Passat 1.9tdi avb ja jäähdytinneste

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

honkkis
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.2.2009 21:08

Passat 1.9tdi avb ja jäähdytinneste

ViestiKirjoittaja honkkis » 19.4.2012 8:28

Vajaa vuosi sitten liikkeessä vaihdettu kannentiiviste ja samalla jakopää. No tänä aamuna käynnistäessä rupesi herjaamaan että tarkista nesteet, noh siellähän oli sellanen 1cm verran nestettä jäljellä. Koitin katella pikasesti ja ei näkynyt vuotojälkiä samanlailla kuin viimeeksi, täytyy viel paremmalla ajalla kattoa tarkemmin.
Ei kai taas ole voinut tiiviste palaa? Ajettu n. 40tkm sen jälkeen ja eilen illalla toimi vielä ihan normaalisti.

honkkis
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.2.2009 21:08

ViestiKirjoittaja honkkis » 19.4.2012 11:09

Pientä päivitystä: Käynnistin auton uudestaan, ei ruvennut hälyttää ja nousi nesteen pinta pari senttiä. Lisäsin nestettä nyt tohon minimiin. Käytin vähän tyhjäkäynnillä ja poljin kaasua niin välillä kuulu epämääräinen lorina ihan kuin olisi viemäriin kaatanut vettä. Tollasta en ole aikasemmin huomannut. Johan tää melkein vuoden toimi suht normaalisti...

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 19.4.2012 13:06

nuo oli ensimmäiset oireet itselläni kannen tiivistevauriosta. Tuosta pari vuotta ja alkoi tulla muitakin.

honkkis
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.2.2009 21:08

ViestiKirjoittaja honkkis » 19.4.2012 13:21

Just. Mistähän se johtuu että kestää tässä tapauksessa sen n. 40 000km ja taas alkaa sama juttu? Viimeeksi kaksi kertaa letkut halkes ja kolmannella kerralla korjaamo tuumasi että nyt on sitte kannen tiiviste mennyt, nyt ei tosiaan ollut missään havaittavissa mitään roiskeita. Onko jotain vielä mitä voisi tarkistaa tai tehä ennakoivaa korjausta?

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 19.4.2012 14:48

Onko autossa EGR-jäähdytin ?

honkkis
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.2.2009 21:08

ViestiKirjoittaja honkkis » 19.4.2012 16:00

Tosta jäähdyttimestä ei tietoa. Kone on 1.9tdi ja manuaaliloota, jos se kertoo että onko vai ei?

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 19.4.2012 17:10

Käytin vähän tyhjäkäynnillä ja poljin kaasua niin välillä kuulu epämääräinen lorina ihan kuin olisi viemäriin kaatanut vettä.


Itsellä kuuluu aivan samanlaista lorina ääntä, ensimmäisillä kiihdytyksillä muutaman sadan metrin matkalla, kun auto on seissyt päivän pidempään. Vuotoa en kyllä ole itse huomannut, mutta olisi mukava tietää mistä tämä lorina johtuu. Syyläri menee kyllä kesällä uusiksi kiveniskemien vuoksi, mutta en ole kiveniskemistä kyllä vuotoa huomannut eikä nesteen pinta laske huomattavasti. Viime lisäämisestä on kumminkin useampi kymmenen tuhatta km aikaa. Jos saat selvitettyä mistä tätä lorinaa kuuluu niin kerro ihmeessä! Istuessani kuskin paikalla, itsellä lorina tuntuis kuuluvan auton keskiosasta radiopaneelin takaa moottoritilan puolelta.

BTW, itsellä 1.9TDI AFN-moottorityypillä. Onko kenties sama moottori?

honkkis
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.2.2009 21:08

ViestiKirjoittaja honkkis » 19.4.2012 19:07

Mulla koneena 1.9tdi avb. Ton lorinan huomasin tänään vasta kun nesteet oli hävinnyt. Nyt kun täytin säiliön ja tein parinkymmenen kilometrin lenkin nii näytti taas toimivan ja nesteet pysy säiliössä. Toivotaan että se oli vaan hetkellinen häiriö, kopkop...

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 20.4.2012 7:10

Tuohon lorinaan liittyen....

Itse aikoinaan huomasin autoa ronkkiessani, että letkulämppärin asentaja oli "unohtanut" asentaa takaiskuventtiilin lämmityslaitteen paluukiertoon. Nohevana miehenä kokeilin tallissa miten lämppäri toimii ja huomasin, että ekan varttitunnin aikana kuuma vesi menikin tuonne sisäkennolle eikä lohkoa lämmittämään. Sitten kun lämppärikennon kierto oli kuumentunut, alkoi kuuma vesi hiljalleen kiertämään myös moottorilohkon kautta.

No eikun varaosaliikeeseen ja ostamaan ko. takaiskua (17 €) ja asentamaan. Kuuma vesi lähti nyt välittömästi lämmittämään lohkoa, kun ei lämmityslaitteen kiertoon päässyt. Mutta samalla alkoi nuo startin jälkeiset lorinatkin. Veikkaan että tuo takaisku estää lämmityslaitteen kennon kierron tasoittumisen kun jäähdytysneste auton seistessä jäähtyy ja menettää tilavuuttaan ja kiertoon muodostuu jäähdytysnesteestä höyrytasku.

Auttoiko tuo takaisku moottorin lämpenemiseen? Ainakaan 1,5 tunnin lämmitysajalla en huomannut mitään nopeutumista lämpömittarin viisarin nousussa. Lyhyillä lämmitysajoilla olisi etua saattanut ollakin. Turha homma siis...

Ai niin - manuskavaihteisessa ei ole tuota EGR-jäähdytintä, joka saattaa hukata jäähdytysnestettä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa