Tänään hyytyi AHU moottorilla oleva cordoba täysin varoittelematta tien poskeen ja rele 109 siellä ilmeisesti oikuttelee. Auto lähti kuitenkin käyntiin n.5 min hyytymisen jälkeen. Kerran tämän jälkeen sammui, mutta lähti käyntiin hesi uudestaan ja toimi moitteetta reilun tunnin ajomatkan verran tämän jälkeen.
Nyt jälkikäteen muistelen, että hehkun valo ei tainnut edes välähdellä startatessa silloin kun ei yrittänytkään käyntiin. Muut mittariston valot toimivat normaalisti ja sähköt muutenkin.
Ja tosiaan hyytyminen ja starttailun jälkeinen käyntiinlähtö tapahtui aivan yhtäkkiä.(täysin normaalisti kävi heti, ei mitään rykimisiä.)
Eli meneekö tuon 109 releen kautta sähköt vain eculle ja sitä kautta syötön saaville moottorin komponenteille, esim. joillekin antureille?
Tuli mieleen vaan, että jos tuo nyt hyytyy tielle ennen kuin saan uuden releen tilalle niin mitähän jos ensiapuna ohittaisi tuon releen hyppyjohdolla?(tai esim kuormaa kestävän katkaisijan läpi) Kuinkahan isot virrat tuolla menee? Ja siinä oikeassa releessä on ilmeisesti päästöhidastus eli kannattaako edes yrittää mitään ohituksia ensiapuna vai voiko aiheuttaa vaan isompaa harmia? Ei vaan oo mukava tuolla pakkasessa kärvistellä tien poskessa!
Päävirtareleen(109) kautta menevät sähköt
Valvoja: ffp jäsenet
Avasin tosiaan tuon releen ja käytin juotoksia sulana, mutta ei tuo auttanut vaivaan ainakaan täysin. Kyllä se auto käynnissä pysyi ja rele toimi täysin normaalisti yhden illan ajeluiden aikana(varmaan pari tuntia yhteensä.) Tämän jälkeen koputtelin vielä testiksi relettä ja auto hytkähti yllättäin sammuksiin. Lähti käyntiin ku käytin virtoja kiinni, mutta tämän jälkeen ei kestäny koputtelua vaan käynti hytkähteli napautuksien tahtiin. Eipä tuohon ollu enää oikein luottoa niin hain uuden releen tilalle. Toivottavasti nyt sitten pelittää, näissä releissähän on ollut ilmeisesti ongelmia uutenakin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa