu?

Jos on niin mitä näytti?

Jos ei niin äkkiä mittaamaan.

Ei ole mitattu. Voikos ongelma johtua tosta? Kuulostaa jo pahemmalta jos on vikaa puristuspaineissa.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 29.8.2012 20:03

MAP anturin vaihdon jälkeen on jäänyt kerran vikakoodi P0299 aliahdosta:
Kuva
Nyt on ollut paineet kylläkin korkeammat kun aikaisemmin.

Ja tänään VCDS:llä testilenkillä vikatilaan ajosta logia:
Kuva
Vikakoodia ei jäänyt, enkä tajunnut lukea auton käydessä, mutta käppyrästä päätellen turbo yliahtaa taas? Turbo on tosiaan vaihdettu n. 8 tkm sitten joten en usko vikaa olevan siinä. MAF antaa vissiin ihan ok arvoja 1190 maksimit ;D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 31.8.2012 17:58

Siivet jumissa vaikka onkin uusi? Mr musclee kehiin :)
Tai se vnt säätökellon tanko on liian pitkäksi säädetty

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 31.8.2012 19:38

Kävi mielessä itselläkin. Tanko liikkuu nätisti, joten en oikeen usko että olis karstaa. Voisiko se liikerata silti takellella niin paljon. Pitää harkita muscle kylpyä jos ei muu auta.

Kellon tanko on myös käynyt mielessä. Kumma vaan kun se alkuun pelasi moitteetta. Pitääkös sitä lyhentää vai pidentää? Siinähän on sellainen rulla josta säätyy. Tuskimpa tuo on itsestään miksikään muuttunu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.9.2012 6:21

Olikos se sun ahdin uusi vai kunnostettu? Voihan siellä olla VNT:n säätö pielessä... On kuuleman mukaan aika kellosepän hommaa saada se toimimaan juuri samalla tavalla kuin tehtaan säädöissä. Tiedä sitten?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 1.9.2012 7:43

Olikos se sun ahdin uusi vai kunnostettu? Voihan siellä olla VNT:n säätö pielessä... On kuuleman mukaan aika kellosepän hommaa saada se toimimaan juuri samalla tavalla kuin tehtaan säädöissä. Tiedä sitten?

Ahdin on kunnostettu ei uusi. Onko tuohon säätöön mitään ohjetta vai onko se vain kokeiltava, että miten vaikuttaa?

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 1.9.2012 8:06

Kokeilet ihan vähän kerralla ns. lyhentää sitä säätötankoa. Esim. kierros ja käyt koeajamassa, miltä tuntuu.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.9.2012 12:31

Joo se säätö on tosi tarkka.. Helpottais jos ekaksi ruuvaat autoosi ahtomittarin ja sitten alat pidentään ja lyhentään tankoa ja seuraileen muutoksia. Ei tota sokkona voi tehdä jos ei tiedä tarkalleen mitä tekee.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 12.9.2012 20:57

Päivitystä aiheeseen. Vaihdoin koko kellon päittäin toisesta turbosta, molemmat tuntus olevan ehjiä ei vaikutusta kellon vaihdolla. Molemmissa kelloissa säätöruuvi on lukittu jollain pastalla yhteen asentoon. Eli ilmeisesti noita ei ole tarkoitus säädellä?

Vaihdoin takaiskun alipainepumpun ja jarrujärjestelmän välille, ei vaikutusta.

Auto menee edelleen vikatilaan maantiellä ja jyrkissä ylämäissa sekä loivissa pitkissä kaartavissa ylämäissä. Auto savuttaa mustaa täyskaasukiihdytyksissä, mikä on kyllä uutta. Alkaa olla lopussa ideat.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2012 1:32

Ettei sulla nyt olis jonkin sortin ahtovuotoa siellä? Mustan savuttaminen viittaisi hieman siihen suuntaan.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 13.9.2012 21:21

Päivitystä tilanteeseen. Otin ahtoputken irti turbolta ja tulppasin kottikärryn sisäkumilla. Imusarjan puoleisen pään otin myös irti ja laitoin sisäkumia venttiilin kanssa klemmarilla siihen päähän. Pumpulla painetta sisään eikä sihissy mistään. Eli ahtoputket ovat ehjät.

Seuraavaksi ajattelin uusia MAF:in. Onhan se jo 123tkm rullattukin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.9.2012 0:09

Ihan mielenkiinnosta: onko se sun MAF alkuperäisosa?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 14.9.2012 5:34

Olettaisin että on orggis, koska sitä ei tietääkseni ollut vaihdettu kun auto tuli 50tkm ajettuna mulle.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.9.2012 7:43

en nyt nopeesti katsottuna huomannut että olisit vaihtanut/testannut n75 venttiiliä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2012 17:41

tohon maksaa n75 300 euroa koska tulee se koko alipainerasia, et melkein ensiksi muita kokeilla...

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 14.9.2012 18:18

MAF vaihdettu ja vika on vaan ja pysyy.

Alkaa oikeasti olla vitsit vähissä tuon kanssa. MAP ja MAF on uusittu, ahtopaineputket koepaineistettu eikä vuoda, alipaineletkut käyty läpi, eikä vuoda. Takaisku uusittu alipaine ja jarrujärjestelmän välille. Turbon kello vaihdettu. Turbo käsitelty Mr.Musclella.

Tuo N75vai mikä N247 (6Q0906625E) se on, on edelleen vaihtamatta, koska se maksaa tosiaan kolmatta sataa. En tosin tiedä saisiko Ebaysta toimivia versioita 6Q0906625A ja 6Q0906625C tuntus olevan kaupan jonkin verran. Onko tuo ahtopaineensäädin yksikkö tosiaan sama myös esim. 1.6 ja 1.9TDI:ssä? Osa noista yksiköistä tuntuu olevan niistä peräisin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2012 18:22

1.9tdi:ssä on ainakin sama, fabiasta myös siis löytyy

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 14.9.2012 18:33

Onko toi sama osa 6Q0906625 tosiaan myös keskuslukituksen alipainepumppu?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2012 19:25

ei oo kyllä ollenkaan sama osa... toi venttiilibloki se on

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 14.9.2012 19:40

Ei kun ihmettelin näitä hakutuloksia vaan:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... =6Q0906625

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.9.2012 19:56

Turha varmaan kysyy mutta tossa koneessa ei taida olla kahta solenoidii? kuten vanhemmissa egr:ää ohjaa samanlainen solenoidi.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2012 20:13

kaikki on tuossa paketissa

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 14.9.2012 20:24

Ennen kun ostan tuon ahtopaineensäädinyksikön niin kiinnostaisi vain että saako sitä selville muuta kun vaihtamalla että onko vika ahtopaineensäätimessä tai turbossa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2012 20:25

sun pitäis päästä näkeen sen tangon liike, mutta on vähän hankalaa ajaessa tietenkin.. :D näkis et pumppaako se vai jättääkö liikkumatta..

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 15.9.2012 11:36

mulla on ylimääräinen tuollainen 6q0906625 solenoidiventtiili, kuvittelin sen olevan rikki autossani ja menin ostamaan uuden. soittele 0400-286654 jos haluat ostaa tuon käikäleen, ei maksa samaa kuin uus.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 15.9.2012 19:44

Tänään tossa kun ajelin niin seurasin enemmän peilistä mitä takana tapahtuu. Kyllähän tuo aika mukavasti puskee mustaa voimasavua kun antaa täydellä teholla kenkää. Olisko se turbo sittenkin finito? Ja viheltäähän tuo jonkin verran kierrosten tahdissa pinta-kaasulla ajellessa.

Voiko savutus johtua viallisesta ahtopaineen säätöyksiköstä?

Autossahan on alkuperäiset jakopään roippeet kun sillä on ajettu vasta 123tkm. Vaihto on vasta 150tkm kohdalla, mutta voiko jako olla sekaisin ja aiheuttaa puutumista ja savutusta?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.9.2012 19:50

EI ole ahtoja, siksi savuttaa, eli säätösolenoidi on kyllä yksi vikakohde.

ybi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 21.3.2010 9:58

ViestiKirjoittaja ybi » 15.9.2012 21:07

ja jos se viheltelee niin kannattaa tutkia onko ahtovuotoja.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.9.2012 21:11

NE taitanee olla tutkittu jo...

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 15.9.2012 22:20

Juu ahtovuodot on poissuljettu, painepuoli koepainettu ja imuputki osin uusittu ja läpikoluttu.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.9.2012 1:15

Kokeilepa liikuttaa vakkomin output testillä vnt siipiä mitä tapahtuu. Jos tuo ahdin on jokin harakiriversio niin se voi toimia sitten ihan miten sattuun. Toki myös mahdollista että se ahtopaineensäädin on viallinen, heleppohan tuo on testata.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 16.9.2012 8:25

Tuli vaan mieleen että voisiko toi tulpattu egr olla osasyyllinen tähän?
En tiedä onko tulpattu vai ohjelmallisesti otettu pois käytöstä ja vuotaako laipasta?
Tämä ahdin on multa lähtösin ja oli vaan karstottunu eikä mitään suurempia välyksiä edes ollut.
Perus putsaus tolle tehty ja siivet liikku kuin uudessa ja tämä toimi kuitenkin useemman tuhannen kilsaa ja logeista näkyy että ahtanu ihan ookoo.
Jotenkin tulis mieleen kanssa toi että ahtojen ohjaus kusee ja vuodothan on tarkastettu niin niitä ei havaittu.
Pahin mikä mieleen tulee että mikä hajotti ton aiemman ahtimen siivet?
Mistä kaikkialta romut on kiertäny matkan varrella?
Oisko sitten sama käyny ton uuden kanssa myös?

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 16.9.2012 10:44

No olen miettiny tota EGR:ää, mutta se toimi alkuun ihan normaalisti. Olen käyttäny EGR:n laipat irti ja kiristäny uudestaan kun putsailin sitä ja tein muscle käsittelyn. Mitään vikakoodejahan tuo ei anna. Se on kaikista oudointa. Ja pitäisihän sen EGR:n mahdollisesti lisätä eikä vähentää alavääntöä tulpattuna.

En edelleekään tiedä mikä hajotti vanhan ahtimen. Palojahan siitä on pois, mutta katalysaattorin käytin jo kerran irti. SIellä ei ollut mitään. Ahtimen siivet ovat ehjät sen perusteella mitä ahtimen ollessa autossa kiinni näkee. Eikä ne palaset tuskin ylämäkeen pääse pakosarjaan asti. Tai sieltä EGR:n laipan kautta imusarjaan. Tottakai on mahdollista että ne palaset jossain pyörii, mutta ei nyt viitsisi koko konetta alkaa avaamaan sen takia.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 16.9.2012 12:32

Mulle ei tuosta kuvasta selviä että onko siivistä repeillyt paloja vai onko ne sulaneet?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.9.2012 13:27

Ei noi kyllä sulaneet ole. Ja dieselissä se sulaminen on muutenkin hyvin epätodennäköistä.

Paljon tässä topicin laitteessa pitää olla kierroksia, ennenkuin lähtee vetämään?

Edit: Vedänpä sanojani takaisin, äkkiseltään näytti, että tuolla on tosiaan pyörinyt jotain ylimääräistä (joka ei lienee poissuljettu vaihtoehto siltikään). Mutta mitä tuossa googlettelin, niin kovin samannäköisiä ovat sulaneet pakosiivet... mutta dieselissä? Pakolämmöt ovat normaalisti kuitenkin niin alhaiset, ettei tällaista pitäisi päästä käymään?
Jos pakolämmöt on karanneet niin koviksi, että pakosiipi sulaa, niin jossain on kyllä jotain pahasti vialla. Normaalisti dieselissä on kuitenkin pakokaasujen lämpötila useita satoja asteita bensiinimoottoria viileämpi.
Viimeksi muokannut Markku M., 17.9.2012 10:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 16.9.2012 19:25

Missäs tapauksessa tuo sulaminen olisi mahdollista? Kyllähän nuo vähän sulaneilta näyttää, mutta itsekin epäilisin paloja irronneen ennemmin. Näky on vaan sulaneen näköinen enemmän.

Sellainen 2500rpm saa olla että alkaa tuntua, välillä lähemmäs 3000rpm. Parhaiten sen huomaa kun ajalee esim. vakkarilla niin dsg vaihtaa todella helposti pienempää pykälää sisään. Aiemmin jaksoi isommalla vaihteella mennä pienet mäet yms.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.9.2012 10:57

Oliko turbo muuten ehjä, eli esim kitka ei ole lämmittänyt siipeä (siipi ei ottanut koteloon)? Jos oli, niin vikaa on sitten seoksissa, pakopuolella tai jossain muualla(?).

Katsopa KATin sisään, tukkoinen katalysaattori nostaa pakopainetta, joka taasen nostaa pakolämpöjä, joskus rajustikin. Voisi muuten olla syy siihen huonoon kulkupuoleenkin...
Jos katalysaattori on ehjän näköinen, eikä ole tukkoinen, niin kolistele äänenvaimentajat läpi, ettei ole irronnut esim. sisäkalut ja näinollen tukkinut putken.

Jos vika on tuolla tukkoinen pakoputki/katti-linjalla, niin äkkiä korjaamaan tai saat kohta vaihtaa turbon uudestaan!

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 17.9.2012 18:30

Katti on ehjä se ole tutkinut. Eikä ole tukossa. Vaimentajia en ole vielä tutkinut. Täytyy tutkia kun on aikaa ja ilmat paremmat auton ropaamiseen.

Tilasin sen ahtopaineensäätösolenoidin.

Edit. Jäi mietittämään kun paineistin sitä ahtoputkistoa niin se ensimmäinen mutka turbon painepuolella tuntui olevan aika väljän oloinen, vaikka siellä olis vihreä o-rengas ihan paikoillaan ja se metallinen hakanen kunnossa. Laitoin vielä takaisin paikalleenkin sen mahdollisimman tarkasti. Tuntui jotenkin välystä olevan aika paljon ja vaikka mutka itsessään piti painetta, tuli mieleen että voisiko tiivite falskata turbon puolella niin paljon että vuotaisi painetta. Pitää varmaan hakea sekin tiiviste varmuuden vuoksi.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 20.9.2012 20:02

Ei tullut kuntoon vieläkään, ahtopaineensäätösolenoidi vaihdettu. Tällä hetkellä ahtopuoli ja imuilmapuoli on käytännössä läpikäyty. Alipaineletkun aion vielä uusia ja sitten aletaan metsästää uutta ahdinta varmaan...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.9.2012 22:43

Varmaan hyvä irrottaa ja kattoo onko ahtimessa mekaanisia vikoja ja jos on niin ennen uutta ahdinta selvittää mistä johtunut.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 21.9.2012 20:18

Joo täytynee tsekkaa, on vaan ilman tallipaikkaa vähän heikkoa tuo tekeminen näin sadekelillä.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 25.9.2012 19:48

EGR:n supistava laippa poistettu, ei vaikutusta.

Kone alkanut käymään kylmänä katkonaisesti, kierrokset sahaa 800-1200 rpm tyhjäkäynnillä ja savuttaa reilusti. Antaa MAF:in vikakoodia P0101 vaikka ihan uusi MAF, alkaa pikku hiljaa mennä hermot...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 26.9.2012 7:35

Maf alkuperäinen bossi tai pirtsburgi?
Savuttaa ja katkoo ilman maffiakin?

Eetyzk
-
Viestit: 22
Liittynyt: 3.9.2009 14:20

-

ViestiKirjoittaja Eetyzk » 24.10.2012 9:13

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, 19.2.2019 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 25.5.2014 17:44

Vanhaan aiheeseen kyselen minäkin, löytyikö vika??


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 29 vierailijaa