orkkisnumero alipaineventtiilille on 701121805.
Mulla T4 1998 varustettuna climatronicilla ja eberillä.
Kyseinen venttiili on alipaineventtiili joka on ilmeisesti tarkoitettu parantamaan sisätilan lämpiämistä eberin käydessä ja auton seistessä. Tunnistaa alipaineen ja avautuu kun käynnistyy, jolloin neste kiertää koko systeemissä. Joissain malleissa vakiona. Jos oikein ymmärsin, niin sen voi ottaa pois ja laittaa suoran putki-yhteen väliin, jolloin kone saa eberiltä tulevaa lämmintä nestettä auton seistessä... Minusta on kyllä tähänkin asti moottori lämmennyt seisontalämmityksessä. Voihan olla, että kyseinen venttiili on juminut jo ajat sitten.
Olenko väärässä vai tietääkö joku paremmin? Tämän venttiilin olemassaolo selvisi vasta eilen, kun alkoi vuotaa kumikalvosta nestettä.
edit:
Tuollaisen löysin toiselta topicilta:
Re: Lämmitysjärjestelmä? Caravelle
Kirjoittaja HanDe5 » 6.4.2012 23:58
Niin siis tarkoitin alipaineella toimiva sulkuventtiili, joka on kiinni kun kone on kylmä ja lämmetessä aukeaa. Se säätää veden kulkua jäähdytettäväksi. Sähkösenkiertovesipumpun edessä. Siinä jäähdytyskennon vasemmalla puolella alhaalla. Jäähdytyskennon alapuolella on se kiertovesipumppu. http://www.t4-wiki.de/wiki/N273 tossa on se alipaineventtiili.
Mikä venttiili liittyy T4 eberi
Valvoja: ffp jäsenet
Ei mene aivan noin.
Käännöskukkasia google-kääntäjällä...
Kyseinen alipaineventtiili N273, sulkee jäähdyttäjälle menevän nestekierron. Parantaa nesteen lämpiämisnopeutta. Eli kyllä kone saa myös omansa eberiltä N214 venttiilin kautta. Tämä ainakin minun systeemissä.
On varmaan eri versioita. Jos esim jälkiasennuksena Suomessa asennettu eeperi tai vepasto, niin suoralla kierrolla melko varmasti on.
Käännöskukkasia google-kääntäjällä...
Kyseinen alipaineventtiili N273, sulkee jäähdyttäjälle menevän nestekierron. Parantaa nesteen lämpiämisnopeutta. Eli kyllä kone saa myös omansa eberiltä N214 venttiilin kautta. Tämä ainakin minun systeemissä.
On varmaan eri versioita. Jos esim jälkiasennuksena Suomessa asennettu eeperi tai vepasto, niin suoralla kierrolla melko varmasti on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”