1,9 TD ABL ongelmia kansipahvin vaihdon jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Luthor
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 21:21

1,9 TD ABL ongelmia kansipahvin vaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja Luthor » 25.8.2010 21:39

Tällaista ongelmaa pukkaa (ei niin järin kokeneelle dieselin raplaajalle)...

Kiessi on T4 vm -91, 2,0 bensa, johon joskus tehty koneenvaihto 1.9 TD koneeksi (ABL, 1997). Koneesta napsahti laturin/vesipumpun hihna, sähköt rakenneltu niin ihmeellisesti, ettei edes latauksen merkkivalo syttynyt... konehan tietty keitti kunnolla ja kansipahvi paloi. Teki siis mm. roimat paineet jäähdytysjärjestelmään. Vaihdoin itse kansipahvin, nokkahihnan ja kiristimen, ot:n hihnan sekä tietty katkennen laturin hihnan. Kansi on suora, eikä siinä ole muuta kuin "normaalit" pikku halkeamat venttiilin väleissä.

Kokosin koneen ja kiinnitin jakohihnan merkit kohdillaan (vauhtipyörän YKK-merkki, nokka-akselin päädyn lovi ja ruikutuspumpun merkki) . Nyt kuitenkin, kun saan koneen käyntiin, niin kone käy h*lvetin huonosti ja puskee heti valkoista savua. Käynnissä pysyy vaan kaasua polkemalla....

Mikä vialla? Onko pumpun ajoitukset totaalisesti poskellaan? Onhan ABL:n ruiskun hihnapyörän ajoituslovi se lovi pyörän sisäkehällä ja vastaava reikä pumpun rungossa?

Ideoita mistä päästä lähteä selvittelemään? Kiitos etukäteen...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 25.8.2010 22:27

haiseeko se savu öljylle vaiko jäähdytysnesteelle?

ja kyllä kansi kannttaisi aina käyttää höylässä kun irroittaa, sekä tommosien jälkeen koeponnistaa jos mahdollista vaan kohtuullisesti tehdä moista.

Luthor
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 21:21

ViestiKirjoittaja Luthor » 25.8.2010 22:36

Kyllä se enemmän öljyltä/löpöltä tuoksahtaa... ja savutus alkoi heti koneen ekasta pyörähdyksestä. Kantta ei nyt "viitsitty" tarkoituksella sen enempää alkaa laittamaan, koska tarkoitus oli talvella tehdä joka tapauksessa koneen irrotus, aukaisu ja läpikäynti...

Laiskaako aina rangaistaan..?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 26.8.2010 8:52

Eikös siinä pitäisi pumpun ajoituksia katsoo mittakellon kanssa kohdalleen.
Se kun ei dieseleissä riitä, että merkit on kohdallaan.

Tuolla juttua aiheesta niin pääsee jyvälle:

http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/ja ... joitus.php



En tiedä onko tuo 1.9 kone/pumppu täsmälleen samanlainen, mutta periaate käsittääkseni samaa rataa...

Luthor
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 21:21

ViestiKirjoittaja Luthor » 26.8.2010 19:41

Jep... Oletin, ettei olisi tarvinnut kun lykätä remmiltä merkit kohdalleen. Pumpulle kun ei tehty tuossa kannentiivisteen vaihdon yhteydessä mitään... Ihmetytti vaan, että miten poskelleen ne on voineet oikein mennä?

Pitänee siis tsekata mittakellon kanssa, et onko ne pumpun ajoitukset siellä päinkään...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa