Lohkolämmitin autoon?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

Lohkolämmitin autoon?

ViestiKirjoittaja Paul84 » 1.9.2010 11:32

Olisi aikomus laittaa lohkolämmitin autooni.Defan sivuilla selvis että saa vaan tuota säteilylämmitintä.Onkohan tuosta nyt mitään apua?Onko jollakin kokemusta putkilämmitin mallista?Hyvää ja huonoa? Autohan on Audi A6 2,5TDI 1999

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.9.2010 12:05

Letkulämmitin tuohon kannattaa asentaa, joku aika sitten kauppasin tuohon konemalliin valmista sarjaakin.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 1.9.2010 18:52

letku on OK osta calix niin saat siihen kiertovesipumpun kiinni.

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

ViestiKirjoittaja Paul84 » 2.9.2010 11:02

Mistähän tuota Calixia saa?Tuntuu että jokapaikassa on vaan Defaa..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.9.2010 12:25

Itse laittaisin polttoainekäyttöisen lämppärin, ei ole valtakunnanverkosta kiinni lämmityspaikka ja voi tarvittaessa käyttää taukolämpönäkin. Ei nuo eberit enää niin kovin kalliita ole, jos minikello riittää.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.9.2010 12:29

Eberi on hyvä jos pitkää työmatkaa ajaa, ehtii akku latautua mutta jos sähköpaikka on niin tuo letkulämmitin on paras vaihtoehto.
Calixia myy autotarvikeliikkeet.

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

ViestiKirjoittaja Paul84 » 2.9.2010 13:29

Webasto löytyy kyllä autosta.On kaukosäädöllä ja kellolla, mutta kun ei ole kovin pitkää ajoa niin melkeen päätyisin vielä tuohon lisälämmittimen asentamiseen.

Vai mitä sanotte oisko järkevin laittaa esim. defan akkulaturi ja lämmittää sitten webastolla?Eikait tuo webasto paljoa edes syö jos sillä lämmittää.Silloin kestäs akku pitempään ja vois ajaa lyhempääkin ajoa?Onko tietoa että saako kyseiseen malliin letkulämmitintä?Webastohan kierrättää kuitenkin nesteen..ei tarvii erikseen laittaa kietopumppua..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.9.2010 18:30

Kyllä tuohon automalliin saa, mullahan tuossa oli myynnissä uusi setti samaan koneeseen mutta A4 malliin.
Pistät vaan tuon letkulämmittimen, webastoa käyttää kun tarvii.

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

ViestiKirjoittaja Paul84 » 3.9.2010 0:20

Vielä jos saisin tietoon että tarvitseeko lisätä kiertovesi pumppua?Vai riittää kun pelkästään laittaa tuon letkulämmittimen?

Kiitos muuten näistä tiedoista.Auttaa paljon eteenpäin.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 3.9.2010 10:48

ainakin motonet myy calix:ia. Itsellä ei viime talvena ollut pumppu ja lämmitys otti jonkun aikaa. Jos on kova pakkas keli vesi ei kierrä niin hyvin. Käsittääkseni lämmitys on nopeanpi kun punppu kierrättää vettä. Pumpuista on aika vähän vielä tietoa netissä.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.9.2010 11:09

Itse laittaisin sen Defan akkulaturin.

Ja kylläpä noissa kunnossa olevissa akuissa (ei tarkoita 5 vuotta vanhaa ensiasennusakkua) virta riittää vaikka ajaisi lyhyempääkin matkaa.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 3.9.2010 11:52

calixiin saa myös akkulaturin. Ainakin oman auton kohdalla calix oli huomattavasti edullisempi. Defa on hieman rasistinen nelivetoja kohtaan. Defan sisälämmitin minulla kyllä on käytössä on niin siron kokoinen ja tehokas. Letkulämmittimissämuistaakseni defa hintaluokkaa 100€ ja calix 50€. Foorumeita kun lukee niin kummastakin on joskus palanut vastus joten en väittäisi defaa sen laadukkaammaksi.

Itse ajoin autolla pari päivää enen kuin laitoin letkulämmitintä päälle, jotta ilmat tulisivat Lämmittimestä/ kukkopillistä pois.

Ultimaten puolella hieman keskustelua tuohon omaan mosaan (BKD) liittyen:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 697&sivu=1
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... l%E4mmitin

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.9.2010 15:02

En nyt mene yleistämään, mutta taitaa löytyä Defan verkkojohto yleisimmin kotitalouksista kuin Calixin (vrt. Nokian vs. joku korvikepuhelin merkin laturi). Ihan vaan jos vaikka kyläilee tms.

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

ViestiKirjoittaja Paul84 » 3.9.2010 20:11

Kyllä näyttää olevan calix halvempi kun hintoja katsoin.Eikö tuo luulisi että letkulämmitin käy lähes mikä vaan autooni? Calixin sivuilla tarjosi vaan säteilylämmitintä ja Defan sivulla löyty vaihtoehdoksi säteilylämitin ja letkulämmitin.Defalla näyttäs että ei tarvisi mitään ylimääräisiä pumppuja olla lisänä, mutta pitäisikö siltikin?Mitäs ootte mieltä?Senhän kuitenkin kun sijoittaa mahdollisimman alas niin lämmin vesi nuosee ylös.

Kyllähän tuo akku kun on lähes uusi kestäs varmasti lyhemmälläkin ajolla webaston käytön mutta kylläpä se taas kuluttaa nopeammin akun. Ei viittisi kuitenkaan tuota 92A akkua ostella muutaman vuoden välein.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 3.9.2010 20:54

ei defalla ole calix:lla tuo on s lisävaruste tuohon letkulämppäriin ei sitä välttämättä tarvitse, mutta tehostaa lämmitystä.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 3.9.2010 20:54

Onkohan tuossa calixin letkulämppärissä valmiina kiertovesipumppu? Mitähän tuollainen oikein maksaa vielä tuon letkulämppärin lisäksi?

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

ViestiKirjoittaja Paul84 » 3.9.2010 21:14

http://www.defa.com/doc/700/760.pdf Kyllä ainakin defan sivujen kautta löysin että olisi mahdollista laittaa tuohon minun auton moottorityyppiin.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 18.10.2010 13:06

Lainataan tätä ketjua, kun on uusin.
Ongelma on siis letkulämmitin, tai sen puute. Autooni Seat Altea ei tarjota muuta kuin tuota säteilylämmitintä. Samalla moottorilla on myös mm. Golf V, siis BKD.
Kaikki vastaukset tuon osalta ovat olleet negatiivisia, ei kuulemma käy Golffin lämmitin Alteaan :(

Kertokaapa joku onko noissa oikeasti sellainen ero ettei sovi letkulämmitin ? Samalla moottorilla siis löytyy Calixilta ja Defalta Audiin ja Volkkariin, muttei Seattiin.
Kiitoksia.....

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.10.2010 18:48

Ongelma on varmaan siinä ettei sopivaa paikkaa tuolle letkulämmittimelle ole. Se kun pitää asentaa siten että lämmittimen ylemmästä vesiliitännästä tuleva letku, josta kuuma neste purkautuu ylös, menee suoraan sylinteriryhmään eikä esim lämppärin kennoon tms. Tosin luulisi että BKD:ssä esim öljynlauduttajalta lähtevä letku menisi ryhmään. Itse miettinyt duunissa samaa asiaa männävuosina. Esim osaan 1.9TDI Passat manuaaleja (BXE) Defa tarjosi vain säteilylämmitintä kun taas 6v-DSG tarjottiin vesielementtiä, siinä se asennettiin DSG:n öljyn lauhduttimelta tulevaan paluuletkuun ja ylempi liitäntä siis ryhmään.
Toisaalta lämmitin ei saa olla myöskään liian lähellä lämpötunnistimia, voi mennä kylmäkäynnistys vaikeaksi jos lämmitin on päällä vain 10min-> tunnistin 70ast, lohko -3, karrikoidusti.

Tuossa viitosGolfiin tarkoitettu asennusohje Defan elementille 761, BKD ja manuaali:

http://www.defa.com/doc/700/761.pdf

Tuosta jos todetaan että Altean letkujen reititys on täsmälleen samoin kuin Golfissa ja lämpötunnistimet samoissa paikoissa niin miksi sitä ei voisi asentaa. Sama elementti on muuten Altea Freetrackissa, eikös sekin ole samalla BKD:llä ja 6v manuaali askina?

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 18.10.2010 19:06

Kyl ne konehuoneet ja letkut näyttää ainakin mun silmiin samanlaisilta. Tosin en ole ammattilainen. Lämpötunnistimista en osaa sanoa.

Tuota Freetrackia en muuten ole huomannutkaan, pitääpä kysyä tuon osalta sopivuutta.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 18.10.2010 19:15

Sori heti mutta en lukenut ihan kaikkea mitä kirjoitettu.
Letkuläppärissä on ollut semmoista murhetta että moottorin ecu saa väärää tietoa.Ts.kylmäkäynnistyksen anturiarvot sekoittaa starttitapahtuman.
Tod. näk. sen takia moni valmistaja antaa säteilylämppärin ainoaksi vaihtoehdoksi, öljypohjaan.Tietysti poisluetaan alumiinilohkot(ne on yleensä mikroja). Poikkeuksia toki on.Tämä tosiaan lukematta kaikkea mitä olette kirjoittaneet.Sorry.
Viimeksi muokannut rane_69, 18.10.2010 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.10.2010 19:29

Niin, vaikka letkureititys olisi äkkiä katsoen sama, saattaa käytännössä letkulämppärin kierrättämä neste kulkea erilailla eri moteissa. Hmm.. pistää miettimään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.10.2010 20:07

Defa kehitti Citikoihin aika fiksun letkulämppäri kitin. Kitti sisälsi letku lämppärin, 12v laturin ja 12v vesipumpun. Näin lämmin vesi kiertää koko järjestelmään.

Pitäisi testata johonkin huuhaa säteilylämmittimen sijasta.

alvelin
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.11.2005 18:59

ViestiKirjoittaja alvelin » 18.10.2010 21:05

Mulla on ollut DEFA 778 letkulämmitin Octaviassa pari talvea ongelmitta. Koneena BKD ja laatikkona DSG.Silloin ei ollut tarjolla pakettia Skodaan ja valitsin tämän paketin koska Jetassa oli sama kone/laatikko paketti. Toimii paljon paremmin kuin säteilylämmitin.
http://www.defa.com/doc/700/778.pdf

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 18.10.2010 21:13

^ Jepjep, juuri tuota löytyy Altean XL:ään automaatilla, mut ei tietoa sopiiko se manuaaliin myös.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.10.2010 21:31

^Tuo asennetaan juuri DSG-vaihteiston lauhduttajan tai oikeammin lämmönvaihtimen paluuletkuun. Manuaalistahan tuo lauhduttaja puuttuu joten suoraan ei sovi.
Defan listassa ei tuon elementin kohdalla ole manuaalivaihteistoja, eikä asennusohjeissakaan.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 23.10.2010 2:14

Myydäänkö näitä Calixin kiertovesipumppuja irrallaan lisäliitännäisinä, vai saako sitä vain tiettyihin malleihin? Itsellä olisi letkulämpö hakusassa ASZ-koneeseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa