aaz öljypumppu
Valvoja: ffp jäsenet
aaz öljypumppu
onko golffissa eri öljypumppu kun audi 80 1,9td?audiin vaihdettu golffin kone,kun kone käy kuuluu öljypohjan tienoilta naputtava ääni.
Lainataan vanhaa hyvin nimettyä aihetta.
Elikkäs auto on golf 3, reilut 440tkm ajetulla aazilla. Nykyään enää kesäauto. Kaikki lähti siitä, kun moottorissa on ollut viime kesästä asti mielestäni heikohkot öljynpaineet. Tokikaan valot eikä summerit ole vielä välkkyneet/huutaneet. Paineita on lämpöisellä koneella ja 2000 kierroksilla noin 1,6-1,7bar (pitäisi olla se 2bar) ja noin tonnin tyhjäkäynnillä 0,5-0,6bar.
Viime viikolla tein moottorille sisäpesun, koska ajattelin moottorissa olevan jo jonkun verran karstaan, kun öljy muuttuu välittömästi mustaksi. Purkasin öljypohjan pois vaihtaakseni lommoisen öljypohjan uuteen ja tarkistaakseni ö-pumpun sihdin. Muutenkin mielenkiinnosta halusin katsoa koneen sisään. Tuli siinä sitten purettua öljypumppukin pois ja tarkistettua liuskamitalla hammasvälykset. Oli vielä alfamerin oppaan mukaan rajojen sisällä! Pitäisiköhän tuo pumppu jo kuitenkin vaihtaa?
Mutta, tuli mieleen, kun jostain mielestäni olen lukenut, että virittelijät ovat itse nostaneet öljynpaineita. Onko se edes mahdollista? Esimerkiksi muokkaamalla ylipaineventtiiliä, joka on kai siinä ö-pumpun kannessa varmaan joku jousi hässäkkä? ja kotikonstein?
Elikkäs auto on golf 3, reilut 440tkm ajetulla aazilla. Nykyään enää kesäauto. Kaikki lähti siitä, kun moottorissa on ollut viime kesästä asti mielestäni heikohkot öljynpaineet. Tokikaan valot eikä summerit ole vielä välkkyneet/huutaneet. Paineita on lämpöisellä koneella ja 2000 kierroksilla noin 1,6-1,7bar (pitäisi olla se 2bar) ja noin tonnin tyhjäkäynnillä 0,5-0,6bar.
Viime viikolla tein moottorille sisäpesun, koska ajattelin moottorissa olevan jo jonkun verran karstaan, kun öljy muuttuu välittömästi mustaksi. Purkasin öljypohjan pois vaihtaakseni lommoisen öljypohjan uuteen ja tarkistaakseni ö-pumpun sihdin. Muutenkin mielenkiinnosta halusin katsoa koneen sisään. Tuli siinä sitten purettua öljypumppukin pois ja tarkistettua liuskamitalla hammasvälykset. Oli vielä alfamerin oppaan mukaan rajojen sisällä! Pitäisiköhän tuo pumppu jo kuitenkin vaihtaa?
Mutta, tuli mieleen, kun jostain mielestäni olen lukenut, että virittelijät ovat itse nostaneet öljynpaineita. Onko se edes mahdollista? Esimerkiksi muokkaamalla ylipaineventtiiliä, joka on kai siinä ö-pumpun kannessa varmaan joku jousi hässäkkä? ja kotikonstein?
Vaihdoin eilen uuden pumpun varooksi ja paineet nousi lähes sinne mihin kuuluu. Vanhan pumpun akselin pää oli kulunut salmiakin muotoiseksi. Taitaisi kyllä olla parempi näin paljon ajettuista moottoreista nypätä kaikki ylimääräiset mittarit irti ja odottaa niin kauan, että auton alkuperäiset alkaa ilmoittelemaan. Tieto vain lisää tuskaa. No onpahan nyt kuskilla edes vähän luottavaisempi mieli.
Hyvä että tuli tuo apuakseli tietoon. Siitä en ollutkaan vielä aikaisemmin lukenut juttuja. Harmittaa vähän, kun viime keväänä tein jakopää rempan, enkä ymmärtänyt tarkistaa sitä kunnolla. Pitääpä seurata sitäkin.
Moottorin sisäpesukin onnistui hyvin. Ainakin puolen tunnin käynnin jälkeen öljyt oli vielä aiva kirkkaat :)
Hyvä että tuli tuo apuakseli tietoon. Siitä en ollutkaan vielä aikaisemmin lukenut juttuja. Harmittaa vähän, kun viime keväänä tein jakopää rempan, enkä ymmärtänyt tarkistaa sitä kunnolla. Pitääpä seurata sitäkin.
Moottorin sisäpesukin onnistui hyvin. Ainakin puolen tunnin käynnin jälkeen öljyt oli vielä aiva kirkkaat :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 24 vierailijaa