Enpä ole dieselsuodatinta koskaan vaihtanut. Onko jotain huomioitavaa?
Puhdistetaan paikat ensin.
Ristipää ruuvit päältä auki ja suodatin putoaa?
Kaadetaan kurat pois.
Puhdistetaan suodatinkotelo.
Uusi panos ja tiiviste, voidellaanko tiiviste?
Täytetäänkö suodin naftalla vai riittääkö virtojen kytkeminen suotimen täyttöön/ilmaamiseen?
Ruuvien kiristys, korkkaako miten helposti? Ristiin kiristellen? Mulla ei ole momenttiavainta.
2.0 BKD dieselsuodattimen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Edellinen autoni oli Octavia jossa oli juurikin tuo BKD kone...
Suodatinpönttöjä ja näin ollen suodattimiakin on ainakin 2 erilaista. Valmistajaa en muista, mutta minulla oli sen mallinen jossa tulee useampi pilli suodattimen kanteen, ja filtterin päälle tiiviste jossa on useampi o-rengas samassa rykelmässä.
Puhtaus on erittäin tärkeää, ennenkuin avaat ruuvit puhaltele vaikka paineilmalla hiekka ja muu töhnä ympäriltä pois.
Ruuvit auki ja kansi pois päältä. Letkut sai muistaakseni olla kiinni, mahtuu kääntymään pois edestä kunhan katsot ettei se joudu alttiiks lialle.
Suodatin ei putoa, omassani ainakin filtteri oli kotiutunut niin tiukasti paikoilleen, ettei irronnut ilman pientä väkivaltaa.
Kiersin pari isohkoa ruuvia suodattimen päältä läpi, joista sain pihdeillä vedettyä sen pois. Oli tiukassa!
Kasaus sujuu helpommin, painat filtterin pohjaan asti ja katsot että tiiviste istuu hyvin.
Kanteen tuleva tiiviste on hyvä voidella vaikka dieselillä, että se painuu varmasti ehjänä paikoilleen. Ruuveja jokaista vuorollaan vähän kiristäen kansi tasaisesti kiinni ja kun on rako ummessa niin loppukiristys, en käyttänyt koskaan momenttiavainta.
Muutaman kerran virrat päälle niin pitäisi suodatin pöntön täyttyä P-A pumpun avulla. Ei varmaan haittaa vaikka täyttäisi sen jo kasausvaiheessa, mutta onnistuu ilmankin.
Tämä neuvo on muistista muutaman vuoden takaa, joten voi olla että jotain on jäänyt unholaan. Pääpiirteittäin kuitenkin noin.
Suodatinpönttöjä ja näin ollen suodattimiakin on ainakin 2 erilaista. Valmistajaa en muista, mutta minulla oli sen mallinen jossa tulee useampi pilli suodattimen kanteen, ja filtterin päälle tiiviste jossa on useampi o-rengas samassa rykelmässä.
Puhtaus on erittäin tärkeää, ennenkuin avaat ruuvit puhaltele vaikka paineilmalla hiekka ja muu töhnä ympäriltä pois.
Ruuvit auki ja kansi pois päältä. Letkut sai muistaakseni olla kiinni, mahtuu kääntymään pois edestä kunhan katsot ettei se joudu alttiiks lialle.
Suodatin ei putoa, omassani ainakin filtteri oli kotiutunut niin tiukasti paikoilleen, ettei irronnut ilman pientä väkivaltaa.
Kiersin pari isohkoa ruuvia suodattimen päältä läpi, joista sain pihdeillä vedettyä sen pois. Oli tiukassa!
Kasaus sujuu helpommin, painat filtterin pohjaan asti ja katsot että tiiviste istuu hyvin.
Kanteen tuleva tiiviste on hyvä voidella vaikka dieselillä, että se painuu varmasti ehjänä paikoilleen. Ruuveja jokaista vuorollaan vähän kiristäen kansi tasaisesti kiinni ja kun on rako ummessa niin loppukiristys, en käyttänyt koskaan momenttiavainta.
Muutaman kerran virrat päälle niin pitäisi suodatin pöntön täyttyä P-A pumpun avulla. Ei varmaan haittaa vaikka täyttäisi sen jo kasausvaiheessa, mutta onnistuu ilmankin.
Tämä neuvo on muistista muutaman vuoden takaa, joten voi olla että jotain on jäänyt unholaan. Pääpiirteittäin kuitenkin noin.
Vaihdettu. Auto käynnistyi täysin normaalisti, kun käytin ensin virtoja päällä n. 5 kertaa.
Oli aika tiukassa muutama noista ristipää ruuveista. Kansi nousi pois paikaltaan vaikka aluksi luulinkin itse kotelon putoavan, eikä toisin päin.
Suodatin itse ei kyllä ollut kiinni ollenkaan. Työnsi pikkusormen reiästä ja nostin pois.
Letkulla imasin dieselin ja pyyhkäisin kannen tiivistyvät pinnat.
Kuppi oli aika puhtaan oloinen, mutta pyyhin ohuen mustan lian pois pinnasta kuitenkin. Sitä en siis irroittanut ollenkaan kun käsi mahtui hyvin sisään.
Uusi tiiviste sai kylläkin moottoriöljyä hieman pintaan, kun ei ollut puhdasta dieseliä tarjolla.
Kai se uusi patruuna piti sinne pohjalle pudottaa niinkuin olikin? En siis kiinnittänyt sitä kanteen kun ei siinä ollutkaan kiinni.
Kansi itse meni ikään kuin humpsahtaen paikalleen suoraan pohjaan asti. Kuvittelin, että se on yhtä tiukka laittaa takaisin kuin poistaminenkin oli. Meinas usko loppua kun sitä sai kammeta puukollakin.
Jos jotakin meni pieleen, kuinka nopeasti se mahtaa ilmoitella itsestään? Lueskelin toisaalta, että merkkiliikkeetkin ovat noiden tiivisteiden kanssa sössineet jotain? Tässä oli siis yksi tiiviste ja tyypiltään suodatin oli joku Ufi.
Oli aika tiukassa muutama noista ristipää ruuveista. Kansi nousi pois paikaltaan vaikka aluksi luulinkin itse kotelon putoavan, eikä toisin päin.
Suodatin itse ei kyllä ollut kiinni ollenkaan. Työnsi pikkusormen reiästä ja nostin pois.
Letkulla imasin dieselin ja pyyhkäisin kannen tiivistyvät pinnat.
Kuppi oli aika puhtaan oloinen, mutta pyyhin ohuen mustan lian pois pinnasta kuitenkin. Sitä en siis irroittanut ollenkaan kun käsi mahtui hyvin sisään.
Uusi tiiviste sai kylläkin moottoriöljyä hieman pintaan, kun ei ollut puhdasta dieseliä tarjolla.
Kai se uusi patruuna piti sinne pohjalle pudottaa niinkuin olikin? En siis kiinnittänyt sitä kanteen kun ei siinä ollutkaan kiinni.
Kansi itse meni ikään kuin humpsahtaen paikalleen suoraan pohjaan asti. Kuvittelin, että se on yhtä tiukka laittaa takaisin kuin poistaminenkin oli. Meinas usko loppua kun sitä sai kammeta puukollakin.
Jos jotakin meni pieleen, kuinka nopeasti se mahtaa ilmoitella itsestään? Lueskelin toisaalta, että merkkiliikkeetkin ovat noiden tiivisteiden kanssa sössineet jotain? Tässä oli siis yksi tiiviste ja tyypiltään suodatin oli joku Ufi.
Mulla taitaa Touranissa olla tuo UFI, Octavian kanssa tuli huomattua että sen kannen ympärille tuleva tiiviste saa olla kunnolla paikoillaan.
Huollon jälkeen koeajolle, ja kaikki toimi hyvin.
Seuraavana aamuna lähtiessä auto pyöri muutaman minuutin pihalla, ja kun menin ulos haistoin dieselin katkun jo ulko-ovelle.
Suihkusi ihan huolella ympäri konehuonetta, ja konepellin välistä pihalle.
Kyllä syletti, mutta eikös se oo sanontakin että "Mies oppii silloin kun sitä v*tuttaa".
Opin, olen muistanut katsoa että sattuu tiiviste kohdalleen.
Eli kyllä se vaihto on sinulla onnistunut, olisit huomannut jo muuten. :)
Huollon jälkeen koeajolle, ja kaikki toimi hyvin.
Seuraavana aamuna lähtiessä auto pyöri muutaman minuutin pihalla, ja kun menin ulos haistoin dieselin katkun jo ulko-ovelle.
Suihkusi ihan huolella ympäri konehuonetta, ja konepellin välistä pihalle.
Kyllä syletti, mutta eikös se oo sanontakin että "Mies oppii silloin kun sitä v*tuttaa".
Opin, olen muistanut katsoa että sattuu tiiviste kohdalleen.
Eli kyllä se vaihto on sinulla onnistunut, olisit huomannut jo muuten. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa