Eli kyseessä oleva passat variant vm 99 1.9 AHU koneella käynnistyy huonosti yli 15-16 asteen pakkasella. Raja lämpötilan suhteen on tarkka eli oireilla ei ole välimuotoja.
Eli oireilee siten että vielä 14 asteen pakkasella käynnistyy ongelmitta parin sekunnin starttauksella, ei puistattele ei oireile mitenkään muutoinkaan.
Sitten kun pakkanen nousee asteen lisää käynnistys ongelmat alkaa eli pyörittää kyllä hyvin kevyesti vähän niinkuin olisi jo käynnistymäisillään muttei jää käyntiin. Samalla puskee putkesta mustaa utua reippaasti ja jää käymään piiiitkällisen about 20-40 sekunnin starttauksen jälkeen ja käynnistyttyän toimii taas moitteetta.
Vika oli jo viimetalvena mutta silloin pakkaset loppui ennen kuin vika saatiin korjattua.
Akku on uusi ja virtaa riittää, starttaa iloisesti, hehkuttaakin ainakin alle 15 asteen kelillä käynnistyvyydestä päätellen ongelmitta, polttoaine/ilmavuotoja tuskin on pitäisi oireilla lämpötilasta riippumatta?
Mikähän tuossa nyt aiheuttaa sen että kone saa ihan liikaa löpöä käynnistysvaiheessa (paksusta savusta päätellen) yli 15 pakkasella?
Missä on ko passatin releet tai hehkutuksen rele? Kyselin tuon hehkureleen sijaintia viimetalvenakin useaan otteeseen foorumeilta muttei sitä kukaan silloin tiennyt tai halunnut kertoa??
Kiitos tietäjille avusta jo etukäteen!
Passat '99 1.9 AHU 66kw käynnistyy huonosti
Valvoja: ffp jäsenet
Ajoitus on kohdillaan katottiin VAG-commilla se viimetalvena ja käynnistyvyys lauhemmalla viittaisi myös siihen että on kohdillaan. Vikakookdeja ei anna.
Missäs hehkun lämpötila-anturi sijaitsee?
Voisiko vika olla moottorin lämpötila-anturissa siten että yli 15 asteen pakkasella näyttää väärin? Vika on täysin on/off tyylinen, noin yhden-kahden asteen pakkasen kiristyminen saa vian päälle.
Mistäs tuo hehkun lämpötila-anturi löytyy ja mitäs se mittaa?
Entäs se hehkun rele? Mistäs mä sen löytäisin?
Missäs hehkun lämpötila-anturi sijaitsee?
Voisiko vika olla moottorin lämpötila-anturissa siten että yli 15 asteen pakkasella näyttää väärin? Vika on täysin on/off tyylinen, noin yhden-kahden asteen pakkasen kiristyminen saa vian päälle.
Mistäs tuo hehkun lämpötila-anturi löytyy ja mitäs se mittaa?
Entäs se hehkun rele? Mistäs mä sen löytäisin?
"Mistäs tuo hehkun lämpötila-anturi löytyy ja mitäs se mittaa?
Entäs se hehkun rele? Mistäs mä sen löytäisin?"
Omassa T4:ssä on vesiletkussa kaksinapainen haistelija hehkuille ja sulaketaulussa rele, oikean releen löydät etsimällä, otat yksitellen releen irti ja katsot virta-avaimella syttyykö hehkun valo, numero löytyy sähkökaaviostakin.
Entäs se hehkun rele? Mistäs mä sen löytäisin?"
Omassa T4:ssä on vesiletkussa kaksinapainen haistelija hehkuille ja sulaketaulussa rele, oikean releen löydät etsimällä, otat yksitellen releen irti ja katsot virta-avaimella syttyykö hehkun valo, numero löytyy sähkökaaviostakin.
14-15 asteilla oli pösön HDI koneella myös mystinen raja. Pakkasta jos oli 13 tai alle niin lähti hyvin käyntiin, sitten pari astetta enemmän niin pitkää sahausta ja aste lisää niin heelllllvetin pitkä startti ja sankan usvan ja löpön hajun kera käyntiin. Vikahan oli niinkin simppeli kuin kaikki hehkut pasmana.
Tuohan on passatista ainakin helppo yleismittarilla mitata. Hehkuista johdot irti ja kärjestä mittaamaan vastusta maata vasten, jos näyttää ääretöntä (eli ei mitään) niin sökönä.
Tuohan on passatista ainakin helppo yleismittarilla mitata. Hehkuista johdot irti ja kärjestä mittaamaan vastusta maata vasten, jos näyttää ääretöntä (eli ei mitään) niin sökönä.
Vikahan oli niinkin simppeli kuin kaikki hehkut pasmana.
Tuohan on passatista ainakin helppo yleismittarilla mitata. Hehkuista johdot irti ja kärjestä mittaamaan vastusta maata vasten, jos näyttää ääretöntä (eli ei mitään) niin sökönä.
Tuokaan ei välttämättä kerro hehkun kunnosta kaikkea. Joskus hehku särkyy niin, että se lämpeneekin keskeltä, eikä sieltä aivan kärjestä, kuten kuuluisi. Silloin voi näyttää sähköisesti kaikki olevan kunnossa, mutta silti ei lähde käyntiin.
Palataan TAAS tähän samaan vikaan. yllä olevat oireet jatkuvat! Eli käynnistyy kovemmalla pakkasella pitkää startilla saattamalla ja tunkee käynnistyksessä "putkentäydeltä" mustaa ja käytöksestä päätellen käy ns kaikilla pytyillä heti startin alusta asti.
Välissä vaihdettu jakohihna hiluineen ja erkiseen tarkistettu/säädetty ajoitus ja atuolla normaalioloissa käynnistyvyys parani jonkinverran.
Hehkutulpat on vaihdettu ja näillä tietämillä hekutus pelaa kuten pitää.
Vikakoodit on tälle talvelle katsomatta ja ne tutkitaan seuraavaksi. Jos sieltä ei löydy vinkkiä niin mitäs korjaus tai tarkistuskohteita muita voisi olla?
Välissä vaihdettu jakohihna hiluineen ja erkiseen tarkistettu/säädetty ajoitus ja atuolla normaalioloissa käynnistyvyys parani jonkinverran.
Hehkutulpat on vaihdettu ja näillä tietämillä hekutus pelaa kuten pitää.
Vikakoodit on tälle talvelle katsomatta ja ne tutkitaan seuraavaksi. Jos sieltä ei löydy vinkkiä niin mitäs korjaus tai tarkistuskohteita muita voisi olla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa