AVF moottorin laturinhihna
Valvoja: ffp jäsenet
AVF moottorin laturinhihna
Sellainen ongelma tuon nykyisen kulkineen kans minkä ostin. Että laturinhihna hakkaa varmaan sellaista lähes 5cm liikettä laturin ja ohjaustehostimen välistä. Pitää muutenkin kummallista ääntä välillä tyhjäkäynnillä.
Muutamia vaihtoehtoja mitä tullut itelle mieleen, niin voisiko laturin vapaapyörä aiheuttaa tuollaista?
Tuossa näyttää olevan mekaaninen kiristin hihnalle, niin onko sen jäykkyyttä mahdollista säätää jotenkin?
Akku on jo uusittu, joten ei pitäisi olla ylimääräistä kuormaa ainakaan sen puolesta.
Vai tuleeko muita ideoita mikä tämän hihnan hakkaamisen voisi aiheuttaa?
Kyseessä siis 2004 mallin nelikko farkku passatti. Mittarissa vähä reilut 80tkm
Muutamia vaihtoehtoja mitä tullut itelle mieleen, niin voisiko laturin vapaapyörä aiheuttaa tuollaista?
Tuossa näyttää olevan mekaaninen kiristin hihnalle, niin onko sen jäykkyyttä mahdollista säätää jotenkin?
Akku on jo uusittu, joten ei pitäisi olla ylimääräistä kuormaa ainakaan sen puolesta.
Vai tuleeko muita ideoita mikä tämän hihnan hakkaamisen voisi aiheuttaa?
Kyseessä siis 2004 mallin nelikko farkku passatti. Mittarissa vähä reilut 80tkm
-
- -
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22.5.2004 22:40
- Viesti:
Ei kannata sitten hirveästi ajella pomppivalla apulaitehihnalla. Aika nopeasti saa tonkia apulaitekehikon koneesta irti kun kiristäjän pultti/akseli on poikki. Jos on onnea niin vain se on rikki, mutta olenpa kuullut tapauksista milloin vauhdissa irronnut apulaitehihna on jumahtanut jakopäähäänkin. Vapaakytkinkhän juuri aiheuttaa moista, laturi vaihtoon on ehkä helpoin.
Älä kysy mistä tiedän.
Älä kysy mistä tiedän.
Tuo hihnassa oleva epämääräinen liike esiintyy vain moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, kun antaa vähänkin kierroksia, niin hihna kiertää aivan normaalisti ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä...
No huomenna joka tapauksessa tarkastukseen tuo laturin vapaakytkin. Kuinka muuten tuon vapaakytkimen kans, eikö sen saa vaihdettua tuohon erikseen, ettei tartte laturia alkaa sen takia vaihtamaan?
Onko heittää jotain hinta-arviota tuolle vapaakytkimelle ja uudelle kiristäjälle?
No huomenna joka tapauksessa tarkastukseen tuo laturin vapaakytkin. Kuinka muuten tuon vapaakytkimen kans, eikö sen saa vaihdettua tuohon erikseen, ettei tartte laturia alkaa sen takia vaihtamaan?
Onko heittää jotain hinta-arviota tuolle vapaakytkimelle ja uudelle kiristäjälle?
Kuten täälä jo veikkailtiinkin, niin laturin vapaapyörä oli hirttänyt kiinni. Eli täytyy käydä kysymäs saako sitä varaosana vai pitääkö hommata marmorilta.
Onkos tuos vapaapyörän irrotukses jotain kummallista. Laturi eka irti ja pyörän keskellä oletettavasti sitten mutteri joka pitää vain ottaa irti, vai?
Onkos tuos vapaapyörän irrotukses jotain kummallista. Laturi eka irti ja pyörän keskellä oletettavasti sitten mutteri joka pitää vain ottaa irti, vai?
Siitä vapaakytkimen päästä lähtee sellainen muovinen tai kuminen lätkä/suoja pois, jonka alta löytyy muistaakseni ZXN tyypin hammastus. Sen irroittamiseen on olemassa sellainen erikoisavain, kun siinä laturin akselin päässä on pienelle kuusiokololle paikka, et saa pidätettyä sitä akselia sitä vapaakytkintä irroitettaessa. Pulttipyssyllä lähtee kuitenkin aika mukavasti auki, kun on vaan oikeenlainen ZXN hylsy. Sen vapaakytkin hihnapyörän saa sekä tarvikkeena että alkuperäisenä, hinnan ero muistaakseni massiivinen.
No niin nyt olis uus vapaapyörä ja meinasin yhtäkkiä siepata laturin irti, että käyn huomenna liikkees sen kans, niin ei tarvi hommata itelle sitä avainta.
No onneksi saksalaiset inssit on päättäneet olla rentoja ja laittaneet noin 2mm turhan pitkän alaruuvin laturiin, niin sitä ei saa sieltä pois.
Pohjaa tuulettimenviskoon ja sitä taas ei saa pois ellei vedä keulaa huoltoasentoon, 2min hommaan menee nyt toista tuntia kun pitää repiä koko keula atomeiksi yhden ruuvin takia, vit**
No siirtyi viikonloppuun tuo operaatio, ei jaksanut nyt alkaa purkamaan koko keulaa.
No onneksi saksalaiset inssit on päättäneet olla rentoja ja laittaneet noin 2mm turhan pitkän alaruuvin laturiin, niin sitä ei saa sieltä pois.
Pohjaa tuulettimenviskoon ja sitä taas ei saa pois ellei vedä keulaa huoltoasentoon, 2min hommaan menee nyt toista tuntia kun pitää repiä koko keula atomeiksi yhden ruuvin takia, vit**
No siirtyi viikonloppuun tuo operaatio, ei jaksanut nyt alkaa purkamaan koko keulaa.
Kyllä se visko mahtuu ainakin A4:sessa jos sen asettaa syylaria vasten. Nelkussa on sellainen tuulenohjain ropellin ympäri, joka pitää viskon sen aikaa pois tieltä.
Metallipannnallisella ö-suodin työkalulla pidin viskon hihnapyörästä kiinni niin sekin irtoisi aika helposti.
Eiköhän se laturi vaihdu alta tunnissa, minulla meni monta päivää kun hihnankiristimen pultti oli katkennut ja sieltä joutui kaivamaan sen koko alumiinisen apurungon jossa on laturi, ohjaustehostin jne jne kiinni. Termarikin oli tiellä. Lumisateessa pihalla. edit: enkä laittanut huoltoasentoon keulaa.
Metallipannnallisella ö-suodin työkalulla pidin viskon hihnapyörästä kiinni niin sekin irtoisi aika helposti.
Eiköhän se laturi vaihdu alta tunnissa, minulla meni monta päivää kun hihnankiristimen pultti oli katkennut ja sieltä joutui kaivamaan sen koko alumiinisen apurungon jossa on laturi, ohjaustehostin jne jne kiinni. Termarikin oli tiellä. Lumisateessa pihalla. edit: enkä laittanut huoltoasentoon keulaa.
Valitettavasti näyttää siltä että Passatissa pitää laittaa huoltoasentoon, sillä poly-v belt vaihtoohjeessa sanotaan ainakin ekana että keula huoltoasentoon. A4:sessa sen saa kyllä pujotettua ilman keulan huoltoasentoon laittamista.
Mistään ei elsasta löydy nyt sitä laturin irroitus/kiinnitä-sulkeisohjetta..
Mistään ei elsasta löydy nyt sitä laturin irroitus/kiinnitä-sulkeisohjetta..
No täytyy nyt ainakin koittaa jos tuota viskoa sais siirtymään edes pari millä eteenpäin, niin se kyllä varmaan riittäisi tässä tapauksessa. Säästäisi aikaa kuitenkin melkoisesti jos ei tartte purkaa koko keulaa...
Ruuvin saa jo kääntymään selvästi vinoon sielä reiässä, mutta ei kuitenkaan aivan lipsahda pois sieltä, on niin pirun vähästä kiinni...
Ruuvin saa jo kääntymään selvästi vinoon sielä reiässä, mutta ei kuitenkaan aivan lipsahda pois sieltä, on niin pirun vähästä kiinni...
Tai ehkä ei sittenkään tarvitse huoltoasentoon laittaa;
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=293986
Ja noin 32 minuuttia pitäisi tuon mukaan kestää passatissakin laturin vaihto! :)
edit: Ei millään löytynyt Passatin laturin vaihto-ohjetta. Siinä nyt kuitenkin A4 B6:en ohje. Kerro oliko se toimiva passatissakin.
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=293986
Ja noin 32 minuuttia pitäisi tuon mukaan kestää passatissakin laturin vaihto! :)
edit: Ei millään löytynyt Passatin laturin vaihto-ohjetta. Siinä nyt kuitenkin A4 B6:en ohje. Kerro oliko se toimiva passatissakin.
Erilainen kiristäjä näyttää olevan tuos passatin siis audin ohjees. Täs on pelkkä jousitoiminen kiristin, mutta muuten näyttäis kyllä noiden kuvien perusteella samalta.
Kerron huomenna että toimiiko ohjeet vai ei :)
Edit: oli tullut kirjoitushärö, eli audin ohjees erilainen kiristäjä, passatin ohjees sitä ei edes näy.
Kerron huomenna että toimiiko ohjeet vai ei :)
Edit: oli tullut kirjoitushärö, eli audin ohjees erilainen kiristäjä, passatin ohjees sitä ei edes näy.
Viimeksi muokannut Tuna_, 24.11.2010 22:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niin sulla on -04:nen, A4:sessakin tuo vaihtuu jousikiristäjäksi noin 06.2003 jälkeen. Mitä katselin ohjetta laturin irroitukseen siltä osin niin siinä ei enää mainita viskoa ollenkaan. Ohje on tyyliin irroita pultit ja laturi sekä kiinnitä. Ai niin, ja se huoltoasento.
Sitten jos on 16venainen 2.0 TDI ei taas tarvita huoltoasentoa elsan mukaan.
Olisiko niin, että 2.0 TDI (8v ja 16v) koneisissa viskoa ei enää ole?
edit: passatworldin kuvassa irroitetaan visko akseliltaan, en näe siinä kiristäjää?
Sitten jos on 16venainen 2.0 TDI ei taas tarvita huoltoasentoa elsan mukaan.
Olisiko niin, että 2.0 TDI (8v ja 16v) koneisissa viskoa ei enää ole?
edit: passatworldin kuvassa irroitetaan visko akseliltaan, en näe siinä kiristäjää?
Audin ohjeiden mukaan laturi oli kädessä noin 10minuutissa, joten suuret kiitokset näistä ohjeista!! :)
Huomenna käväisemään liikkees, niin vaihtavat uuden pyörän. Kysyin sitä avaintakin, mutta oli sen verran suolainen hinta, että sai jäädä kyllä liikkeeseen. Määräsivät 50e hintaa sille avaimelle...
Huomenna käväisemään liikkees, niin vaihtavat uuden pyörän. Kysyin sitä avaintakin, mutta oli sen verran suolainen hinta, että sai jäädä kyllä liikkeeseen. Määräsivät 50e hintaa sille avaimelle...
Käväisin tänään liikkees laturin ja uuden pyörän kans ja vaihtoivat uuden pyörän laturiin. Nyt vain kasaus ja koekäyttö. Hihna menee pirun tasaista eikä mitään ylimääräisiä liikkeitä, kyllä tuollainen yks pyörä saa kummia aikaan :)
Kiitokset vinkeistä ja neuvoista, tämä homma on nyt ratkennut ja vika selvitetty :)
Kiitokset vinkeistä ja neuvoista, tämä homma on nyt ratkennut ja vika selvitetty :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa