startti ei pyöri ollenkaan
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26.10.2010 5:05
startti ei pyöri ollenkaan
Nyt tarvitaan teidän apua! Tänään lopetti golffi käynnistymästä. Normaalisti ajoin sillä ensin ja sit olin varmaan 15 min sisällä ja kun olin lähdössä, niin ei äännähtänytkään. Eli akussa tuskin on vika koska sillon edes yrittäis käynnistyä.
Mistä lähtisitte etsimään vikaa?
Ensimmäisenä mulla tuli mieleen startin sulake ja rele, mitenhän mä löydän ne? tiedän kyllä missä on sulakkeet ja releet on mutta en tiedä mitkä ne niistä on kun ei oo mitään ohjekirjaa.. Onko jollain tietoa niistä, mitkä ne on?
Jos tulee mieleen jotain muuta missä vika vois olla niin kiitollisena otan vihjeitä vastaan.
Mistä lähtisitte etsimään vikaa?
Ensimmäisenä mulla tuli mieleen startin sulake ja rele, mitenhän mä löydän ne? tiedän kyllä missä on sulakkeet ja releet on mutta en tiedä mitkä ne niistä on kun ei oo mitään ohjekirjaa.. Onko jollain tietoa niistä, mitkä ne on?
Jos tulee mieleen jotain muuta missä vika vois olla niin kiitollisena otan vihjeitä vastaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Startin sulake ja rele ≈ startin johto ja solenoidi.
Naksahtaako edes kun avaimesta kääntää ja himmeneekö valot? Solenoidin liittimistä alkaisin jännitettä mittaamaan startin aikana.
Vähän saattaa vaikuttaa että onko ykkösgolfi vai kutosgolfi.
Naksahtaako edes kun avaimesta kääntää ja himmeneekö valot? Solenoidin liittimistä alkaisin jännitettä mittaamaan startin aikana.
Vähän saattaa vaikuttaa että onko ykkösgolfi vai kutosgolfi.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 10.12.2010 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26.10.2010 5:05
joo toi malli jäi mainitsematta eli vuosimalli on 94 ja kolmoskoppasesta on siis kysymys. Onko kellään tietoa että mikä sulake ja rele on startille? Se olis tärkee tieto! En kuullu kyllä mitään naksahdusta edes kun yritin startata.. Ja täytyy tosiaan koittaa tota suoraa virransyöttöäkin solenoidille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos startti haukkaa kylmäkäynnistyksessä jotain 400 A niin sen kokoista sulaketta saat hakea jo vähän järeämmästä kalustosta kun henkilöautosta. Sen kestävä relekin olisi jo nyrkinkokoinen ja sellaisia löytyy lähinnä paikalliselta sähköyhtiöltä ja teollisuudesta.
Niin, ja tietysti siitä startin kyljestä kuten kerroin, mutta sitä sanotaan solenoidiksi toimintaperiaatteen takia.
Niin, ja tietysti siitä startin kyljestä kuten kerroin, mutta sitä sanotaan solenoidiksi toimintaperiaatteen takia.
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26.10.2010 5:05
Mittailin ja testailin tossa, niin startin liittimelle ei tule ollenkaan jännitettä vaikka kääntää virtalukkoa starttiasentoon. Ja suoraan akun plussasta syötin virtaa startille niin kyllä se pyöri. Sitten mittasin resistanssin eli johdon jatkuvuuden siitä startille tulevasta liittimestä virtalukolle eli saman johdon toiseen päähän. Ei näyttänyt mitään eli ei pääse virta virtalukolta startille asti.
Mutta tietääkö joku paremmin että pitäisikö tossa tilanteessa näyttää että johtaa eli onko se suora johto virtalukolta startille asti vai onko siinä välissä jotain? Sitten vielä yksi homma, missä vika saattaa olla, on ajonestolaite. Tossa on joku semmonen että kun laittaa avaimella ovet lukkoon, niin ajonesto menee päälle ja silloin tapahtuu juuri sama ilmiö kun nyt eli startti ei pyöri ollenkaan. Miten pystyn ottaan selvää onko vika tässä ajonestossa? miten se yleensä toimii? Ilmeisesti se katkoo jollakin keinolla juuri tätä virtalukolta startille menevää johtoa..? Onko muilla tällaista samanlaista systeemiä?
Mutta tietääkö joku paremmin että pitäisikö tossa tilanteessa näyttää että johtaa eli onko se suora johto virtalukolta startille asti vai onko siinä välissä jotain? Sitten vielä yksi homma, missä vika saattaa olla, on ajonestolaite. Tossa on joku semmonen että kun laittaa avaimella ovet lukkoon, niin ajonesto menee päälle ja silloin tapahtuu juuri sama ilmiö kun nyt eli startti ei pyöri ollenkaan. Miten pystyn ottaan selvää onko vika tässä ajonestossa? miten se yleensä toimii? Ilmeisesti se katkoo jollakin keinolla juuri tätä virtalukolta startille menevää johtoa..? Onko muilla tällaista samanlaista systeemiä?
Ei pitäis -94 Golfista ajonestoa löytyä. Joku jälkiasennushärpäke kenties, ja niiden vikojen paikallistaminen on sitten oma maailmansa.
Testaa "jomppijohdolla" startin plusnavalta siihen herätevirtanavalle yhdistää jännite; jos silloin starttaa, on startti ja akku ainakin kunnossa, sekä maakaapeli ja + kaapeli.
Testaa "jomppijohdolla" startin plusnavalta siihen herätevirtanavalle yhdistää jännite; jos silloin starttaa, on startti ja akku ainakin kunnossa, sekä maakaapeli ja + kaapeli.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No niin, nyt tuli samaa vikaa kun alottajalla eli startti ei puhu mitään. Ajoneuvona -96 Golf variant AHU-koneella. Kaikkihan lähti liikkeelle siitä kun pääsi tuo polttoainesuodatin jäätymään. Vaihdettiin tänään uuteen ja laitettiin kunnon dieseliä tankkiin. Koska olin eilen jo sahannut akun tyhjäksi yritettiin autoa käyntiin apuvirralla. Useasta käynnistysyrityksestä huolimatta se ei kuitenkaan muuta kun hörähtänyt välillä (huonot hehkutkin). No, aikansa sitä kuitenkin yritettiin kunnes: kävin välillä sisällä, samalla auto piuhoissa kiinni toiseen autoon. Menin jälleen starttaamaan niin ei mitään: startti pysyi ihan kuolleena, kuitenkin startti naksahtaa ja toisesta autosta kierrokset putoaa eli virtaa ottaa. Onko tässä nyt samaa vikaa (solenoidi?) vai ottiko tuo startti itteensä noista kännistysyrityksistä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa