Noniin
Auto on kyllä outlanderi mutta vagin koneellahan tuo on, ja uskoisin että täältä löytyy enemmän "tietäviä" ihmisiä.
Tosiaan eilen heitti öljyä pihalle, paha sanoa paljon arvioisin pari desiä - 0,5 litraa.
Hieman pohjustusta pe. iltana autolla oli paljon paikallaan käyntiä yli tunnin verran ( eli auto käynnissä, sammuksiin ja taas käyntii jotta pysyi sisällä lämmintä ) Lauantaina sitten auto pariksi tunniksi lohkolämmittimeen ja sen jälkeen n.10min paikallaan lämpöseks. No kerkesin tunnin ajella, ei mitään ongelmaa auto pelaa hienosti eikä valita mistään, mutta emäntä soitti että oli jättänny komean öljy lätäkön pihaan. Öljyjen tarkistus ja oli öljyä tikun minimiin, joten uskalsin auton kotiin ajaa, ei tiputtannut öljyä enään sen jälkeen.
No koitin tutkailla mistä öljy tuli pihalle, mutta vaikuttais ettei ainakaan mittatikun kautta, mistään ei oikeen löydy vuotokohtaa, tosin auton alta en päässyt tähän hätään kattomaan.
Joten voisiko joku hieman valaista asiassa, mahdollisesti huohotin jäätynnyt? mutta mistä öljyt tuli? Ja jos huohotin jäässä niin miksi ei työntännyt kaikkea öljyä ulos`?
Konehan on tietääkseni täysin sama kuin VAG:in 2.0 tdi
2.0tdi öljyt pihalle
Valvoja: ffp jäsenet
Mahdollistahan tuokin tietty olisi, mutta alhaalta katsottuna näytti että tulisi huomattavasti ylempää. Öljyn täyttökorkin vieressähän on joku huohotin pätkä jne. tässä oli kyllä öljyä, mutta letkun pätkä oli puhdas ja kuiva. Tosin korkin vieressä taas oli hieman öljyä, mutta näkemäni perusteella en usko että tuo öljy määrä olisi tullut korkista pihalle. Vaikutti vähän jopa että olisi voinut tulla venttiilikopan tiivisteelta, mutta olisi vaikea uskoa että se tiiviste olisi ns. heikoin lenkki ja tulisi sieltä. Hieman ihmetyttää koko homma koska auto on toiminnu moitteetta koko ajan eli ei minnekkään sisälle varmaankaan puske nyt tai aikasemminkaan mitään. Lisäsin 0,5 litraa öljyä ja tarkistin niin öljyä on nyt enemmän kuin lähtötilanteessa joten ulos tullut määrä on ollut parin kolmen desin luokkaa.
Kyllähän tuo kristallipallohommiks hyvin vahvasti menee lähteä arvailemaan toistaiseksi tuntemattomaksi jääneen auton ja moottorin öljyvuotoa. Öljyvuodon lähde selviää tutkimalla, ottamalla silmä ja lamppu käteen. Tarvitset tähän toki useasti nosturin sekä työkaluja, ja jos ei itellä ole niin mene sellaseen paikkaan jossa on, ei sen vaikempaa.
Jos siellä nyt joku vuoto on niin kyllä se sieltä ajan kanssa ilmottelee lisää, kaasua vaan :)
Jos siellä nyt joku vuoto on niin kyllä se sieltä ajan kanssa ilmottelee lisää, kaasua vaan :)
Kyllä kait tuota kannattaa tutkia pikkasen paremmin eli se huohotin pitäisi kai aukaista, luulisi että se on tukossa edelleen ja ongelmia tulee lisää jos et sitä puhdista. Onko missään näkyvistä ns. keltaista smägmää eli esim öljynkorkin kun avaa? Jos on, niin kannatteis putsailla nuokin pois. Öljyt ovat tulleet ehkä pihalle venttiilikopan tiivisteen välistä tai öljytikun kautta, miksei öljykorkinkin kautta.
Se huohottimen putsaus voi olla ihan järkevää joka tapauksessa, joten teet sen ja putsaat vanhat öljyjäljet pois koneen ympäriltä siltä varalta, että jos vika uusii, niin näät (ehkä) mistä se öljy tulee.
Öljyvuotojen jäljittäminen on kohtuullisen hanurista konetyypistä riippumatta, etenkin jos kone sattuu olemaan autossa kiinni.
Miten paljoa öljyä oli muuten koneesta hävinnyt? Katoitko tikkua ennen ja jälkeen? Puoli litraa näkyy jo, koska tyypillisesti tikun ylä- ja alarajan väli on vajaa litra. Tuli vaan mieleen, että jos japanian poijat on laittaneet pohjapanssarin tmv. moottorin alasuojan, voihan olla, että se kerää lunta päälleen. Nyt kun käyttelit konetta paikallaan ja lämmittelit sitä jne, kävi niin, että se sulatti lumet panssarilta, jonka päällä oli ennestään satunnaisia öljyroiskeita, jotka sekoittuivat sulamisveteen.
On hyvä muistaa myös se, että lattialle ei tarvii kuin puoli desiä jotain nestettä, niin se näyttää jo aika isolta sotkulta. Sama pätee lumihankeen. (Ei sitä kustakaan montaa litraa kerrallaan tule, mutta aika paljon sillä saa lunta värjättyä.) Yleensä siis vuotomäärän arviointi jäljen perusteella johtaa pahoihin yliarvioihin. Testatkaa vaikka kahvikupilla pesuhuoneessa tätä, jos ette usko.
Että tämmönen kristallipallosta katsottu hypoteesi ois mulla tarjota.
Edit: Ennen kuin joku ehtii sanomaan, niin vesi ja öljyhän nyt eivät varsinaisesti sekoitu, jos ei ole emulgaattoria apuna. Voivat ne kuitenkin levinä yhtenä nestemassana, vaikka toisiinsa sekoittumattomina faaseina olisivatkin.
Öljyvuotojen jäljittäminen on kohtuullisen hanurista konetyypistä riippumatta, etenkin jos kone sattuu olemaan autossa kiinni.
Miten paljoa öljyä oli muuten koneesta hävinnyt? Katoitko tikkua ennen ja jälkeen? Puoli litraa näkyy jo, koska tyypillisesti tikun ylä- ja alarajan väli on vajaa litra. Tuli vaan mieleen, että jos japanian poijat on laittaneet pohjapanssarin tmv. moottorin alasuojan, voihan olla, että se kerää lunta päälleen. Nyt kun käyttelit konetta paikallaan ja lämmittelit sitä jne, kävi niin, että se sulatti lumet panssarilta, jonka päällä oli ennestään satunnaisia öljyroiskeita, jotka sekoittuivat sulamisveteen.
On hyvä muistaa myös se, että lattialle ei tarvii kuin puoli desiä jotain nestettä, niin se näyttää jo aika isolta sotkulta. Sama pätee lumihankeen. (Ei sitä kustakaan montaa litraa kerrallaan tule, mutta aika paljon sillä saa lunta värjättyä.) Yleensä siis vuotomäärän arviointi jäljen perusteella johtaa pahoihin yliarvioihin. Testatkaa vaikka kahvikupilla pesuhuoneessa tätä, jos ette usko.
Että tämmönen kristallipallosta katsottu hypoteesi ois mulla tarjota.
Edit: Ennen kuin joku ehtii sanomaan, niin vesi ja öljyhän nyt eivät varsinaisesti sekoitu, jos ei ole emulgaattoria apuna. Voivat ne kuitenkin levinä yhtenä nestemassana, vaikka toisiinsa sekoittumattomina faaseina olisivatkin.
No niin. Mistähän sitä alottais.
No vaikkapa siitä että uloste öljyn määrä on suht tarkalleen n.3 4 varmaan aika max. Olin kattonnut öljyt viikolla eli siis ennen tätä tapahtumaan, ja kun lisäsin puoli litraa niin päästiin tulokseen vähä enemmän kuin ennen tapahtu ketjua. Näyttää joo hurjalta määrältä maassa se on kyllä totta. Jakopään puolelta ei siis ainakaan tule, eli kampiakselin stefalta, enemmänkin niin kuin kuskin puolelta tulipellin puolelta edes päin katsottuna, eli oikea takakulma. Alhaalta katsottuna näyttää että tulisi niinkin ylhäältä kuin venakopan välistä, vaikea tosin uskoa että se olisi heikoin lenkki. Tässäpä kohtaan kyllä päästään taas edellisen viestin kristallipalloon, mistäs sitä tietää jos joku on edellis huollossa sotkennut öljyn kanssa ja "vähän" lirahtannut, se olisi tai lähinnä on siellä vielläkin....(kaukaa haettua). No joo putsailin sitten eilen sen minkä noista ahtaista välistä pääsi putsaamaan (eilen) no tänään ajoin 50km auto siis toimiin ihan mainiosti eli niinkuin pitääkin, jätti sitten sen jälkeen yhden pikkurillin pään kokoisen tipan maahan, öljyä ei ole muuten kadonnut kyllä mihinkään.
Huohotin putki mikä tulee suoraan venakopan päälle se n. 5 cm pätkä missä on 90 kulma on ihan kuiva ja puhdas, ja muuten en sitten tiedä missä ne edes kulkevat, siis huohotin putket. Tosin jos ne nyt olisivat tukossa niin puskis kyllä varmaan enemmässä määrin öljyä ulos.
Tosin ! Eilen ottaessa sitä muovi lärpytintä pohjasta pois oli sieltä kyllä tullut öljyä joskus aikaisemminkin, autolla ajettu 130tkm ja huollettu liikkeessä x kertaa, joten varmaan jotain koneesta, ja olisiko sitten joku joskus sotkennut? paha sanoa.
Konetta ylhäältä katseltuna mistään ei näy mitään mistä voisi vuotaa, alhaalta on helvetin vaikea sanoa, joten kuten todettu todella vit...... hommaa etsiä kohtaa, en usko että ammattilainenkaan ihan hetkessä löytää. Osaako joku sanoa onko koneen "takana" eli tulipellin ja koneen välissä jokin öljyn lauhdutin? näyttäis siltä, mutta en ole varma voisiko sieltä tulla?
No joo kolmeen paikkaan soittelin tänää ja kyselin apua, eipä ollut kauheasti apua. Muutama kyllä totesi että Lauantai aamun reilu -30 pakkanen on voinut vaan yksinkertaisesti tehdä tekosensa, eli öljy niin jäykkää että kierron alkaessa kerää painetta koska on niin jähmeää, ja tulee sitten jostain jos on tullakseen. Ihan uskottavalta tuokin kuullostaa, mutta ei tosin kerro taas sitä mistä tullut......
No tutkimukset jatkuu....
No vaikkapa siitä että uloste öljyn määrä on suht tarkalleen n.3 4 varmaan aika max. Olin kattonnut öljyt viikolla eli siis ennen tätä tapahtumaan, ja kun lisäsin puoli litraa niin päästiin tulokseen vähä enemmän kuin ennen tapahtu ketjua. Näyttää joo hurjalta määrältä maassa se on kyllä totta. Jakopään puolelta ei siis ainakaan tule, eli kampiakselin stefalta, enemmänkin niin kuin kuskin puolelta tulipellin puolelta edes päin katsottuna, eli oikea takakulma. Alhaalta katsottuna näyttää että tulisi niinkin ylhäältä kuin venakopan välistä, vaikea tosin uskoa että se olisi heikoin lenkki. Tässäpä kohtaan kyllä päästään taas edellisen viestin kristallipalloon, mistäs sitä tietää jos joku on edellis huollossa sotkennut öljyn kanssa ja "vähän" lirahtannut, se olisi tai lähinnä on siellä vielläkin....(kaukaa haettua). No joo putsailin sitten eilen sen minkä noista ahtaista välistä pääsi putsaamaan (eilen) no tänään ajoin 50km auto siis toimiin ihan mainiosti eli niinkuin pitääkin, jätti sitten sen jälkeen yhden pikkurillin pään kokoisen tipan maahan, öljyä ei ole muuten kadonnut kyllä mihinkään.
Huohotin putki mikä tulee suoraan venakopan päälle se n. 5 cm pätkä missä on 90 kulma on ihan kuiva ja puhdas, ja muuten en sitten tiedä missä ne edes kulkevat, siis huohotin putket. Tosin jos ne nyt olisivat tukossa niin puskis kyllä varmaan enemmässä määrin öljyä ulos.
Tosin ! Eilen ottaessa sitä muovi lärpytintä pohjasta pois oli sieltä kyllä tullut öljyä joskus aikaisemminkin, autolla ajettu 130tkm ja huollettu liikkeessä x kertaa, joten varmaan jotain koneesta, ja olisiko sitten joku joskus sotkennut? paha sanoa.
Konetta ylhäältä katseltuna mistään ei näy mitään mistä voisi vuotaa, alhaalta on helvetin vaikea sanoa, joten kuten todettu todella vit...... hommaa etsiä kohtaa, en usko että ammattilainenkaan ihan hetkessä löytää. Osaako joku sanoa onko koneen "takana" eli tulipellin ja koneen välissä jokin öljyn lauhdutin? näyttäis siltä, mutta en ole varma voisiko sieltä tulla?
No joo kolmeen paikkaan soittelin tänää ja kyselin apua, eipä ollut kauheasti apua. Muutama kyllä totesi että Lauantai aamun reilu -30 pakkanen on voinut vaan yksinkertaisesti tehdä tekosensa, eli öljy niin jäykkää että kierron alkaessa kerää painetta koska on niin jähmeää, ja tulee sitten jostain jos on tullakseen. Ihan uskottavalta tuokin kuullostaa, mutta ei tosin kerro taas sitä mistä tullut......
No tutkimukset jatkuu....
Mitta tikusta pihalle. No onneks sentää mittatikusta, tuskin nyt muualta, parempi sieltä kun jostain muualta.
Näin ennen kun koko homma on kasassa, niin melko varmaks sanoisin tuon et jossain kohtaa huohohottimissa on sellanen tulppa tällä hetkellä mikä on ollu sulana jossain vaiheessa syystä : auto toiminnut moitteettomasti sata kilometria, ja sitten ongelma uusiutui.
Tosin ensimmäisen kerran paikka edelleen hieman mysteeri, muttapa eiköhän ne nyt selviä kaikki kerralla kun pajalle lähti.
Näin ennen kun koko homma on kasassa, niin melko varmaks sanoisin tuon et jossain kohtaa huohohottimissa on sellanen tulppa tällä hetkellä mikä on ollu sulana jossain vaiheessa syystä : auto toiminnut moitteettomasti sata kilometria, ja sitten ongelma uusiutui.
Tosin ensimmäisen kerran paikka edelleen hieman mysteeri, muttapa eiköhän ne nyt selviä kaikki kerralla kun pajalle lähti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa