ajoitus 1.9 TDI ALH 90hv ja vm. 2000 ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tontsa
-
Viestit: 32
Liittynyt: 19.7.2004 12:29

ajoitus 1.9 TDI ALH 90hv ja vm. 2000 ?

ViestiKirjoittaja Tontsa » 26.6.2009 19:46

Elikkäs auton nostimien vaihdon yhteydessä saatiin kaikenlaisten sattumien yhteydessä hukattua jako. Miten on tietääkö kukaan missä merkit sijaitsee ja miten ne pitää olla. kampiakselin merkki on selvä, näkyy vauhtipyörässä eikä ole muita mutta entäs nokka ja pumppu.

Vai pitääkö suosiolla hinata johonkin merkkiliikkeeseen?

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 26.6.2009 19:56

Esim. Alfamer!

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.6.2009 14:48

Searchilla olisit jo löytänyt!

Mutta lyhyesti:
Alakerta:
Vauhtipyörän merkki kertoo alakerran asennon. Jos epäilyttää, niin ota ruiskusuutin irti ykkössylinteristä, ja kurki reiästä, että ykkösen mäntä varmasti on ylhäällä!

Nokka:
Venttiilikoppa irti. Nokan päässä oleva alipainepumppu irti. Akselin päässä oleva ura vaakasuoraan asentoon, tarkalleen samaan linjaan kannen tiivistepinnan kanssa siten, että ykkösen nokat ovat ylöspäin.

Pumppu
Pumpun hinnapyörässä on n. 6mm reikä. Myös pumpun rungosssa on vastaavan kokoinen reikä. Lukitse hihnapyörä paikoilleen työntämällä timmi n. 6mm pultti, tappi, poranterä tms reikään. Eli kun reiät ovat kohdakkain, ja pyörä lukittuu, on asento oikea.

Kun hihna on paikoillaan, kannattaa konetta pyörittää käsin pari kierrosta, just in case....

Lopuksi tarkista ruiskutusennakko VAG-COMilla...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 28.6.2009 15:03

Nokka:
Venttiilikoppa irti. Nokan päässä oleva alipainepumppu irti. Akselin päässä oleva ura vaakasuoraan asentoon, tarkalleen samaan linjaan kannen tiivistepinnan kanssa siten, että ykkösen nokat ovat ylöspäin.

vanhemmissa venttiilikoppa irti, mut uudemmissa vaan alipainepumppu irti.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.6.2009 21:26

^Yeah, mutta kun tuossa otsikossa oli että ALH... PD:ssä ei siis availla...

Sillä laitoin tuon kopan avaamisen, että saa varmasti akselin asennon tarkistettua nokista, ettei mee vahingossa 180 astetta viikseen...

Tontsa
-
Viestit: 32
Liittynyt: 19.7.2004 12:29

ViestiKirjoittaja Tontsa » 29.6.2009 22:17

Jees.. Eli nuinhan se meni. Kokeilin aikaisemmin searchilla vaikka millä hakusanalla ja en löytänyt, mutta nyt auto toimii juuri niinkuin pitääkin..

Kiitoksia!

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 3.12.2013 14:31

kertokaas joku fiksumpi vielä minkä levyinen lattarauta sopii tuohon uraan jos joku osaa sanoa?? auto seisoo kaukana kotoa ja ei viittis ajella edestakas kokeilemaan jos joku osais neuvoa etukäteen, kiitos...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.12.2013 15:38

Jotakin neljän ja viiden millin väliltä. Itse olen käyttänyt tarvittaessa GT-työkalusarjan 14mm listalenkkiä. Se on nafti. :)

Eipä siihen nokka-akseliin oikeastaan edes tarvitse lukitustyökalua. Jos silmissä on suora katse, niin kyllä näkee milloin ajoitus on kohdillaan. Ajoitus ei liikahda mihinkään kun nokkapyörän pultin kiristää viimeisenä. Kiristettäessä apuvälineenä voi käyttää lähes mitä vain, kun ei sitä nokkapyörän pulttia tarvitse niin tiukkaan vetää, että kyynärpää paukahtaa.

Lisäisin vielä käyttäjän Kanen kirjoittamaan aikaisempaan ohjeeseen, että nokka-akselin hammashihnapyörä tulee irroittaa niin, että se pyörii akselin päässä pyörittämättä itse akselia. Tämän jälkeen uusi hihna paikalleen, jakomerkit kohdilleen, hihna tiukalle, jakomerkkien tarkistus, ja nokkapyörän kiristys. Pari kierrosta moottorin pyöritystä käsin, kampiakselin jakohihnan puoleisesta päästä myötäpäivään, jakomerkkien tarkistus, hihnan kireyden tarkistus ja kovaa ajoa.

Muistakaa kiristää jakohihnan kiristäjä oikein!

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.12.2013 21:22

Miten kiristetään jakohihnan kiristäjä oikein?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.12.2013 21:56

Ohje jakohihnan kiristäjän kiristämiseen moottorityypeissä AGP, AGR, AHF, ALH, AQM, ASV, ASY sekä AYQ.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.12.2013 23:01

Oho, onpas sitä joskus ollut virtaa kirjoitella ihan ohjeitakin : ) Se oli varmaan joskus silloin, kun oli ihan oikeeta vapaa-aikaakin... :D
Hyvä lisäys Sami tuo nokkapyörä-homma ja kiristinohje!

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 4.12.2013 9:50

https://www.dropbox.com/s/cedl6t4gx2mor ... 6kalu2.jpg

https://www.dropbox.com/s/venozav73474i ... B6kalu.jpg

Näiden kuvien avulla itse tein oman ajoitus raudan nokkaakselin päähän.

Edit: Oma tehty 5mm levysta josta tuosta keskimmäisestä ulokkeesta (E- keskimmäinen sakara :) koneistettu toisesta pinnasta 0.5mm pois, jolloin on 4,5mm paksu ja mahtuu juuri nokanpään koloon (5mm ei mahtunut).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa