Vauhtipyörän keventäminen dieseleissä, edut/ haitat

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Vauhtipyörän keventäminen dieseleissä, edut/ haitat

ViestiKirjoittaja pertti108 » 17.6.2010 23:38

Niin, otsikko kertoo asian.

Olenko ymmäräny oikein, että keventämisellä paranee kierrosherkkyys ja alenee vääntö? Jos näin on niin eikö sitä site kannattais vähentää painoa vauhtiksesta ja sillä rajata vääntöä vomansitoa ajatellen. Olen tässä tuommostaki vaihtoehtoa miettiny sivumennen. Onko kellään kokemuksia kyseisestä hommasta?

Enkä siis tarkoita nyt mitään kahta kiloa, vaan joku sata grammaa tms. Onko tuon vakio limpun paino, mitäs se nyt joku 10kg, just se optimi? Ja tietääkö kukaan, miten sitä voisi laskea keventämisen vaikututsta teoriassa vääntöön. Inertia joo, mutta siihen se ymmärrys loppuuki.

Jossain välissä tule vielä kuitenki ajankohtaseksi laittaa vielä paikalleen "uus" vauhtis kiluineen kaluineen, niin olis nyt helppo kun on kerran vielä kädessä. Kertoka viisaammat, onko hyötyä vai haittaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.6.2010 2:47

Olenko ymmäräny oikein, että keventämisellä paranee kierrosherkkyys ja alenee vääntö?


Et. Pyörivien massojen muokkaaminen ei vaikuta moottorin vääntömomenttiin.

Jos näin on niin eikö sitä site kannattais vähentää painoa vauhtiksesta ja sillä rajata vääntöä vomansitoa ajatellen.


Ei, ihan ala-alavääntöä tosin kannattaa rajata sen takia koska etenkin kevyt vauhtipyörä tuo mukanaan rajua tärinää voimansiirrolle. Toisaalta ne alakierroksethan voi jättää muutenkin suosiolla käyttämättä.

Enkä siis tarkoita nyt mitään kahta kiloa, vaan joku sata grammaa tms. Onko tuon vakio limpun paino, mitäs se nyt joku 10kg, just se optimi?


Pari sataa grammaa ei vaikuta käytännössä mihinkään, sitä ei huomaa käytännössä. Pari kiloa vaikuttaa jo juuri havaittavasti. Tuskin 10kg on juuri se optimaalinen, mutta mitä kevyempi vauhtipyörä niin sitä kovemmat värinät voimansiirtoon sekä jakohihnalle.

Ja tietääkö kukaan, miten sitä voisi laskea keventämisen vaikututsta teoriassa vääntöön. Inertia joo, mutta siihen se ymmärrys loppuuki.


Ei vaikuta vääntöön yhtään Newtonia, vain inertiaan ja kierrosherkkyyteen.

Jossain välissä tule vielä kuitenki ajankohtaseksi laittaa vielä paikalleen "uus" vauhtis kiluineen kaluineen, niin olis nyt helppo kun on kerran vielä kädessä. Kertoka viisaammat, onko hyötyä vai haittaa.

Hyötynä kierrosherkkyys, haittana kasvanut värinä jo aikaisemmin mainituissa kohteissa.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 18.6.2010 22:30

Asia kunnossa. Kiitos tästä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa