GTB2260VK herää huonosti.
Valvoja: ffp jäsenet
GTB2260VK herää huonosti.
edit. muokkasin aihetta vastaamaan topikin sisältöä.
Olen apuna selvitellyt kerhokaverin auton turbon huonoa heräämistä Turbotecin ohjelman jäljiltä. Ohjelmoijan vastaus on, että kyseessä on asiakkaan toivoma ominaisuus, mutta minä olisin asiassa hieman eri mieltä.
Kyseessä on 3b Passat 1.9TDI. Virityksinä portattu kansi, 11mm pumppu, racet, iso cooleri, GTB2260VK, 240mm SRE ym. perus settiä.
Auto toimii näin:
- 2400 kierroksen kohdalla ahtopyynti 1.5bar ja toteutuu 0.9bar.
- Pyydetty 1.5bar ahtopaine toteutuu vasta n. 3300 kierroksen kohdalla.
- Suurin MAF-arvo 1180 saavutetaan 3500 kierroksen kohdalla
- Väännönrajoituksen kartta viivasuora koko kierrosalueen läpi (50.8mg)
- Auto on laiska kun ilmamäärät eivät toteudu ja syöttöjä leikataan MAF-arvon perusteella
Jos kellolle vetää jatkuvan alipaineen, niin ahdin herää seuraavalla tavalla:
- 2250 kierroksen kohdalla 1.6bar ahtoja
- MAF:in maksimi arvo 1275 saavutetaan ennen 2300 kierrosta.
Auton laiskuus johtuu minun mielestä puhtaasti siitä, että ohjelmassa pidetään siipiä väkisin auki. Mikään ei viittaa, että ohjelmaan olisi tehty mitään muuta väännön rajoitusta.
Mitä muut on mieltä, minusta aika huono esitys noinkin nimekkäältä pajalta.
Olen apuna selvitellyt kerhokaverin auton turbon huonoa heräämistä Turbotecin ohjelman jäljiltä. Ohjelmoijan vastaus on, että kyseessä on asiakkaan toivoma ominaisuus, mutta minä olisin asiassa hieman eri mieltä.
Kyseessä on 3b Passat 1.9TDI. Virityksinä portattu kansi, 11mm pumppu, racet, iso cooleri, GTB2260VK, 240mm SRE ym. perus settiä.
Auto toimii näin:
- 2400 kierroksen kohdalla ahtopyynti 1.5bar ja toteutuu 0.9bar.
- Pyydetty 1.5bar ahtopaine toteutuu vasta n. 3300 kierroksen kohdalla.
- Suurin MAF-arvo 1180 saavutetaan 3500 kierroksen kohdalla
- Väännönrajoituksen kartta viivasuora koko kierrosalueen läpi (50.8mg)
- Auto on laiska kun ilmamäärät eivät toteudu ja syöttöjä leikataan MAF-arvon perusteella
Jos kellolle vetää jatkuvan alipaineen, niin ahdin herää seuraavalla tavalla:
- 2250 kierroksen kohdalla 1.6bar ahtoja
- MAF:in maksimi arvo 1275 saavutetaan ennen 2300 kierrosta.
Auton laiskuus johtuu minun mielestä puhtaasti siitä, että ohjelmassa pidetään siipiä väkisin auki. Mikään ei viittaa, että ohjelmaan olisi tehty mitään muuta väännön rajoitusta.
Mitä muut on mieltä, minusta aika huono esitys noinkin nimekkäältä pajalta.
Viimeksi muokannut JukkaA, 17.3.2010 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisättäköön vielä, että aluksi mietittiin onko kyse väännönrajoituksesta vai ei. Soitin sinne ja kysyin asiaa, jolloin sanottiin ettei mitään väännönrajoituksia ole tehty vaan turbon kellon säädöt ovat pielessä(Karala itse ei vastannut). Lisäksi kerrottiin pakopaineiden nousevan 2,8bar kun turbo heräilee jonka jälkeen ahtopaineiden verran (ei sitten vittiny kertoa autoa haettaessa)
Ohjelmaa tilatessa oli toive 'ei tappavaa alavääntöä, koska kiertokanget vakiot. 230hv+ saatava tasaisella käyrälla ilman liikaa savutusta'.
Jukan tutkimusten jälkeen vastattiin ohjelman olevan tilauksen mukainen, muuten olisi ollut liikaa vääntöä.
Kyselin myös pakopaineista, mutta en saanut vastausta. Voiko toi tieto muka pitää edes paikkaansa? Autossa ei ole pakopaine mittaria, mutta eihän se tietenkään mittausta estä.
Ohjelmaa tilatessa oli toive 'ei tappavaa alavääntöä, koska kiertokanget vakiot. 230hv+ saatava tasaisella käyrälla ilman liikaa savutusta'.
Jukan tutkimusten jälkeen vastattiin ohjelman olevan tilauksen mukainen, muuten olisi ollut liikaa vääntöä.
Kyselin myös pakopaineista, mutta en saanut vastausta. Voiko toi tieto muka pitää edes paikkaansa? Autossa ei ole pakopaine mittaria, mutta eihän se tietenkään mittausta estä.
Huonoa palvelua
Linkki työtilaukseen. (Asiakkaan kirjoittama, puhelinnumerot sotkettu)
http://www.turbotec.com/henkiloautot/galleria/Sekalaiset%20kuvat/rami.jpg
Asiakkaan toiveita on yritetty noudattaa, nähdäkseni onnistumatta.
Ramille on sanottu puhelimessa että voisi kokeilla tangon lyhentämistä yhdellä kierroksella, jos siitä olisi apua. En ole sanonut säädön olevan pielessä.
Asioiden korjaamiseen foorumi tuskin on oikea paikka.
Yleisesti tilatessa olisi hyvä mainita mikäli haluaa kaikki mitä irti saa, vai pitääkö vääntöä rajoittaa alakierroksilla... säätäjän vika se kuitenkin on jos vehkeet hajoaa, tai vetoa ei ole tarpeeksi.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/galleria/Sekalaiset%20kuvat/rami.jpg
Asiakkaan toiveita on yritetty noudattaa, nähdäkseni onnistumatta.
Ramille on sanottu puhelimessa että voisi kokeilla tangon lyhentämistä yhdellä kierroksella, jos siitä olisi apua. En ole sanonut säädön olevan pielessä.
Asioiden korjaamiseen foorumi tuskin on oikea paikka.
Yleisesti tilatessa olisi hyvä mainita mikäli haluaa kaikki mitä irti saa, vai pitääkö vääntöä rajoittaa alakierroksilla... säätäjän vika se kuitenkin on jos vehkeet hajoaa, tai vetoa ei ole tarpeeksi.
Viimeksi muokannut vesap, 11.3.2010 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ammattimainen työtilaus ;)
Voihan se olla, että tanko on liian pitkä. Kuitenkaan tämmöisenä ei minusta autoa pitäisi antaa takaisin asiakkaalle ainakaan kertomatta siitä. Ja sen lisäksi ohjelman toiminnan periaatteet on ihan nurinkuriset, ihan kuin softa ois jonkun harjoittelijan tekemä.
rpm Pyynti toteutunut N75
2394 2488.8 1907.4 33.1
2499 2488.8 1989.0 37.1
2646 2488.8 2070.6 45.4
2814 2478.6 2152.2 45.8
2961 2488.8 2284.8 48.6
3108 2488.8 2437.8 50.2
3276 2488.8 2509.2 51.0
3423 2488.8 2560.2 53.4
3570 2488.8 2570.4 55.4
3717 2488.8 2550.0 56.6
3864 2499.0 2550.0 57.8
3990 2499.0 2550.0 59.4
4116 2499.0 2539.8 60.6
4221 2499.0 2539.8 61.4
4326 2499.0 2499.0 61.4
4410 2499.0 2488.8 61.4
4515 2488.8 2519.4 61.8
4599 2305.2 2417.4 66.9
Jos tuon nyt säätää kellon varrella heräämään niin paikat paukkuu, kun softassa ei ole sitä oikeaa väännönrajoitusta ollenkaan.
Voihan se olla, että tanko on liian pitkä. Kuitenkaan tämmöisenä ei minusta autoa pitäisi antaa takaisin asiakkaalle ainakaan kertomatta siitä. Ja sen lisäksi ohjelman toiminnan periaatteet on ihan nurinkuriset, ihan kuin softa ois jonkun harjoittelijan tekemä.
rpm Pyynti toteutunut N75
2394 2488.8 1907.4 33.1
2499 2488.8 1989.0 37.1
2646 2488.8 2070.6 45.4
2814 2478.6 2152.2 45.8
2961 2488.8 2284.8 48.6
3108 2488.8 2437.8 50.2
3276 2488.8 2509.2 51.0
3423 2488.8 2560.2 53.4
3570 2488.8 2570.4 55.4
3717 2488.8 2550.0 56.6
3864 2499.0 2550.0 57.8
3990 2499.0 2550.0 59.4
4116 2499.0 2539.8 60.6
4221 2499.0 2539.8 61.4
4326 2499.0 2499.0 61.4
4410 2499.0 2488.8 61.4
4515 2488.8 2519.4 61.8
4599 2305.2 2417.4 66.9
Jos tuon nyt säätää kellon varrella heräämään niin paikat paukkuu, kun softassa ei ole sitä oikeaa väännönrajoitusta ollenkaan.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Jäin vain miettimään sitä että se on siinä ja siinä riittääkö "vara" siihen jotta liikerata on riittävä vnt:n kellolla.Oliko se vnt:n kellon liike 11mm, jos en väärin muista.Tais olla niin
että toimilaitteen liikerata on akselin keskeltä on 22mm.Eli vnt:llä nivelpisteen pitää olla aivan taitoksen juuressa. Olipas selkeä selitys.
että toimilaitteen liikerata on akselin keskeltä on 22mm.Eli vnt:llä nivelpisteen pitää olla aivan taitoksen juuressa. Olipas selkeä selitys.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Minä en ihan tajunnut, että onko tässä lopunviimein tarkotus selvitellä ominaisuuksia vai mustamaalata softatoimittajaa?
Tuosta ohjelman syvimmästä olemuksesta en mitään tiedä, mutta melko kärkkäitä mielipiteitä heitellään ilmoille (etenkin jos otetaan huomioon että kirjoittaja ei ole auton omistaja/työn teettäjä). Toki työn teettäjän=maksajan mieli kirvoittuu jos toiveet ei kohtaa totuutta, mutta onko se a) ohjelman vika ja b) syy, seuraukset ja muutosmahdollisuudet spekuloitu softatalon kanssa hyvässä hengessä loppuun asti ennen foorumihuutelua?
Omista (harvoista) kokemuksista päätellen softa ei ole koskaan valmis ekalla kertaa koska rauta kaipaa hienosäätöä. Ihan puhelinsoitto/paikanpäällä jutustelu riittänyt asioiden "korjaamiseen"/muokkauseen. Omat kokemukset ei tietysti mitään äärimmäisyyksiä olekkaan, ihan perus 200hv 66kW diiselistä, 400hv 20vt bensasta jne. Eikä edes ole oma lehmä ojassa, jäi vaan mietityttämään tuo negatiivisuutta huokuva kirjoittelu...
Tuosta ohjelman syvimmästä olemuksesta en mitään tiedä, mutta melko kärkkäitä mielipiteitä heitellään ilmoille (etenkin jos otetaan huomioon että kirjoittaja ei ole auton omistaja/työn teettäjä). Toki työn teettäjän=maksajan mieli kirvoittuu jos toiveet ei kohtaa totuutta, mutta onko se a) ohjelman vika ja b) syy, seuraukset ja muutosmahdollisuudet spekuloitu softatalon kanssa hyvässä hengessä loppuun asti ennen foorumihuutelua?
Omista (harvoista) kokemuksista päätellen softa ei ole koskaan valmis ekalla kertaa koska rauta kaipaa hienosäätöä. Ihan puhelinsoitto/paikanpäällä jutustelu riittänyt asioiden "korjaamiseen"/muokkauseen. Omat kokemukset ei tietysti mitään äärimmäisyyksiä olekkaan, ihan perus 200hv 66kW diiselistä, 400hv 20vt bensasta jne. Eikä edes ole oma lehmä ojassa, jäi vaan mietityttämään tuo negatiivisuutta huokuva kirjoittelu...
Tässä topikissa on kyse juuri siitä softan syvimmästä olemuksesta. Turboteciin viedään auto kun halutaan paras softa ja tulokset penkitettynä. Nyt vaikuttaisi kuitenkin siltä, että tämän kyseisen ohjelman tekniset ratkaisut ovat varsin arveluttavia. Haluaisin kovasti saada koko ohjelman koodin luettavaksi, että voisin varmistaa asian.
Lopputulos riippuu toki raudasta ja sen säädöistä. Jos lopputuloksen ominaisuudet jäävät rajoittuvat esim. Turbon säätöihin. niin pitäisihän siitä asiakkaalle mainita.
Jos turbotecin pajan mielestä softa on paras mahdollinen ja hyvin toteutettu, niin olisivat he varmaan maininneet siitä tässäkin topikissa. Jos asiakas kokee, että hänen on ohjelmoitava auto toisessa paikassa heti perään, niin ei tilanne ole minusta mikään optimaalinen.
Minä toivon sitä samaa kiinnostusta ja paneutumista asioihin vanhoilta konkareilta kuin mitä "uudet ammattilaiset" ja harrastajat tekevät.
Lopputulos riippuu toki raudasta ja sen säädöistä. Jos lopputuloksen ominaisuudet jäävät rajoittuvat esim. Turbon säätöihin. niin pitäisihän siitä asiakkaalle mainita.
Jos turbotecin pajan mielestä softa on paras mahdollinen ja hyvin toteutettu, niin olisivat he varmaan maininneet siitä tässäkin topikissa. Jos asiakas kokee, että hänen on ohjelmoitava auto toisessa paikassa heti perään, niin ei tilanne ole minusta mikään optimaalinen.
Minä toivon sitä samaa kiinnostusta ja paneutumista asioihin vanhoilta konkareilta kuin mitä "uudet ammattilaiset" ja harrastajat tekevät.
Tämä ehkä viistää ohi ?
Nämä yritykset jotka tekevät työkseen tätä eivät voi hieroa autoa ajallisesti älyttömän kauan.
Kustannus karkaa jota asiakas ei maksa.Toki hyvää jälkeä pitää tehdä mutta viimeinen silaus jää tekemättä.Nyt sitten oman autoni kokemuksesta.LTR on hieronut softaa arviolta XXX tuntia.Ei olla laskettu,mutta kymmeniä ja kymmeniä tunteja.Toki tämä on sitä tuotekehittelyä.
Mutta mutta jos palataan näihin softan tekijöihin niin heidän päämäärä on tehdä rahaa.
Jolloin nämä "custom softat" eivät ole niin hyviä kuin me haluamme.
Siihen minäkin kyllästyin kun tekeleet olivat mitä olivat,hinnat raskaita,lopputulos omasta mielestä huono,auto seisoi pihalla kauan jne jne.Vikavalot vilkkui...Plääh.
Hermo meni.
Nämä yritykset jotka tekevät työkseen tätä eivät voi hieroa autoa ajallisesti älyttömän kauan.
Kustannus karkaa jota asiakas ei maksa.Toki hyvää jälkeä pitää tehdä mutta viimeinen silaus jää tekemättä.Nyt sitten oman autoni kokemuksesta.LTR on hieronut softaa arviolta XXX tuntia.Ei olla laskettu,mutta kymmeniä ja kymmeniä tunteja.Toki tämä on sitä tuotekehittelyä.
Mutta mutta jos palataan näihin softan tekijöihin niin heidän päämäärä on tehdä rahaa.
Jolloin nämä "custom softat" eivät ole niin hyviä kuin me haluamme.
Siihen minäkin kyllästyin kun tekeleet olivat mitä olivat,hinnat raskaita,lopputulos omasta mielestä huono,auto seisoi pihalla kauan jne jne.Vikavalot vilkkui...Plääh.
Hermo meni.
Tiedän että täällä on ihmisiä, ketkä näkee punaista, kun sanoo yhdenkin negatiivisen sanan tunnetusta nimestä.
Mutta palvelu on kyllä hintoihin nähden mielestäni erittäin syvältä.
Eikä se osaaminen ole todellakaan sen maineen tasoinen. Varmasti vakiorautoihin saadaan sitä voimaa lisää, mutta ilmeisesti hiukka enemmän roplatuissa alkaa olla se osaaminen jossain muualla.
Itse myös k*rpiinnyin ja otin toimivan softan muualta. Nyt auto pelaa ja on mukava ajaa.
Eikä tarvitse jonotella viikkoja jos haluaa jonkun muutoksen ohjelmaan, eikä asiaan ensimmäisenä sanota "ei johdu ohjelmoinnista" tai " kuukauden päästä on aikaa".
Mutta palvelu on kyllä hintoihin nähden mielestäni erittäin syvältä.
Eikä se osaaminen ole todellakaan sen maineen tasoinen. Varmasti vakiorautoihin saadaan sitä voimaa lisää, mutta ilmeisesti hiukka enemmän roplatuissa alkaa olla se osaaminen jossain muualla.
Itse myös k*rpiinnyin ja otin toimivan softan muualta. Nyt auto pelaa ja on mukava ajaa.
Eikä tarvitse jonotella viikkoja jos haluaa jonkun muutoksen ohjelmaan, eikä asiaan ensimmäisenä sanota "ei johdu ohjelmoinnista" tai " kuukauden päästä on aikaa".
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14.11.2008 8:46
itse en myöskään autoani veisi tohon kioskiin.
kaverin auton viritystä/softausta vierestä seuranneena kun se oli karalan pajalla.
kaveri vei autonsa motorbitille kun ei toiminut ja samantapaisia ongelmia oli kun topicin aloittajalla.
ei karalaa paljon kiinnostanut hoitaa aloitettua työtä loppuun.raha kyllä kelpasi..
täysin yli arvostettu/hinnoiteltu kioski.
itse olen käyttänyt 3 autoa motorbitillä ja ei ole valittamista yhtään.
hinta/laatusuhde kunnossa ja palvelu asiallista.
kaverin auton viritystä/softausta vierestä seuranneena kun se oli karalan pajalla.
kaveri vei autonsa motorbitille kun ei toiminut ja samantapaisia ongelmia oli kun topicin aloittajalla.
ei karalaa paljon kiinnostanut hoitaa aloitettua työtä loppuun.raha kyllä kelpasi..
täysin yli arvostettu/hinnoiteltu kioski.
itse olen käyttänyt 3 autoa motorbitillä ja ei ole valittamista yhtään.
hinta/laatusuhde kunnossa ja palvelu asiallista.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14.11.2008 8:46
oliskohan ensinäkin pitänyt selvitellä asiat turbotecin kanssa LOPPUUN asti ennenku aletaan foorumilla haukkumaan putiikkia huonosta ohjelma? toki jos jotku tuntee ettei itse tee virheitä missään niin ehkä sitten hommat voi tehä toisin. toki en puolustele karalaa tässä asiassa mutta eiköhän putiikissa osata sen verran asiakaspalvelua että asiat vois hoitaa jos sinne soitettais ja ilmotettais asiasta että ei oikein toimi.
sanoopa nuo jotkut ihmiset että karalan toiminta on nykyään aika paljon ralliautojen ohjelmointia ja näin aika taas rajoittuu siviilihenkilöiltä. kyllä nuo rallipiireissä on ollu oman käsityksen mukaan tyytyväisiä.
sanoopa nuo jotkut ihmiset että karalan toiminta on nykyään aika paljon ralliautojen ohjelmointia ja näin aika taas rajoittuu siviilihenkilöiltä. kyllä nuo rallipiireissä on ollu oman käsityksen mukaan tyytyväisiä.
.
No
Olen siellä Mikan luona minäkin kyllä autoani käyttänyt . . . ja aika useastikkin.
Minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana.
Jos se väännönrajoitin onkin nostettu ylös, pois tieltä, niin ei se vielä merkitse sitä, etteikö sitä syöttöä, tai vääntöä olisi kuitenkaan rajoitettu.
Siihen on kyllä muitakin, aivan yhtä hyviä keinoja rajoittaa sitä syöttöä/vääntöä.
Joku oikeasti volkkareista tietävä voisi kyllä vahvistaa, mutta minusta näyttäisi, että tuo logitus seuraa kyllä melkolailla juuri (vakion) jakajapumpullisen vnt-kartan pulssisuhdetta.
Heräämisen saa paremmaksi silloin tankoa lyhentämällä ja/tai rajoitinruuvia kiertämällä siten, että alipainekello pääsee vetämään siipiä enemmän kiinni.
Kyllä tuon ahtimen saa heräämään tosi hyvin, kun vähän kehtaa naplata, luulisin ettei ohjelmaan tarvi koskea.
No
Olen siellä Mikan luona minäkin kyllä autoani käyttänyt . . . ja aika useastikkin.
Minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana.
Jos se väännönrajoitin onkin nostettu ylös, pois tieltä, niin ei se vielä merkitse sitä, etteikö sitä syöttöä, tai vääntöä olisi kuitenkaan rajoitettu.
Siihen on kyllä muitakin, aivan yhtä hyviä keinoja rajoittaa sitä syöttöä/vääntöä.
Joku oikeasti volkkareista tietävä voisi kyllä vahvistaa, mutta minusta näyttäisi, että tuo logitus seuraa kyllä melkolailla juuri (vakion) jakajapumpullisen vnt-kartan pulssisuhdetta.
Heräämisen saa paremmaksi silloin tankoa lyhentämällä ja/tai rajoitinruuvia kiertämällä siten, että alipainekello pääsee vetämään siipiä enemmän kiinni.
Kyllä tuon ahtimen saa heräämään tosi hyvin, kun vähän kehtaa naplata, luulisin ettei ohjelmaan tarvi koskea.
Ehkä tässä ei nyt aleta koko softaa perkaamaan läpi.
Ko. ahdin heräilee kyllä oikein tehdyllä ahtopaineen perusohjauksen ja pulssisuhteen maksimikartalla (ja kun tanko on vielä sopivan pituinen) niin hyvin että väännönrajoitin on parasta ottaa käyttöön.
Nyt se heräilee sen verta myöhään joko tarkoituksella tai vahingossa ettei väännönrajoittimelle ole tarvetta.
Lopputulos on siinä mielessä toimiva että voimansiirto kestää :).
Olen Jukan kanssa samaa mieltä että custom-hommissakin pitäisi pystyä arvioimaan ajan- ja rahankulu etukäteen. Monesti vaan arviot heittää paljonkin kun hardispuolella on yllätyksiä ja softahommatkaan ei aina mene filmityyliin.
Kommunikaatio ei perinteisesti ole softamiesten vahvimpia puolia, poikkeuksia onneksi jo löytyy :).
Ko. ahdin heräilee kyllä oikein tehdyllä ahtopaineen perusohjauksen ja pulssisuhteen maksimikartalla (ja kun tanko on vielä sopivan pituinen) niin hyvin että väännönrajoitin on parasta ottaa käyttöön.
Nyt se heräilee sen verta myöhään joko tarkoituksella tai vahingossa ettei väännönrajoittimelle ole tarvetta.
Lopputulos on siinä mielessä toimiva että voimansiirto kestää :).
Olen Jukan kanssa samaa mieltä että custom-hommissakin pitäisi pystyä arvioimaan ajan- ja rahankulu etukäteen. Monesti vaan arviot heittää paljonkin kun hardispuolella on yllätyksiä ja softahommatkaan ei aina mene filmityyliin.
Kommunikaatio ei perinteisesti ole softamiesten vahvimpia puolia, poikkeuksia onneksi jo löytyy :).
.
Savukartasta ja pumpujännitekartasta nyt ensin tulisi mieleen.
Voihan sen tehdä vaikka kaasupolkimesta.
. . . Toki, olet oikeassa, se "oikea" väännörajoitin siellä ohjelmassa on juurikin sitä juttua varten, turha kait tässä on yrittää puhua mustaa valkoiseksi.
Mutta kyllä sille vaihtoehtoja on.
Ja tietyissä mersuissa, joissa voimansiirto kestää, minä nostan sieltä "alusta" väännörajoittimen pois rajoittamasta, siitä on sellainenkin etu, ettei moottori pyri sammumaan lähdöissä enää niin herkästi sen jälkeen, toimii pumppareissakin...ei sitä ole pakko ihan "tappiinsa" nostella.
Savukartasta ja pumpujännitekartasta nyt ensin tulisi mieleen.
Voihan sen tehdä vaikka kaasupolkimesta.
. . . Toki, olet oikeassa, se "oikea" väännörajoitin siellä ohjelmassa on juurikin sitä juttua varten, turha kait tässä on yrittää puhua mustaa valkoiseksi.
Mutta kyllä sille vaihtoehtoja on.
Ja tietyissä mersuissa, joissa voimansiirto kestää, minä nostan sieltä "alusta" väännörajoittimen pois rajoittamasta, siitä on sellainenkin etu, ettei moottori pyri sammumaan lähdöissä enää niin herkästi sen jälkeen, toimii pumppareissakin...ei sitä ole pakko ihan "tappiinsa" nostella.
En nyt halua inttää mutta onko ahdin purettuna katsottu jotta toimilaitteen liikerata riittää liikuttamaan siipiä supusta levälleen.Sen kyllä tyhjäkäynnillä kuulee sitten kun siivet on liian kiinni tai auki.Sekä mittauksia kunnon painemittareilla jossa skaala on riittävä.Että vnt:n liikeradan mittoja ja kaikki tuo ett muut tulokset paperille myös muutoksen vaikutus.Siitä se rupeaa aukeamaan.Työtä työtä ja vielä työtä niinkuin iskä sanoi.
Viimeksi muokannut rane_69, 13.3.2010 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyhjänkäynnin perusasentoko jos näin niin on liikeradassa ainakin liikaa.Olen pahoillani mutta en osaa ajatusta muuttaa selkokieleksi tai ainakin tuntuu siltä.Vedä tangosta siivet suppuun kun auto tyhjäkäynnillä ja alipaineletku on kiinni.Toki niin että ei tukehdu kun painaa kaasun pohjaan.Ts. syöttö alkaa nopeammin mitä pakokaasu pääsee ahtimelta läpi niin menee tukkoon.Sen jälkeen voi keskittyä max ahtoon. toki kaikki vaikuttaa kaikkeen.Itse eri rauta muutoksia pelkän ahtimen ohjaukseen olen tehnyt toistakymmentä ja on tieto miten parannetaan olemassaolevaa, suo on loputon.Siivet on mulla tyhjäkäynnillä aivan supussa.
Saatta kyllä olla kun mulla ei rajoitin ruuvia ole niin minimillä ilma voi jopa painaa niitä kiinni.
Mulla ainakin sen kuulee tosi hyvin onko liian kiinni vai auki.Itse säädin sen äänen alarajalle.
Sitä ei varmasti voi ymmärtää ennenkuin itse säätää ja huomaa äänen eron ja tekee koeajon.
Saatta kyllä olla kun mulla ei rajoitin ruuvia ole niin minimillä ilma voi jopa painaa niitä kiinni.
Mulla ainakin sen kuulee tosi hyvin onko liian kiinni vai auki.Itse säädin sen äänen alarajalle.
Sitä ei varmasti voi ymmärtää ennenkuin itse säätää ja huomaa äänen eron ja tekee koeajon.
Viimeksi muokannut rane_69, 13.3.2010 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Heh. Minun autoihini taas ei kukaan muu kuin Karala koske. Parisenkymmentä omaa tuolla on tullut vuosien varrella käytettyä ja ehkä satakunta tuttujen laitetta. Mikään puhemies ei Mika vieraille ole, mutta juttu kyllä löytyy tutumpien kesken...
Sitä en sano etteikö tuossa autossa olisi ohjelman teossa käynyt moka tai sitten herääminen tehty tahallaan tuollaiseksi asiakkaan pyynnöstä. Varsinkin jos alaväännön rajaamista on pyydetty, niin eikös se sitten ole toteutunut? Itse olisin aloittanut keskustelun foorumin sijasta em. softaajan kanssa. Mikään ei ole niin helppoa kuin toisen työn arvosteleminen... ;)
Sitä en sano etteikö tuossa autossa olisi ohjelman teossa käynyt moka tai sitten herääminen tehty tahallaan tuollaiseksi asiakkaan pyynnöstä. Varsinkin jos alaväännön rajaamista on pyydetty, niin eikös se sitten ole toteutunut? Itse olisin aloittanut keskustelun foorumin sijasta em. softaajan kanssa. Mikään ei ole niin helppoa kuin toisen työn arvosteleminen... ;)
Tässähän nyt voi olla taas monen surkean sattuman summa -> softantekijä ja asiakas ei välttämättä ole ollut "samalla aaltopituudella" tekohetkellä. Asiakas on halunnut rajattua alavääntöä, ja sen myös softantekijä on tehnyt. Mutta että onko asiakas näin "rankkaa" väännönrajoitusta halunnut..?
Olisi myös mukava kuulla auton omistajan mielipide asiasta, eikä pelkästään Jukan, että mitä on softaa tehdessä pyydetty, ja mitä on pyyntiä vastaan saatu.
Tuollaiset käyrät kyllä ennemmin omaan autooni olisin värkännyt, kuin että täydet paineet olisivat jo olleet alta 2000rpm. Mutta sehän taas on omani, mielipiteitä jakava kommenttini. :)
Erään hyvän ystäväni vag:ssa on myös garretin 2260. Ja pidän siitä ylävireisenä, vaikka siinä 1.9:ssä olisi potentiaalia vääntää paljon alempaakin. Vaan niinkuin edelläkin jo oli mainittu: Säästyypähän voimansiirto kun on hieman ylävireisempi.
Olisi myös mukava kuulla auton omistajan mielipide asiasta, eikä pelkästään Jukan, että mitä on softaa tehdessä pyydetty, ja mitä on pyyntiä vastaan saatu.
Tuollaiset käyrät kyllä ennemmin omaan autooni olisin värkännyt, kuin että täydet paineet olisivat jo olleet alta 2000rpm. Mutta sehän taas on omani, mielipiteitä jakava kommenttini. :)
Erään hyvän ystäväni vag:ssa on myös garretin 2260. Ja pidän siitä ylävireisenä, vaikka siinä 1.9:ssä olisi potentiaalia vääntää paljon alempaakin. Vaan niinkuin edelläkin jo oli mainittu: Säästyypähän voimansiirto kun on hieman ylävireisempi.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Tarkoittaa sitä, että vaikka tunnen vuosien varrelta monta hyvää nykyään ohjelmia tekevää heppua, niin silti vien ritsani Mikalle sorkittavaksi/ihmeteltäväksi. Tuolta sain avun kymmenen vuotta sitten, eikä jälkeenpäinkään ole ollut valittamista. Laitteet on pysyneet ehjinä ja apua/ideoita tullut raudan aiheuttamiin ongelmatilanteisiin. Voimaakin on tullut. Ei tietenkään koskaan riittävästi... :) Meneillään oleva tupla-VNT-compoundprojektini olisi pelkkä haave ilman kyseisen pajan sähköosaamista, varsinkin kun kaikkea todellakin tullaan ohjaamaan sähköllä. Se, pysyykö ritsa tällä kertaa ehjänä, on sitten jo toinen juttu.
Omalta kannalta on hyvä että TDI-koneisiin erikoistuneita, osaavia ohjelmantekijöitä on tullut virkistämään intohimoista harrastustani, mutta foorumien kautta tehtävät mustamaalaukset osoittavat huonoa makua/ovat omaa markkinointia ilman taustojen kertomista. Kuten jo sanoin: ei niin huonoa olekkaan, ettei toisen töitä pystyisi arvostelemaan...
Omalta kannalta on hyvä että TDI-koneisiin erikoistuneita, osaavia ohjelmantekijöitä on tullut virkistämään intohimoista harrastustani, mutta foorumien kautta tehtävät mustamaalaukset osoittavat huonoa makua/ovat omaa markkinointia ilman taustojen kertomista. Kuten jo sanoin: ei niin huonoa olekkaan, ettei toisen töitä pystyisi arvostelemaan...
Kyllä minusta tämmöiset asiat pitää selvittää. Kun auton laittamiseen panostetaan nelinumeroisia summia ja hommaan osallistuu useampi ammattilainen ja harrastaja, niin kyllä varmaan omistajalla on joku odotus lopputuloksen suhteen. Asian selvittäminen minusta senkin osalta tärkeä, ettei haukuttaisi väärää puuta, esim. Koneen kasaajaa, kannen kairaajaa, turbon asentajaa tai softan tekijää.
Jos tälläistä lopputulosta olisi haettu, niin ei varmaankaan olisi omistaja päätynyt vnt ahtimeen.
Jos tälläistä lopputulosta olisi haettu, niin ei varmaankaan olisi omistaja päätynyt vnt ahtimeen.
Mulla ei ole mitään tarkoitusta alkaa mustamaalaamaan Karalan pajaa tai mitään muutakaan. Koska tää asia on nyt täällä forumilla, niin ihmiset haluavat näköjään vastauksia miten homma meni joten se kerrottakoon. Asioista on keskusteltu ensiksi puhelimessa ja sitten sähköpostitse, vastaus oli tyyliin että "softa oli sitä mitä olet tilannut" ja mitään virhettä ei ole missään vaiheessa myönnetty. Jukkaa ilmeisesti kiinnosta muiden harrastajien mielipide siitä onko tämä softa sitä mitä on tilattu.
Lisäksi mulle kerrottiin 2,8bar pakopaineista turbon heräillessä, jonka jälkeen pakopaineet ovat ahtopaineiden verran. Tämä ei vaikuta oikein mahdolliselta. Olen koittanut sitä heiltä kysyä tarkemmin asiasta useaan otteeseen, mutta mitään vastausta en ole saanut. Siksi mua on kiinnostanut kysyä sen mahdollisuutta sitten muualla eli täältä. Niin autossahan ei ole pakopainemittaria ja ainoa paikka mittarille on niin hankalassa paikassa, että sen asentaminen vaatisi ilmeisesti turbon irroittamisen.
En ymmärrä miksi Vesap on laittanut ton kirjoittamani lapun tänne, oliko sillä tarkoitus todistaa jotain "asiakas on aina väärässä" tyyppistä? Itsehän jo ekassa viestissä sanoin, että ohjeet olivat lähinnä "ei tappavaa alavääntöä, vakio kiertokanget. 230hv+ tasaisella käyrällä ilman liikaa savutusta". Kyseinen lappu oli ns. muistilapuksi vain, ei varsinainen työtilaus. Itse tilaus oli hoidettu suullisesti.
Kuten jo tänne kirjoitin niin auton käytöstä ihmeteltyäni olen soittanut Karalalle, silloin Vesan vastatessa ilmoitettiin ettei mitään väännön rajoituksia tai muuta sellaista ole tehty. Sitten kun Jukka todisti hitaan heräämisen johtuvan softasta kerrottiin sen johtuvan väännön rajoituksesta. Eikö kukaan huomaa tossa mitään ristiriitaa?
Lisäksi mulle kerrottiin 2,8bar pakopaineista turbon heräillessä, jonka jälkeen pakopaineet ovat ahtopaineiden verran. Tämä ei vaikuta oikein mahdolliselta. Olen koittanut sitä heiltä kysyä tarkemmin asiasta useaan otteeseen, mutta mitään vastausta en ole saanut. Siksi mua on kiinnostanut kysyä sen mahdollisuutta sitten muualla eli täältä. Niin autossahan ei ole pakopainemittaria ja ainoa paikka mittarille on niin hankalassa paikassa, että sen asentaminen vaatisi ilmeisesti turbon irroittamisen.
En ymmärrä miksi Vesap on laittanut ton kirjoittamani lapun tänne, oliko sillä tarkoitus todistaa jotain "asiakas on aina väärässä" tyyppistä? Itsehän jo ekassa viestissä sanoin, että ohjeet olivat lähinnä "ei tappavaa alavääntöä, vakio kiertokanget. 230hv+ tasaisella käyrällä ilman liikaa savutusta". Kyseinen lappu oli ns. muistilapuksi vain, ei varsinainen työtilaus. Itse tilaus oli hoidettu suullisesti.
Kuten jo tänne kirjoitin niin auton käytöstä ihmeteltyäni olen soittanut Karalalle, silloin Vesan vastatessa ilmoitettiin ettei mitään väännön rajoituksia tai muuta sellaista ole tehty. Sitten kun Jukka todisti hitaan heräämisen johtuvan softasta kerrottiin sen johtuvan väännön rajoituksesta. Eikö kukaan huomaa tossa mitään ristiriitaa?
Liikerata riittää hyvin, on ihan testattu. Ohjelma pitää siipiä perusasennossaan 20% auki, ainakin näin tulkitsin login perusteella. Liekkö peruja auton edellisestä softasta joka oli tehty pienelle vnt:lle. Se ohjelma nimittäin teki ihan samaa.
En voi olla asiasta varma joten en rupea väittämään tai syyttämään että näin olisi, mutta tuo kuulostaisi jotenkin loogiselta. Entä jos tämä "väännönrajoitus" onkin vain jäänyt sattumalta edellisestä softasta?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Juu, itse asiahan toki vaatii selvittämisen, kun kerran asiakas ei ole tyytyväinen. Minua kummastuttaa selvitystapa, ei mikään muu. Itse en ikimaailmassa olisi pistänyt tekijän nimeä otsikointiin, tai edes varsinaiseen tekstiin. Mielestäni se ei liity asian korjaamiseen mitenkään tässä vaiheessa, vaan vaikuttaa tahalliselta loan heittämiseltä. Myös topikin aloitus pitäisi tulla asianomistajalta, ei kolmannelta osapuolelta.
Asian selvittyä ja ratkaisun "vikaan" löydyttyä, voi tilanne sallia foorumihaukkumisen/paikan nimeämisen. Itse pitäydyn moisista, koska en näe siinä mitään hyvää harrastajien kannalta. Yksi negatiivinen foorumihuuto hukuttaa alleen sata positiivista tapausta... Ja virheitä sattuu kaikille.
Voimakäyrää katsoessani saan sen käsityksen, että mahdollisimman tasainen käyrä on saavutettu? Suorastaan harvinaisen tasainen omasta mielestäni. Itse en tuollaista haluaisi nakuuni, mutta eikös tätä pyydetty? 230hv+ on lapun mukaan täytetty, eikä varmasti savuttele. :)
Kyseisen ahtimen potentiaali/heräävyys on kyllä tiedetty jo vuosia ja Karala oli kohdallani ensimmäinen, joka moisesta joskus -06 minulle kertoi, tosin silloin kyseessä oli bemun lähes vastaava gt2260v. Ihmettelisinkin, jos tuota heräämistä ei olisi tahallaan rajoitettu käppyrää katsoessani.
Keskustelu tilauksen täyttymisestä on kovasti kaksijakoinen juttu tilaajan ja työn suorittajan kesken + välissä voi olla V-P säheltämässä omiaan/väärinymmärrys. Mene ja tiedä. Voisin varmaan asiaa kysyä Mikalta/V-P:ltä, mutta uskoisin asiakkaan ja pajan välisten keskustelujen riittävän ilman minun sähläämistänikin tälläisessa asiassa. Varmasti tuo ahdin herää paremmin, mutta ensin pitää olla yhteisymmärrys mitä tarkoittaa: "ei tappavaa alavääntöä", "230hv+ tasaisella käyrällä" ja "ilman liikaa savutusta". Nuo kun ovat kovin subjektiivisia käsitteitä.
Asian selvittyä ja ratkaisun "vikaan" löydyttyä, voi tilanne sallia foorumihaukkumisen/paikan nimeämisen. Itse pitäydyn moisista, koska en näe siinä mitään hyvää harrastajien kannalta. Yksi negatiivinen foorumihuuto hukuttaa alleen sata positiivista tapausta... Ja virheitä sattuu kaikille.
Voimakäyrää katsoessani saan sen käsityksen, että mahdollisimman tasainen käyrä on saavutettu? Suorastaan harvinaisen tasainen omasta mielestäni. Itse en tuollaista haluaisi nakuuni, mutta eikös tätä pyydetty? 230hv+ on lapun mukaan täytetty, eikä varmasti savuttele. :)
Kyseisen ahtimen potentiaali/heräävyys on kyllä tiedetty jo vuosia ja Karala oli kohdallani ensimmäinen, joka moisesta joskus -06 minulle kertoi, tosin silloin kyseessä oli bemun lähes vastaava gt2260v. Ihmettelisinkin, jos tuota heräämistä ei olisi tahallaan rajoitettu käppyrää katsoessani.
Keskustelu tilauksen täyttymisestä on kovasti kaksijakoinen juttu tilaajan ja työn suorittajan kesken + välissä voi olla V-P säheltämässä omiaan/väärinymmärrys. Mene ja tiedä. Voisin varmaan asiaa kysyä Mikalta/V-P:ltä, mutta uskoisin asiakkaan ja pajan välisten keskustelujen riittävän ilman minun sähläämistänikin tälläisessa asiassa. Varmasti tuo ahdin herää paremmin, mutta ensin pitää olla yhteisymmärrys mitä tarkoittaa: "ei tappavaa alavääntöä", "230hv+ tasaisella käyrällä" ja "ilman liikaa savutusta". Nuo kun ovat kovin subjektiivisia käsitteitä.
valonviejä kirjoitti:mutta ensin pitää olla yhteisymmärrys mitä tarkoittaa: "ei tappavaa alavääntöä", "230hv+ tasaisella käyrällä" ja "ilman liikaa savutusta". Nuo kun ovat kovin subjektiivisia käsitteitä.
Tätä yhteisymmärryksen puutetta minäkin vähän epäilen syyksi tämänkaltaiseen "vahinkoon". Kaikki nuo vaaditut ominaisuudet kun kuitenkin tuosta nyt näyttää löytyvän. Itse olisin samoilla vaatimuksilla koodaillut samantyyppistä lopputulosta, tosin ymmärtämättä sitä, että kun vnt on asennettu, miksi se haluttu alavääntö pitää tappaa pois. Sehän se kun kuitenkin vnt-miehille on niin tärkeää ja päällimmäisenä seikkana ahdinvalintaa tehdessä? :)
Minä olen jotenkin tottunut, että ohjelmassa pyydetty ja toteutunut pyritään pitämään jotenkin järkevässä suhteessa. Oletteko todella sitä mieltä, että hidas herääminen on tehty tahallaan, jos ahtopyynti on alhaalta 1.5bar? Jokainen koodaa haluamallaan tavalla, mutta ainakaan tämän auton logia katsoessa on vaikea uskoa, että auto toimisi juuri niin kuin ohjelman tekijä on toivonut.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Voit olla Jukka oikeassakin epäilyjesi suhteen, mutta eihän tuohon voi täältä foorumilta vastausta löytää. Pyydetyn ja todellisen ero on suuri tosiaan, mutta silti lopputulos on mahdollisimman paljon asiakkaan pyytämän kaltainen, eli suorastaan viivottimaisen tasainen välillä 1500-4000rpm. Onko sillä pyydetyllä sitten jokin suurempi merkitys?
Saattaa olla ettei asiakas tällaista voimakäppyrää ole ehdoillaan tarkoittanut, mutta ehkäpä asia on toisessa päässä ymmärretty kuitenkin niin? Tilanteen korjaaminen asiakasta tyydyttäväksi ei tarvitsisi työn tehneen firman puolesta olla ilmainen, koska vaaditut ehdot on täytetty pilkulleen. Toisaalta en jaksa uskoa väärinkäsityksen korjaamisesta mitään lisähintaa perittävän työn tehneen miehen tuntien... Yleensä tyytyväinen asiakas on kuitenkin tärkein, enkä tarkoita pelkästään lastunikkareita.
Saattaa olla ettei asiakas tällaista voimakäppyrää ole ehdoillaan tarkoittanut, mutta ehkäpä asia on toisessa päässä ymmärretty kuitenkin niin? Tilanteen korjaaminen asiakasta tyydyttäväksi ei tarvitsisi työn tehneen firman puolesta olla ilmainen, koska vaaditut ehdot on täytetty pilkulleen. Toisaalta en jaksa uskoa väärinkäsityksen korjaamisesta mitään lisähintaa perittävän työn tehneen miehen tuntien... Yleensä tyytyväinen asiakas on kuitenkin tärkein, enkä tarkoita pelkästään lastunikkareita.
Tehokäyrä on mielestäni ihan hyvä, ei mikään erinomainen. Vääntökäyrän muoto kun vastaa aika lähelle ahtopaineen kehittymistä, niin näyttäisi kovasti että ahtojen nousun hitaus rajoittaa väännön nousua. Tässä tapauksessa ohjelmoija on varmasti erittäin taitava, siksi ihmettelenkin noita ohjelman pieniä epäloogisuuksia.
P.s. Vnt -miesten tasainen tehokäyrä tarkoittaa tasaista lakea, eikä tasaisesti nousevaa käyrää ;)
P.s. Vnt -miesten tasainen tehokäyrä tarkoittaa tasaista lakea, eikä tasaisesti nousevaa käyrää ;)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Vika saattaa piillä tuossa viimeisessä lausahduksessasi. Ehkäpä väärinkäsitys on tuossa.
Toisaalta 230hv rajoittamalla max. käytettävissä oleva ahtopaine 1,6 baariin ja vielä savuttomasti voi mahdollisesti tehdä laakeasta huipputehon alueesta kovin kapean. Ennakoihin koskemalla ym. tuosta sitten saisi ehkä neljän ja viiden tonnin väliin tehoa lisää ja jatkuvuutta käyrälle, mutta ehkäpä ohjelman teossa on oltu varovaisia myöskin tuolla alueella tai sitten syötön palikat ei riitä. Epäilen varovaisuutta, koska se olisi johdonmukaista varovaiseen alarekisteriin nähden.
Omassa TDI-projektissani olen yleensä aina pyytänyt miestä ottamaan kaiken irti sen hetkisestä setupista, myös moottoririkon uhalla. Nakua kun on helppo hallita syöttömäärällä, eli oikean nilkan lihaksilla. Mikäli tulisi päreitä, niin olen siihen henkisesti valmistautunut ja tekijäkin tietää, ettei hänen tarvitse murahduksia asian tiimoilta kuulla. Tiedä sitten kuinka kivaa on katsella ison miehen hysteeristä itkua... :) Vieraiden ihmisten kanssa on ehkä hyvä olla varovaisempi, varsinkin kun pienimmätkin vastoinkäymiset saa lukea foorumeilta.
Toisaalta 230hv rajoittamalla max. käytettävissä oleva ahtopaine 1,6 baariin ja vielä savuttomasti voi mahdollisesti tehdä laakeasta huipputehon alueesta kovin kapean. Ennakoihin koskemalla ym. tuosta sitten saisi ehkä neljän ja viiden tonnin väliin tehoa lisää ja jatkuvuutta käyrälle, mutta ehkäpä ohjelman teossa on oltu varovaisia myöskin tuolla alueella tai sitten syötön palikat ei riitä. Epäilen varovaisuutta, koska se olisi johdonmukaista varovaiseen alarekisteriin nähden.
Omassa TDI-projektissani olen yleensä aina pyytänyt miestä ottamaan kaiken irti sen hetkisestä setupista, myös moottoririkon uhalla. Nakua kun on helppo hallita syöttömäärällä, eli oikean nilkan lihaksilla. Mikäli tulisi päreitä, niin olen siihen henkisesti valmistautunut ja tekijäkin tietää, ettei hänen tarvitse murahduksia asian tiimoilta kuulla. Tiedä sitten kuinka kivaa on katsella ison miehen hysteeristä itkua... :) Vieraiden ihmisten kanssa on ehkä hyvä olla varovaisempi, varsinkin kun pienimmätkin vastoinkäymiset saa lukea foorumeilta.
Tässä vertaukseksi vanha logi gt2359v ahtimella, joka on paljon huonompi heräämään kuin gtb2260vk.
RPM pyynti Toteutunut Duty Cycle
1470 1032 1176 33.1
1554 1620 1236 20.7
1659 2040 1392 24.7
1764 2160 1572 31.5
1911 2364 1800 37.9
2079 2604 2028 41.4
2268 2784 2364 45.8
2478 2784 2664 53.8
2688 2796 2724 55.0
2898 2796 2700 55.4
3108 2796 2700 56.2
3318 2796 2688 57.0
3486 2796 2640 55.4
3654 2796 2652 56.2
3822 2796 2700 60.2
3969 2796 2628 64.1
eli huono herääminen ei kyllä ole ohjelmasta kiinni, vaan tankoa vähän lyhemmäksi.
RPM pyynti Toteutunut Duty Cycle
1470 1032 1176 33.1
1554 1620 1236 20.7
1659 2040 1392 24.7
1764 2160 1572 31.5
1911 2364 1800 37.9
2079 2604 2028 41.4
2268 2784 2364 45.8
2478 2784 2664 53.8
2688 2796 2724 55.0
2898 2796 2700 55.4
3108 2796 2700 56.2
3318 2796 2688 57.0
3486 2796 2640 55.4
3654 2796 2652 56.2
3822 2796 2700 60.2
3969 2796 2628 64.1
eli huono herääminen ei kyllä ole ohjelmasta kiinni, vaan tankoa vähän lyhemmäksi.
Itsellä sama heräämisongelma 2260 ahtimella. Tangon lyhentäminen voisi autta niinkö on raati mieltä. Softakin on kyllä vielä raakile kun ei oo oikeen päästy vielä sitä viimeistelemään.
Kun tinttaa kaasun pohjaan niin vain pakopaineet nousee noin 2.4 ja sitten n. 0.5-1.0 sekunnin kuluttua alkaa ahdot nousta ja pakopaine tippuu kohti ahtopaineita jotka asettuu 1.8-1.9 tietämille, johon myös pakopaine jää. Ajattelin vaan että jos kyseessä on mekaaninen tunaus niin voisi tehdä ettei mene turhaan tekemään uutta softaa....
Kun tinttaa kaasun pohjaan niin vain pakopaineet nousee noin 2.4 ja sitten n. 0.5-1.0 sekunnin kuluttua alkaa ahdot nousta ja pakopaine tippuu kohti ahtopaineita jotka asettuu 1.8-1.9 tietämille, johon myös pakopaine jää. Ajattelin vaan että jos kyseessä on mekaaninen tunaus niin voisi tehdä ettei mene turhaan tekemään uutta softaa....
.
Niinkuin itse jo tuolla ylempänä kirjoitin ja Antti tuossa alempana.
Tangon lyhentäminen auttaa siihen heräämiseen, vakioilla ahtimenohjauskartoilla.
Ei se siis siitä mitenkään erityisen hyvää tee, mutta auttaa alussa.
Pakopaine nousee ja piikittää alussa siksi, kun toteutunut ahtopaine uhkaa jäädä liian kauaksi pyydetystä, niin siipien ohjaus hyppää ns. maksimipulssisuhteen karatalle, eli siipiä vedetään niin kiinni, kun se on mekaanisesti ohjelmassa mahdollista, sillä nimenomaan pyritään herättämään ahdin ja saamaan siihen kierroksia.
Siksi se piikitys., siivet on "liian" kiinni.
Kun toteutunut ahtopaine alkaa tavoittamaan pyydettyä ja on jo "riittävän" lähellä PID säädön mukaan, niin siipien ohjaus hyppää takaisn "oikealle" vnt-kartalle, sen jälkeen ahto/pako alkaavat sitten yleensä kulkemaan käsikädessä.
Huomioitavaa tässä on parikin juttua.
Ensiksikin, isollakin vnt-ahtimella on mahdollista saada ihan kunnioitettavia pakopaineita.=).
Toiseksi, jos moottorin toiminta ja vaste kaasupolkimeen on mieluinen, ei niistä heräämisvaiheen pakopainepiikeistä kannata välittää tuon taivaallista, se moottorin toiminta siinä on tärkeää.
Pakopainetta voi sitten miettiä +4000rpm jälkeen.
Huolellisella karttojen napluulla saa tuon ahtimen heräämään, missä halutaan.
Pakopaineen saa kyllä koko ajankin pysymään kurissa, koko heräämisvaiheen aikana, kaikissa tilanteissa, mutta siitä en ole ollenkaan varma, onko sellaisella jynssäämisellä oikein mitään muuta, kun henkistä merkitystä.
. . . Mutta hyvää on se, että asioista keskustellaan. . .
. . . Vielä mukavammaksi tulisi, jos todellakin sitten pysyttäisiiin ihan asialinjalla. . .
Niinkuin itse jo tuolla ylempänä kirjoitin ja Antti tuossa alempana.
Tangon lyhentäminen auttaa siihen heräämiseen, vakioilla ahtimenohjauskartoilla.
Ei se siis siitä mitenkään erityisen hyvää tee, mutta auttaa alussa.
Pakopaine nousee ja piikittää alussa siksi, kun toteutunut ahtopaine uhkaa jäädä liian kauaksi pyydetystä, niin siipien ohjaus hyppää ns. maksimipulssisuhteen karatalle, eli siipiä vedetään niin kiinni, kun se on mekaanisesti ohjelmassa mahdollista, sillä nimenomaan pyritään herättämään ahdin ja saamaan siihen kierroksia.
Siksi se piikitys., siivet on "liian" kiinni.
Kun toteutunut ahtopaine alkaa tavoittamaan pyydettyä ja on jo "riittävän" lähellä PID säädön mukaan, niin siipien ohjaus hyppää takaisn "oikealle" vnt-kartalle, sen jälkeen ahto/pako alkaavat sitten yleensä kulkemaan käsikädessä.
Huomioitavaa tässä on parikin juttua.
Ensiksikin, isollakin vnt-ahtimella on mahdollista saada ihan kunnioitettavia pakopaineita.=).
Toiseksi, jos moottorin toiminta ja vaste kaasupolkimeen on mieluinen, ei niistä heräämisvaiheen pakopainepiikeistä kannata välittää tuon taivaallista, se moottorin toiminta siinä on tärkeää.
Pakopainetta voi sitten miettiä +4000rpm jälkeen.
Huolellisella karttojen napluulla saa tuon ahtimen heräämään, missä halutaan.
Pakopaineen saa kyllä koko ajankin pysymään kurissa, koko heräämisvaiheen aikana, kaikissa tilanteissa, mutta siitä en ole ollenkaan varma, onko sellaisella jynssäämisellä oikein mitään muuta, kun henkistä merkitystä.
. . . Mutta hyvää on se, että asioista keskustellaan. . .
. . . Vielä mukavammaksi tulisi, jos todellakin sitten pysyttäisiiin ihan asialinjalla. . .
Aika jännä, minulla ei ole ollut 2260:n kanssa heräämisongelmia eikä pakopaineet piikkaa todellakaan minnekään 2 bariin heräämisvaiheessa vaan kulkevat suunnilleen samassa ahtopaineen kanssa kunnes siivet raottuu aukipäin. Jokunen kuukausi tosin aikaa viimeajelusta joten ihan tarkasti en nyt muista.
2260 ahtimia on monenlaisia joten vaikeaa niitä on toisiinsa vertailla jos ei ole tietoa onko kyse samasta ahtimesta. Powerilla taisi olla BMW:n ahdin viisilapaisella kompuralla.
Ei se siipien ohjaus mihinkään hypi vaan PID säädin säätää pulssisuhteen max ja min karttojen välillä sen mukaan miten paljon toteutunut poikkeaa pyydetystä ja miten nopeasti muutos on tapahtumassa.
Jos täydellä alipaineella ahdin herää paljon paremmin kuin softan ohjaamana niin kyllä softalla on silloin mahdollisuus saada heräävyyttä paremmaksi. Mutta tankoa lyhentämällä se on nyt helpompi tehdä, kunhan vaan tasavauhdin paineet ei nouse liikaa eikä ahdin ala liikaa piikittämään paineita.
Ei se siipien ohjaus mihinkään hypi vaan PID säädin säätää pulssisuhteen max ja min karttojen välillä sen mukaan miten paljon toteutunut poikkeaa pyydetystä ja miten nopeasti muutos on tapahtumassa.
Jos täydellä alipaineella ahdin herää paljon paremmin kuin softan ohjaamana niin kyllä softalla on silloin mahdollisuus saada heräävyyttä paremmaksi. Mutta tankoa lyhentämällä se on nyt helpompi tehdä, kunhan vaan tasavauhdin paineet ei nouse liikaa eikä ahdin ala liikaa piikittämään paineita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa