passat 1.9tdi ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

passat 1.9tdi ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 5.2.2012 23:50

Kyseessä siis 1997 vuosimallin 1.9tdi passat ja seuraavanlainen ongelma. Ajelin perjantaina töistä kotiin ja auto pelasi ihan normaalisti. Lauantain seisoi pihalla, ei ajettu yhtään. Nyt sunnuntaina menin autoa käynnistää ja ei lähtenyt käyntiin, akku sen verran tyhjänä. Huomasin että auto tiputtanut öljyä maahan ja mitta tikku aivan kuiva. Jäähdytin nesteet säiliössä puhtaat, ilmeisesti ei pitäisi nesteet ja öljyt olla sekaisin? Pimeässä ja pienellä lampulla en öljyn vuoto paikkaa löytänyt. Lisäsin öljyä ja yritettin kaapeleilla käyntiin. Eipä lähtenyt, kaapelit oli kyllä ohuet, ehkä ei saanut kunnolla virtaa. Yrittäessä autoa startata syttyy öljyn merkkivalo palamaan/vilkkumaan. Mikäkähän tässä voisi vikana olla?. Pakkastahan on koko viikonlopun ollut täällä vähintään -20 astetta. Olen koittanut täältä tietoa etsiä ja tuo huohitin putken jäätymistä epäillyt. Mistähän tämä huohotinputki löytyy?

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 6.2.2012 9:07

Sieltähän se huohotinputki lähtee moottorin kuskinpuoleiselta kyleltä ja menee venttiilikopan päälle josta jatkaa liittyen imuilmaputkeen ennen turboa. Minulla vuoden uudempi passatti ja siihen on asennettu joskus lämpövastus tuohon huohotinputkeen, imuilman ja venttiilikopan väliseen osaan. Sen huomaa siitä että sinne menee sähköjohdot. Jos kone on todella puskenu öljyt pihalle on hyvin todennäköistä että on edessä isompi remontti, jos öljyt on tullu pihalle jostain stefasta sen joutuu todennäköisesti vaihtamaan.
Yleisin heikko kohta noissa apuvirtakaapeleissa on kaapelin ja sen kahvan välinen liitos. Ne kannatta vaikka tinalla juottaa kiinni niin jo vain alkaa ohuemmissakin kaapeleissa virta liikkua.
Jos auton oma akku on tyhjä mutta kuitenkin herkkä ottamaan virtaa vastaan kannattaa jonkin aikaa antaa akun latautua ennen kuin yrittää käyntiin.

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

ViestiKirjoittaja __joni__ » 6.2.2012 18:51

aamulla menin autoa katsomaan ja pakkastahan oli enää -4 astetta. Kokeilimpa startata ja autohan lähti käyntiin ja oli niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. Ihan normaalisti kävi ja tuntu kaikki olevan kunnossa. Mikä lie sitten vaivannut?.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 7.2.2012 22:04

Onkohan hehkut missä kunnossa? Ja millaset öljyt koneessa. Ne myös vaikuttaa siihen käynnistymiseen kylmässä. Varsinkin jos konetta ei esilämmitetä mitenkään.
Ja kannattaa tarkkailla katoaako sitä öljyä jatkossa miten joutuin. Voihan viimeksi sen öljyn vähyyden syynä olla normaali kuluminen ja liian pitkä tarkastus väli?

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 7.2.2012 22:28

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=13 ... hotinputki

Jos huohotinputkessa ei ole sitä lämmitintä voi koko kone räjähtää kovilla pakkasilla.
Tarkista onko se putki ehjä ja reikä auki,voi olla töhnää täynnä.

Onko moottorin suodattimen teräs sihti putsattu.?
On kiinni yhdellä ruuvilla.
Pitää olla puhdas alas saakka.

On ennen sitä varsinaista paperi suodatinta.
Myös lumi voi sen tukkia ,yleensä jos tukossa vedot heikkenee ja pukkaa palaneen öljyn hajua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa