AVF koneen termostaatin sijainti.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

AVF koneen termostaatin sijainti.

ViestiKirjoittaja Bnito » 25.5.2013 16:14

Missäs mahtaa avf koneessa passatissa sijaita termari?

Eilen kun ajelin himaan töistä huomasin että lämmöt nousi tuonne 90-100 väliin, yli sadan ne eivät kipua. Voisiko termari olla paskana? Jos tuolla saisi lämmöt kuriin. Muuten toimii ihan normaalisti mutta ei nyt viitti hirveästi ajella..

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 25.5.2013 17:19

Keulasta päin katsoen: syylärin oikeasta alanurkasta lähtee musta vesiletku joka menee moottorin kylkeen. Letku päättyy sellaiseen mustaan J:n muotoiseen muovikappaleeseen, joka on kahdella ruuvilla kiinni koneen kyljessä. Termari on tämän J-kappaleen ja koneen liitoksessa.
Eihän ole enää pahvi keulan tukkeena ;)

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 25.5.2013 22:19

Jos mittari nousee yli 90, se taitaa oikeassa elämässä tarkoittaa yli 110c lukemia... se mittari kun ei kerro oikeaa lämpötilaa vaan se on sellainen mielenrauhoitusmittari, jos liikkuu niin on syytä huolestua.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 26.5.2013 16:34

Jos termostaatti on ok ja edelleen lämmöt lähtee karkailemaan, niin vika melko varmasti vesipumpussa. Itsellä hajosi pari vuotta sitten samaisesta koneesta vesipumppu. Vesipumpun siipipyörä lähti irti booriakselta ja pyöri tyhjää siinä. Kyseessä oli kuitenkin alkuperäinen vesipumppu ja kilometrejä tässä vaiheessa noin 100tkm. Tietysti nyt kannattaa varmistaa lämpö jollain muullakin laitteella kuin vain sillä koetaulun mittarilla...

No samalla meni sitten koko jakopää uusiksi, kun sen joutui purkamaan, niin samalla vaihtoi osat sinnekin ja uuden pumpun.

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 26.5.2013 19:10

Äsken otin termarin veks. Veden keittimellä tuli keitettyä vesi ja heitettyä termari sinne, ei ainakaan suotunut aukemaan. Eikös termari kuitenkin toimi siten että kierteellä oleva jousi on kuparia ja kun lämpenee niin laajenee ja työntää termarin "kannen" auki jolloin vesi pääsee kiertämään koneeseen. Testilenkillä ei ainakaan lämmöt noussut, tosin mulla on pientä orastavaa vikaa tuossa lämpötila anturissa ;) Varmaan jotain naisten geenejä kun ei siitä oikein ota selvää aina :D

Jakopään remontti on ihan juuri edessä, samalla menee kyllä vesipumput myös vaihtoon, juurikin varmuuden vuoksi.

Uikutan lisää mikäli homma ei termarista johtunut, oletus kuitenkin että se on sökö.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa