Laturin heräte ja outo toiminta - 1.9TDI AGR Bora vm. 2000

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kotsku
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 25.5.2014 12:49

Laturin heräte ja outo toiminta - 1.9TDI AGR Bora vm. 2000

ViestiKirjoittaja kotsku » 25.5.2014 13:28

Hei!

Apua tarvitaan...

Ongelman kohteena 1.9TDI AGR Bora vm. 2000.

Vika/toiminta:
1. Kadonnut latauksen merkkivalo/heräte
Latauksen merkkivalo kadonnut kokonaan eli ei syty edes kun virrat laittaa päälle mutta laturi lähtee lataamaan kun kierrokset ylittää n. 2500rpm.

Aiemmin kun latauksen merkkivalo toimi oikein ei kuitenkaan auto lähtenyt lataamaan ennenkuin oli käyttänyt kierrokset yli 2500rpm. Tutun autoasentajan mukaan kyseessä ei olisi vika vaan ominaisuus, joka hänen mukaansa esiintyy ainakin kaikissa vuosimallien 1998-2000 Transportereissa.

2. Alhainen tyhjäkäynti?
Onko autossani tyhjäkäynti liian alhainen kun kierrosmitttarin mukaan kierroksia olisi n. 850rpm ja auto tärisee tyhjäkäynnillä, mutta tärinä vaimenee kun nostaa kierrokset n. 1000rpm.

Tyhjäkäynti tasoittuu n. 2min kuluessa ajon päättymisestä.

3. EGR ei toimi oikein?
Auton tyhjäkäynti tasoittuu n. 2min kuluttua auton pysäyttämisestä ja moottorista kuuluu sellainen "tsup" -ääni. Ääni tuntuisi kuuluvan EGR:n/sammutusläpän tienoilta. Lisäksi auton tyhjäkäynti muuttuu "kevyeksi" ja turbolta kuuluu sellainen vieno ilmavirran vihellys (turbo pyörii "tyhjää" eli turbon kierrokse laskee?!).

Tähän n. 2min aikaan tuntuisi vaikuttavan myös akun varaustaso eli jos on tyhjä akku ja lyhyttä ajoa on kesto hieman pidempi ja "täydellä" akulla vastaavasti lyhyempi. Pudottaako auto tällöin tyhjäkäyntiä automaattisesti laturin ottaman tehon mukaan?

Kun tämän ajan odottaa ennen sammuttamista, lähtee auto huomattavasti helpommin ja lyhyemmällä startilla käyntiin.

3. Auton lämpeäminen kun heräte kadonnut
Auto tuntuu lämpeävän huomattavasti nopeammin nyt kun laturin merkkivalo/heräte on kadoksissa. Ottaako laturin nyt täyden tehon kun normaalisti kai ecu ohjaa laturin tehoa?

4. Mittaristo ilmoittaa öljyhuollosta
Mittaristo on alkanut ilmoittaa öljyhuollosta mutta öljyhuolto tehty korjaamon toimesta 8 000km sitten ja silloin huoltoilmaisin kuitattu koska huollosta noudettaessa ei kyseistä ilmoitusta näkynyt. Ilmoituksen osaa kyllä kuitata, mutta tuo ilmaantuminen ihmetyytää.
Ilmoittaako mittaristo huollon tarpeen muutoin kuin km-määrän mukaan (huoltoväli 15 000km)

Mistä tälläisen ilmoituksen ilmestyminen "kesken" huoltovälin voi johtua?

Vikakoodit:
Vikakoodit luettu halvalla käsiskannerilla joka antaa seuraavat vikakoodit (vikakoodinlukijan luotettavuus/toimivuus on ok.)

Vikakoodit luettu virrat päällä muttei käynnissä olessa.

- 4750 Please interrogate the engine control unit
- 045D Load signal at terminal post DF of alternator

Auton huollot (mittarilukema nyt 433 000km):
- Polttoainesuodatin, 420 025km
- Öljyt ja suodatin, 425 212km.
- Lämmönsäätöpaneeli, 422 235km
- Jakohihnasarja ja vesipumppu vaihdettu, 430 160 km
-Ilmansuodatin, 431 200km

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa