Tykkääkö 1.9 TDI tyhjäkäynnistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Tykkääkö 1.9 TDI tyhjäkäynnistä?
Terve
Tuli hommattua eka oma dieselvoimalla siirtyvä auto jossa on 1.9TDI ASV moottori. Alkutaival on mennyt oikein mukavasti vaikka pakkasia vähän pitelikin. Olen kuitenkin yllättäen löytänyt itsestäni uusi piirteitä: tuota konetta tuntuu olevan jotenkin hankalampi sammuttaa sellaisiin muutaman minuutin pysäköinteihin (2-5 min). Ennen bensalla ajettaessa ei moista tapaa ollut.
Onko raadilla tietoa (ei mutua), mitä tuollainen tekee tekniikalle pitemmän päälle, kannattaisko kuitenkin ennemmin sammuttaa? Kait joku on tuollaisen jostain taksin nokalta aukassut? Tuli vaan mieleen kun noita taannoisia V6 jutusteluja lueskellin...
Tuli hommattua eka oma dieselvoimalla siirtyvä auto jossa on 1.9TDI ASV moottori. Alkutaival on mennyt oikein mukavasti vaikka pakkasia vähän pitelikin. Olen kuitenkin yllättäen löytänyt itsestäni uusi piirteitä: tuota konetta tuntuu olevan jotenkin hankalampi sammuttaa sellaisiin muutaman minuutin pysäköinteihin (2-5 min). Ennen bensalla ajettaessa ei moista tapaa ollut.
Onko raadilla tietoa (ei mutua), mitä tuollainen tekee tekniikalle pitemmän päälle, kannattaisko kuitenkin ennemmin sammuttaa? Kait joku on tuollaisen jostain taksin nokalta aukassut? Tuli vaan mieleen kun noita taannoisia V6 jutusteluja lueskellin...
Itsellä tulee kyllä käyteltyä, varsinkin talviaamuisin esim. kotoa lähtiessä käyn auton starttaamassa valmiiksi ja sitten vasta sisällä komentaan tenaville vaatetta päälle. Ei liene kovin taloudellista eikä ympäristöystävällistä, mutta dieseli on halpaa. Vielä. Lisäksi tykkään pitää autoa talvisin käynnissä jos odottelen vaimoketta esim. kaupasta, töistä, yms. Eipähän mene ikkunat huuruun ja tarkenee. Samaa tein bensavehkeelläkin, mutta tuli sammuteltua välillä.
Semmoista olen kuullut että pitäisi turbollista autoa käytättää tyhjäykäynnillä ajon jälkeen hetki, tulee kuulemma turbo nopeammin tiensä päähän jos näin ei toimi. Pitäneekö paikkaansa? Itse en ole tätä harrastanut.
Semmoista olen kuullut että pitäisi turbollista autoa käytättää tyhjäykäynnillä ajon jälkeen hetki, tulee kuulemma turbo nopeammin tiensä päähän jos näin ei toimi. Pitäneekö paikkaansa? Itse en ole tätä harrastanut.
Jep kyllähän jälkikäyttö eli tyhjäkäyntiä ainakin raskaamman ajon jälkeen jonkin aikaa tekee hyvää, ehtii turbon ja muunkin moottorin kierrokset ja lämmöt tasoittua. Kovemman ajon jälkeen voi riittää ihan kevyt ajelukin ilman vedätystä, monesti oon sillä korvannu jälkikäytöt, kun ei aina kerkeä jättää rouskuttamaan.. Pitäs turpotimeri hankkia :)
Enpä keksi syytä miksi moottori ton pitusista tyhjäkäytöistä itteensä ottas, öljynpaine nyt onkin ehkä vähän alhasempi tyhjiksellä mutta niin on voiteluntarvekin vastaavasti korkeampia kierroksia pienempi.
Itellä oli joskus kovilla pakkasilla tapana lyyä auto roklottamaan muutamaks minuuttia kun tekee lähtövalmisteluja, tämä vielä roikassa pidon lisäksi tietty. Ehtivätpä vähän öljytkin lämpenemään ennen ajoon lähtöä. Jos asiaa luonnonsuojelun kannalta miettis, niin tottakai aina välttäs turhaa ja saastuttavaa joutokäyntiä! Muutenkin tota nokipäästöä sen verran syntyy tuolla mondeon diisselikattilassa että ainaki omalla kohdalla ihan nollahyöty olis jättää tyhjäkäytöt pois :)
Enpä keksi syytä miksi moottori ton pitusista tyhjäkäytöistä itteensä ottas, öljynpaine nyt onkin ehkä vähän alhasempi tyhjiksellä mutta niin on voiteluntarvekin vastaavasti korkeampia kierroksia pienempi.
Itellä oli joskus kovilla pakkasilla tapana lyyä auto roklottamaan muutamaks minuuttia kun tekee lähtövalmisteluja, tämä vielä roikassa pidon lisäksi tietty. Ehtivätpä vähän öljytkin lämpenemään ennen ajoon lähtöä. Jos asiaa luonnonsuojelun kannalta miettis, niin tottakai aina välttäs turhaa ja saastuttavaa joutokäyntiä! Muutenkin tota nokipäästöä sen verran syntyy tuolla mondeon diisselikattilassa että ainaki omalla kohdalla ihan nollahyöty olis jättää tyhjäkäytöt pois :)
Periaatteessahan starttaaminen kuluttaa moottoria, varsinkin kylmillä keleillä. Ei sitä aina pikku pyrähdyksen takia viitsi sammuttaa konetta, antaa hyristä, polttoaine on halpaa :D
Turpokoneissa jälkikäyttö suositeltavaa, pahimmassa tapauksessa turbo leikkaa kiinni kun siltä loppuu moottoria sammutettaessa öljynvoitelu, kuitenkin se ropelli pyörii suhteellisen korkeilla kierroksilla täys "hönkä" päällä.
Turpokoneissa jälkikäyttö suositeltavaa, pahimmassa tapauksessa turbo leikkaa kiinni kun siltä loppuu moottoria sammutettaessa öljynvoitelu, kuitenkin se ropelli pyörii suhteellisen korkeilla kierroksilla täys "hönkä" päällä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Edellisen kanssa samaa mieltä, 1.9 pumppari syö muutaman desin tunnissa tyhjäkäynnillä jolla se ei kyllä lämpene. Webasto 5,2 kW syö kuusi desiä tunnissa täydellä teholla ja se ei tee muuta kuin lämmittämistä, siitä voi laskea paljonko on lämmitystä käytössä kun pumppari käy tyhjäkäyntiä.
Poikittaiskoneissa sitten vielä ne paininkupit. En jättäisi louskuttamaan. Webasto on ebay:ssa halpa.
Poikittaiskoneissa sitten vielä ne paininkupit. En jättäisi louskuttamaan. Webasto on ebay:ssa halpa.
> Poikittaiskoneissa sitten vielä ne paininkupit. En jättäisi louskuttamaan. Webasto on ebay:ssa halpa
Tarkoittaakos tuo että myös tossa 1.9:ssä on odotettavissa jotain ohjelmaa paininkuppien kanssa enempi ajetussa moottorissa?
Tyhjäkäyntiä mielestäni puoltais se että kylmä kone ehtisi vähän lämmitä ennen kuin siitä ruvetaan ottamaan tehoja, eikös nimenomaan nopeat lämpökuorman muutokset ole haitallisia. Luulisi että nopeammin lämmöt muuttuu kylmää konetta kuormittamalla kuin koneen sammutuksen jälkeen. Toisaalta... tuommoset koneet ei vaan tosiaan paikallaan lotkottamalla juuri lämpiä.
Lämpimän koneen tyhjäkäyttö sen sijaan ei enää kuulosta niin houkuttelevalta, ja mieleen tuli muitakin juttuja kuten 2-massavauhtipyörä ja moottorin tukikumit, ei nekään taida kiitellä ahkeraa joutokäyttäjää.. eikös starttikin ole halvempi ja helpompi vaihtaa kuin vauhtipyörä? :)
Tarkoittaakos tuo että myös tossa 1.9:ssä on odotettavissa jotain ohjelmaa paininkuppien kanssa enempi ajetussa moottorissa?
Tyhjäkäyntiä mielestäni puoltais se että kylmä kone ehtisi vähän lämmitä ennen kuin siitä ruvetaan ottamaan tehoja, eikös nimenomaan nopeat lämpökuorman muutokset ole haitallisia. Luulisi että nopeammin lämmöt muuttuu kylmää konetta kuormittamalla kuin koneen sammutuksen jälkeen. Toisaalta... tuommoset koneet ei vaan tosiaan paikallaan lotkottamalla juuri lämpiä.
Lämpimän koneen tyhjäkäyttö sen sijaan ei enää kuulosta niin houkuttelevalta, ja mieleen tuli muitakin juttuja kuten 2-massavauhtipyörä ja moottorin tukikumit, ei nekään taida kiitellä ahkeraa joutokäyttäjää.. eikös starttikin ole halvempi ja helpompi vaihtaa kuin vauhtipyörä? :)
eikös nimenomaan nopeat lämpökuorman muutokset ole haitallisia.
Näin mäkin oon luullu mutta oon vissiin ollu sitten väärässä...
Traktoreiden parissa pyörineenä, vaikka kone oliskin ollut lämmityksessä (siis pelkkä moottori), huomaa kyllä kovilla pakkasilla mitä lämmityskäyttö tarkoittaa.. eipä autopuolellakaan esim. tehostajan öljyt kovin nopeasti lämpene, pumppu kovilla jne.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Eikös kuluminen ja lämpövaihteluiden aiheuttamat rasitukset ole periaatteessa eri asia. Kylmäkäyttö rouskuttaa "väljää" sopeutumatonta konetta ja vaihtelut väsyttää materiaaleja.
Itse käytän konetta startin jälkeen sen vajaan minuutin, jotta öljynpaine on varmasti kaikkialla. Sen jälkeen rauhallisilla kierroksilla liikkeelle lähes tyhjäkäyntiteholla. Ekat pihakadut ajellaan kakkosella kolmosella eikä kierrokset käy edes 2000rpm yli, joten rasitusta ei juurikaan tule. Tietysti jos asuisin motarirampin vieressä käyttäisin myös muutaman minuutin ennen lähtöä. Eberi kyllä avittaa kummasti, mutta ei sekään öljyjä ihan hetkessä lämmitä.
Kone siis kuluu joka tapauksessa kylmissä lähdöissä, mutta uskoisin vähemmän, mikäli käyntilämpötila saavutetaan hiukan nopeammin. Vertaa 15min tyhjäkäyntiä+4min ajoa vs. 1min käyntiä ja esim. 7 minuuttia ajoa. Suurin kuluminen kai tulee juuri siinä startin hetkellä kun kone käy hetken "kuivana". Jos kuitenkin auto startataan lähihetkenä uudelleen, eihän öljykalvo ehdi kokonaan valua pois, joten ei vastaa ihan täyttä kylmästarttia.
Broidin M3:sen kyydissä tosiaan huomasi miten kauan öljyt oikeasti kestää lämmetä. Siinä on kierroslukumittarin kehällä lämmön mukaan säätyvä "punaraja". Vaikka oli ajeltu hiljaksiin ja reippailla vedoilla jo lähes 10-15km, ei öljyn lämmöt olleet normaaleja. Jäähdytysvesi oli jo kauan ollut normaalilämmössä. Noissa on tietysti iso öljytilavuuskin, mutta silti.
Moni saattaa tosiaan antaa autolle kenkää heti mittarin noustua 90-asteeseen, vaikka öljyt on jotain 50 asteisia. Tiedä sitten kuinka vakavaa perusmoottorissa, mutta viritetyssä ei varmasti järkevää.
Itse käytän konetta startin jälkeen sen vajaan minuutin, jotta öljynpaine on varmasti kaikkialla. Sen jälkeen rauhallisilla kierroksilla liikkeelle lähes tyhjäkäyntiteholla. Ekat pihakadut ajellaan kakkosella kolmosella eikä kierrokset käy edes 2000rpm yli, joten rasitusta ei juurikaan tule. Tietysti jos asuisin motarirampin vieressä käyttäisin myös muutaman minuutin ennen lähtöä. Eberi kyllä avittaa kummasti, mutta ei sekään öljyjä ihan hetkessä lämmitä.
Kone siis kuluu joka tapauksessa kylmissä lähdöissä, mutta uskoisin vähemmän, mikäli käyntilämpötila saavutetaan hiukan nopeammin. Vertaa 15min tyhjäkäyntiä+4min ajoa vs. 1min käyntiä ja esim. 7 minuuttia ajoa. Suurin kuluminen kai tulee juuri siinä startin hetkellä kun kone käy hetken "kuivana". Jos kuitenkin auto startataan lähihetkenä uudelleen, eihän öljykalvo ehdi kokonaan valua pois, joten ei vastaa ihan täyttä kylmästarttia.
Broidin M3:sen kyydissä tosiaan huomasi miten kauan öljyt oikeasti kestää lämmetä. Siinä on kierroslukumittarin kehällä lämmön mukaan säätyvä "punaraja". Vaikka oli ajeltu hiljaksiin ja reippailla vedoilla jo lähes 10-15km, ei öljyn lämmöt olleet normaaleja. Jäähdytysvesi oli jo kauan ollut normaalilämmössä. Noissa on tietysti iso öljytilavuuskin, mutta silti.
Moni saattaa tosiaan antaa autolle kenkää heti mittarin noustua 90-asteeseen, vaikka öljyt on jotain 50 asteisia. Tiedä sitten kuinka vakavaa perusmoottorissa, mutta viritetyssä ei varmasti järkevää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Miten musta alkaa tuntumaan että tästä ollaan tekemässä suurempaa ongelmaa mitä se todellisuudessa onkaan?
Jos moottori tykkäisi niin kovin huonoa tyhjäkäynnistä niin miten ne säilyy liikennevaloissa ehjänä?
Taasen jos kylmällä moottorilla ei voisi ajaa niin noi lapin miehethän joutuisi vaihtamaan moottorin joka kevät?
Jos moottori tykkäisi niin kovin huonoa tyhjäkäynnistä niin miten ne säilyy liikennevaloissa ehjänä?
Taasen jos kylmällä moottorilla ei voisi ajaa niin noi lapin miehethän joutuisi vaihtamaan moottorin joka kevät?
tätä lukiessa mulla pitäis mennä joka vuosi motti tai kaks per auto.
monesti tulee pakkasilla ajettua hälytyksiin todella "sievästi" ja kylmällä koneella ja silloin tahtoo jälkikäyttökin olla lähinnä että kait se turbo jo vähän jarrutti vauhtiaan.
Enkä oo yhessäkään autossa huomannut sen isompia lukumisia semmoisen johdosta.
Enkä kyllä muutenkaan liikaa sääli vaikka kone olisi vähän kylmä, oma kun on niin se sen saa kestää. vähän voimaa koneesta niin lämpeekin nopeempaa :).
toki jos ajelee kilsan ja on minuutin paikallaan niin tuskin kansii sammutella liikaa jos tämmöisiä on pävän aikana nippu. startti kuluu, akku tyhjenee eikä saa koskaan lämpöjä ja muutenkin.
monesti tulee pakkasilla ajettua hälytyksiin todella "sievästi" ja kylmällä koneella ja silloin tahtoo jälkikäyttökin olla lähinnä että kait se turbo jo vähän jarrutti vauhtiaan.
Enkä oo yhessäkään autossa huomannut sen isompia lukumisia semmoisen johdosta.
Enkä kyllä muutenkaan liikaa sääli vaikka kone olisi vähän kylmä, oma kun on niin se sen saa kestää. vähän voimaa koneesta niin lämpeekin nopeempaa :).
toki jos ajelee kilsan ja on minuutin paikallaan niin tuskin kansii sammutella liikaa jos tämmöisiä on pävän aikana nippu. startti kuluu, akku tyhjenee eikä saa koskaan lämpöjä ja muutenkin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onhan tämä nyt melkein yhtä olennainen asia kuin se, että miten paikkaisi yhden ruostereiän auton pohjasta..
Hyvin sanottu.
Monta reikää minäkin olen paikannut enkä vissiin yhteenkään ole tarvinut foorumia onnistuakseni :)
mutta tosiaan liittyvät, molempiin on useita ratkaisuja mutta lopputulos käytännön kannalta todennäköisesti sama.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa