ALH öljynpainehälytys!
Valvoja: ffp jäsenet
ALH öljynpainehälytys!
Auto on Golf vm 00, koneena 1,9 TDI 90 hv ALH, vaihteisto automaatti. Ajettu 130 tkm.
STOP! Öldrück. -hälytys yllätti kesken moottoritien. sammutin auton heti ja rullasin sivuun. Käynnistin kohta uudestaan eikä hälytystä tullut. Lähdin ajamaan hitaasti ja hälytys tuli oin 100 m ajon jälkeen. Sukkuloin pois motarilta ja tutkin konehuonetta yltä ja alta. mitään erikoista ei näkynyt. Öljyä on asteikon puoliväliin asti.
Ajoin 20 km tallille, jona aikana hälytystä ei tullut. Purin muovit pois koneen päältä ja tutkailin öljynpaineanturin liitintä, joka näytti hyvältä, eli ei ole hapettunut. Oletan että se on tuo liitin tuossa öljynsuodattimen juuressa, liitin apukuskin puolella.
Mitä seuraavaksi?? Onko näissä mahdollista olla öljypumppuvikaa niin että välillä pumppu pyörisi ja välillä ei? Onko anturivika yleinen?
Mistä jatkaisin?
STOP! Öldrück. -hälytys yllätti kesken moottoritien. sammutin auton heti ja rullasin sivuun. Käynnistin kohta uudestaan eikä hälytystä tullut. Lähdin ajamaan hitaasti ja hälytys tuli oin 100 m ajon jälkeen. Sukkuloin pois motarilta ja tutkin konehuonetta yltä ja alta. mitään erikoista ei näkynyt. Öljyä on asteikon puoliväliin asti.
Ajoin 20 km tallille, jona aikana hälytystä ei tullut. Purin muovit pois koneen päältä ja tutkailin öljynpaineanturin liitintä, joka näytti hyvältä, eli ei ole hapettunut. Oletan että se on tuo liitin tuossa öljynsuodattimen juuressa, liitin apukuskin puolella.
Mitä seuraavaksi?? Onko näissä mahdollista olla öljypumppuvikaa niin että välillä pumppu pyörisi ja välillä ei? Onko anturivika yleinen?
Mistä jatkaisin?
Öljyt pois, öljypohja pois (reilu kymmenkunta lyhyttä pulttia), öljypumppu pois (2 pitkää pulttia), uusi öljypumppu tilalle, öljypohja paikalleen, uudet Diamondit tai Castrolit ja suodatin sisään ja kovaa ajoa. Öljypumppu maksaa noin satasen ja sen vaihdossa vierähtää hyvissä olosuhteissa kokonaiset puoli tuntia.
Yleensä noi pumput alkaa olla vaihtokunnossa vasta puolen miljoonan kohdalla, mutta saapahan tuolla remontilla ainakin sen asian poissuljettua kun on niin helppo ja halpa vaihtaa. Vaihtamalla öljyt (ei siis mitkään rallihirmulat) vähintään kympin välein edesauttaa myös öljypumpun elämää.
Yleensä noi pumput alkaa olla vaihtokunnossa vasta puolen miljoonan kohdalla, mutta saapahan tuolla remontilla ainakin sen asian poissuljettua kun on niin helppo ja halpa vaihtaa. Vaihtamalla öljyt (ei siis mitkään rallihirmulat) vähintään kympin välein edesauttaa myös öljypumpun elämää.
Viimeksi muokannut p0wer, 27.3.2010 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeh, samaa mieltä. Öljypumppuvikojahan noissa on äärimmäisen vähän, mutta sen vaihtaminen on takuulla helpoin tapa varmistua siitä että öljynpaineet toimivat niinkuin kuuluvatkin.
Viimeksi muokannut p0wer, 27.3.2010 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No näkeehän sen painemittarista jos öljynpaineet notkahtaa liian alas, ei siihen sitä anturia tarvita. Helpoin tapa on tosin uusia vain se anturi suoraan ja seuraamalla tilannetta, sen jälkeen mahdolliset viat rajoittuu sitten öljypumppuun tai johdinvikaan. Yksi osa kerrallaan (tai kaikki kerralla) vaan sulkemaan vikamahdollisuuksia pois.
Ottamatta kantaa mikä on "oikea" öljynvaihtoväli, niin olisi hyvin kummallista että ongelmani johtuisi öljyn iästä. Tyhjäkäynnilläkin kun näyttää ölynpaine riittävän ja ongelma tuli satunnaisesti 2700 rpm matkavauhdissa. Nyt ajoin tallilta kotiin 30 km eikä mitään probleemaa ilmennyt, ei edes kuumalla koneella tyhjäkäynnillä matkan päätteeksi.
Noilla 30 tkm öljynvaihtoväleillä meidän perheen nakubemarit ovat menneet jo vuosia, niin saa luvan mennä tuo VW:kin.
Muistaako joku öljynpaineanturin kierrettä ulkoa? Voisin rakennella mittausnipan irrallaan ja vaihto olisi sitten näppärää.
Noilla 30 tkm öljynvaihtoväleillä meidän perheen nakubemarit ovat menneet jo vuosia, niin saa luvan mennä tuo VW:kin.
Muistaako joku öljynpaineanturin kierrettä ulkoa? Voisin rakennella mittausnipan irrallaan ja vaihto olisi sitten näppärää.
Olen itse havainnoinut erillisesti painemittarista, kuinka ajetut tonnit alkaa vaikuttamaan öljyn ominaisuuksiin. Jo 10tkm ajon jälkeen Teboilin Diamontit alkaa menettämään viskositeettiä siten, että tyhjäkäynnillä on uusiin öljyihin verrattuna parikin kiloa pienemmät paineet(kuumilla öljyillä)
Patana vanhempi jakajapumpullinen kone, jotein uusiin koneisiin saattaa olla eroa jo öljypumpuissakin, jotka suunniteltu mm.longlife litkuille.
Patana vanhempi jakajapumpullinen kone, jotein uusiin koneisiin saattaa olla eroa jo öljypumpuissakin, jotka suunniteltu mm.longlife litkuille.
Samaa havainnoinut itsekin, siksi tulee vaihdettua alle 10tkm välein nuo Diamondit, jotka ovat testatustikin varsin nopeat leikkaantumaan etenkin korkeissa lämpötiloissa. Ihan mielenkiintoista kyllä, että mitähän hyötyjä tällaisella 30tkm vaihtovälillä oikein haetaan. Epävarmuutta, käyttöiän lyhenemistä ja todella likaisen moottorin sillä ainakin saa aikaiseksi. Melko typerää on silti olla vaihtamatta öljyä/suodatinta tässä tapauksessa.
No sillä pitkällä öljynvaihtovälillä haetaan luonnollisesti edullisempaa käyttöä ja enemmän aikaa maantiellä huollon sijaan. Olisin hassannut jo monta sataa, ehkä jopa nelinumeroisia summia ihan turhaan toisella käyttödieselilläni jos olisin vaihtanut öljyjä aina 10 tkm välein..
Mutta se on ikuisuusväittely, oletan. Kukin käyttää rahansa kuten haluaa.
Öljyt vaihtuvat luonnollisesti muutaman viikon sisään ja sitä odotellessa hoituu mukavasti tuo öljynpaineiden mittauskin. Siinähän sitten näkee samalla paineiden eron ennen ja jälkeen vaihdon.
Öljynpaineanturin kierre olisi vielä hakusessa.. Anyone?
Mutta se on ikuisuusväittely, oletan. Kukin käyttää rahansa kuten haluaa.
Öljyt vaihtuvat luonnollisesti muutaman viikon sisään ja sitä odotellessa hoituu mukavasti tuo öljynpaineiden mittauskin. Siinähän sitten näkee samalla paineiden eron ennen ja jälkeen vaihdon.
Öljynpaineanturin kierre olisi vielä hakusessa.. Anyone?
Vaiha nyt ihmeessä se anturi ny vaan sinne! Ei maksa paljoa eikä tartte mitään paineita mittailla. Jos pimputtaa silläkin niin sit vaa isompi projekti.
Mulla lähemmäs 400 000 ajettu tollanen eikä mitään ongelmia paineiden kanssa. Ekat 300 000 menneet longlife välillä ja sen jälkeen siirrytty tavallisiin öljyihin (itse ostin 350 000 ajettuna)
Mulla lähemmäs 400 000 ajettu tollanen eikä mitään ongelmia paineiden kanssa. Ekat 300 000 menneet longlife välillä ja sen jälkeen siirrytty tavallisiin öljyihin (itse ostin 350 000 ajettuna)
Jep! Saattaa säästö sen yhden kerran sitten maksattaa itsensä moninkertaisena moottoririkon tapahduttua, toisaalta kyllä jos autoa vaihtelee tarpeeksi usein uuteen ja ei välitä tekniikan hyvinvoinnista niin mitäpä niistä öljystä niin murehtimaan kun kaasua vaan niin kauan kuin menee. Toisaalta käyttämällä normaalia hyvää öljyä longlife-öljyn tilalla on kustannukset kuitenkin suunnilleen tasoissa joten ei sitä voi oikein rahallakaan perustella. Öljynvaihto kun on muutenkin vain pisara meressä autoilun kokonaiskustannuksissa. Sitä longlifee moni ylistää yleensä siihen asti kunnes omin silmin näkee millaiseen kuntoon se moottorin sisuskalut saattaa -joitakin tosin ei kiinnosta sekään.
Tietääkseni se öljynpaineanturin kierre on 10x1mm, mutta voi olla myös jokin NPT-kierre.
Tietääkseni se öljynpaineanturin kierre on 10x1mm, mutta voi olla myös jokin NPT-kierre.
Viimeksi muokannut p0wer, 27.3.2010 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No sinnehän laitetaan VW 505 merkinnällä varustettua öljyä, kuten valmistaja sinne käskee laittamaankin. Hienoa että jollakulla on absoluuttinen sävelkorva öljyn suhteen;) Luultavasti moni useasti öljyjä vaihtava kruunaa vielä öljynvaihtojumppansa laadukkaalla M-Filterilla paikallisesta halpahallista;););)
-tarzi-:n autossahan tuo turha öljynvaihto tarkoittaisi 13 öljynvaihtoa longlifena ja 40 öljynvaihtoa kymppitonnin vaihtovälillä. Jokainen voi itse laskeskella mitä hyötyä oli laittaa 27 ylimääräistä öljynvaihtoa kun ei sillä tainnut saada ylimääräisiä kilometrejakaan tuon tekniikan iässä.
-tarzi-:n autossahan tuo turha öljynvaihto tarkoittaisi 13 öljynvaihtoa longlifena ja 40 öljynvaihtoa kymppitonnin vaihtovälillä. Jokainen voi itse laskeskella mitä hyötyä oli laittaa 27 ylimääräistä öljynvaihtoa kun ei sillä tainnut saada ylimääräisiä kilometrejakaan tuon tekniikan iässä.
No sen verran vielä sanon, että tutkippas ne öljyt 30tkm jälkeen kun vaihdat ne. Pane merkille öljyn juoksevuus, ja voitelevuus. Voit vaikka sormien välissä hieroa ja vertailla uutta ja vanhaa öljyä. Ja sitten ajattelet sen kuravellin metallipintojen väliin.
Tuskin kukaan kuivaa p***ua mielellään vetelee. Toisaalta toisten on pakko kun kiire painaa niskaan. :)
edit: Tehtiin tuossa kemian tunneilla koe, missä tutkittiin käytetyn öljyn seassa olevaa metallin määrää. Öljyt oli tietojen mukaan n.15tkm ajetut, ja metallia oli suht paljon. Öljyn merkistä tosin ei ollut mitään hajua.
Tuskin kukaan kuivaa p***ua mielellään vetelee. Toisaalta toisten on pakko kun kiire painaa niskaan. :)
edit: Tehtiin tuossa kemian tunneilla koe, missä tutkittiin käytetyn öljyn seassa olevaa metallin määrää. Öljyt oli tietojen mukaan n.15tkm ajetut, ja metallia oli suht paljon. Öljyn merkistä tosin ei ollut mitään hajua.
Ei voi kyllä sanoin kuvailla tuota 30tkm öljynvaihtoväliä.. hullun hommaa(tai oikeastaan köyhien) sanon minä, ei ihmekkään kun vagin motit leviää ja turbot laukeaa kun samoilla paskoilla työnnetään menemään.
Saahan se valmistaja sanoa mitä haluaa, jos omissa pikkutesteissään optimaalisesti ajetaan vain ja ainoastaan 80km/h koko tuon 30tkm ajan niin voihan ne öljyt jotenkuten vielä kunnossa ollakkin.
Tai ainiin, vagithan imee sen 4 litraa / 30tkm niin siellähän on silloin jo uudet öljyt sisässä valmiiks.
Saahan se valmistaja sanoa mitä haluaa, jos omissa pikkutesteissään optimaalisesti ajetaan vain ja ainoastaan 80km/h koko tuon 30tkm ajan niin voihan ne öljyt jotenkuten vielä kunnossa ollakkin.
Tai ainiin, vagithan imee sen 4 litraa / 30tkm niin siellähän on silloin jo uudet öljyt sisässä valmiiks.
No se nyt on selvää että 30 tkm ajetut öljyt eivät ole enää uudenveroisia. SIKSIHÄN NE VAIHDETAAN:)
Suosittelen tutkimaan myös uuden öljyn mikroskoopilla kun kerran kotikutoisia tutkimuksia suoritellaan. Olen tutkaillut sekä uusia että käytettyjä, tehnyt puhtausmittauksia ja mitannut viskositeettia sekä TAN-arvoja. En ole ihan keltanokka moottoritekniikassa, enkä öljyasioissa.
En myöskään ole jämähtänyt 70-80 -luvuille öljynvaihto-ohjemieni kanssa. Hyvää jatkoa sinnekin kaikesta huollimatta:)
Suosittelen tutkimaan myös uuden öljyn mikroskoopilla kun kerran kotikutoisia tutkimuksia suoritellaan. Olen tutkaillut sekä uusia että käytettyjä, tehnyt puhtausmittauksia ja mitannut viskositeettia sekä TAN-arvoja. En ole ihan keltanokka moottoritekniikassa, enkä öljyasioissa.
En myöskään ole jämähtänyt 70-80 -luvuille öljynvaihto-ohjemieni kanssa. Hyvää jatkoa sinnekin kaikesta huollimatta:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa