Skoda octavia 1.9TDI vaihdelaatikko ja välijäähdytin ongelmi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

Skoda octavia 1.9TDI vaihdelaatikko ja välijäähdytin ongelmi

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.3.2013 17:01

Eli ensimmäinen ongelma jonka hoksasin kauhukorjaamon jäljiltä, kun vaihtoivat kaksoismassakytkimen kovaan vauhtipyörään ja kytkimeen, että eikait suoraan vaihdelaatikkoon saisi olla avointa reikää josta näkyy vauhtipyörä? Kyllä kait tuossa pitäisi joku suojamuovi olla ettei paska pääse tuonne sisälle?

Kuva

Kuva

Toinen kysymys on tuo öljyinen cooleri? Tiedän noiden VAG:sten ongelman, että talvella saattaa kertyä tuonne ahtoputkistoon öljyä ja jopa tukkia välijäähdyttimen. Noihin on porailtu jopa reikiä korjaamoiden toimesta? Itsellä taas tuo välijäähdyttimen alaosa on toisesta reunasta öljyinen ja vuotanut jopa hieman maahan. Öljyä taas moottori ei kuluta kuin pari desiä 10tkm. Pitäisikö tuosta huolestoa?

Kuva

Timson
-
Viestit: 21
Liittynyt: 5.5.2012 14:51

ViestiKirjoittaja Timson » 30.3.2013 20:10

Itsellä vastaava tapaus coolerin kanssa. Se muovi tötterö mikä ohjaa sitä ilmaa coolerille hankas omasta 4 golfista 3 putkee puhki juurikin tuolta vasemmasta alakulmasta. Ei siinä muuta ku uutta/käytettyä tms. cooleria tilalle ja vähä mattopuukkoa sille alaosalle ettei enään hankaa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.3.2013 20:12

Oliko sulla mennyt putki poikki vai ihan coolerikin?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.3.2013 20:40

Rupesin tsekkailemaan vähän uusi välijäähdyttimiä:
Viimeksi muokannut -karppa-, 25.5.2013 9:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 30.3.2013 21:07

1.8T (150ps ja 180ps) ja 1.9TDi (81kw, 66kw) mallien välijäähyt on samat, ainakin etkan koodien mukaan. Putkien ero on turbolta välijäähylle tulevassa putkessa. Ei siis kaiken järjen mukaan ole väliä kumpaanko malliin tarkoitetun välijäähdyttimen pistää siis, 1.8T:ssä tosin on hieman parempi "pancake pipe", hieman isompi tilavuudeltaan. Googlella löytää hyviä kuvia kyseisestä putkesta. Mulla on ainakin välijäähy peräsin RS:stä(1.8T 180ps), koska oma hajosi juurikin tuolla tavalla hinkkaamalla alakulmasta, kuten Timsonillakin.

Ja tuo reikä mistä näkyy vauhtipyörä, omassakin on tuollainen ja eipä se siitä miksikään ole mennyt avonaisena..

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.3.2013 21:19

Kiitokset MK146. Tuo selvensi paljon. Katselin vielä tuolta misterautosta tuota alkuperäistä valeota ja sekin maksaa melkein 200 euroa. Silloin ollaan niissä hinnoissa, että mielummin tilaan tuollaisen TUV-papereilla olevan kokonaan alumiinisen välijäähdyttimen. Ihan varmuuden vuoksi jos rupeavat katsastuksessa tuosta naputtamaan, niin voi muutoskatsastaa. Toki maalaan tuon mustaksi ennen asennusta.

Nuo väliputket tarkoitus laittaa kerralla kuntoon kunnon silikooniletkuilla. Onko vinkkejä minkä kokoiset letkut pitää hankkia tai onko jollain myydä rikkinäistä cooleria putkineen, niin voisin siitä katsoa oikean kokoiset letkut ja auto pysyisi kokoajan ajossa.

Katsoin piruuttani myös forgen alkuperäiselle paikalle tulevaa välijäähdytintä ja olin lentää perseelleen, kun näin DOC-Power:n hinnan 700 euroa =).
Viimeksi muokannut -karppa-, 4.5.2013 7:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.3.2013 21:58

Ihan varmuuden vuoksi jos rupeavat katsastuksessa tuosta naputtamaan, niin voi muutoskatsastaa.


No siis, välijäähyn vaihto rinnastetaan moottorin vaihtamiseen, eli saat käydä niissä kuuluisissa yli tonnin maksavissa "VTT:n päästötesteissä."

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.3.2013 22:07

Kyllä tuo vähäpäästöisen auton virittäminen on tuttua. TUV-todistus jossa on maininta, ettei päästöt tai tehot muutu juuri samalle moottorille ja autolle pitäisi riittää muutoskatsastukseen.

Siinä on se maaginen ero. Toisaalta jos sen maalaa mustaksi, niin pääsee vielä helpommalla.

Timson
-
Viestit: 21
Liittynyt: 5.5.2012 14:51

ViestiKirjoittaja Timson » 31.3.2013 9:23

Tarkoitin tuossa coolerilla olevia pysty "putkia" jäähdytys rivat mitkä lie u know? näkyy siis tossa kuvassa eli en siis tarkoittanut ahtoputkia.

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 2.4.2013 19:50

Mulla on tuommonen täys alumiininen smic omassa autossa. Turbon pään reikä tais olla isompi mitä vakiossa ja omassa oli map anturi lähempänä imusarjaa joten kuulerissa oleva mapin reikä piti tukkia ja vakio ilmanohjain lärväkettä ei saanu kiinni muutaku teipillä.
Muuten kyllä istu hyvin paikoilleen.

Edit: Saatan muistaa väärin tuon putken koon kun samalla vaihtui turbon ja kuulerin välinen putki isompaan.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 7.4.2013 17:53

Kiitokset Otor vinkeistä miten osaa valmistautua tuohon vaihtoon. Mietin vain, kun en ole törmännyt suoraan ebayssäkään sellaisen settiin missä olisi valmiit ahtoputket/silikooniletkut ja cooleri, joka olisi BOLT-On.

Ootko Otor tehnyt muita virityksiä tuohon omaan autoon tai säädätitkö uudelleen coolerin vaihdon jälkeen?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 7.4.2013 18:53

http://www.sfsperformance.co.uk/prod_ca ... ?make=seat

Leon 1.9Tdi 100/115PD / AGR/ALH-90 / AHF/ASF-110 +fitting/clamps/pancake pipe (2) Turbo-Intercooler THS213/C Included

Tuollaista ahtoputki sarjaa tarjoaisi SFS:ä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 9.4.2013 22:30

Nyt olisi hakusessa rikkinäinen välijäähdytin malliksi ja mahdollisesti alkuperäiset ahtoputket. Jos sellaiset löytyy, niin yhteydenottoa jos haluat niistä jopa rahaa?

Korjataan vielä ettei tule turhia tarjouksia. Hakusessa ykkös koppaisen Octavian, nelos koppaisen Golf, MK2 Toledon/leon välijäähdytin mallia:
http://www.purkaamo.fi/imgpart.php?name ... inal&pic=1

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=913596#913596

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 17.4.2013 22:01

Ei nähtävää
Viimeksi muokannut -karppa-, 25.5.2013 9:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 18.4.2013 8:39

Mitä on eroa tuossa alkuperäiseen? Mitoissa siis. Muovipäädyt huomasin loistavan poissaolollaan :)

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 18.4.2013 8:45

MJ hankala sanoa, kun alkuperäinen on autossa kiinni ja kuten yllä lukee, niin ostaisin mieluusti alkuperäisen rikkinäisen coolerin ja putket jotta voisin verrata + ottaa kuvat.

Ai niin ja SFS:n silikooniputkille ei ole tällä hetkellä Suomessa maahantuojaa josta voisi valmiita silikooniahtoputkia kysellä.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 19.4.2013 9:22

Ok. Muistahan kertoa projektin eteneminen. Ei ois kallis tuommonen ostaa ja edessä olisi vaihto joskus itselläkin. Ja jos on vähänkään isompi kuin alkuperäinen niin eihän se haittais eikä kenenkään (katsastusmiehen) silmiin osuisi :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa