Toimiiko EGR:n venttiili ahdonsäätöön AFN?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

Toimiiko EGR:n venttiili ahdonsäätöön AFN?

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 26.1.2010 10:00

Voiko EGR:n magneettiventtiilin laittaa vnt-ahtimen magneettiventtiilin tilalle?
Ja pitäiskö toimia samalla tavalla vai sinne päin? Kyseessä siis AFN moottori.

Lueskelin että joku oli noita vnt-ahtimia vaihtanut hukkaportillisesn tilalle ja oli ottanut ohjaukseen AFN:n ECU:n ja säätöventtiiliksi EGR:n magneettiventtiilin.. Mutta olikohan se myös AFN koneesta


Vikana on edelleen tuo ahtopaineiden nousu.

Tämä on vielä jatkoa tuohon ahdot nousee liikaa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12 ... ine+nousee

Viikonloppuna putsasin kaikki ahtoputket ja eculle menevän letkun puhdistussprayllä.
(Aika moista röhnää oli)
Turbossa oli hieman VETTÄ, kun otin ahtoputket pois?
Samalla myös vähän lisäilin sikakittiä N75-venttiilin, kun silloin aikaisemmin purin ja herkistelin sitä.
Sekä turboonkin ruikin vähän puhdistussprytä, ja kyllä se säätötanko liikkuu mielestäni hyvin.


Tuon putsailuoperaation jälkeen ahtojen rajoitus alkaa toimimaan suurin piirtein silloin kun kone lämpenee.
Virittelin tuon ahtopainemittarin mittaamaan säätökelllolle menevää alipainetta ajon aikana.
Vag.comilla katselin ahtoja.

No aluksi kun ahdot nousee rajatta, niin alipaine on n.-0,8bar tyhjäkäynnillä ja ajossa tasakaasulla se seilaa n.-0,5bar:ssa.
Sitten kun kiihdyttää ja ahdot alkavat nousta liikaa, tippuu alipaine 0,0bar:n.

Ja sitten kun on aikansa kisutellut ja ahtojen rajoitus alkaa toimimaan, niin alipaine tyhjäkäynnilla sama -0,8bar ja ajossa tasakaasulla se heittelee siinä -0,5bar:ssa.
Mutta kun ahdot rajoittuu siihen n.0,9bar:n paikkeille niin alipaine rajoittuu n.-0,3bar:n.
Selvästi näkee kun viisari hieman heilahtelee siinä -0,3bar:ssa, kun rajoitus pitää ahdot n. 0,9bar:ssa

Ja karkeasti jos tuon mukaan tarkastelee noita alipaine arvoja ja ahtoja niin:

Ahtoja 0,9bar -> alipainetta kellolla 0,3bar
Ahtoja 1,1bar -> alipainetta kellolla 0,1-1,1bar (EVRY päällä)
Ahtoja rajatta -> alipainetta kellolla 0,0bar

Voisiko tästä nyt vetää johtopäätköksen että turbo jumettaa, säätötanko jumahtaa liian ylös ja ECU haistaa liian korkean ahtopainenn, jolloin se tiputtaa ohjaus alipaineen nollaan että tanko palautuisi ala-asentoon.

Luulisi vain että EVRY päällä tuo alipaine jäisi isommaksi kun ahtoja on enemmän..
Viimeksi muokannut Kuusi6, 1.3.2010 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 26.1.2010 15:56

Voiko EGR:n magneettiventtiilin laittaa vnt-ahtimen magneettiventtiilin tilalle?
Ja pitäiskö toimia samalla tavalla vai sinne päin? Kyseessä siis AFN moottori.


Voi. Toimi ainakin omissa kokeiluissa varsin kohtuullisesti. Jotain pientä eroa niissä ventiileissä kait on, mutta tuntuvat toimivan ristiin.

Saatko imastua jollain alipainetta kellolle? Sillähän saisi kokeiltua palautuuko tanko aivan ääriasennosta takaisin lepotilaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 26.1.2010 21:00

Toimii mutta reagoi hitaammin kuin ahtimelle tarkoitettu. Sisällä olevat ilmatiet on tuossa merkittävästi pienemmät eli ilma kulkee sen läpi hitaammin.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 27.1.2010 7:37

Kiitoksia vastauskista!

Jos tuosta bilteman pumpusta saisi tehtyä alipainepumpun, niin pääsee sitten tutkimaan säätövivun liikkuvuutta eri alipaineilla.

Saako tuota turboa rassailtua puhtaaksi irroittamatta imu / pakosarjaa?
On vähän huonot remonttitilat, mutta saisikohan tuon operaation tehtyä konehuoneessa?
Kokemuksia?

Tuossa näilläkin sivuilla aikaisemmin ilmennyt linkki turbon putsaus ohjeeseen.
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 27.1.2010 18:38

Kyllä se on erittäin huono sinne konehuoneeseen päin tehdä. Ota vaan se turbo käteen niin saat tehtyä putsauksen kunnolla.
Missäs korimallissa tää murheenkryyni on kiinni? Kone pitkin vai poikin?
Jos on kone pitkittäin niin imu- ja pakosarja saa jää kiinni. Turbon saa irrotettua yläkautta ja mahtuu tulemaan hienosti sieltä kun purkaa ilmanputsarikotelon tieltä.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 29.1.2010 8:44

Joo pitkittäin se on ja näyttäisi siellä olevan ihan hyvät tilat, eli -97 passat 81kw.
Googlen kuvahaulla kuva:
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_05.jpg

Tarvii kai mennä tiiviste ostoksille.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 3.2.2010 23:25

Tuo linkittämäsi kuva antaa ehkä hieman optisen mielikuvan tuosta tilasta turbon seudulla.
Tuossa kuvassa ei ole vakio turboa ja kaikki turbolle tulevat/lähtevät letkut ja putket on jouduttu muuttamaan.
Orggis turbohan on tuolla pakosarjan alapuolella, joten ei ole ihan niin näkysällä. Mutta mahtuu siis kuitenkin hyvin operoimaan.
Äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin öljynpaluuputken tiiviste, jonka tarvitset.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 1.3.2010 9:53

Vika löytyi karstoittuneesta turbosta.

Turbo irroitus oli loppujen lopuksi helmpompi operaatio kuin kuvittelin.

Irroittaa piti:
-Öljyn tulo/lähtö
-turbo irti pakoputkelta ( 3 mutteria)
-turbo irti pakosarjalta ( 3 mutteria)
- turbon alta 1 kiinnikeruuvi
- ahtoputket

Lisätilan vuoksi irroitin myös EGR:n ja pakosarjan välisen putken, sekä ilmanputsarikotelon.

Kun turbo oli irtonaisena pöydällä niin alipainekellon vipu jumitti n. puoleen väliin liikematkaa.
Uitin pakopuolen jarrujen puhdistussprayllä ja liikuuttelin vipua.
Sen jälkeen se alkoi liikkua jouheasti, en sitten purkanut tuboa ollenkaan osiksi.
Saa nähdä oliko se virhe vai lähtikö suurin osa karstoista tuolla operaatiolla.

Joka tapauksesa nyt ahtojen rajoitus toimii =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa