En itse ole moottorimiehiä, joten nyt kaivattaisiin vähän apua ja hyviä neuvoja.
Eli kulutus on otsikon mukaisesti räjähtänyt käsiin viimeisen puolen vuoden aikana. Mitään muita selviä oireita ei kuitenkaan ole tullut, paitsi käynnistyksen jälkeen pölähtävä savu. Ainakin alavääntö on tallella, isompien kierrosten tehoista en ole ihan varma. Ei ainakaan paljoa puutu, jos puuttuu.
Vikakoodeja ja lukemia on katsottu VAG-COM VCDS ilmaisversiolla. Ruiskutuksen ajoitus on sitä mitä pyydetään, lämmöt on suunnilleen 85°C. Mitähän muuta sieltä pitäisi katsoa?
Kuukausi sitten katsastuksessa ei tullut hylkyä päästömittauksesta. Ongelma alkanut jo jonkin aikaa ennen sitä.
Mikä neuvoksi? Juuri nyt ei pysty viemään korjaamoon avoimella hinta-arviolla. Jos tämä vaikka korjaantuis jonkin anturin vaihtamisella..
Cordoba (AHU); ei vikakoodeja - kulutus ~8 l/100km
Valvoja: ffp jäsenet
Lenkki käytiin ajamassa. Lukemia otettiin muistiin tasakaasulla, täyskaasukiihdytyksellä ja tyhjäkäynnillä.
Tasakaasu:
MAF specified: 340,0 mg/str
MAF actual : 465,5 mg/str
EGR duty cycle: 49,8%
Coolant temp: 87,3 °C
Engine speed: 1848 /min
Throttle position: 27,1%
Tasakaasu toinen veto:
Engine Speed: 1869 /min
Specified start: 2,2° BTDC
Actual start: 2,2° BTDC
Mass air flow: 555,3 mg/str
Throttle position: 39,2 %
Manifold pressure: 1377,0 mbar
Cold start valve: 59,0%
Täyskaasu:
Engine speed: 1911 /min
Specified start: 6,6° BTDC
Actual start: 6,6 BTDC
Cold start valve: 75,3%
Mass air flow: 847,9 mg/str
Manifold pressure: 1958,4 mbar
Täyskaasu toinen veto:
Specified MAP: 1876,8 mbar
Actual MAP: 1968,6 mbar
Duty cycle boost valve: 45,8%
Tyhjäkäynti:
MAF specified: 270 mg/str
MAF actual: 392,4 mg/str
Manifold pressure: 1030,2 mbar
Specified MAP: 938,4 mbar
Actual MAP: 1030,2 mbar
Eli MAF specified ja actual eroaa toisistaan aika paljon, paitsi täyskaasukiihdytyksessä. Eli actual on enemmän kuin specified. Onkohan se ilmamassamittari rikki, vai miltä tämä kuulostaa? Mistä se ECU edes tietää paljonko actual on?
Kuuluuko tuon "cold start valven" esittää jotain 59% llukemia lämpimällä koneella, vai onko se vaan nimetty huonosti?
Olipa monta kysymystä. Arvostetaan kommentteja asiaa enemmän tuntevilta. Tuntuu aika huonosti löytyvän ilmaista kirjallisuutta näiden värkkien sielunelämästä..
Tasakaasu:
MAF specified: 340,0 mg/str
MAF actual : 465,5 mg/str
EGR duty cycle: 49,8%
Coolant temp: 87,3 °C
Engine speed: 1848 /min
Throttle position: 27,1%
Tasakaasu toinen veto:
Engine Speed: 1869 /min
Specified start: 2,2° BTDC
Actual start: 2,2° BTDC
Mass air flow: 555,3 mg/str
Throttle position: 39,2 %
Manifold pressure: 1377,0 mbar
Cold start valve: 59,0%
Täyskaasu:
Engine speed: 1911 /min
Specified start: 6,6° BTDC
Actual start: 6,6 BTDC
Cold start valve: 75,3%
Mass air flow: 847,9 mg/str
Manifold pressure: 1958,4 mbar
Täyskaasu toinen veto:
Specified MAP: 1876,8 mbar
Actual MAP: 1968,6 mbar
Duty cycle boost valve: 45,8%
Tyhjäkäynti:
MAF specified: 270 mg/str
MAF actual: 392,4 mg/str
Manifold pressure: 1030,2 mbar
Specified MAP: 938,4 mbar
Actual MAP: 1030,2 mbar
Eli MAF specified ja actual eroaa toisistaan aika paljon, paitsi täyskaasukiihdytyksessä. Eli actual on enemmän kuin specified. Onkohan se ilmamassamittari rikki, vai miltä tämä kuulostaa? Mistä se ECU edes tietää paljonko actual on?
Kuuluuko tuon "cold start valven" esittää jotain 59% llukemia lämpimällä koneella, vai onko se vaan nimetty huonosti?
Olipa monta kysymystä. Arvostetaan kommentteja asiaa enemmän tuntevilta. Tuntuu aika huonosti löytyvän ilmaista kirjallisuutta näiden värkkien sielunelämästä..
"Eli MAF specified ja actual eroaa toisistaan aika paljon, paitsi täyskaasukiihdytyksessä. Eli actual on enemmän kuin specified. Onkohan se ilmamassamittari rikki, vai miltä tämä kuulostaa? Mistä se ECU edes tietää paljonko actual on? "
Actual on se lukema, jonka oikeasti ECU saa MAFfilta mitattuna arvona; specified se mitä sen ECUn mielestä pitäisi olla. Nyt kun eroa on tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä, niin vika on EGR:ssä. EGR ei anna sitä määrää pakokaasua kuin mitä se kunnolla toimiessaan antaisi. Tällöin tuoreilmaa tulee vastaavasti enemmän, ja näin ollen actual -arvo on suurempi kuin specified.
Täyskaasulla EGR on joka tapauksessa kiinni, joten eroa ei myöskään synny.
Mutta minun ymmärrykseni mukaan EGR-ongelman ei pitäisi lisätä kulutusta..
Actual on se lukema, jonka oikeasti ECU saa MAFfilta mitattuna arvona; specified se mitä sen ECUn mielestä pitäisi olla. Nyt kun eroa on tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä, niin vika on EGR:ssä. EGR ei anna sitä määrää pakokaasua kuin mitä se kunnolla toimiessaan antaisi. Tällöin tuoreilmaa tulee vastaavasti enemmän, ja näin ollen actual -arvo on suurempi kuin specified.
Täyskaasulla EGR on joka tapauksessa kiinni, joten eroa ei myöskään synny.
Mutta minun ymmärrykseni mukaan EGR-ongelman ei pitäisi lisätä kulutusta..
Minusta tuo täyskaasulla saatu 850 kuulostaa ihan hyvältä lukemalta, joten kaiketi ilma virtaa kuten pitääkin. EGR ei selvästikään toimi kuten pitäisi, mutta minusta sen ei pitäisi ainakaan kasvattaa kulutusta - soppaahan jaetaan MAFfin todellisen näyttämän mukaan.
Onhan kulutus tankkausten perusteella saatu eikä ajotietskasta?
Joskus katti on mennyt tukkoon - en muista näkyykö kulutuksessa, kulkupuolessa kylläkin.
Onhan kulutus tankkausten perusteella saatu eikä ajotietskasta?
Joskus katti on mennyt tukkoon - en muista näkyykö kulutuksessa, kulkupuolessa kylläkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa