Passat AVB+webasto
Valvoja: ffp jäsenet
Passat AVB+webasto
Webasto toiminut syksyn ongelmitta. Nyt kuitenkin toimii käytännössä vain auton käydessä. Eli käynnistyy, ehtii "täysille tehoille", saattaa "yskähtää" muutaman kerran ja sammuu. Tätä tekee niin kauan kuin on lämmitysaikaa. Ensimmäinen käynti hieman pidempi kuin muut yritykset, pumpun naksutus ikäänkuin "hiipuu". Ei ilm. saa polttoainetta. Tosin koskaan ei ole toiminut jos tankki puolillaan tai alle, samat temput.
1) Mistähän AVB-moottorisessa Passatissa kuuluisi webaston ottaa polttoaine? Nyt on haaroitettu konehuoneesta juuri ennen polttoainesuodatinta.
2) Kun se polttoaineputki nyt ilm. on tukossa/menossa tukkoon, niin kuinkahan paksua letkua sinne voi/kannattaa laittaa? Näyttää mielettömän ohuelta nykyinen. Kirkasta(ainakin ollut), jäykkää, eli ilmeisen paksuseinäistä, ja ulkomittakin jo ohuen näköistä.
Epäilyttää vähän tuo nykyinen polttoaineletkun asennus; itse laite on auton alla laatikon vieressä. Raskas lenkki weban polttoainepumpulle imeä tankilta suodattimelle ja siitä takas auton alle laatikon viereen.
Vesiputketkin olivat niin, että meno T-haaralla sisäkennolle menevältä putkelta ja paluu T-haaralla paisarin alaletkuun. Sekoitti auton oma kierron tehokkaasti ja lämpö meni hukkaan.. Nyt letkut oikein, mutta pitääkö edelleen parsia asennusta?
Auto siis Passat -03 tdi AVB 74kw
1) Mistähän AVB-moottorisessa Passatissa kuuluisi webaston ottaa polttoaine? Nyt on haaroitettu konehuoneesta juuri ennen polttoainesuodatinta.
2) Kun se polttoaineputki nyt ilm. on tukossa/menossa tukkoon, niin kuinkahan paksua letkua sinne voi/kannattaa laittaa? Näyttää mielettömän ohuelta nykyinen. Kirkasta(ainakin ollut), jäykkää, eli ilmeisen paksuseinäistä, ja ulkomittakin jo ohuen näköistä.
Epäilyttää vähän tuo nykyinen polttoaineletkun asennus; itse laite on auton alla laatikon vieressä. Raskas lenkki weban polttoainepumpulle imeä tankilta suodattimelle ja siitä takas auton alle laatikon viereen.
Vesiputketkin olivat niin, että meno T-haaralla sisäkennolle menevältä putkelta ja paluu T-haaralla paisarin alaletkuun. Sekoitti auton oma kierron tehokkaasti ja lämpö meni hukkaan.. Nyt letkut oikein, mutta pitääkö edelleen parsia asennusta?
Auto siis Passat -03 tdi AVB 74kw
Suositusten mukaan tuo polttoainelinja pitää kyllä vetää tankilta sakka ja näin tein omaan avb pasuunaan kun pistin siihen eberin pari vuotta sitten. Peräloodasta löytyy luukku mistä pääsee käsiksi polttoainepunpuun ja sen kannessa on valmiiksi jo kohdat mihin saa porattua reiän lämmittimen polttoaineletkulle. Lisäksi vedin linjan vielä sisäkautta, niin ei pääse jäätymään/vahingoittumaan niin helposti kuin auton alla ollessa.
Alkuperäinen putki on tosiaan kirkasta aivan hengettömän kokoista, sisämitta muistaakseni 1mm. Letkun voi huuhdella vaikka crc:n jarruclenerilla, ja sitten vain putsata ja puhaltaa ilmalla kuivaksi, niin alkaa taas polttoaine liikkua kunnolla. Putkea ei saa mennä suurentamaan, muuten lämmitin ei toimi sitäkään vähää...
Alkuperäinen putki on tosiaan kirkasta aivan hengettömän kokoista, sisämitta muistaakseni 1mm. Letkun voi huuhdella vaikka crc:n jarruclenerilla, ja sitten vain putsata ja puhaltaa ilmalla kuivaksi, niin alkaa taas polttoaine liikkua kunnolla. Putkea ei saa mennä suurentamaan, muuten lämmitin ei toimi sitäkään vähää...
Ja edelliseen lisäten, webaston pa-pumppu kannattaa aina sijoittaa tankin läheisyyteen. Pumpun virtajohdot on mun kokemuksen mukaan pitkät joten siitä ei homma jää kiinni, imuteho pumpussa ei liene kovin kaksinen. Samasta syystä polttoainelinja pitää olla erillinen, jos dieselsuodattimen vierestä ryövätään niin ei kaksisesti toimi, tankissa oleva nostopumppu toimii tehokkaana takaiskuventtiilinä. Tällöin putkistoon muodostuva "alipaine" hidastaa tehokkaasti polttoaineen kulkeutumista pumpulle ja lämmitin sammuu.
Webaston vesiletkut asennetaan siten että kierto suunnataan suoraan lämppärin kennoon ja sieltä tuleva paluu lämmittää moottorin. Siis koneesta lämppärin kennolle menevä letku poikki ja tähän väliin webasto. Kannattaa myös varmistaa miten päin vesi siellä lämppärin kennossa kiertää, esim 5/6 golfin 1.4TSI eri versioissa kiertosuunta vaihtelee. Vaikka tässä topikissa olikin kyse tdi pasuunasta..
Webaston vesiletkut asennetaan siten että kierto suunnataan suoraan lämppärin kennoon ja sieltä tuleva paluu lämmittää moottorin. Siis koneesta lämppärin kennolle menevä letku poikki ja tähän väliin webasto. Kannattaa myös varmistaa miten päin vesi siellä lämppärin kennossa kiertää, esim 5/6 golfin 1.4TSI eri versioissa kiertosuunta vaihtelee. Vaikka tässä topikissa olikin kyse tdi pasuunasta..
Ja polttoainepumppu tosiaan lähelle tankkia, ainakin eberin tapauksessa taisi olla 1m maksimissaan mitä sai olla matkaa tankista pumpulle. Sedan mallissa ainakin sen pumpun sai mahtumaan takapenkin alle vyönkiinnityssoljenlenkkiin kiinni.
Tuossa avb passatissa tosiaan tuo polttoaine pumppu tuola tankis joka estää lämmittimen toiminnan jos polttoainetta yritetään imeä konetilasta suodattimen vierestä.
Tuossa avb passatissa tosiaan tuo polttoaine pumppu tuola tankis joka estää lämmittimen toiminnan jos polttoainetta yritetään imeä konetilasta suodattimen vierestä.
Vaihtelin samalla auton oman polttoaine suodattimen ja kokeilin webastoa laittamalla letkun päähän pienen astian ja siihen dieseliä. Sama homma, kun kunnolla käynnistyy niin sammuu. Se mainitsemani pikkusuodatin oli tarkemmin katsottuna itse webaston p-a pumppu.
Ihme homma, kun moottori käy niin toimii. Pumppu vetelee viimesiään? Mtt-tradingillä 83€, jossain edullisemmin? Kallis kokeilla...
Nestekin ehtii alkaa kiertää, eli vesipumppukin näyttäs toimivan.
Ihme homma, kun moottori käy niin toimii. Pumppu vetelee viimesiään? Mtt-tradingillä 83€, jossain edullisemmin? Kallis kokeilla...
Nestekin ehtii alkaa kiertää, eli vesipumppukin näyttäs toimivan.
Sen takia se toimii koneen käydessä kun tankkipumppu tuo dieseliä sinne rosvokohtaan ja ruokaa riittää. On sitten ilmeisesti jaksanut pumppu aikansa imeä sieltä tankista pumpun läpi mutta vanhemmiten siten hajonnut tai teho heikentynyt tarpeeksi.
Ihan turhaa sitä pa-putkea suurentamaan lähteä, toimii varmasti parhaiten sillä ohuella putkella eikä mene lyttyyn/ruttuun mutkia tehdessä. Sinuna vaihtaisin putken kokonaan ja siirtäisin sen pumpun sinne tankin viereen. Itse olen rakentanut pumpulle telineen auton alle, tankin ja takajalkatilan takaseinän väliin ja kiinnittänyt sen telineen tankin etummaisen kiinnityspannan alle. Silloin se on käytännössä niin lähellä tankkia kuin mahdollista ja aina on riittänyt pumpun virtajohdon pituus hienosti.
Pa-putken olen kiinnittänyt auton pohjaan suojamuovien kätköihin näissä uudemmissa, vanhempia ei ole tullut tehtyä, jarruputkien uomahan olisi mielestäni oiva paikka, suojassa pieniltä pohjakosketuksilta esim hangessa kahlatessa.
Ihan turhaa sitä pa-putkea suurentamaan lähteä, toimii varmasti parhaiten sillä ohuella putkella eikä mene lyttyyn/ruttuun mutkia tehdessä. Sinuna vaihtaisin putken kokonaan ja siirtäisin sen pumpun sinne tankin viereen. Itse olen rakentanut pumpulle telineen auton alle, tankin ja takajalkatilan takaseinän väliin ja kiinnittänyt sen telineen tankin etummaisen kiinnityspannan alle. Silloin se on käytännössä niin lähellä tankkia kuin mahdollista ja aina on riittänyt pumpun virtajohdon pituus hienosti.
Pa-putken olen kiinnittänyt auton pohjaan suojamuovien kätköihin näissä uudemmissa, vanhempia ei ole tullut tehtyä, jarruputkien uomahan olisi mielestäni oiva paikka, suojassa pieniltä pohjakosketuksilta esim hangessa kahlatessa.
Joo, pitänee ottaa suoraan tankista. Jostain pitää metsästää uus pumppu ja pitempi pätkä ohutta putkea. Pitkäänhän tuo on toiminut, jos vielä on suurempaa vastustakin ollut.
Googlettaessa tärmäsin sellasen ohjeeseen, että kun ottaa letkun irti, niin pitäis lentää 12" polttoaineen, kun laittaa webaston päälle. Voishan tuota huvikseen kokeilla.
Miten käyttäytyy kun liekkivahti likainen/rikki?
Googlettaessa tärmäsin sellasen ohjeeseen, että kun ottaa letkun irti, niin pitäis lentää 12" polttoaineen, kun laittaa webaston päälle. Voishan tuota huvikseen kokeilla.
Miten käyttäytyy kun liekkivahti likainen/rikki?
Oletko tarkistanut liekkivahdin ja lämpötila-anturit? Webasto sammuttaa itsensä, jos liekkivahti ei tunnista liekkiä tai lämpötila-anturi antaa tiedon korkeasta lämpötilasta.
En oikein usko tuohon polttoainelinjan vikaan, koska irtokanisterista toimii ja on aiemminkin toiminut. Polttoainepumppu ei ole todennäköinen vika, koska syttyy normaalisti. Mahdollinen se toki on.
En oikein usko tuohon polttoainelinjan vikaan, koska irtokanisterista toimii ja on aiemminkin toiminut. Polttoainepumppu ei ole todennäköinen vika, koska syttyy normaalisti. Mahdollinen se toki on.
Siis EI toimi irtoastiasta, vaikka astia puoli metriä ylempänä. Toimii siis normaalisti vain moottorin käydessä ja hyvin lämmittää.
Muuten sammuu ehdittyään juuri käymään.
Kun lämmittää auton käydessä ja sammuttaa, niin pumppu naksuttaa vielä muutaman kerran ja sitten sammuu(äänikin muuttuu tuuletusääneksi). Ei kuitenkaan ole saavuttanut 90 astetta.
Muuten sammuu ehdittyään juuri käymään.
Kun lämmittää auton käydessä ja sammuttaa, niin pumppu naksuttaa vielä muutaman kerran ja sitten sammuu(äänikin muuttuu tuuletusääneksi). Ei kuitenkaan ole saavuttanut 90 astetta.
Kokeilin painaa lääkeruiskulla polttoainetta putkeen. Ei vaikutusta.
Siinä kun värkkäsin, puhallin oli kiinni ja muutenkin hiljaista, niin auton käynnistettyä lorisi jäähdytysjärjestelmässä, eli ilmaa. Oli siis kiehahtanu.
Näistä rohkaistuneena vesipumppu vaihtoon ja nyt rokkaa.
Nestettä tuli paisariin ilmeisesti sen kiehumisen tai pelkän lämpenemisen takia ja vasta siinä vaiheessa kun oli kunnolla jo syttynyt. Näin jälkiviisaana; nesteenhän olis pitäny kiertää heti.
Siinä kun värkkäsin, puhallin oli kiinni ja muutenkin hiljaista, niin auton käynnistettyä lorisi jäähdytysjärjestelmässä, eli ilmaa. Oli siis kiehahtanu.
Näistä rohkaistuneena vesipumppu vaihtoon ja nyt rokkaa.
Nestettä tuli paisariin ilmeisesti sen kiehumisen tai pelkän lämpenemisen takia ja vasta siinä vaiheessa kun oli kunnolla jo syttynyt. Näin jälkiviisaana; nesteenhän olis pitäny kiertää heti.
Jos lämmitin käy koneen käydessä ongelmitta ja koneen ollessa sammuneena vain hetken. Niin yleisin vika on lämmittimen vesipumppu. Kun kone käy niin vesi kiertää koneen vesipumpulla. Kun pelkkä lämmitin lämmittää ja lämppärin vesipumppu ei toimi, niin lämmitin ylikuumenee ja sammuu.
Eli pyöriikö lämppärin vesipumppu?
Eli pyöriikö lämppärin vesipumppu?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa