Minkälaisia putkistoja?
Valvoja: ffp jäsenet
Ei pitäisi olla ongelmia jos ei satu kohdalle joku virkaintoinen katsastaja. Itsellä oli edellisessä autossa tarvikevaimennin ja äänet ei ollut juurikaan kovemmat. No intoilija otti ihan liuotinta ja rätin ja pyyhki liat pois vaimentimesta ja totesi vaan että ei ole hyväksytty vaimennin. Hylsy tuli.
1,9TDi Passattiin olis ahdin, suuttimet, välijäähy ja softa menossa vaihtoon (ehkä nestepääkin). Tehotavoite 200hv. Millanen olis tarkoitukseen sopivin putkisto?
Jotain tälläistä ajattelin 3"DP ja loput 2,5 tuumaista ja yksi vapaasti virtaava vaimentaja. Sitten tuo katti, onko sen tyhjäys kuinka välttämätöntä? Ahdistaako/kestääkö se tossa kokoonpanossa? Mitä jos laittaisi sen tilalle jonkun racekatin, millaisen? Mikään ekohippi mä en oo mut silti vähän arveluttaa toi katin tyhjäys vaikkei sitä kukaan ikinä huomaakkaan...
Jotain tälläistä ajattelin 3"DP ja loput 2,5 tuumaista ja yksi vapaasti virtaava vaimentaja. Sitten tuo katti, onko sen tyhjäys kuinka välttämätöntä? Ahdistaako/kestääkö se tossa kokoonpanossa? Mitä jos laittaisi sen tilalle jonkun racekatin, millaisen? Mikään ekohippi mä en oo mut silti vähän arveluttaa toi katin tyhjäys vaikkei sitä kukaan ikinä huomaakkaan...
Saa siitä ihan sivistyneen kuuloisen ilman kattiakin, vaikka ainahan nuo jossain määrin muistuttaa valtraa isolla putkella...
Jaa vai valtralta kuullostaa, ei mulla ainakaan.. ;)
Downpipe 3", taka akselille asti 2x2.5" ja loppupätkä 3". Vaimentimina 4.kpl 2.5" 350mm pitkiä ja 1.kpl 3" 350mm pitkä...
Nostetaan topikkia ylös
Mullakin olis tarkotus omaan nelosgolffiin (ARL) tehä/ostaa isompi putkisto, millasta
suosittelette? millanen downpipe, pöntöt sun muut? mielellään tietysti halvalla pitäs tehä
:)
Suurin mietinnän aihe tässä on että miten se 3" downpipe mahtuu sinne paikalleen?
Tarkotus ois ottaa tosta 240hepoo irti kunhan budjetti on kasassa.
Mullakin olis tarkotus omaan nelosgolffiin (ARL) tehä/ostaa isompi putkisto, millasta
suosittelette? millanen downpipe, pöntöt sun muut? mielellään tietysti halvalla pitäs tehä
:)
Suurin mietinnän aihe tässä on että miten se 3" downpipe mahtuu sinne paikalleen?
Tarkotus ois ottaa tosta 240hepoo irti kunhan budjetti on kasassa.
-
- -
itellä 3" downpipe + loppu osa 2,5" putkea (rosteria kaikkia alusta loppuun) yhdellä apple racing-pöntöllä jossa vissiinkin 3,5 " rosteri kurvi, joka kylläkin just pian vaihtuu... ja putkisto ilman kattia..
tyhjän käynnillä aika höpötystä/vaimeaa murinaa.. kierroksilla aika humiseva ja kova ääninen, ei kovin mukava edes matka-ajossa..
tyhjän käynnillä aika höpötystä/vaimeaa murinaa.. kierroksilla aika humiseva ja kova ääninen, ei kovin mukava edes matka-ajossa..
itsellä 2,5" turbolta taakse asti ilman kattia, yhdellä läpivirtaavalla pienellä pöntöllä. n 2000rpm humisee kabiinin puolelle oikeen prkl kovaa. tarkoitus olis vaihtaa takavaimennin suuremman kokoiseen ja yhdellä ulostulolla olevaan malliin, nykyään putki koko kasvaa viimeisen 30-40cm matkalla 2,5" --> 5" juurikin tuon vaimentimen takia. onko porukalla kokemusta Aero Exhaustin tuotteista? Harmi vaan kun ei näytä olevan alle 3,5" putkelle diesel vaimentimia... itse miettinyt et pitäisköhän testata 3535XL mallia, sillonkin kyllä putkikoko lopussa kasvaisi mut eipähän ainakaa 5 tuumaa :P
vaihtoehdot uudelle takavaimentimelle:
Aero 3535XL n. 155€ (saatavuus suomesta/EU alueelta?)
Simons Turbo 76 (3", L=50cm, Ovaali 14/22cm) n. 120€
Marteliuksen mittatilaus vaimennin Hiukan alle 200€
vaihtoehdot uudelle takavaimentimelle:
Aero 3535XL n. 155€ (saatavuus suomesta/EU alueelta?)
Simons Turbo 76 (3", L=50cm, Ovaali 14/22cm) n. 120€
Marteliuksen mittatilaus vaimennin Hiukan alle 200€
Njoo mullahan kävi sitten niin et vaihdoin aikonaan vakioputken kolmituumaiseen turbolta saakka ja yksi tollainen motonet 30cm läpivirtaava vaimennin ennen taka-akselia. Sivistyneestä äänestä ei voida enään puhua kun urku auki laskee. Tulee mieleen lähinnä tuomiopäivä kun vanhukset ja pikkulapset pelästyy kadulla. :D
mulla pyörinyt myös mielessä putken tai vaimentajan vaihto toledoon. Siinä on nähdäkseni katin jälkeen vain yksi iso pönttö taka-akselin takana, eli jos vetäisi katilta uuden 2,5" putken ja tuon orkkis pöntön tilalle joku läpivirtaava, niin voisi tulla hyvä, paitsi että, mikähän vaimentaja olisi hyvä esim. motonetin valikoimasta? Edelliseen autooni laitoin dynomax superturbo vaimentajan, siinä putki tekee S mutkan mutta on tavallaan läpivirtaava koska kaasut ei mene villan läpi, tuo oli ainakin hyvä V6 bensakoneen ainoaksi pöntöksi, mutta vaimetaakohan liikaa dieseliä? Kun saisi jotenkin vähän matalammat äänet tuohon niin olisin tyytyväinen, ja toki jos se parantaa tehoa ja taloudellisuutta niin aina parempi.
Mulla turbolta 60mm putki ja yksi marteliuksen läpihönkivä takana. Ei kovin pahat äänet, pieni kumina kuuluu, vnt siivet toki kiinni ni vaimenee. Laitoin perään 40cm pätkän ohuempaa putkea, niin vaikutti todella paljon ääniin. Ahdistusta ei ainenkaan perstuntumalla huomaa. Ei ole enää sellainen amispörinä. Kuulemma nuo läpihönkivät menee nopeesti nokeen ja vaimennusteho on nolla.
qosmalla on ihan eri luokan kampe tuo motioni täh?
qosmalla on ihan eri luokan kampe tuo motioni täh?
joo'o, pitää tehdä helposti vaihdettava loppupää. Eli taka-akselin jälkeen liittimin vaimentaja kiinni, ei hitsaamalla. Ajattelin teettää kannelmäessä tiittasella, halvin paikka jonka tiedän, otan mukaan vaimentajan ja he tekee putken. Olenko pahasti erehtynyt että tuossa ei ole kuin tuo yksi takavaimentaja? Eli katista lähtee laipalla putki taakse, eli uuden laipan joutuu tekemään ja sitten taivuttelemaan röörin? En ole vuosiin tiittasella käynyt, toivottavasti hintataso ei ole pompannut, markka-aikaan oli ainakin edukasta.
Mä teetin lakesteelillä putken ja tuli helkutin hyvä. Koko matka ahtimelta takapuskuriin 3" rosteria kahdella isolla läpivirtaavalla vaimentimella. Kaikki liitokset laipoilla. Työn jälki on loistavaa, voin suositella. Viimeinen vaimennin on kahdella ulostulolla ja sinne laitettiin hieman pienemmästä putkesta 90 mutkat. Pitäis parantaa hieman vaimennusta. Ainoastaan käynnistäessä "kumahtaa", mutta ajossa on oikeastaan yhtä hiljainen kuin vakionakin. Katillakin on varmaan osuutta asiaan.
Suora putki turbolta loppuun asti testauksessa AHU:ssa ja auto on 3b passat. putken koko jotain 2.25" / 2.5" :) tehtiin vähä pätkistä mitä sattu löytymään.
Jotenkin tulee ajat Valtran kopissa mieleen, kun olin vielä maatilalla hommissa :D
Linkki ääninäytteeseen -> http://personal.inet.fi/atk/dis/25092010003.mp4
vois vielä ottaa pätkän kovemmista kierroksista ja evry kierretty pienelle vastukselle :) savua ei ainakaa pidättele mikään.
Jotenkin tulee ajat Valtran kopissa mieleen, kun olin vielä maatilalla hommissa :D
Linkki ääninäytteeseen -> http://personal.inet.fi/atk/dis/25092010003.mp4
vois vielä ottaa pätkän kovemmista kierroksista ja evry kierretty pienelle vastukselle :) savua ei ainakaa pidättele mikään.
Kokeile nuita qosman mainitsemia Motonetin 60mm yleisvaimentimia.
Mulla on yksi tuommonen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=14-8405 eli juurikin em. pönttö. Toimii loistavasti, lähes normi äänet ja riittää 200hv asti. Hintalaatusuhde kohillaan.
Mulla on yksi tuommonen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=14-8405 eli juurikin em. pönttö. Toimii loistavasti, lähes normi äänet ja riittää 200hv asti. Hintalaatusuhde kohillaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”