Elikkäs auton nostimien vaihdon yhteydessä saatiin kaikenlaisten sattumien yhteydessä hukattua jako. Miten on tietääkö kukaan missä merkit sijaitsee ja miten ne pitää olla. kampiakselin merkki on selvä, näkyy vauhtipyörässä eikä ole muita mutta entäs nokka ja pumppu.
Vai pitääkö suosiolla hinata johonkin merkkiliikkeeseen?
ajoitus 1.9 TDI ALH 90hv ja vm. 2000 ?
Valvoja: ffp jäsenet
Searchilla olisit jo löytänyt!
Mutta lyhyesti:
Alakerta:
Vauhtipyörän merkki kertoo alakerran asennon. Jos epäilyttää, niin ota ruiskusuutin irti ykkössylinteristä, ja kurki reiästä, että ykkösen mäntä varmasti on ylhäällä!
Nokka:
Venttiilikoppa irti. Nokan päässä oleva alipainepumppu irti. Akselin päässä oleva ura vaakasuoraan asentoon, tarkalleen samaan linjaan kannen tiivistepinnan kanssa siten, että ykkösen nokat ovat ylöspäin.
Pumppu
Pumpun hinnapyörässä on n. 6mm reikä. Myös pumpun rungosssa on vastaavan kokoinen reikä. Lukitse hihnapyörä paikoilleen työntämällä timmi n. 6mm pultti, tappi, poranterä tms reikään. Eli kun reiät ovat kohdakkain, ja pyörä lukittuu, on asento oikea.
Kun hihna on paikoillaan, kannattaa konetta pyörittää käsin pari kierrosta, just in case....
Lopuksi tarkista ruiskutusennakko VAG-COMilla...
Mutta lyhyesti:
Alakerta:
Vauhtipyörän merkki kertoo alakerran asennon. Jos epäilyttää, niin ota ruiskusuutin irti ykkössylinteristä, ja kurki reiästä, että ykkösen mäntä varmasti on ylhäällä!
Nokka:
Venttiilikoppa irti. Nokan päässä oleva alipainepumppu irti. Akselin päässä oleva ura vaakasuoraan asentoon, tarkalleen samaan linjaan kannen tiivistepinnan kanssa siten, että ykkösen nokat ovat ylöspäin.
Pumppu
Pumpun hinnapyörässä on n. 6mm reikä. Myös pumpun rungosssa on vastaavan kokoinen reikä. Lukitse hihnapyörä paikoilleen työntämällä timmi n. 6mm pultti, tappi, poranterä tms reikään. Eli kun reiät ovat kohdakkain, ja pyörä lukittuu, on asento oikea.
Kun hihna on paikoillaan, kannattaa konetta pyörittää käsin pari kierrosta, just in case....
Lopuksi tarkista ruiskutusennakko VAG-COMilla...
Jotakin neljän ja viiden millin väliltä. Itse olen käyttänyt tarvittaessa GT-työkalusarjan 14mm listalenkkiä. Se on nafti. :)
Eipä siihen nokka-akseliin oikeastaan edes tarvitse lukitustyökalua. Jos silmissä on suora katse, niin kyllä näkee milloin ajoitus on kohdillaan. Ajoitus ei liikahda mihinkään kun nokkapyörän pultin kiristää viimeisenä. Kiristettäessä apuvälineenä voi käyttää lähes mitä vain, kun ei sitä nokkapyörän pulttia tarvitse niin tiukkaan vetää, että kyynärpää paukahtaa.
Lisäisin vielä käyttäjän Kanen kirjoittamaan aikaisempaan ohjeeseen, että nokka-akselin hammashihnapyörä tulee irroittaa niin, että se pyörii akselin päässä pyörittämättä itse akselia. Tämän jälkeen uusi hihna paikalleen, jakomerkit kohdilleen, hihna tiukalle, jakomerkkien tarkistus, ja nokkapyörän kiristys. Pari kierrosta moottorin pyöritystä käsin, kampiakselin jakohihnan puoleisesta päästä myötäpäivään, jakomerkkien tarkistus, hihnan kireyden tarkistus ja kovaa ajoa.
Muistakaa kiristää jakohihnan kiristäjä oikein!
Eipä siihen nokka-akseliin oikeastaan edes tarvitse lukitustyökalua. Jos silmissä on suora katse, niin kyllä näkee milloin ajoitus on kohdillaan. Ajoitus ei liikahda mihinkään kun nokkapyörän pultin kiristää viimeisenä. Kiristettäessä apuvälineenä voi käyttää lähes mitä vain, kun ei sitä nokkapyörän pulttia tarvitse niin tiukkaan vetää, että kyynärpää paukahtaa.
Lisäisin vielä käyttäjän Kanen kirjoittamaan aikaisempaan ohjeeseen, että nokka-akselin hammashihnapyörä tulee irroittaa niin, että se pyörii akselin päässä pyörittämättä itse akselia. Tämän jälkeen uusi hihna paikalleen, jakomerkit kohdilleen, hihna tiukalle, jakomerkkien tarkistus, ja nokkapyörän kiristys. Pari kierrosta moottorin pyöritystä käsin, kampiakselin jakohihnan puoleisesta päästä myötäpäivään, jakomerkkien tarkistus, hihnan kireyden tarkistus ja kovaa ajoa.
Muistakaa kiristää jakohihnan kiristäjä oikein!
https://www.dropbox.com/s/cedl6t4gx2mor ... 6kalu2.jpg
https://www.dropbox.com/s/venozav73474i ... B6kalu.jpg
Näiden kuvien avulla itse tein oman ajoitus raudan nokkaakselin päähän.
Edit: Oma tehty 5mm levysta josta tuosta keskimmäisestä ulokkeesta (E- keskimmäinen sakara :) koneistettu toisesta pinnasta 0.5mm pois, jolloin on 4,5mm paksu ja mahtuu juuri nokanpään koloon (5mm ei mahtunut).
https://www.dropbox.com/s/venozav73474i ... B6kalu.jpg
Näiden kuvien avulla itse tein oman ajoitus raudan nokkaakselin päähän.
Edit: Oma tehty 5mm levysta josta tuosta keskimmäisestä ulokkeesta (E- keskimmäinen sakara :) koneistettu toisesta pinnasta 0.5mm pois, jolloin on 4,5mm paksu ja mahtuu juuri nokanpään koloon (5mm ei mahtunut).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa