Nyt kyseessä ei siis ole sammutussolkku joka on pumpun päädyssä vaan rehellisesti pumpun kyljessä, alareunassa oleva solenoidimallinen mokkula johon tulee yksi sähköliitin.
Tekniikka ja pumppu ovat peräisin 1.9TD Ventosta, vuosimallia '93. Tällä hetkellä pitävät majaansa Tölkin konehuoneessa jossa konetta ei nyt oikein tahdo saada säätöihin..
Katselin vanhaa tölkin 1.6D konetta jossa tuon "solenoidin" tilalla oli pelkkä peltilätkä ja sen alla jousi parin prikan välissä. Tätä ihmetelleenä otin AAZista tuon pois ja korvasin 1.6D:n hilppeillä mutta ei se paljoa parantanut.
Ennen tuon poistoa auto lähti hyvin käyntiin, kävi miten kävi - säädöt pumpusta hukassa kun kaverin oli pakko niitä roplailla etukäteen ja kaasuvivun vaihtaminen sotki lopullisesti ne. Lämpöisenä auto tosin jätti kierroksia kantamaan, tartti jarrua vasten nostaa kytkintä että ne laskivat.
Nyt tuolla nykyisellä "viritelmällä" eli 1.6D pumpun osilla auto lähtee käymään jos kaasua antaa, ei pysy käynnissä kylmänä ollenkaan paitsi kaasulla. Jos koneen käyttää lämpöiseksi kaasulla avustaen - käy se melko nätisti.
Mikä tuo osa on, mikä sen tarkoitus on, mikä signaali siihen liittimeen pitäisi tulla, laitanko sen takaisin kiinni vai annanko olla näin.
Kaveri väitti sitä sähköiseksi ennakon säätimeksi - joka ilmeisesti saa signaalinsa jäähdytysnesteen lämpöanturilta? Jos näin on niin miksi tuo ei sitten pelannut oikein? Ventossa kun ajettiin auto Joensuusta Hämeenlinnaan toimi tuo moteur oikein loistavasti.
Pumppu on mallia ahdonalaisella syötöllä varustettu, koneessa ei ole egr:ää ollutkaan koskaan.
Tyhmän oloisia kysymyksiä mutta valaiskaapa nyt hieman tätä entuudestaan lähinnä bensiinitekniikkaan perehtynyttä kaveria. En ole ihan niin taula kuin kirjoituksista luulla voisi :D
Otin tossa purkamistani osista pari kuvaa mutta enpä tähän hätään löydä piuhaa millä siirtää niitä koneelle. Tuossa kuitenkin on se pääasiallinen runko-osa joka on kahdella pultilla kiinni pumpussa, siitä lähtee naftaputki pumpun jakopään puoleiseen päätyyn. Sisällä C mallinen prikka sekä kara missä voi vaihtaa tuon prikan sijaintia pariin kohtaan, karaan sopiva ohut jousi sekä prikkaan sopiva isompi jousi
1.9 TD AAZ pumpun kyljessä oleva sähköinen "solenoidi&q
Valvoja: ffp jäsenet
Olisko tuolla
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... dd29ddc04f
ja tuolla
http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi.htm¨
vastauksia/helpotuksia sun ongelmiin?
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... dd29ddc04f
ja tuolla
http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi.htm¨
vastauksia/helpotuksia sun ongelmiin?
Se mollukka on sähköinen ennakonsäädin, joka tarvii myös Ventosta sen boksin kaverikseen. Boksi on siinä jäähdytysnestesäiliön alla. Tosin en sitten tiedä mitä muita kytkentöjä tuohon tarvii tehdä, että tölkkiin sen saa kiinni. Ecu haistelee ruiskutusaikaa nestepään keskellä olevasta anturista ja säätää ennakot sen mukaan. Jäähdytysnesteen anturilla ei ole mitään tekoa tämän asian kanssa.
Itsellä on tosin tällä hetkellä tuo anturi irti, kun pumpussa on jotain häikkää, toimii jotenkuten ilmankin. Maailmanfoorumeilla ne on vaan kylmästi jättäneet ton systeemin kytkemättä. Toimii jotenkin.
Nyt teidän pitää saada se kaasuvipu takaisin oikeaan koloonsa, ennen kuin teette mitään muuta.
Itsellä on tosin tällä hetkellä tuo anturi irti, kun pumpussa on jotain häikkää, toimii jotenkuten ilmankin. Maailmanfoorumeilla ne on vaan kylmästi jättäneet ton systeemin kytkemättä. Toimii jotenkin.
Nyt teidän pitää saada se kaasuvipu takaisin oikeaan koloonsa, ennen kuin teette mitään muuta.
Kiva nähdä että joku jaksoi lukea koko sepustuksen ja huomata sieltä seasta toisen itsetiedostetun (aiheutetun?) ongelman. Tästä piti melkein toisekseen kysyäkin, miten se suoritetaan oikeaoppisesti, siis kaasuvivun kohdistus. Mielellään purkamatta koko pumppua :D
Huvittavinta koko tarinassa on se että vipu piti mennä irroittamaan että pääsi toteamaan 1.6D pumpun kaasuvivun kohteeseen sopimattomaksi :D Eiii sovi. Nyt kiinni luultavasti väärässä asennossa 1.9TD vakiovipu, Tölkin konepeltiin leikattuna vieläkin suurempi aukko !
Huvittavinta koko tarinassa on se että vipu piti mennä irroittamaan että pääsi toteamaan 1.6D pumpun kaasuvivun kohteeseen sopimattomaksi :D Eiii sovi. Nyt kiinni luultavasti väärässä asennossa 1.9TD vakiovipu, Tölkin konepeltiin leikattuna vieläkin suurempi aukko !
Pumpusta oli aikasemmin säädetty syöttöä hitusen isommalle ja ahtoja nostettu aavistuksen verran. Mihinkään muuhun ei ollut koskettu ennen koneswappia. Syöttöruuvin sinetti oli irroitettu jo valmiiksi eli siihen oli koskenut jo joku aikaisempi omistaja. Ahtojen kevyt nosto ei sotke tyhjäkäyntiä ja syöttöruuvi oli koko koneswapin ajan samassa asennossa kun se oli ventossa.
Kaasuvipu piti vaihtaa mallia tölkki ihan sen takia että rennon omilla systeemeillä vaijerin liikerataa ei saanu säädettyä millään niin että kaasu olisi mennyt pohjaan asti tai vastaavasti kaasu jäi kantaan. Helpoin ratkaisu tässä vaiheessa oli vaihtaa kaasuvipu suoraan tölkin alkuperäsestä pumpusta vaijerin kannakkeineen jollon venton omaa vipua ei tarvi alkaa muokkaan ja konepellin reikä jää pienemmäks. Tää tölkin oma kaasuvipu ei sitten sopinut koska akselin holkki on hitusen eri mallinen. Holkin nyt tässä samalla olis tietenkin voinu vaihtaa uuteen koska kaasuakselin stefan ja holkin välistä tuli kuplia mutta muilla henkilöillä oli sen verran kiire saada paketti kasaan että niitä ei alettu vaihtaan (ne mitään vuoda..). Noh venton kaasuvivun sai sitten loppujen lopuks modattua niin että vaijerin kiinnikkeen siirsi ~1cm lähemmäs akselia ja tää modi vaati sen kaasuvivun irroituksen joka tapauksessa.
Kaasuvipu on nyt parin irrotuskerran jälkeen suunnilleen oikeessa kohtaa ja kone ottaa normaalisti kierroksia ja syöttöruuvi on suunnilleen lähtöpisteessä.
Pumpussa ei ole siinä nestepäässä tätä ruiskutusaika-anturia vaan ennakonsäädinmokkula "eculle" tulee ?kierroslukutieto laturilta? ja solenoidille tulevaa signaalia korjaa matkalla ylävesiletkussa oleva "lämpöanturi" (solenoidin johdot kiertää tän anturin kautta).
Kaasuvipu piti vaihtaa mallia tölkki ihan sen takia että rennon omilla systeemeillä vaijerin liikerataa ei saanu säädettyä millään niin että kaasu olisi mennyt pohjaan asti tai vastaavasti kaasu jäi kantaan. Helpoin ratkaisu tässä vaiheessa oli vaihtaa kaasuvipu suoraan tölkin alkuperäsestä pumpusta vaijerin kannakkeineen jollon venton omaa vipua ei tarvi alkaa muokkaan ja konepellin reikä jää pienemmäks. Tää tölkin oma kaasuvipu ei sitten sopinut koska akselin holkki on hitusen eri mallinen. Holkin nyt tässä samalla olis tietenkin voinu vaihtaa uuteen koska kaasuakselin stefan ja holkin välistä tuli kuplia mutta muilla henkilöillä oli sen verran kiire saada paketti kasaan että niitä ei alettu vaihtaan (ne mitään vuoda..). Noh venton kaasuvivun sai sitten loppujen lopuks modattua niin että vaijerin kiinnikkeen siirsi ~1cm lähemmäs akselia ja tää modi vaati sen kaasuvivun irroituksen joka tapauksessa.
Kaasuvipu on nyt parin irrotuskerran jälkeen suunnilleen oikeessa kohtaa ja kone ottaa normaalisti kierroksia ja syöttöruuvi on suunnilleen lähtöpisteessä.
Pumpussa ei ole siinä nestepäässä tätä ruiskutusaika-anturia vaan ennakonsäädinmokkula "eculle" tulee ?kierroslukutieto laturilta? ja solenoidille tulevaa signaalia korjaa matkalla ylävesiletkussa oleva "lämpöanturi" (solenoidin johdot kiertää tän anturin kautta).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa