1,9 TDi polttoaineenkulutus pompsahti

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

1,9 TDi polttoaineenkulutus pompsahti

ViestiKirjoittaja golpero » 14.4.2010 17:49

Mikähän voisi olla syynä, kun polttoaineenkulutus kasvoi n. kahdella litralla/100km? Ennen päästiin maantiellä n. 4,9 l/100km ja nyt kulutus on tuon pari litraa enempi. Toki alle on vaihtunut viime kesästä hieman leveämpi rengas, mutta kuitenkin. Voiko leveyden kasvu 205:sta 225:n vaikuttaa noin paljon. Ilmastoinninkin laitoin econ-asentoon, joten kompurakaan ei vahingossakaan pyöri mukana, mutta ei vaikutusta asiaan. Jotenkin tuo 6,9 l/100km maantiellä on hiukka liikaa Golfin tötterölle.
Kone on siis tuo 1,9 TDi (ahf)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.4.2010 17:59

Leveämpi rengas on myös korkeampi ja matkamittariin saattaa helposti tulla 5-10% heitto vaikka todellinen kulutus kilometrimääriin nähden pysyisikin samana tai lähes samana. Lisäksi isompi ja painavampi rengas nostaa myöskin kulutusta entisestään joten ihan normaalilta kuulostaa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 14.4.2010 18:08

Leveämpi rengas on myös korkeampi

Ai on vai? Minä kun luulin, että tuota renkaan profiilia pienentämällä saadaan se renkaan kokonaiskorkeus pysymään samana. Entinen 205/50 R17 vs. nykyinen 225/45 R17
Että silleen. Oikein osasin jo odottaa jotain tämän suuntaista vastausta. Vaan olisikohan jollain ihan oikeasti jotain ajatuksia mistä kulutuksen kasvu voi johtua.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.4.2010 18:12

Ei nyt ihan asiaan liittyen, mut itellä kävi juuri toisinpäin eli pieneni kulutus noin 2 litralla kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mulla koko talven periaatteessa pelkkää 5km suuntaansa kaupunkiajoa ja kulutusmittari näytti 8.5L/100km. Nyt kun tuli plussakelit niin yhtäkkiä rupesin kuuntelemaan et takajarru rohisee silloin tällöin ja kulutus putosi tosiaan noin 6.5 litraan. Mulla oli ollut varmaan jarru jumissa takaata.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.4.2010 18:15

Ainakin meillä päin oli pitkään pakkaskeliä ja käsijarrun vaijeri jumitti vissiin jäätyneenä.

juha212
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.1.2008 10:31

ViestiKirjoittaja juha212 » 14.4.2010 18:24

Ei tuo rengas koko 2 litraa ehkä selitä ja halkaisijahan nuilla on sama. Omia huomioita renkaiden vaikutuksesta kulutukseen on että yhden koon levempi rengas vie sen 2-4dl enemmän matka ajossa. Tietenkin riippuu renkaistakin. Itellakin tuo 1.9tdi atd golf meni 195/65 15 matka ajossa alle 5l mutta nyt 205/50 17 nokian z runflatit vie sen litran enemmän tosin 225/45 17 nexenit ei vieny sen enemmän.
Kyllä tuo 2l nousu kuulostaa muusta kuin renkaista johtuvalle, itsellä ei ole edes kuukausittainen keskikulutus ollut 2 vuoteen noin suuri.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 14.4.2010 21:42

Itellä nousee kulutus noin 0.5-0.8l kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Talvirenkaat on 195/65/15 ja kesärenkaat 215/50/17. Joka tapauksessa koskaan ei oo mennyt keskikulutus vielä yli 6l ja kyseessä vain laskennalliset tulokset, ei ajotietokoneen arpomat.

Talvirenkailla kulutus melko tarkkaan 5l pinnassa, kesärenkailla sitten yleenä 5.6-5-7l paikkeilla.

Ja kyseessä ihan vakio 74kw avb kone ja mittaris alkaa lähennellä 290tkm

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 14.4.2010 22:03

kesärenkaat voi helposti nostaa tuon edellä mainitun määrän, lämpötila-anturin vikaantuminen loput.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 14.4.2010 22:45

Ite huomannu kanssa kulutuksen pompsahtaneen ylöspäin mutta taitaa mennä vaan kesänopeusrajotusten piikkiin =)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.4.2010 0:52

Kesärajoitukset toki tekee oman osansa, plus sitten nuo Markuksen esittämät seikat.

Oikein osasin jo odottaa jotain tämän suuntaista vastausta


Kannattaa esittää kysymys niin, ettei tarvitse odottaa tuollaisten perusasioiden kyseenalaistamista =)

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 15.4.2010 1:14

Kannattaa esittää kysymys niin, ettei tarvitse odottaa tuollaisten perusasioiden kyseenalaistamista =)

Yleensä olen vaan huomannut, että täällä tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus kyseenalaistaa kaikki mitä ei ole huomannut kysymyksessä jo esittää/kirjoittaa. Jos kaiken mahdollisen ja mahdottoman olisin tuohon kysymyksen yhteyteen kirjoittanut niin tuskinpa sitä kukaan olisi jaksanut lukea. Enkä olisi kyllä jaksanut kirjoittaakaan.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 15.4.2010 7:51

Ei kai tuo mikään kyseenalaistus ollut? Jos et noinkin perustavaa laatua olevaa seikkaa huomannut aloituspostissa mainita, niin ihan perustellusti kulutuksen nousun voisi epäillä johtuneen osaksi profiilin muuttumisesta. Ei vastaaja voi ennustaa asioita, joita aloituspostaaja ei huomaa/jaksa kirjottaa.

Suuri osa forumeiden viestiketjuista käsittelee jonkinmoisia ongelmia. Jos jo lähtötiedot ovat puutteelliset, niin ihan hyvä että erinäisiä kohteita heitellään ilmoille, vaikkakin sitten osa niistä olisikin kunnossa. Toisilla forumeilla ei sitten saa minkään sortin vastausta, vaikka mitä ja miten kysyisi.

Ja aiheesta: Oletko vikakoodit tsekannu?

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 15.4.2010 9:43

Kun tekee paskan kysymyksen niin kaikki itsestäänselvyyksien kirjoittelijat pitävät kysymyksen aktiivisena jolloin tietäjäkin saattaa sen huomata. Hyvin jäsennelty kysymys jää 0 replyllä odottamaan sitä ainoaa oikeaa vastausta ja katoaa foorumin unohdettujen kysymysten listaan.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 15.4.2010 22:05

ihan perustellusti kulutuksen nousun voisi epäillä johtuneen osaksi profiilin muuttumisesta.

mutta mutta... Äkkiseltään oletan, että kaikki, jotka puljaa rengaskokoja milloin isompaan ja milloin pienempään tekee sen kuitenkin niin, että renkaan halkaisija pysyy samana. Toki jos joku on olettanut, että renkaan halkaisija on muuttunut niin sille en sitten mitään mahda. Luulisi tuon nyt kuitenkin olevan päivän selvä juttu, että se halkaisija pidetään samana.
Ja aiheesta: Oletko vikakoodit tsekannu?

Enpä ole kerennyt. Huomenna olisi tarkoitus. Vien auton dieseleihin erikoistuneeseen korjaamoon. Eiköhän tuo vikakin siellä sitten selviä.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 16.4.2010 10:55

Kaikki seikat mitä olettaa, niin mitä todennäköisimmin niistä myös tulee näitä "turhia neuvoja". Tosin kuten Rehto jo sanokin, se on hyvä keino pitää aihe pinnalla.

Miksi se renkaan halkaisijan pitäisi pysyä samana? Itse olen monestikin muuttanut renkaan halkaisijaa uusien renkaiden ja/tai vanteiden yhteydessä. Ei mua ainakaan jännitä näyttääkö se mittari pari km/h vähemmän tai enemmän kun olen kumeja ostamassa. Enemmän on merkitystä auton/maavaran korkeudella, ajomukavuudella sekä kurakaaren väliin jäävän tyhjän tilan koolla. Tällä hetkellä olen miettinyt halkaisijan kasvattamista, jotta nuo kaksi ensimmäistä hieman kasvaisivat ja tuo viimeinen pienenisi.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 16.4.2010 13:31

Miksi se renkaan halkaisijan pitäisi pysyä samana?

Ei kait sen tarviakkaan, mutta pysyy toi maavara suht samana niinkuin tulikin jo mainittua. Tuon 225/45 R17 tilalle ei kovin paljoa isompaa ainakaan tuossa mahdu laittamaan madallussarjasta johtuen ja taasen siitä matalampi johtaa pohjakosketuksiin ja mittarivirheeseen, jota itse en ainakaan halua.

Sitten takaisin aiheeseen. Tänään vikamuisti luettu, josta ei löytynyt vikaa. Turbo ahtaa kuten pitää, kaikki anturit ym. kunnossa, ajoitus kohdallaan ym. ym. Eli suomeksi; eipä löytynyt mitään järjellistä selitystä. Joten nyt sitten vaan tulemaan ideoita jos niitä on.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 16.4.2010 14:23

..pitikö varmasti ajon aikana group 007 4.ruutu piti lämmöt 82-83 astetta?

-ettei vaan olisi kuitenkin painavat vanteet yhdistettynä heikomman vierintävastuksen renkaisiin, jolloin kulutus pompsahtaa.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 16.4.2010 14:23

Onhan kumeissa painetta riittävästi? Onko kukaan testannut onko minkäänlaista vaikutusta kulutukseen dieselin kesä- ja talvilaadulla? Voi olla tietty hankala testata kun yleensä muutkin olosuhteet muuttuvat menoveden muuttuessa.

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 16.4.2010 15:29

Kesälaadun hyötysuhde on parempi, joten pienemmällä pitäisi mennä

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 16.4.2010 15:45

Vanteet on samat kuin viime kesänä. Renkaat on ihan uudet, ilmanpaineet ok. Lämmöt oli kuulemma ihan ok. Korjaamon heppu istui kone sylissä kyydissä ja minä annoin hanaa. Nyt kun tarkemmin mietin niin minusta tuo polttoaineen kulutus kasvoi jo talvirenkailla hieman. Viimeisen 1000km aikana se on kuitenkin pompsahtanut tuonne huippuunsa. Talvirenkaina oli Hakkapeliitan kitkat kokoa 195/65 R15 (ihan sillä vaan, ettei tarvii profiilista mainita) Tuossa tänään ajelin ja seurasin silmä kovana auton omaa kulutusmittaria. Vauhdin ko pudottaa satasesta 80-90 niin kulutus putoaa myös n. 1 litran. Ei oo vielä kesälaatua tankissa. Eli talvilaadulla mennään.

velu
-
Viestit: 237
Liittynyt: 20.1.2007 13:06

kulutus

ViestiKirjoittaja velu » 17.4.2010 20:26

Mulla nousi seat leon tdi:ssä kulutus 2 litraa. Pari viikkoo sitten meni ahdin paskaksi ja vaihdoin tehdasuuden tilalle. Kulutus laski sen 2 litraa. Oisko sullakin tulossa ahdin tiensä päähän ?

M1k4
-
Viestit: 29
Liittynyt: 17.10.2008 20:57

ViestiKirjoittaja M1k4 » 17.4.2010 20:57

Kyllä minä tuon polttoaineen kulutus muutoksen pistäsin renkaiden piikkiin.Tosin 2l/100km on aika paljon.Itellä nous kulutus noin 0,6-0,8l/100km, kun siirryin kesärengas kauteen. Ajelen reilut 200km/päivä. Talvigummit Nokian R kitkat 195/65/15 ja kesällä jotki Roadstonet 205/55/16 mitkä ei pelkästään lisää kulutusta, vaan kuluvat ihan silmissä.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 17.4.2010 21:00

Tiedä siitä ahtimesta sitten? Ahtaa ainakin niinkuin kuuluu. Tietokoneella tarkistettu sekin. Alkaa olemaan nuo vaihtoehdot aika vähissä. Täytyy varmaan puljata noiden renkaiden kanssa vielä ja käyttää kitkarenkaat alla. Katsoo sitten miten kulutus muuttuu vai muuttuuko ollenkaan. Selviääpähän ainakin, että johtuuko noista kiinalaisista renkaista.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 19.4.2010 22:24

Nythän tämä käy mielenkiintoiseksi. Kerennyt edes renkaita vaihtaa niin keskikulutus putosi noin yhden litran. Mikä lie härö ollut. Voipi siis jäädä kokeilematta niiden kitkojen kanssa. Autohan korjasi itse itsensä :)

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 20.4.2010 9:16

tai sitten naapurin nikolai kopeloi käynyt aikaisemmin lappoamassa tankkias :p

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 20.4.2010 9:29

Mulla teki vähän samaa, vika poistui vaihtamalla polttoaineen lämpötila-anturi. Mulla pumppari joten en tiedä onko tuossa kyseistä anturia.
Vikakoodin pukkasi puolen vuoden välein.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 20.4.2010 9:43

nikolai kopeloi käynyt aikaisemmin lappoamassa tankkias

muuten tuokin olis vaihtoehto, mutta ajotietokone näytti samaa kulutusta kuin tankatessa (kuiteista laskemalla)

polttoaineen lämpötila-anturi.

vaan tässä ei moista vikakoodia ollut. Ei sitten ensimmäistäkään. No jos tämä ei sitten ollutkaan vika vaan merkin mukana ostettu ominaisuus :)

heikkipa
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.4.2010 18:48

ViestiKirjoittaja heikkipa » 25.4.2010 19:02

Täältäkin löytyy sama ongelma samanlaisesta autosta, 1,9 TDI 85 kW -00, ajettu 290 tkm.
Meni hienosti alle 5l/ 100 km maantieajossa.

Kulutus nousi reilulla litralla/ 100 km kun vaihdatin jakopään ja vesipumpun ei-merkkikorjaamolla. Kun asiaa kyselin sitten merkkikorjaamolta, niin kertoivat että olisiko jako mennyt hampaalla pieleen? No, se tarkastettiin ja oli kunnossa.

Sitten vaihdettiin molemmat takasatulat uusiin kun toinen laahasi, eikä mennyt muutenkaan katsatuksesta läpi. No, ei auttanut sekään.

Sitten seuraava diagnoosi oli että pakokaasun takaisinkierrätysventtiili vuotaa ja se nostaa kulutusta. Ei ole vaihdettu koska maksaa vähän liikaa naisautoilijalle.

Ja minä en ole vaihdellut renkaita isompiin enkä pienempiin. Ja tehoakin vielä löytyy ettei turbo ole ainakaan kaput. Mielenkiintoinen dilemma tämä kulutus mutta varmaan helpommalla pääsisi kun laittaisi koko keksinnön paalaimeen...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.4.2010 2:31

Siis... auto pitäisi laittaa romuttamolle sen takia että ei jaksa tukkia egr:ää ? On kyllä niin perinteistä merkkikorjaamon tietämättömyyttä jälleen, että luulevat jaon olleen pykälän pielessä tuollaisilla oireilla. Käytännössähän tuo on täysi mahdottomuus että auto toimisi lainkaan jos jako olisi pielessä pykälällä, mutta tapahan se on rahastaa tuokin.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 20.5.2010 14:05

Varmaan omassakin tuo egr joka aiheuttaa noita erikoislaatuisia heittelyjä kulutukseen... Vajaa 230tkm ajettu AJM siis alla aanelosen muodossa. Normaalisti kulkee 5,6l/100km mutta jotenkin kummassa renkaanvaihtojen yhteydessä (?) kulutus nousee aina n.1-1,5l/100km hetkeksi. Tämä kestää siis noin pari tankillista (2000tkm) ja sitten kulutus tasaantuu taas 5,6l/100km tienoille. Rengaskoonkaan ei pitäisi sen kummempia asiaan vaikuttaa kun talvella mennään 225/45 R17 Continentalin nastoilla ja kesällä tuntuman tuo 225/40 R18 Goodyearit. Taitaa tämän kesän rakentelulistalle päätyä egr:n laippaus... :) Eikös noissa periaatteessa riitä jos ottaa egr:n alipaineletkun irti ja tulppaa sen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa