1.9 tdi aaz käynnistysonkelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

1.9 tdi aaz käynnistysonkelma

ViestiKirjoittaja pete78 » 1.3.2012 18:04

Morjens! Tuo meikäläisen aaz ei meinaa kunnolla lähteä kylmänä 0-30 asteen pakkasessa käyntiin (ja pitäshän sen nyt tärähtää ilman rytkettä -10 asteessa käyntiin) mutta roikan nokasta lähtee erittäin hyvin... Hehkut vaihdettu kk sitten suodattimet syksyllä.. startatessa täytyy pyörittää jonkin aikaa ja sitten lievän rytkytyksen ja "vajaan" käymisen jälkeen kyllä pelaa eli mistä vois vikaa alkaa paikantamaan??

vagriku
-
Viestit: 77
Liittynyt: 3.4.2011 16:10

ViestiKirjoittaja vagriku » 1.3.2012 18:21

Ne hehkut kannattaa silti varmistaa.
Omassa kulkupelissä oli samallaisia vaivoja oli männän rengas poikki. Alko viemään kyl öljyäkii.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 1.3.2012 18:26

Missäs autossa AAZ on kiinni? Oisko voinut vahatermostaatti lopettaa yhteistyön, eli kylmäkäynnistysavustin ei toimisi. Tai jos on manuaalinen käyttö, niin vaijeri irronnut/katkennut.

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

ViestiKirjoittaja pete78 » 1.3.2012 18:44

joo siis kyseessä on golffi -98 ja joskus tekee sellaista ettei heti hehkuta vaan ku avainta vääntää uudestaan niin sitten ehkä hehkuttaa ja tätä se tekee lämpimänä, kylmänä aina hehkuttaa mittariston mukaan.. öljyä ei kyllä syö tai no ylärajasta menee alarajaan ölöjynvaihdon (10tkm) välissä..

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 1.3.2012 19:02

Mulla ei oo vahapatruunaa, eikä kylmäkäynnistysvaijeria, ja lähtee kyllä kuin palmun alta. Olen kyllä pikkasen ruuvannut sitä perusennakkoa lisää, ja hehkuille 16mm2 kaapeli koko matkalle akku - rele - hehkut

Mittaa paljonko jännitehäviö hehkut -> akku. Eli kun hehkuvalo vilkkuu, niin paljonko hehkujen kiskossa jännite, ja paljonko samaan aikaan akussa.

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

ViestiKirjoittaja pete78 » 2.3.2012 16:40

Hehkuttaessa hehkukiskoilla 10.5v ja akussa 11.5v

Onkosta mitään osaa missä se vika vois olla joka olis suht heleppo itsellä vaihtaa ku tuossa pihassa on tuo vaimon vento (joka tarttaa ku palamun alta aina) niin vois siitä kokeilla eri osaa?? (tulipahan kerranni vaikeasti selitettyä)

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

ViestiKirjoittaja pete78 » 3.3.2012 17:03

alkaa jo usko loppumaan ku mamma sano notta oli rytkyttänyt jo roikan nokasta startatessa...
Tuossa juuri testailin niin eka hehkutus--starttaus--käyntiin lähtee mutta vaikeasti--ja sammutus heti ---toinen hehkutus--käynnistys ja käy heti ihan normaalisti ja sievästi niinkuin kuuluuki..
Tuossa tutkin relekaavioita niin mites tuon imusarjan esilämmitysreleen toimimattomuus?? Miten vaikuttane se käynnistymiseen..

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 3.3.2012 19:23

akussa 11.5v? sullahan on akku ~tyhjä, tai muuten heikossa kunnossa

Kizmo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.12.2009 2:40

ViestiKirjoittaja Kizmo » 4.3.2012 12:43

Kannataa tämmösessä tapauksessa mitata ne puristuspaineet ennenku tekee paljoa muuta. Väljä tai venttiilivikainen kone ei käynnisty kovin helposti vaikka kaikki muu olisi kunnossa.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 4.3.2012 20:16

Jos ainoastaa pakkasella ilman lämmitystä tekee tuon "pätkimisen" käynnistäessä, eikä silloin kun on ollut lämmityksessä, auto lämmin tai ulkona reilummin plussa puolella, niin sekö viittaisi väljään tai venttiili vikaiseen moottoriin?
Omassa autossa sama ongelma, mutta öljyä ei kuluta yhtään 10tkm vaihtovälin aikana, ei kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta ja varmasti pirteämpi kuin uutena(onhan tätä yli 400tkm ajettua vähän säädetty). Dieselihän se putkesta haissoo kun käynnistää ja "pätkii" sen hetken.

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

ViestiKirjoittaja pete78 » 4.3.2012 20:58

Sen verran vaivasi tuo akku homma että otin apuvirtaa vaimon autosta ja ei se kummemmin tuo oma tartannu siltikään... iltapäivällä tarttasin sitten vasta kolmannen hehkutuksen jälkeen niin ei ollu niin suurta onkelmaa mutta se asia testataan aamulla kuhan viedään lapset kouluun eli siis mitäs se tekee ku on ollu tuossa parkissa jo tovin aikaa..

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 5.3.2012 18:18

Jos hehkut on tarkistettu ja kunnossa niin, onko myos hehkujen toiminta kokonaisuudessaan tarkastettu? Mulla ainakin AAZi(Tosin Vento) aloitti ekan hehkutuksen kun kuskin oven avasi. Sitten toinen hehkutus, kun virran käänsi päälle. Kolmas (jälkihehku) kun kone käynnistyi. Ainakin näin se teki, kun kone todella oli kylmä. Jos se jälkihehku ei pelaa, ja rykiminen johtuu siitä? Hehkun ohjaukselle tulee väärää tietoa koneeen lämpötilasta tms?

Hmm, ruiskutusennakko voisi olla vähän myöhässä kenties? Silloin saa vähän sahata... Toinen potentiaalinen vikakohde voisi olla ilmavuoto, mutta se tekisi kiusaa muulloinkin kuin kylmänä... Tai sitten vähän kankeasti toimiva stoppisolenoidi.

Tosi kylmälläkin tuo vanha ratsu lähti aina hyvin käyntiin, mutta käyntiä ei todellakaan voinut aina kutsua sivistyneen tasaiseksi ainakaan ensimmäiseen 10 sekuntiin... :)

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 5.3.2012 20:24

Tätä tekniikkaa edustava diisseli moottori käy miten käy kylmänä. Se on jo saavutus, että lähtee käyntiin -15 jälkeen ilman roikkaa. ; ) Turha korjata ellei se ole rikki.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 5.3.2012 20:39

Tänä talvena käynnistys teki aika tiukkaa -37 pakkasessa kun ei meinannu jaksaa starttia pyörittää, vaikka olikin useamman tunnin lämmityksessä, mut kyllä se vain lähti sit kumminki. =)
Muutenhan nää aaz moottorilla olevat volkkarit on ollu luotettavia ja kestävän oloisia mitä olen omistanut ja sopivasti piristettynä. =)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.3.2012 20:40

Jos se on terve, niin ei ole ongelmaa käynnistellä -30 asteestakaan, virivehkeet mukaan lukien - tosin niistä näyttää kylmänä tulevan dieselpisaroita putkesta. =)
Meidän vakiommassa kulkineessa on joko kansi holo, männänrengas poikki, tai jotain muuta kummaa. Se ei ilman kolmea-neljää hehkukertaa syty parin kympin pakkasesta.

pete78
-
Viestit: 65
Liittynyt: 22.5.2006 7:40

ViestiKirjoittaja pete78 » 7.3.2012 8:35

Onhan tuota nyt tullu testailtua ja ihan uhallakin pitänyt pois roikan nokasta ja starttaamisen tehnyt vasta kolmanne hehkutuksen jälkeen ja hyvin on sitten käynnistynyt.. eli oliskohan tuolla sitten joku hehkuista jo sanonut sopimuksensa irti.. nytkin reilu 20 pakkasta ja käyntiin lähti moitteetta ku vaan muistaa 3 kertaa hehkuttaa...

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 8.3.2012 15:30

oot kokeillut vaikuttaako perusennakon säätö

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 8.3.2012 17:34

Tarkoitatko sitä kylmäkäynti systeemiä pumpun takana? Sitä muistaakseni on tullut säädeltyä ja taitaa olla löysätty aikas paljon, vois kokeilla kiristääkkin..?

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 8.3.2012 18:24

Niin, kokeile kiristää. vähän kerrallaan

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 9.3.2012 8:18

Säädin sitä vähän kireämmälle mutten oo vielä moottoria kylmänä käynnistänyt..

Tässä ois samalla ttaljalle kysymys tähän liittyen, kun kotisivuilla on noita moottorin säätö ohjeita, niin lukee näin:
- Säädä 1. kuvassa esitetty kylmäkäynnistyksen säätövipu hiukan ”myöhäisemmälle pohjaennakolle” löystyttämällä oikeanpuoleista säätöruuvia kierros-pari. Tämä parantaa moottorin vastaamista kaasuun ja useimmiten tiputtaa kulutusta jo ihan mukavasti vakiosta.

No minä olen tuon mukaan aiemmin säätänyt oik puoleista ruuvia löysemmälle, mut eilen kun kiristin sitä ruuvia ja kävin ajamassa, niin vastas paremmin kaasuun ja kulkupuolikin oli paljon parempi koko kierrosalueen. Aiemmin vasta siellä 3-4tonnin hujakoilla tuntu jonkinlaista "voimaa".
Eli mites tämä oli nyt näin päin et kiristäessä parani kulkupuoli ja kaasuun vastaaminen? Vai onko ruuvi ollut sit vaan "liian" löysällä?
Toivottavasti tuo vielä käynnistyis paremmin. =)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 9.3.2012 8:30

Melkein viitannee siihen, että pumpun perusennakko on reippaasti myöhäisellä. Huomioiden sen, ettei siihen pumpun takana olevaan kylmäkäynnistysvipuun ole ennen koskettu. Kaikissa mun tapauksissa 2-5 kierrosta tehtaan asetuksesta tuota ko. ruuvia löystyttämällä ollaan päästy oikealle alueelle. Kyllähän ton voi "ylikin" vetää, jolloin moottorin käyttäytymisestä tulee kovinkin pehmoista ja kaasukin jää kantamaan. Mutta, ohjeiden otsikkohan on iterointi. Sitä hakemistahan tää on... ;)

Tarkistappa pumpun ennakko sinne 0.9 tietämille, niin sitten tiedetään lisää.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 9.3.2012 9:49

Sen ruuvin kun kiristää pohjaan niin siitä on löysytetty nyt 4,5kierrosta. Aiemmin oli ehkä 6-7, mut tiputin myös hieman syöttöä. Pitäs yrittää jaksaa se pumpun ennakko jossain säätää, korvakuulolla säädetty, voishan sitä yrittää itekki vielä aikasemmalle säätää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa