1.9tdi asv 110hp ahtimen irroitus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

1.9tdi asv 110hp ahtimen irroitus

ViestiKirjoittaja Jambero » 21.2.2012 21:36

Elikkäs onko mahdollista irroittaa tuommoisesta asv moottorillisesta 1.9tdi koneesta ahdin yläkautta ja onko kokemuksia viekö miten aikaa ? Ahtimen muuttuvat siivet luultavasti jumissa kun n75 vaihdettu ja ahtaa liikaa. 5 vaihteella 2000 kierroksen kohdalla 1.5 baria ahtoja tulee jo pelkästään sillälailla että näpäyttää kaasun pohjaan ja päästää.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 21.2.2012 21:54

Yläkautta ja imusarjan kun ottaa irti saa mukavasti lisätilaa. Sellanen tunti siinä irroituksessa menee jos tietää mitä tekee ja kaikki ruuvit yms avautuu kunnolla. Nämä tiedot mikäli konehuone on yhtään samanlainen kuin AHF -koneella varustetussa golf iv:ssä.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 22.2.2012 23:56

Poikittais moottorihan tuo on ja aika saman näköinen. Tarvitseeko operaatiossa erikoisia työkaluja ja mitkä tiivisteet tarvitaan pako ja imusarjan tiivisteiden lisäksi?

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 23.2.2012 0:39

Ainakin öljynpaluulle tiiviste.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.2.2012 7:29

Ensikertalainen hajottaa öljyn tuloputken, joten siihen kannattaa ehdottomasti varautua.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 23.2.2012 9:05

Siihen auttaa lämpö, hellä kopaus pajavasaralla tai/ja 17mm lista-avain posket hiottuna kapeaksi. Tai uusi osa esim. skodan tiskiltä.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 23.2.2012 10:45

Ensikertalainen hajottaa öljyn tuloputken, joten siihen kannattaa ehdottomasti varautua.
Ei kaikki hajota :) jännitti kyllä itsellä, mutta kun muistaa vaan ettei sen kiristykseen tarvitse juurikaan voimaan. Aukaistaessa pitää vaa kiinni sen kiinnitysholkin alapäästä toisella avaimella ja toisella sit varovasti avaa sen mutterin joka puristaa sen putken sinne holkkiin. Jos ei pidä alapäästä kiinni niin silloin särkee helposti putken, kun se voi alkaa pyörimään mukana.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 23.2.2012 19:22

Mistäs mahtaisi saada kaikki uusittavat tiivisteet? Kun motonetissä ei ollut oikeen. Viikonloppuna oisi tarkoitus ottaa tuo irti ja putsailla kunnolla.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 24.2.2012 10:51

Marmorilta. Ei noista vararikkoon joudu.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 24.2.2012 17:44

Mikäköhän tämä marmori mahtaa olla ? Jonkun näköinen kauppa mistä saa osia mutta missä päin mahtaa olla ?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 24.2.2012 18:40

merkkiedustusliikkeistä puhutaan marmoritiskinä ;) tarvikeosat myydään halvemmalla hinnalla ja ne saa ostaa huomattavasti halvemmilta tiskeiltä ;) Tässä tapauksessa suuntaat siis lähimmälle vw/audi/skoda/seat edustusliikkeelle tai soitat sinne ja tilailet osat sieltä :)

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 25.2.2012 19:53

Tuli muuten semmoinen mieleen että pitäisikö jumissa oleva ahdin nostaa ahtopaineita jos ottaa alipaine kellolle tulevan letkun irti ? Sitten huomasin semmoisenkin että ahdin hieman vinkuu kun kierrokset laskee. Esim jos polkaiset 3 tonniin asti kierrokset paikoillaan niin siitä alaspäin alkaa kuulumaan pientä vinkumista. Ääni ei kuulu kierrosten noustessa.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 25.2.2012 20:00

http://www.youtube.com/watch?v=7GPhJ4Zj ... re=related tuossa on melkeen samanlainen ääni mikä itsellä kuuluu..

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 4.3.2012 22:15

Nyt on ahdin putsattu ja laitettu takaisin. Ei silti auttanut paine ongelmaan. Ahtimen tanko liikkuu herkästi kun vaikka imee alipaine letkua joka tulee kellolle. Ahtojen rajoitus alkaa toimimaan jotenkin kun on ajanut jonkun aikaa reippaasti niin ei enään nouse mihinkään 2 baariin asti. Ongelma on pahin silloin kun antaa auton käydä parkissa vaikka 5 min ja sitten lähtee siitä reippaammin niit ahtaa helposti yli 1.5 baria 2 vaihteella..

Aandrii
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 3.10.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Aandrii » 9.3.2012 21:11

Ootko vaihtanu polttoainesuotimen millon? itellä teki suuri samaa oma auto samalla moottorilla.. eli nopeassa vedossa ahdot paukku hetkellisesti 2 kilon paikkeilla. suotimen vaihdon jälkee rupes saamaan soppaa ja piikkiahto putos 1,5 kiloon joka on aivan normaali.. piikin jälkeen ahdot tasan kilon verran :)

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 12.3.2012 10:34

Nyt on tuo polttoaine suodatinkin vaihdettu mutta ei vaikuttanut ahto ongelmaan. Tuo on kyllä jännä kun alkaa ahtojen rajoitus toimimaan kun ajaa hetken reippaammin.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 20.3.2012 13:36

Mikäköhän mahtaa jumittaa putsatun ahtimen 500 okei jälkeen? Turbon siipiä kun pyörittää käsin niin ei pyöri hirveän herkästi. Eli ei jää pyörimään vaikka pyöräyttäisi kuinka kovaa. Mutta silti ei okei välystä pysty eikä sivuttaissuunnassa. Eikä pölläyttele sinistä

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 26.3.2012 15:28

Oisko alipainekellon säädöt vituillaan.. joskus turbohuollossa meinasivat että kun vnt turbon aukasee ja puhdistaa niin se pitää säätää uusiks.. siitä en saanu varmuutta itse kun oli säädöt valmiiksi jo ihan viturallaan.. mutta ei muutaku tietokone kiinni ja vag-scope:sta näkymään haluttu ja todellinen paine ja säätelemään kovasti.. kyllä ne kohille saa..

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 27.3.2012 12:29

Rajotus toimi oikein noin 500km ajan ja sitten alkoi piikittämään yli 1.5 bar ja tasanen ahto noin 1, mutta tuo on mielenkiintoinen kun se lähtee laskemaan niin aluksi käy siinä 1 barin kohdalla ja se lähtee nousemaan siitä hetkellisesti johonkin 1.4 ja sitten vasta laskee normaaliin. Ja tuo siis tapahtuu piikin jälkeen.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 27.3.2012 13:50

Kuulostaa kyllä aika erikoiselta.. jos sulla on kone käytettävissä niin viitsitkö nauhottaa ahtopaineiden, moottorin kierrosluvun sekä kaasupolkimen asennon tiedoista.. vag-comista löytyy nämä.. en muista channeleita tähän hätään mutta ehtimällä ne löytyy..

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 27.3.2012 22:11

Address 01: Engine
Controller: 038 906 012 FK
Component: 1,9l R4 EDC 0000SG 3357
Coding: 00002
Shop #: WSC 00012
VSSZZZ1MZ3R037138 SEZ7Z0B1773795
4 Faults Found:
17970 - Quantity Adjuster (N146): Upper Limit Reached
P1562 - 35-10 - - - Intermittent
17563 - Manifold Pressure Sensor (G71): Short to B+
P1155 - 35-10 - - - Intermittent
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-00 - -
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-00 - -
Readiness: N/A

Elikkäs tollasta herjasi vag comi kun kokeiltiiin. Osaisiko joku kertoa omapohjaisesta kokemuksesta jotain ?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 28.3.2012 11:11

Määränsäätimestä tuo eka vikakoodi. Onko sulla evryä? Ei oo vaarallista tuo koodi.

Imusarjan paineanturi tuo toinen.

Tämä kolmas sitten kertoo sen että ahtopainetta ollu liikaa ja pitäs heittää vikatilaan.

Tuota neljättä en muista enää mitä se meinas, sen saa joku viisaampi selittää.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 28.3.2012 17:49

Viimeinen meinaa sitä että myös toisessa moduulissa tallessa on joku vikakoodi. Siltä sivulta mistä klikkasit 01-Engine, valitset 17-Instruments ja sieltä sitten Fault Codes.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 28.3.2012 19:07

Avataas vähän kun eilen käytiin tätä pähkäilemässä kahestaan ajossa ja paikoillaan.

Check dtc memory in instrument cluster todennäkösesti aiheutuu siitä että mittaristossa paloi pissapojanvalo ja abs:n merkkivalo kun se oli tuolla hetkellä pois käytöstä.

1. kohta johtuu siitä, että on asennettu tehoboksi & vissiin vielä tehty hammermod jos ymmärsin eilen keskustelun oikein?

eli nyt lähinnä kohtiin 2 & 3 kaivattaisiin apuja ja vinkkejä. Netin syövereistä arvottiin, että map vetää "oikoseen" kun menee ahdot ylitse 1.5bar , josta seuraa toi 17563. Voi kyllä olla myös konkreettisesti oikosessa mikäli johdot rikki tai map rikki? Milläs ton testaa?

Kohta kolme, eli tuo positive deviation johtuu internetin ihmeellisen maailman mukaan siitä, että mapin pyynti ja todellinen ahtomäärä ei toteudu ja ahtoja tulee enemmän kuin map pyytää.

Hoidoksi Rosstech ehdottaa seuraavaa:

17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
Possible Symptoms

Reduced power output
Limp mode

Possible Causes

Boost Pressure too High
Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
Charger Pressure Control defective
VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components
Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check / Clean / Replace Charge Pressure Control
Check / Clean mechanism for variable nozzles


Ja sitten noista ruvetaan rustaamaan pois, niin n75 vaihdettu ja vnt-siivet ei tahmaa. Jäljelle jää muuttunut vnt-siipien säätötangon asetus, ahtovuoto tai rikkoutunut/huonokuntoinen alipaineletku jossain paikassa N75 liittyen.

Lisäkohtana pohdintaan se, että ahdot karkailee vasta kun auto on seissyt paikoillaan hetken ja sitten sillä lähtee reippaammin ajelemaan. Ahdot ikään kuin leijuvat tasaisessa ajossa kunnes päästää kaasulta ja ahdot tipahtaa lähemmäs sitä lukemaa mitä ne pitäis tasasessa ajossa olla.

Lisäspekulaatioita otetaan vastaan ja ois suotavaa tullakin, että saadaan tää joskus ratkottua :)

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 28.3.2012 22:03

Ootkoo tuolta kokeillu haulla?

http://www.audiclub.fi/audifinns

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 13.4.2012 14:29

Nyt on vaihdettu kaikki alipaine letkut ja korjattu ahtovuodot. Ei ollut vaikutusta. Mulla on 40 km/h vauhdissakin tasakaasulla jo ahtoja 0,4 baaria mutta sitten kun ihan vähän näpäyttää kaasupoljinta vaikka niin tippuu 0,2 ja auto lähtee kiihtymään pikkuhiljaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.4.2012 15:06

Kuulostaa että vnt:n säätö ja ohjelma eivät oikein vastaa toisiaan. Ahdot alkaa "leijumaan" silloin kun ahtopyynti ei toteudu ja ohjelma hyppää eri kartalle korjatakseen tilanteen. Sitten ku se hyppii niiden karttojen välillä niin ahdot pumppaa ihan tavallisessa matka-ajossakin.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 13.4.2012 15:30

se taas on mielenkiintoista että tuon ahtimen putsauksen jälkeen se toimi sen 500km oikein ja sitten alkoi tuo ahtojen leijuminen ja muu temppuilu. Ja ahtimen kellokin on kunnossa ja säätö ei jumita mitenkään ja liikkuu kevyesti käsin. Voikohan tuon vnt säätö itekseen mennä vituilleen sitten.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.4.2012 23:13

Onkos tuota ahtojen käyttäytymistä seurattu mittarista vai vag-comilla?
Eli siis näyttääkö MAP-anturi oikeita lukemia silloin kun ahdot nousee liikaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.4.2012 8:37

Logita ahtopyyntejä ja toteutuneita niin siitä näkee varmaankin mikä sen aiheuttaa.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 15.4.2012 11:24

vaa comilla katsottiin flameballin kanssa ja siitä selvisi että tyhjäkäynnilläkin on ahtoja enemmän kuin mappi pyytää. Mutta ahtoja on oikeastaan noin 0.2 enemmän kuin pitäisi olla ja sitten jäävät myös leijumaan 40 vauhdissa kolmosvaihteella noin 0.4

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.4.2012 11:50

Jatka vnt:n kellon vartta, kyllä ne pitäisi asettuu.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.4.2012 10:03

Omassa ATD: ssä sama ongelma. Ahdot leijuu ja karkaa vielä vedon lopussa. Pidensin Vnt kellon vartta pari kierrosta. Karkailee edelleen, mutta maltillisemmin. Pysyy lähestulkoon kartalla. Menohalutkin kyllä väheni.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 18.4.2012 20:15

Tuo on kyllä niin mielenkiintoinen ongelma. Itsellähän tuo ongelma alkoi 500km ajon jälkeen jota ennen ahdin toimi ihan täysin oikein :D

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 24.4.2012 16:34

Nyt sain vihdoinkin ongelman ratkaistua. Avasin tulpatun egr venttiilin ja ahdot eivät enään leiju kaupunki ajossa 0,4 paikkeilla vaan alle 0,1 ja piikki ahto on 1.5 ja tasainen noin 1. En olisi ikinä uskonut että tuolla egr tulppaamisella on jotain tekemistä tuon asian kanssa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa