1.9tdi tehot ja vääntö hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

1.9tdi tehot ja vääntö hukassa

ViestiKirjoittaja MkIV » 28.3.2013 10:48

Ongelma on siis, että autosta on tehot aina satunnaisesti kateissa. Erityisesti aamulla, jos ei ole ollut piuhan päässä yötä. Konetta kun kuuntelee, niin kuulostaa ihan niin kuin auto ei ahtaisi... Mistä etsimään vikaa?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 28.3.2013 11:06

Motti on? ja vikakoodi(t)? N75, Maf, Map?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 28.3.2013 11:54

Ja tuohon lisäten, ahtoletku ok,ei vuotoja?alipaineletkut kannattaa tarkistaa/vaihtaa.
Naftan suodatin? ja muskeli kylpy ahtimelle jos vnt

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 29.3.2013 8:10

Kannattaa vähän tarkentaa tietoja, moottorin koodi(tehostakin voi päätellä turbon onko hukkaportillinen vai vnt), tapahtuuko heti käynnistyksen jälkeen vai ajossa kiihdyttäessä tai pitkään korkeilla kierroksilla ajaessa.

Jos tekee ajon aikana kiihdytyksessä oireet ja on järjissään olevat öljyt auton koneessa, niin suosittelen tarjoamaan "tennaria" sille koneelle täysin lämpimällä koneella. Jos menee tehottomaksi(vikatila eli limb mode) niin virrat pois ja uudestaan sitä täyskaasu kiihdytystä vähintään kolmosta käyttäen punarajalle, ja vaatii monta toistoa. Jos alkaa vian ilmeneminen harventumaan niin turbo karstainen. Vaihtoehdot on turbon vaihto, turbon purku ja putsaus, Dawordin mainostama putsaus turboa purkamatta Mr. Muscle uuninpuhdistusaineella(löytyy juttua tältä foorumilta) tai sitten säännöllinen koneen rankaisu jolla mennään aina muutama päivä kerrallaan ilman ongelmia.

Minulla alkoi vastaavat ongelmat jo 6 vuotta sitten, muuta en ole tehnyt toistaiseksi kuin kierrosta antanut koneelle päivittäin ja sillä on pärjätty tähän asti. Polttoaineen sekaan olen laittanut joka toiseen tankkiin tätä http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/ ... y8bq2e.jpg Löytyy melkeen jokaisesta paikasta, ABC:t, Prismat yms. ja vaikka moni sanoo,että noista muovipulloista haihtuu hiilivedyt ajan kuluessa niin tuo on nii suosittua, että ei ehdi paljon hyllyllä viihtymään, on sen verran suosittua. Ja vaikutuksen huomaa koneeseen kyllä. Varmasti on ylihinnoiteltua litkua, mutta ei paljon tunnu joku 6€ tankilliseen pistää tuota tai puolet siitä jatkuvassa käytössä.

Kylmällä koneella oma helpoiten vikatilaan menee. 370tkm mittarissa nyt tällä turbolla ja jos kestäs vielä syksyyn asti niin ois paikka missä vaihtaa se helposti ja edullisesti.

Tuossa vielä Dawordin aloittama turbon putsausketju http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... a30b405aec

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 29.3.2013 12:20

Pertti: Asz on koneen malli, 96kw tdi, vikakoodeja en ole päässyt lukemaan.

Dawford: En usko, että vika voisi olla letkuissa tai naftan suodattimissa, sillä vika on semmoinen on/off vika, eli aina joskus kone ei ahda eikä jaksa kiihtyä kakkosta suuremmilla vaihteilla, mutta taas hetken kuluttua, kun auton käynnistää uudelleen, niin kaikki toimii normisti.

MJ: Kiitti paljon infosta, pitääkin antaa kunnolla kenkää vaan tolle koneelle tänään ja huomenna ostamaan tota Sonaxin kamaa. Lueskelin vähän tosta mr. muscle hoidosta, mutta omilla huoltotaidoillani en tajunnut niistä oikeastaan mitään... Onko tietoa, mistä Asz-koneellisessa on oikea paikka, mihin sitä vaahtoa tulee tyrkätä?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 29.3.2013 17:09

Kannattaa teetättää tuo vaahdotus jollain tutulla tai tutun tutulla joka osaa homman, jos ei itsellä hajua mitä tehdä. Korjaamoista en tiedä tekevätkö tuon mukisematta asiakkaan ohjeiden mukaan. Turbon vaihtoa tottakai ehdottavat ensin.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 29.3.2013 17:12

Siis kun lähdet ajamaan autolla niin hetken päästä vikatilaan eli ns. limp -modeen, jolloin tehot tuntuu katoavan? Tässä tapauksessa viittaisi MAFiin eli se vaihtoon, kokeile nypätä mafin liiti (sijaitsee ilmanputsarin kotelolta lähtevässä imuputkessa kotelon vieressä), jos tuolloin tehoja on paremmin kuin vikatilassa niin MAF todennäköisesti sökö tai menossa rikki.

Toinen on tuo turbon tukkoisuus, muscle käsittely ei ole vaikea kun vain lukee nuo palstan ohjeet huolella ja tarttuu toimeen.

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 29.3.2013 18:13

Vika ei tule siis hetken päästä, vaan välittömästi ajamaan lähtiessä. Mutta pitää kokeilla sitä liitintä seuraavan kerran kun tekee noin ja katsosa miten tilanne muuttuu, -jos muuttuu.
Ja pitää vielä koittaa selailla tota muskeliohjetta, jos saisin jonkun tolkun tohon.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 29.3.2013 18:39

Juu ei se sitten mafissa ole vika jos joskus kuitenkin toimii, vahva veikkaus ahtimen suuntaan.

Siinä muskeliketjussa on vikalla sivulla muistaakseni kuvakin pitkittäisestä 96kW koneesta, missä näkyi hyvin se EGR:n letku. Pakosarjan päästä auki ja muutaman kymmenen cm silikoniletku ahtimen pakopuolelle ja sieltä mönjät sisään.

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 29.3.2013 19:49

Asia klaari, pitää alkaa tsekkailee mitä löytyy. Kiitti kaikille avusta!

PekkaCdi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.10.2012 22:26

ViestiKirjoittaja PekkaCdi » 30.3.2013 3:39

Kuulostaa vähän samalla, kun itselläni ASV-koneen oireet nyt ahtimen vaihdon jälkeen.
Auto siis aina kylmänä startatessa (yön yli/duunipäivän jälkeen) ja heti ajamaan lähtiessä ei ahda lainkaan vaan vaatii aina vähän aikaa(kylmällä koneella ehkä 1 min), että alkaa ahtamaan. Kuitenkin siten, että kun skrapaa ikkunoita ja auto on tyhjäkäynnillä, niin siinä raaputtamisen aikana lämpenee(?) sen verran, että ahtaa heti välittömästi liikkeelle lähdön jälkeen. Jos ei tarvitse skrapata, niin sitten kestää tuon n. minuutin.
Tuntuu myös, että ahtimen reagointi on turhan hidasta aluksi puolilämpöisenä, mutta kone kunnolla lämpöisenä toimii ok.
Pari kertaa on myös tullut havaittua, että täyskaasukiihdytyksellä(lämpimällä koneella) vaihtaessa 2->3 tai 3->4 nopealla vaihdolla, antaa odottaa ahtojen nousua vaihdon jälkeen sekuntteja(n.4s?). Ahtoja siis seurattu ahtopainemittarista.

Ahdinkaupoissa jouduin kusetetuksi ja tuo "uusi" 1749vb kävi ahdinpajalla, jossa todettiin sen olevan käytetty ja päin persettä peruskorjattu. Pajalla se tekohengitettiin luonnollisesti ilman takuita kuntoon ja olen olettanut näiden ongelmien/oireiden johtuvan tuosta valitettavasta veivauksesta ja siis ei-niin-toimivasta-turbosta.

Uusi ahdin on (ainakin yritetty) säädetty kohdilleen ja toimiikin lämpöisenä siis ok.
Alipaineletkuja vaihtelin ahtimenvaihdon yhteydessä, kuten myös ahdonsäätösolenoidin.
En ole vielä ehtinut tutkia tuota romua enempää, mutta eipä kai tuossa ole muuta tehtävissä, kuin tsekata vielä kerran letkut, ahtoputket/kuuleri ja niiden liitokset ja ahtimen säädöt ennen kuin laittaa rupeaa taas ahtimenvaihtoprojektiin...

Foorumin tietäjät voivat antaa tähän lisävinkkejä tai kommentteja, jotka nyt tässä raapustuksessa olen unohtanut. :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.3.2013 6:32

Alipainelinja vuotaa, alipainekello viallinen (tän kattosin ekana), ahdin jumittaa tai ahtimen säädöt pielessä. Viet asiasta tietävälle tarkistukseen niin homma on hetkessä diagnosoitu.

Timson
-
Viestit: 21
Liittynyt: 5.5.2012 14:51

ViestiKirjoittaja Timson » 30.3.2013 20:39

Täälä kans satunnaisesti ahdot hukassa aamuisin. asz, 360tkm takana, egr tulpattu, ei lastuja tms. (vielä). ahdot välillä 1.8bar.
itse aattelin avata turbon ja putsata, samalla laittaa uudet alipaine letkut.
välillä vaikka ahtaa "normaalisti" tuntuu et ei kule kunnolla ja välillä taas kulkee just niiku pitäis. maf melkee uus et tuskin siitä johtuu. ei vikakoodeja. pa-suodatin vaihettu kuukaus sitte.

Artzsi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.9.2011 8:38

ViestiKirjoittaja Artzsi » 1.4.2013 10:29

Lainataan vähän ketjua, kun aihe liippaa niin läheltä. Ongelma on sellainen, että Golf IV ATD koneella menee aamuisin vikatilaan ja vikakoodi on

17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent

Eli turbo ei ahda tarpeeksi. Uusin jo N75 venttiilin, mutta sen avulla auto pelasi yhden päivän hyvin. Loggailin arvoja lauantaiaamuna heti startista ja ne ovat tälläisiä:

Engine speed Spec. intake press. Actual intake press.D.cycle MAP
2850-3150 1900-2150 1900-2150 55-75%
/min mbar mbar %
0 183.6 999.6 99.6
0 183.6 999.6 99.6
231 1336.2 999.6 99.6
987 969.0 979.2 24.7
924 969.0 979.2 24.7

Eli tästä voisi päätellä, että N75 antaa heti startissa liikaa ahtoja ja menee siksi vikatilaan? Voisiko tuo uusikin N75 olla viallinen? Hauska juttu tässä vielä on, että tätä vikaa ilmenee vain aamuisin. Voisiko syynä olla kosteus, joka jäätyy jonnekin? Auto voi seistä huoletta työpäivän ajan, jonka jälkeen toimii moitteetta. Tässä vielä logia 3. vaihteella täyskaasulla kiihdytyksestä iltapäivällä, jolloin auto toimi hyvin

Engine speed Spec. intake press. Actual intake press.D.cycle MAP
2850-3150 1900-2150 1900-2150 55-75%
/min mbar mbar %
2184 1927.8 1907.4 59.4
2373 1927.8 1846.2 59.4
2541 1927.8 1948.2 62.6
2688 1927.8 1989.0 65.7
2835 1927.8 1999.2 69.3
2961 1927.8 2009.4 72.5
3087 1927.8 2019.6 76.5

Ajattelin tänään tehdä turbolle mr muscle-käsittelyn, kun vnt tanko ei liiku aina kovin hyvin. Lisäksi tarkoitus vaihtaa alipaineletkuja, kun kelit lämpenee.

Lisäksi toinenkin vika, mutta en tiedä liittyykö tähän aiheeseen. Aamuisin startatessa autosta kuuluu sellainen sekunnin TU-TUM-ääni juuri ennen, kuin auto käynnistyy.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 1.4.2013 11:22

Minusta tuossa N75:ssa ei ole mitään vikaa, logitappa kylmällä koneella maffin arvot, veikkaisin syyn olevan siellä...

Artzsi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.9.2011 8:38

ViestiKirjoittaja Artzsi » 1.4.2013 14:17

Tein äsken mr muscle käsittelyn ja vääntöä tuntu tulevan lisää alakierroksille. Tässä maffin arvoja lauantai-aamulta

Engine speed MAF (specified) MAF (actual)
790-870 230-310 210-350
/min mg/str mg/str
2037 555.0 475.3
2415 850.0 891.8
2667 815.0 651.7
2688 850.0 725.2
3612 850.0 779.1
3465 850.0 788.9
3507 850.0 754.6
3129 330.0 573.3
3108 325.0 333.2

Tiedän, että antaa liian vähän, mutta voisko vika olla sitten tuossa

Uutena vikana laturin vapaakytkin menossa. Kauhee ääni ja tärinä kaasua nostaessa ja tyhjäkäynnillä. Ei tule 300tkm yksinään (299600 nyt mittarissa)

Artzsi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.9.2011 8:38

ViestiKirjoittaja Artzsi » 2.4.2013 7:23

Tänään viat ennallaan ja uutena vikana autossa ei ollut jarruja. Vasta kolmannella pysäytysyrityksellä löytyi. Onneksi oli hiljaista tienpäällä

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 2.4.2013 7:32

Eikös alipaineletkujen vuodot voi aiheuttaa jarrrujen häviämisen?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.4.2013 14:23

Alipaine vuoto ja jarrut katoo jos riittävän suuri se vuoto.
Eli kaikki letkut syyniin

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 3.4.2013 4:21

Jarrutehostimelle menevä putki rikki, veikkaan mä.

Artzsi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.9.2011 8:38

ViestiKirjoittaja Artzsi » 3.4.2013 7:20

Eilen tutkin tarkemmin letkut ja vaihdoin yhden EGR-venttiilin alla olevan venttiilin letkun sekä huomasin, että paineakun letku oli lähes irti. Tänään aamulla ei sitten mitään ongelmia. Tosin pakkasta oli vain -8.5, kun yleensä ollut vähintään -15 kun auto kiukutellut.

Pitää viimeistään viikonloppuna vaikka kuumailmapuhaltimen kanssa varovasti lämmitellä letkuja, jotta muuttuvat elastisemmaksi ja saisi vaihdettua kaikki kerralla. Oliskos tuohon jarrutehostajalle menevään putkeen kuvaa, kun taitaa olla erilainen kuin muut.

PekkaCdi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.10.2012 22:26

ViestiKirjoittaja PekkaCdi » 8.4.2013 21:36

Tänään pääsi vihdoin auton pariin taas. Vaihtelin pahan näköiset alipaineletkut ja testailin ne vanhat jotka näyttivät hyvältä ja vuotoja ei löytynyt.
Vääntelin VNT-vipua ja siinä tuntui ihan selvä "pykälä" heti alussa eli vaati enemmän voimaa kääntää aluksi ja kun "pykälän" yli päästiin, niin liikkuminen keveni.
Oireethan olivat, että ei ahda aluksi kylmällä koneella ja lämpimänäkin nopeissa vaihdoissa täyskaasulla korkeilla kierroksilla kestää, että ahdot nousevat uudestaan vaihdon jälkeen.
Tänään kun logittelin havaitsin myös "boost creeppiä" kolmosella ja nelosella. Vakiosofta siis ja nousi 1,35-1,4:ään asti kierrosten mukana.

Unohdin aikaisemmin sanoa, että ahdin toimi huollosta tulon jälkeen sen kaksi kuukautta ihan ok ja vaikutti olevan ihan säädöissäkin, kun toimi ongelmitta, mutta nyt sitten alkoi yhtäkkiä oireilemaan.
Taitaa olla taas hyvä esimerkki, että kuinka ei kannata ainakaan ahtimessa säästää ja tilata netistä, vaikka myyjä olisikin ebayssä "hyvämaineinen". Ja että paskasta ei saa edes ahdinhuollossa priimaa...?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 10.4.2013 18:44

MetsQ



Uusi viestiLähetetty: 1.4.2013 9:29 Viestin aihe:
Lainataan vähän ketjua, kun aihe liippaa niin läheltä. Ongelma on sellainen, että Golf IV ATD koneella menee aamuisin vikatilaan ja vikakoodi on

17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation




Mulla lakkasi pukkaamasta koodia kun vaihdoin imusarjan ja EGR:n välisen o-renkaan

Artzsi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.9.2011 8:38

ViestiKirjoittaja Artzsi » 11.4.2013 7:29

Mielenkiintosta, jos tuosta vika johtuis. Pitää tutkia.
Eilen vaihdoin viimeiset alipaineletkut uusiin, jarrutehostajan paksua letkua lukuunottamatta.Jarrutehostajan letku tuntui ehjältä ja laitoin siihen aikaisemmin uuden putkiklemmarin kun letku pyöri liittimessä. Jarrut ei oo enää onneksi hävinneet.
Onneksi alkaa pakkaset hellittämään niin, jospa viat viimeistään myös silloin loppuisivat. Maffin uusin vielä, kun ei ole enää parhaimmillaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa