3BG 1.9TDI AVF ei käynnisty välillä lämpösenä
Valvoja: ffp jäsenet
3BG 1.9TDI AVF ei käynnisty välillä lämpösenä
Mitä vikakohtia etsimään ensimmäisenä? Passat käynnistyi pari kertaa huonosti ja sitten ei ollenkaan. Panin merkille, että virrat päälle ei tee surahdusta takaa kuten aiemmin. Eli olisko polttoainepumppu? Sen sulake? Onko muita paikkoja kuin sulake ja pumppu fyysisesti sökö? Nyt on erittäin märkä keli, onko herkkä kosteudelle?
Viimeksi muokannut alspe, 10.11.2013 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^ näin pitääkin tehdä kun saisi jonkun VAG-COM-hemmon kiinni. Auto nyt kotona Muotialassa.
----
Nyt 5 tunnin seisomisen jälkeen lähti käyntiin kuin tyhjää vaan. Edelleenkään takakontista päin ei kuulu samanlaista surausta kuin aiemmin vaan sellainen matalampi hurina kun laitaa virrat päälle.
Autoon vaihdettu noin 1000km sitten polttoainesuodatin ja mitään oireita ei ole ollut kuin vain tänään kolmisen kertaa huono käynnistyvyys ja kerran ei lähtenyt ollenkaan (lämpimänä). Nyt kylmänä lähti kuin rusakko makuulta. Tankki on nyt lähes täynnä ainetta.
Mihin viittaa? Pelkkään kosteusoireeseen tankissa tai putkistossa?
----
Nyt 5 tunnin seisomisen jälkeen lähti käyntiin kuin tyhjää vaan. Edelleenkään takakontista päin ei kuulu samanlaista surausta kuin aiemmin vaan sellainen matalampi hurina kun laitaa virrat päälle.
Autoon vaihdettu noin 1000km sitten polttoainesuodatin ja mitään oireita ei ole ollut kuin vain tänään kolmisen kertaa huono käynnistyvyys ja kerran ei lähtenyt ollenkaan (lämpimänä). Nyt kylmänä lähti kuin rusakko makuulta. Tankki on nyt lähes täynnä ainetta.
Mihin viittaa? Pelkkään kosteusoireeseen tankissa tai putkistossa?
Jos auto alkaa tehdä tuota nimenomaan lämpimänä, niin vian ollessa päällä katso vilahtaako mittariston hehkuvalo ollenkaan virtoja kytkettäessä. Jos hehkuvalo ei vilahdakaan, vikakohteena on tod.näk. päävirtarele, joka ei kuumennuttuaan enää kytke (auto toimii kylmänä normaalisti). On varsin yleinen vika, mutta ei näy testerissä. Tuo relevika estää myös virransyötön pa-pumpulle, minkä vuoksi pumppu ei naukaise virtoja kytkettäessä.
Rele on muistaakseni ECU:n kotelossa tuulilasin etupuolella kuskin edessä. Kotelo on kiinni ehkä 5 pultilla, joista takimmaiseen pääsee käsiksi kun pysäyttää pyyhkimet yläasentoon ja kaivaa tuulilasin alla olevasta muovipaneelista pyöreän peitekannen irti (tarvitset lyhyen jatkovarren räikkään).
Rele on muistaakseni ECU:n kotelossa tuulilasin etupuolella kuskin edessä. Kotelo on kiinni ehkä 5 pultilla, joista takimmaiseen pääsee käsiksi kun pysäyttää pyyhkimet yläasentoon ja kaivaa tuulilasin alla olevasta muovipaneelista pyöreän peitekannen irti (tarvitset lyhyen jatkovarren räikkään).
^/^^ kiitos jultsulle ja Mikeylle!!
Aamulla taas auto käynnistyi hyvin kun vain kokeilin (en ajanut). Edelleenkään perästä ei kuulunut entisen kaltaista korahdusta tai surahdusta vaan matalampi hurina. Onko se p-pumpun ääni nimenomaan oltava korahtava aina? Tuli vaan mieleen, että jos sen tyyppinen ääni tulee kun pumppu saa ilmaakin, matalampi hurina voisi tulla jos ei saa ilmaa lisäksi?
Ehtoolla vikakoodeille niin voisi olla paljon viisaampi.
Aamulla taas auto käynnistyi hyvin kun vain kokeilin (en ajanut). Edelleenkään perästä ei kuulunut entisen kaltaista korahdusta tai surahdusta vaan matalampi hurina. Onko se p-pumpun ääni nimenomaan oltava korahtava aina? Tuli vaan mieleen, että jos sen tyyppinen ääni tulee kun pumppu saa ilmaakin, matalampi hurina voisi tulla jos ei saa ilmaa lisäksi?
Ehtoolla vikakoodeille niin voisi olla paljon viisaampi.
Päivitystä tilanteeseen ja vinkkejä kaivataan.
Auto käyynnistyi tosiaan aamulla yön jälkeen aivan hyvin. Ja päivällä vaimon ajossa käynnistyi useasti hyvin, myös lämpimänä. Tehot ja vedot ovat kohdallaan ja tyhjäkäyntikin autossa on OK, mitä nyt jultsun kanssa loggailtiin ja ihmeltiin asiaa.
Sitten kun jultsun loggailuista lähdin ja poikkesin kaupassa (5min), niin ei lähtenyt eikä luvannut. Pyöriittää ilmoisesti kyllä. Edelleenkään ei _mielestäni_ kuulu yhtä suurta surausta peräkontin suunnalta (p-pumppu?) kuin ennen kuului. jultsu sanoi, että hällä ei kuulu ollenkaan sellaista ääntä.
Sitten aikamme ihmeteltiin, otettiin akunkenkä irti, napsutettiin tandem-pumpun kylkeen. Ei mitään parannusta kuin sitten kun annoin startin jauhaa noin 15sek niin alkoi höristä.
Eli jonkin sortin syöttö-/ilmaongelma? Mistä päästä hakisi ensimmäisenä vikoja? (Aion illalla käydä roplaamassa venttilikopan auki jos sieltä näkisi letkuja/sähköjä suuttimille.)
Auto käyynnistyi tosiaan aamulla yön jälkeen aivan hyvin. Ja päivällä vaimon ajossa käynnistyi useasti hyvin, myös lämpimänä. Tehot ja vedot ovat kohdallaan ja tyhjäkäyntikin autossa on OK, mitä nyt jultsun kanssa loggailtiin ja ihmeltiin asiaa.
Sitten kun jultsun loggailuista lähdin ja poikkesin kaupassa (5min), niin ei lähtenyt eikä luvannut. Pyöriittää ilmoisesti kyllä. Edelleenkään ei _mielestäni_ kuulu yhtä suurta surausta peräkontin suunnalta (p-pumppu?) kuin ennen kuului. jultsu sanoi, että hällä ei kuulu ollenkaan sellaista ääntä.
Sitten aikamme ihmeteltiin, otettiin akunkenkä irti, napsutettiin tandem-pumpun kylkeen. Ei mitään parannusta kuin sitten kun annoin startin jauhaa noin 15sek niin alkoi höristä.
Eli jonkin sortin syöttö-/ilmaongelma? Mistä päästä hakisi ensimmäisenä vikoja? (Aion illalla käydä roplaamassa venttilikopan auki jos sieltä näkisi letkuja/sähköjä suuttimille.)
Polttoainesuodatin oli ainakin täynnä ja auto lähti hyvin käyntiin muutenkin. Jos suodaitn pysyy täytenä monta tuntia niin voisi vaikuttaa, että tankkiinpäin ei falskaa hirveästi? Polttoanelinjat vaikuttivat olevan siistejä, venakoppaa en ottanut auki nyt pimeellä.
Alipainekellolle? (pyöreä kiekko johon tulee iso "kuraputki" välijäähyltä") menevä alipaineletku oli hieman sen näköinen, että onko puhki vai ei. Voiko se alipaineletku vaikuttaa mitä käynnistykseen?
Vähän kummallinen tuo vika kun sen pari kertaa tuli totaalinen käynnistymättömyys 5min sammutuksen jälkeen. Ja toisella kertaa taas ei tullut edes koko yön jälkeen, tai sen samaisen 5min jäkeen. Sinänsä sellainen voisi viitata sähköpuoleen, mutta toisaalta auto lähti sitten kumminkin 20sek sahaamalla ja se kuulosti juuri siltä, että polttoainetta tuli lopulta koneelle asti.
Ehkä jos kunnolla kuvittelen, niin autossa voi olla pientä ylimääräistä tehottomuutta aivan alakierroksilla nyt kun käynnistysvikoja on ollut pari kertaa.
Miten se tandempumppu, eikö se ole se joka ottaa koneelle polttoainetta? Eli jos olisi menossa niin se vaikuttaisi myös ajoon?
EDIT. 7.11. Klo 8, taas lähti käyntiin aivan heti. Ei lämmitystä ja pikainen hehku. Ekasta pyöräytyksestä. Ei taida isompaa ilmavuotoakaan olla?
Alipainekellolle? (pyöreä kiekko johon tulee iso "kuraputki" välijäähyltä") menevä alipaineletku oli hieman sen näköinen, että onko puhki vai ei. Voiko se alipaineletku vaikuttaa mitä käynnistykseen?
Vähän kummallinen tuo vika kun sen pari kertaa tuli totaalinen käynnistymättömyys 5min sammutuksen jälkeen. Ja toisella kertaa taas ei tullut edes koko yön jälkeen, tai sen samaisen 5min jäkeen. Sinänsä sellainen voisi viitata sähköpuoleen, mutta toisaalta auto lähti sitten kumminkin 20sek sahaamalla ja se kuulosti juuri siltä, että polttoainetta tuli lopulta koneelle asti.
Ehkä jos kunnolla kuvittelen, niin autossa voi olla pientä ylimääräistä tehottomuutta aivan alakierroksilla nyt kun käynnistysvikoja on ollut pari kertaa.
Miten se tandempumppu, eikö se ole se joka ottaa koneelle polttoainetta? Eli jos olisi menossa niin se vaikuttaisi myös ajoon?
EDIT. 7.11. Klo 8, taas lähti käyntiin aivan heti. Ei lämmitystä ja pikainen hehku. Ekasta pyöräytyksestä. Ei taida isompaa ilmavuotoakaan olla?
Päivitellän taas.
Aamulla lähti hyvin käyntiin ja päivällä taas työpäivän jälkeen.
Lisäksi lähti kotoa sen jälkeen kun oli ollut sammuksissa noin 45min. Ja taas ajon jälkeen kun kokeilin sammuttaa 20 sekunniksi.
Mutta sitten kun kävin kaupassa ja auto seisoi noin 20min niin eipä lähtenyt, heti. Piti sahata jonku 15sek niin lähti (kun alkoi saamaan polttoainetta). Muullon auto lähtee käyntiin erittäin nopeasti.
Jotenkin tuntuu että se vika tulee kun auto on kuuma, mutta ei kumminkaan polttoainelinjat paineessa kuten heti ajon jälkeen on. Kylmänä ei vielä ole tiltannut kertaakaan.
Viittaisko tää päävrtareleeseen joka tilttaa kuumetessaan?
Aamulla lähti hyvin käyntiin ja päivällä taas työpäivän jälkeen.
Lisäksi lähti kotoa sen jälkeen kun oli ollut sammuksissa noin 45min. Ja taas ajon jälkeen kun kokeilin sammuttaa 20 sekunniksi.
Mutta sitten kun kävin kaupassa ja auto seisoi noin 20min niin eipä lähtenyt, heti. Piti sahata jonku 15sek niin lähti (kun alkoi saamaan polttoainetta). Muullon auto lähtee käyntiin erittäin nopeasti.
Jotenkin tuntuu että se vika tulee kun auto on kuuma, mutta ei kumminkaan polttoainelinjat paineessa kuten heti ajon jälkeen on. Kylmänä ei vielä ole tiltannut kertaakaan.
Viittaisko tää päävrtareleeseen joka tilttaa kuumetessaan?
^ se kyllä vilkahtaa.
Tuntuu aika mystiseltä vialta. Voiko esim. Tandempumppu/siirtopumppu hajota siten että joskus tekee tenän ja sitten taas toimii kylmänä toimii normaalisti ja täysin kuumana normaalisti 1000km jopa? 10min seisokissa voi tulla ongelma päälle, mutta siinäkin vain joskus? Kuulostaa sähkövialta?
Tuntuu aika mystiseltä vialta. Voiko esim. Tandempumppu/siirtopumppu hajota siten että joskus tekee tenän ja sitten taas toimii kylmänä toimii normaalisti ja täysin kuumana normaalisti 1000km jopa? 10min seisokissa voi tulla ongelma päälle, mutta siinäkin vain joskus? Kuulostaa sähkövialta?
Viimeksi muokannut alspe, 8.11.2013 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koita napauttaa siellä ecuboksissa olevaa 109-relettä kun auto ei käynnisty. Mulla emäntä oli ajanu Passatilla kun oli syttynyt "joku" valo ja ajotietokoneessa vilkkunu STOP. Oli vaan sammuttanu auton äkkiä kattomati, ja sit ei ollu enää lähteny käyntiin. Mä tulin puolen tunnin päästä paikalle niin auto lähti heti käymään. Hetken päästä taas sammu. Se rele kylläkin piti ihan selvää ääntä kun auto lämpes, eli sirisi siellä kopassaan. Mut kolautus autto siihen ja sai ajamalla pois.
Ja nyt kun muistelen en oo ihan varma vaihdoinko koskaan sitä relettä uuteen..
Ja nyt kun muistelen en oo ihan varma vaihdoinko koskaan sitä relettä uuteen..
Osaisko joku sanoa, onko rele 30 = 219? Ecun vieressä mulla 219 ja ecu releeksi marmorilta myytiin 30:nen.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ele+219%2A
---
EDIT: vastaillaan nyt vaikka itselle, että tuskin 30 on sama kuin 219 joka siis on 109?
Täytyy käydä Laakkosella uudestaan. Tosin vikaa ei ole nyt ilmaantunutkaan, ehkä 219:n kopistelu tai kosteuden loppuminen teki jotain :) tai sitten kohta jumahtaa taas jonnekin kaupun P-halliin ;-)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ele+219%2A


---
EDIT: vastaillaan nyt vaikka itselle, että tuskin 30 on sama kuin 219 joka siis on 109?
Täytyy käydä Laakkosella uudestaan. Tosin vikaa ei ole nyt ilmaantunutkaan, ehkä 219:n kopistelu tai kosteuden loppuminen teki jotain :) tai sitten kohta jumahtaa taas jonnekin kaupun P-halliin ;-)
Nyt ei ole pariin päivään auto tiltannut kokonaan, mutta aavistuksen huonommin käynnistyy lämpöisenä kuin kylmänä. Lähtee ns. tokasta kiepautuksesta kun kylmänä ja aiemmin lämpimänä lähti aina kuin palmun alta.
Mitä kaikkea voi liittyä ja ei voi liittyä lämpötilaan?
Tässä pari ketjua aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=74 ... +l%E4mp%2A
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=69478
Eli hehkurele, 219 rele, hehkut, suuttimien letkut ja johdot? Noiko pitäisi ainakin katsoa?
Mitä kaikkea voi liittyä ja ei voi liittyä lämpötilaan?
Tässä pari ketjua aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=74 ... +l%E4mp%2A
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=69478
Eli hehkurele, 219 rele, hehkut, suuttimien letkut ja johdot? Noiko pitäisi ainakin katsoa?
Päivitystä tilanteeseen,
auto ei ole tilttaillut nyt ollenkaan ja lähtee hyvin käyntiin. Mutta äsken ei syttynyt ollenkaan enää hehkun valo, ei kylmänä eikä lämpimänä ei edes hetkeksi.
Kojetauluun syttyy hetkeksi kaikki valot, myös moottorin vikavalo (se pyöreä merkki). En nyt just muista, syttyikö kaikki valot hetkeksi normaalisti ja myös se vikavalo? Kaikki valot kyllä sammuvat kun auto käynnistyy.
auto ei ole tilttaillut nyt ollenkaan ja lähtee hyvin käyntiin. Mutta äsken ei syttynyt ollenkaan enää hehkun valo, ei kylmänä eikä lämpimänä ei edes hetkeksi.
Kojetauluun syttyy hetkeksi kaikki valot, myös moottorin vikavalo (se pyöreä merkki). En nyt just muista, syttyikö kaikki valot hetkeksi normaalisti ja myös se vikavalo? Kaikki valot kyllä sammuvat kun auto käynnistyy.
Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää
Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää
Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa