AVK:n löydöllä ajettu mittarin mukaan se ~290tkm, ja voi jopa auton kunnon perusteella pitää paikkansa. Pienen pesun jälkeen moottori näyttää ihan perussiistiltä;

Paprujen mukaan jakopää tehty viimeksi 130tkm sitten, joka sinäänsä ihmeellistä, kun öljyhuolloista löytyy säännöllisesti liikkeen leimat.
Kylmä käynnistyksissä kone ei turhia pölläyttele, lähtee pikkupakkasilla kivasti käymään, vetoja on (varsinkin evryn kanssa) ja ääni on terve.
Nyt kysymys kuuluukin, mitä tuolle on järkevää tehdä, kun kone on auton keulilta pois? Jakopää hiluineen (myös vesipumppu ja moniurahihnan osaset) nyt ainakin, mutta onko jotain muuta (öljypumppu, apuakseli, nostaja) mitä tuolle kannattaisi tehdä ennakoivasti, kun homma on helppo suorittaa? Mitään 4k€ "uudellleenrakennus" kierrostahan tuolle ei ole tarkoitus tehdä, vaan akuutit ja järkevät ennakoivat huollot tehdä nyt.
Perusjuttuina nyt tulossa EGR:n tulppaus ja huohotuksen siirto erilliseen säiliöön moottorin elämää helpottamaan.
Sitten pikaisesti vielä kulkupuolesta.. Vaikka aiheesta on 10k+ topikkia, niin kerrataan vielä, hyvä resepti n. 150hv ja 300nm toimivaan käyttöautoon on:
-Jokin bolt -on hukkisahdin (mikä?)
-DSS ultime 1 tahi isommat?
-Motonetistä vahvistettu Sahcs kytkin (asetelma + levy)
-IC, pakoputkisto ja ilmanotto saa varmaan olla vakiota noilla tavoitteilla?
-pako- ja ahtopainemittarit kapiiniin
-hammermod?
Toisaalta n. 130hv voimiin voisi yltää jo 81kw:n suuttiimilla ja hammerilla?
Ja loppujokerina voisin vielä kysyä; tarvitseeko tuossa TDI:n jakorempassa jotain erityistyökaluja ihan perus työkalujen ja momenttiavaimen lisäksi? Ilmeisesti autolla pystyy ajamaan normaalisti, vaikkei pumpun ajoitusta hae aivan kohdalleen vag-comilla jajopään laiton jälkeen?