Säteilylämmitin 1.9tdi Touraniin + webasto c-kit

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

Säteilylämmitin 1.9tdi Touraniin + webasto c-kit

ViestiKirjoittaja topgun » 18.4.2010 14:53

Tuli hommattua tuollainen -06 Touran kuuden Renault vuoden jälkeen ja nyt pitäisi iskeä siihen lämmitin. Yksi vaihtoehto olisi kellosarja tuohon webastoon, mutta harkinnassa olisi myös tuollainen säteilylämmitin (koska lohkolämmitintä tuohon ei saa). Autoliike maksaisi tuon Defan lämmittimen + sisäpistokkeen asennuksineen. Mutta mietinkin, että onko tuosta säteilylämmittimestä kenelläkään mitään hyvää sanottavaa? Vai onko ihan turha laite?

Calixilla olisi tarjolla myös joku PH 500 lämmitin, Calixin sivuilta lainattua:

Uusi moottorinlämmitin jossa on merkintä PH (professional heater) on tuotekehityksen tuloksena saatu mm, helpommin sijoitettavissa pienemmän kokonsa vuoksi,samoin uudessa lämmittimessä on kumitiiviste mikä pidentää lämmittimen elinikää ja turvallisuutta.Lämmitin on varustettu termostaatilla ja ylilämpösuojalla. PH toimitetaan täydellisenä sarjana:Lämmittimellä,kaapelilla ja kiinnikkeellä,vaihtoehtona lämmitin kiinnikkeellä.

On joitain ajoneuvoja johon pakkastulppalämmitintä ei voida asentaa,esim.Työkoneet,traktorit,kuorma-autot ja poikkeustapauksissa henkilöautot.Silloin ratkaisu on PH.Lämmitin asennetaan moottorinlohkon ulkopuolelle (20mm) letkuliitännällä jäähdytysjärjestelmään.Aivan kuten pakkastulppalämmitin PHn toiminta perustuu itsekierto periaatteella.PH lämmitin on varustettu ylilämpösuojalla ja termostaatilla
Viimeksi muokannut topgun, 18.4.2010 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 18.4.2010 15:07

Tuollainen ketju löytyi aiheeseen liittyen:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112981

Lohkari ei taida näihin kiisseleihin ollakaan vaan öljypohjan säteilylämmitin. Se vaatii pitemmän ajan ja on tärkeää ajaa auto kuumaksi kun on käyttänyt moista, muuten kerää kondenssivettä öljyn sekaan. On nähty jäätynyt öljypumpunsihtikin pätkäajon seurauksena.


Minulla tulisi talven aikana varmasti aika useinkin tilanne, ettei moottori ehtisi täysin lämmetä ajon aikana.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 18.4.2010 16:59

Mulle ei ainakaan varaosatiskin myyjä suostunu myymään säteilylämmitintä, sanoi suoraan ettei sillä tee oikein mitään. :D
Ostin sitten Calixin letkulämmittimen (ei ole AZD:ssäkään pakkasproppua vaan siihen tulee tuollainen letkulämppäri, vastus kyllä yltää jonkin matkaa lohkon sisään kun on kiinni ylävesiletkun lähdön juuressa.) Eli letkulämmitin sinne rohkeasti.

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 18.4.2010 22:26

Entäs tuon kellosarjan asennus.. Löytyiskö asennukseen hyviä ohjeita? Tuollainen sarja se sitten ilmeisesti olisi:

http://www.mhturva.com/catalog/product_ ... 2154c41d3f

Tarvitseeko tuon lisäksi sitten vielä jotain?

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 19.4.2010 10:24

Menee vähän yksinpuheluksi, mutta sen verran vielä, että millähän nimellä tuota ko. sarjaa pitäisi yrittää ebaysta etsiä? Jostain luin, että Saksassa tuollainen sarja maksaisi alle 300€, mutta ei ainakaan tuolla webasto c-kit haulla löytyny oikeen mitää.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 19.4.2010 18:27

Defa ei tarjoa muuta kuin säteilylämmittimen.. Omassa tdi 77kw (BKC)-Golfissa on tuo säteilijä, jolla ei tee yhtään mitään, ainakaan 2h-kellon perässä.
Sen Defan letkulämmittimen laitoin sinne kaikesta huolimatta, koska Calix sitä tarjoaa ja Defakin, mikäli autoni olisi neliveto.
Eli en keksinyt mitään muuta seikkaa Defan taulukkojen tulkinnassa, kuin että 5-vaihteisessa laatikossa ei ole korvaketta tukiraudalle ja näin ei voida myydä siihen lämmitintä, joka ei riittävän lyhyillä letkuilla edes kaipaa mitään tukirautoja..

Nyt mulla on haarasarjalla molemmat vastukset käytössä, sekä säteilijä että letkulämmitin.. Lämpeää ihan mukavasti noilla.. Eberikin on, mutta sitä en viitsi tuolla kylmässä tallissa käryttää, joten ratkaisin kelvollisen lämmitystavan näin.

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 19.4.2010 18:38

Minä tein tuohon 1.6 CR TDI Octaviaan just saman tempun, eli ostin Defan letkulämppärin sen säteilylämmittimen kaveriksi. Letkulämmitin on 550 wattia, mutta sen sätelilylämmittimen tehosta ei tietoa. Yhdessä ne on ja on tehokas systeemi. Suodattimen jalkaa kun kokeilee, niin se on tosi kuuma, eli se vesi kiertää sen lämmönvaihtimen kautta näemmä. Luulis parantavan koneen kestoikää, kun öljykin lämpiää.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 19.4.2010 19:45

Noiden letkulämmittimien kanssa on se jutska, kun vähän sattuu silmäilemään esim. calixin jonkin mallin asennusohjetta, on siellä myös mainintaa mihin kaikkiin muihin merkkeihin/malleihin ko. osa sopii. Tästä voikin sitten päätellä että aikalailla yleisosia näyttäisivät olevan nuo letkulämppärit.
Suurimmat erot eri mallien välillä taitaa sitten olla oikeastaan vastuksen pituudessa ja mahdolliset erot lämmitystehossa. Taitaapi myös halkaisija noissa vaihdella, onhan kait eri autoissa vähä eri kokoisia letkuja jäähdytysjärjestelmässä...

http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M18.pdf
Esim tuollainen, sopivuus vaggilaisten lisäksi myös subaruun, mitsuun, kiaan, hyndaihin, sitikkaan, lantikkaan... :D

Mikäs muute mahto olla Touranin koneen malli....

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 19.4.2010 22:34

Mikäs muute mahto olla Touranin koneen malli....


Mikäli nyt ymmärsin tuosta huoltokirjasta oikean kohdan katsoa, niin kone olisi sitten ilmeisesti tyypiltään 77kw BLS, 6-vaihteinen manuaali.
Viimeksi muokannut topgun, 19.4.2010 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 19.4.2010 23:09

No mutta.. Nyt kun tuon moottorin tyypin katsoin ja päädyin uudestaan Defan sivuille, niin siellähän tarjotaankin tuohon tuollaista lämmitintä:

http://www.defa.com/doc/700/761.pdf

Vuosimalli hämäsi siinä listassa. Ehkäpä tuolla nyt sitten lähdetään koittamaan kohti seuraavaa talvea ja katsotaan sitten, josko sen kellonkin tuohon laittaisi.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 20.4.2010 9:48

Nimenomaan. tommonen letkulämmitin kiinni ja ajaa täysin asiansa. Helppo ja nopea asentaa.... Ja lämmittää ihan riiittävästi.

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 20.4.2010 10:38

Miksei ne laita niitä aina, kun lämmitin tilataan autokaupan yhteydessä?
Se sätelilylämmittimeksi sanottu ulkopuolinen avstus kun on turhake. Kone lähtee sen kanssa ja ilman sitä yhtä hyvin käyntiin ja lämpiää yhtä huonosti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa