VW Diesel moottorit

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

VW Diesel moottorit

ViestiKirjoittaja Raid72 » 12.4.2013 10:27

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_IV

Tuolla sivulla on sekä vain TDI että TDI PD merkinnällä varustettuja moottoreita, onko nuo PD koneet pumppusuutin koneita vai perinteisiä TDi koneita?

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 12.4.2013 10:40

Pumppusuutin.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 12.4.2013 11:12

Onkos noissa pumppusuutin koneissa ollu paljon suutin ongelmia? Tai itse pumppuun liittyviä ongelmia?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 12.4.2013 12:51

1.9TDI:ssä on todella harvoin suutinongelmia, perinteistä syöttöpumppuahan niissä ei edes ole juuri noiden pumppusuuttimien takia.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 12.4.2013 13:29

EIkö toi 2.0 pumppusuutin kone ole surullisen kuuluisa niistä suuttimista? Miksi 1.9 olisi parempi?

Auton vaihto olis edessä jossain vaiheessa, ja mietin, että uskaltaako noihin PD koneisiin sekaantua!?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.4.2013 14:42

Kaikissa 1.9TDI PD (Pumpe-Duse = pumppusuutin) koneissa on käytetty Boschin pumppusuuttimia. 2.0TDI PD koneissa on käytetty myös Boschin varmatoimisia suuttimia, mutta myös Siemensin valmistamia piezo-pumppusuuttimia, joissa on ollut ongelmia. Niistäkin on nyt tovin ollut "hiljaista kampaniaa", missä maahantuoja on korvaillut suutinremontteja. Vaihdettujen suuttimien en ole kuullut tai lukenut enää porsineen. 2.0TDI CR (Common-Rail) koneet on sitten asia erikseen, niissä ei luonnollisesti ole pumppusuuttimia enää.

Eli kokonaisuutena pumppusuutintekniikka on varsin varmaa poislukien nuo 2.0TDI koneen Siemens-piezo-pumppusuuttimet. En näkisi mitään syytä jättää pumppusuutinkoneita laskuista pois ruiskutusjärjestelmänsä vuoksi.

Mikä tahansa tekniikka voi porsia, mutta jos tuolle linjalle lähtee, että kaikki tyyppiviat tai ominaisuudet pelottaa, pitää ostaa vaan kasa hyviä tennareita ja mennä niillä. :)

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 12.4.2013 14:46

Koskee vain yhtä suutin tyyppiä/sarjaa nämä ongelmat 2.0 tdi koneissa. Ja joka merkillä taitaa olla jo korjaussopparit näihin, että vaihtavat takuun piikkiin uudet jos hajoavat...

1.9tdi koneissa näitä suutinongelmia ei ole ollut mitenkään yleisesti. Joskus niilläkin nyt tietysti tulee ikä täyteen, mutta kyllä suutinongelmat ovat olleet todella harvinaisia näissä laitteissa.

Mitä nyt omassa perheessä ollut 5 kpl 1,9tdi koneellisia vag koneita. Kaikilla ajettu joku 100-150tkm aina ja kertaakaan ei ole kyllä ollut mitään ongelmia koneiden kanssa. Uusia ei ole ollut yksikään näistä, kaikki käytettyjä ja silloin ollut mittaris joku 200-300tkm kun lähtenyt edelleen kiertoon.

Yleisesti ottaen taitavat olla yksiä luotettavimmista koneista juurikin nämä 1,9tdi koneet.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 12.4.2013 15:24

Joo, se 1.9 on ilmeisen onnistunut moottorikonstruktio, kuten 2.5:nen... eikös se ole suurilta osin sama kone yhtä pyttyä lukuunottamatta?

Ok, no hyvä tietää, että 1.9:ssä ei ole noita ongelmia ollut.

Miten PD koneissa siirretään polttoaine tankista suuttimille? Onko tankissa/tankin välittömässä läheisyydessä siirtopumppu? Onko sitten sen jakajapumpun tilalla joku muu painetta nostava vekotin, vai meneekö polttoaine periaatteessa tankista suoraan suuttimille?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 12.4.2013 16:11

Tandem pumppu pyörii nokka-akselilla ja antaa vähän lisäpotkua ennen suuttimia. Siirtopumppu on tankissa, mutta tandem imee tankista asti.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.4.2013 16:23

Siirtopumppu imee tankista ja tekee pienen paineen tandemille. Tandemi nostaa sen johonkin 6-10bar tuntumaan. Tandemi ei siis ime vaan siirtopumpun ja tandemin välissä kuuluu olla pieni ylipaine.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.4.2013 16:23

Siirtopumppu imee tankista ja tekee pienen paineen tandemille. Tandemi nostaa sen johonkin 6-10bar tuntumaan. Tandemi ei siis ime vaan siirtopumpun ja tandemin välissä kuuluu olla pieni ylipaine.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 12.4.2013 16:54

Skoda ei oo korvannut mitään hajonneista suuttimista, Volkkarilla vaihtavat nyt kuulemma loputkin vanhat uusiin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.4.2013 17:05

Noista pumpparikoneista vielä sen verran...

koska nokka-akseli ohjaa suuttimia fyysisesti, on useissa pumpparikoneissa kulunut nokka-akselin nokat naarmuille/lommoille ja siten vaihtokuntoon. Tämä on erityisen yleistä poikittain asennetuissa moottoreissa (esim. Golf) mutta pitkittäiskonstruktioissa (Passat) tuo tuntuu olevan huomattavasti harvinaisempi murhe.

Ilmeisesti käytetyllä öljylaadulla ja vaihtovälillä on iso osuus tähän kulumisongelmaan. Tuota kuluneisuutta ei juuri muuten pääse toteamaan kuin ottamalla venttiilikopan auki.


edit. tämän sanottuani, en siis henk.koht. koskisi PALJON ajettuihin Golffeihin PD-koneilla, ellei huoltohistoriassa ole mainintaa nokan uusimisesta.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 12.4.2013 18:37

Ahaa... onko tietoa mitä tuo nokka maksaa? Sehän on kaiketi helppo vaihtaa, kun on kannessa!? Eikös siinä nokan ja suuttimen välissä ole vielä pieni "keinuvipu"? Kuluvatko ne myös, vai pääseekö pelkällä nokan vaihtamisella?

Mielenkiintoista että pitkittäinen kone kestäisi paremmin!? Mihin ihmeeseen tuo voi perustua!?

Osaatko arvioida, paljonko on PALJON? 100tkm? 200tkm? 300tkm?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.4.2013 18:48

Turha noita on miettiä, kestää jos kestää. Kyllä 1.9 pumppari on luotettava kone, eli kaupoille vaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa