Moottorin lämmöistä pakkasella

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jarppi78
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2007 9:07

Moottorin lämmöistä pakkasella

ViestiKirjoittaja Jarppi78 » 3.12.2012 9:10

Ekaa talvea lähden nyt sitten kieselillä ajamaan ja tuossa tuli eilen eteen tämä lämpeäminen pakkasilla. -18 lämpötiloissa ajelin tuollasen 40 km suuntaansa reisun ja ilman webaston apua moottorin lämpö ei noussut yli 75 astetta... onko kuinka paha, kannattaisko webastoa huudattaa jo näillä asteilla? Onko vaarana että tekee muuten moottorille hallaa ?

Sisällä kyllä tarkeni, lämmintä puhalti jne.

Tureq
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.3.2009 17:04

ViestiKirjoittaja Tureq » 3.12.2012 10:40

Keula tukkoon. Siis ala- ja ylämaskin päälle suojat tai syylärin eteen (ei mielellään ihan kiinni) suojaa. Tämän voi tehdä tdi:llä heti kun alkaa pakkaselle kelit kääntyyn, ei tartte pelätä ylikuumenemisia.

Sisällä tarkenee kun sähkövastukset pukkaa lisälämpöä. Vebasto taitaa nuilla lämpötiloilla jo alkaa vähenteleen tehoja/tippuu pois, joten lisää lämpöä koneeseen ei taida juuri saada.

Ei se koneelle hyvää tee alilämpöisenä käynti, ja polttoainetta palaa enempi. Kun tukkii keulan, konehuone pysyy lämpimämpänä, joten akku latautuu paremmin, polttoaineet ei hyydy, coolerit ei jäädy yms.

Mersuissa ja Fordeissa yms on uusissa jo säätyviä kaihtimia keulalle. Konserni ei taida olla näitä älynnyt?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 3.12.2012 16:03

T4 porttereissa oli kaihdin jo -91, mut sehän oli vain esikammiokoneissa, jotka lämpenevät muutenkin. TDI:stä sitten jätettiin pois... On tosiaan jo 20 vuotta sitten osattu ihan toimiva kaihdin tehdä. Kai se on lähinnä kustannuskysymys. Toki hyvällä suunnittelulla se parantaisi aerodynamiikkaa ja vaikuttas sitä kautta ehkä vähän jopa kulutusarvoonkin. Niin kauan kuin eu-kulutusta ei mitata esim. -20 asteessa, niin kylmäkulutushan ei kiinnosta autotehtaita pätkääkään.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.12.2012 17:28

Ja ekoissa etuveto toijota korolloissa oli myös kaihdin.

Eipä noi webastot eikä autot ole hajonnu vaikka webastoa onkin käyttänyt reilusti. Ex-MB:ssä webastoa oli pakko käyttää melkein aina talvella, jos halus, että lämpiää alle kahden sadan kilsan aikana.

On muuten persiistä, ku viimiset 10 vuotta autoissa ollut webastot ja nyt sitte piuhan varassa. 8 päivän aikana en ole kuin kaksi kertaa meinannu lähtiä piuha kiinni ajeleen...

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 3.12.2012 20:45

Mulla sama homma et lämmöt ei nouse hirveemmi tuon 74 yläpuolelle.. tosin 25km matkalla ja EGR tulpattu mut silti... Ja kuulerit on mulla etukulmissa.. Kannattaako kutoseen laittaa pahvia keulille??

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.12.2012 5:30

Toisessa ketjussa mainittiinkin että jos Clima on AUTO-asennossa niin se pitää puhalluksen yhtä tai kahta vailla täysillä, joka estää kyllä moottorin lämpeämisen. Jos itse naksuttelee puhalluksen pienemmälle niin neulakin nousee aika haipakkaa.

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 4.12.2012 11:06

^Pitääkii kokeilla tuota.. Mun mielestä ei puhalla noi kovaa mut en oo oikeestaa asiaan kiinnittäny huomiota.. : )


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa