Koneessa sivuääni huollon jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

Koneessa sivuääni huollon jälkeen

ViestiKirjoittaja acd » 6.8.2008 23:45

Elikkäs auto, -01 tdi (ALH) kävi huollossa, siihen tehtiin iso huolto.
Vaihdettiin jakopään hihna kaikkineen, vesipumppu, suodattimet, 30tkm tarkistukset, sekä uudet jarrulevyt/palat, nesteet yms. mitä nyt autolle voidaan järkevissä mitoissa tehdä.

Muuten kaikki ok, mutta verrattuna siihen ennenkuin auto kävi huollossa, niin moottori kuulostaa erilaiselta. Tarkemmin sanottuna siinä on sivuääni.

Noin 1.5krpm kohdilla alkaa erottua sellainen vaimeahko "sähköisen uriseva" ääni joka loppuu noin 2.5k tienoilla. En pysty paikallistamaan sitä, mutta se on selkeästi kuultavissa. Varsinkin kun ajoin sen talliin sisätiloihin niin huomasin sen selvästi. Sanoisinko että se kuulostaa enemmänkin samalta kuin metron moukuna (ei saa nauraa).

Auto kyllä tuntuu, käyttäytyy, vetää ja kulkee aivan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta tuo ääni vaan jäi häiritsemään. Saatan olla täysin paranoidi, mutta minulla on tapana hätääntyä pienistäkin asioista jos auto ei ole täysin samankuuloinen kuin eilen.

Eli, mistä tämä sivuääni voisi johtua? Resonointia? Voivatko kaikki nämä uudet osat siellä muuttaa yleistä äänimaailmaa niin paljon että jopa vaimokin (ketä ei autojen tekniikka kiinnosta pennin vertaa) kysyi että miksi tää kuulostaa erilaiselta.

En viitsisi viedä sitä huoltamolle takaisin ja sanoa 'tää kuulostaa erilaiselta', ja auto kuitenkin toimii täysin samalla tavoin ennenkuin se sinne meni. Paitsi että jarrut toimivat paremmin :).

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 6.8.2008 23:59

Oisko vetästy remmi liika tiukalle---->"soi."

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 7.8.2008 0:01

Onko tuosta liiasta tiukkuudesta jotain vaaraa? Luulisi että olisivat huomanneet moisen jo huollossa?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 7.8.2008 0:04

No sen verran on, että liian tiukalla oleva hihna syö itsestään hampaat--->kronks.

Mutta älä nyt säiky, tämä on vain yksi etänä aprikoitu mahdollisuus. :)

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 7.8.2008 1:08

kyllähän se liian tiukka remmi rasittaa kaikkia laakereita esim laturin laakereita jne

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 7.8.2008 1:21

Tämän hihnan ylikireyttä ei varmaan voi mitenkään muuten todeta kuin avaamalla sen kotelon siitä ja tarkistamalla ite että miltä se tuntuu?

Ihmettelen vaan kauhiasti, että miten sen voi laittaa liian kireälle liikkeessä. Eivätkö ne tuollaisia tarkista moneen kertaan, jos kerran siinä on riski että rikkoo koneen pidemmällä matkalla ja siitä tulee sitten sanktioita korjaamolle.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 7.8.2008 15:05

Eikös ALH-moottorissakin ole automaattikiristin.. Eli sen jäykkyyttä mitenkään manuaalisesti säädetä, se on mikä on.. Lisäksi täytyy korjata että jakohihna ei kylläkään pyöritä laturia. Jakohihnalla pyörii vain syöttöpumppu, nokka-akseli ja vesipumppu.

Tämä on ehkä vähän kaukaa haettua mutta tuo sivuääni voisi johtua esimerkiksi syöttöpumpun perusennakon muuttumisesta aikaisemmaksi, joka ei ole mitenkään harvinaista jakohihnaremontin yhteydessä. Se ei myöskään ole vaarallista. Ensimmäisten muutaman tuhannen kilometrin aikana jakohihna venyy hieman ja ennakko siirtyy jonkin verran myöhäisemmälle.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 7.8.2008 17:11

Alrighty, kiitos vastauksista :). Kohta auto lähtee 700km turneelle, eli jos siellä on jotain akuuttia niin eiköhän se selvinne matkan aikana :D.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 7.8.2008 21:26

Tuota, vielä sellainen lisäys. Kävin äsken käynnistelemässä auton kun se oli saanut päivän maata, ja ääni oli poissa. Eli tämä tapahtuu siis vain koneen ollessa täysin lämmennyt (silloin kun tämä ääni ilmeni, niin autolla oli juuri ajettu noin 100km putkeen).
Öhk... Olisikohan laturin hihna uutuuttaan vonkunut tmv? Tosin ei kyllä mitkään varoitusvalot palaneet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.8.2008 23:08

Eihän sulla jakohihnaan koskettu?

Itse aikanaan sössin jakohihnanvaihdon ja kylmänä kuulosti hyvältä, mutta kun kone lämpeni (ja laajeni) niin kiristin aloitti sirinän.

Sitten kun kuitenkin joku kysyy miten kävi, niin matkaa ei ollut kun 4...5 km ja kiristimen löysäämisellä selvittiin.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 8.8.2008 9:46

Niin tuossa alussa mainitsinkin että siihen vaihdettiin kaikki hihnat rullat ja pumput.
Ja tuossa myöhemmin mainittiin että ALH:ssa on automaattikiristin tuolle jakohihnalle.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 8.8.2008 16:55

Eikös tuon automaattikiristimenkin voi vetää liian tiukalle,jos ei tiedetä,että ne osoittimet pitää laittaa kohdakkain?
Oliko tuo auto sulla VW:llä vai jossain muulla pajalla?

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 10.8.2008 14:48

Ei ollu VW:llä, mutta vw/seat/skoda jne dieseleihin erikoistuneella pajalla.

Tuossa ajeltiin sillä pitkät pätkät, hyvin se toimii ja kuluttaa saman verran kuin ennenkin, mutta tosiaan sellainen omituinen ulina sieltä koneesta kuuluu, varsinkin lämpimänä.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 10.8.2008 20:26

Varmaan se siitä hihnasta tulee,pikkasen liian tiukalla,luulisin.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 11.8.2008 16:21

Kävin sitten näyttämässä autoa pajalla, ja se korjaaja kuka sen teki tuli siihen paikalle ja sanoi että se on se hihna mikä pitää ääntä ja se huomattiin jo asennusvaiheessa.
Siinä on automaattikiristimen nuolet kohdillaan ja kaikki on muutenkin ok, ne on vaan Seatilla tehny jotain sille materiaalille mistä se hihna valmistetaan, ja se asentaja sano että ei ole ensimmäinen tapaus ku on ihmetelty sitä hihnan moikumista, oli se miten presiis kiristetty tahansa.
Kertoi vielä että uudemmissa malleissa on se hihnakopan sisusta päällystetty ääntä vaimentavalla materiaalilla tuon äänen leikkaamiseksi.

Eli loppu hyvin kaikki hyvin, kiitos kuitenkin kaikille vastauksista :).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.8.2008 16:38

Itse kysyisin vielä VAG-korjaamolta heidän kantaa asiaan...

T4Syncro
-
Viestit: 28
Liittynyt: 18.6.2006 23:35

Outo käyntiääni n. 2000 rpm kohdalla hihnan vaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja T4Syncro » 12.9.2008 9:06

Vaihdatin hihnan signaturen mukaiseen T4 Syncroon AXL -koneella ja vaihdon jälkeen moottorin käyntiääni kuulostaa oudolta ajossa n. 2000 kiekan kohdalla. Käyntiääntä on vaikea kuvailla, mutta jollakin tavalla epätasaisesti

Auto kulkee normaalisti, mutta tänä aamuna kylmäkäynnistys tuotti ensimmäisellä hekutuksella + yrityksellä laiskaa pyöritystä ja sammui sitten. Toinen hehkutus ja käynnitys - lähti normaalisti käyntiin.

Vaihdon teki ei-merkkiliike, mutta asiantunteva VW-korjaamo. Onkohan syytä huoleen?

*edit* Ongelma ratkesi pumpun uudelleen ajoituksella.
Viimeksi muokannut T4Syncro, 28.9.2008 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

just joo..

ViestiKirjoittaja jusu72 » 18.9.2008 22:23

Jos kiristimen vetää rasvaamatta merkkiin,niin melko varmasti hihna huutaa jonkun aikaa ennenkuin venyy hieman.Itse jätän aina hieman löysälle vaikka rullan rasvaakin.Ja ei ole vielä ainakaan ykskään hajonnu ennen aikojaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2008 22:28

Täh?! Rasvaa?

Eikö se sillä ainakin luista ja eikö rasva tee huonoa kumille?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 22.12.2010 10:20

Onko AGR koneessakin mahdollisuus laittaa jakohihna liian kireälle? Entä noiden kiristinrullien kanssa onko niissä joku kikkakolmonen kuinka ne tulee kiristää jne??

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.12.2010 11:29

Kiristinlaatikossa tulevan ohjeen mukaisesti.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.12.2010 11:38

"Onko AGR koneessakin mahdollisuus laittaa jakohihna liian kireälle?"

Tuolla ohjeet AGR ja ei tuon mukaan?
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 22.12.2010 23:17

Ei tuolla ryssien sivuilla ollu ohjeita agr koneelle jakohihnaan.
Mutta samanlainenhan se hihnan kiristinrulla taitaa olla kuin muissakin, eli merkkiinsä laitetaan. Ja kampuran pultti täysillä kiinni lukkoliiman kanssa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa