Transporter T4 2.5TDI ei meinaa käynnistyä
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter T4 2.5TDI ei meinaa käynnistyä
Terve
Kokeilin searchia mutten löytänyt oikeen mitään...olenko tyhmä?
Autona vm. 2000 transporter 2.5TDi.
Eli ongelma olis seuraavanlainen. Nyt ilmojen viilettyä ei meinaa millään auto lähteä käymään, pyörittää kyllä nätisti mutta, ei meinaa syttyä.
Kesällä oli vastaavaa ongelmaa muttei kyllä tehnyt noin tiukkaa mitä nyt.
Lähdettyään päästää "kohtuullisen" pilven savua ilmoille.
Huomasin tuossa tänä aamuna että, jos väännän avaimen hehkuasentoon-takasin-hehkuasentoon-takaisin... noin 5 kertaa, annan joka kerta hehkuvalon sammua niin lähtee helpommin/kivuttomammin.
Jos hehkutusaika on sidonnainen hehkunvaloon ei hehkutusaika ole muuttunut
+30 asteen ja tämän +4 asteen välillä. -Ok?
Edellä mainitut ongelmat siis auton seistyä 5-8h.
Mikä neuvoksi? Itsestä tuntuu, että vika saattaisi olla hehkujen suunnassa???
Miten saan hehkut tarkastettua helpoiten? Entä hehkun rele tms?
Mitä muita vaihtoehtoja?
Kokeilin searchia mutten löytänyt oikeen mitään...olenko tyhmä?
Autona vm. 2000 transporter 2.5TDi.
Eli ongelma olis seuraavanlainen. Nyt ilmojen viilettyä ei meinaa millään auto lähteä käymään, pyörittää kyllä nätisti mutta, ei meinaa syttyä.
Kesällä oli vastaavaa ongelmaa muttei kyllä tehnyt noin tiukkaa mitä nyt.
Lähdettyään päästää "kohtuullisen" pilven savua ilmoille.
Huomasin tuossa tänä aamuna että, jos väännän avaimen hehkuasentoon-takasin-hehkuasentoon-takaisin... noin 5 kertaa, annan joka kerta hehkuvalon sammua niin lähtee helpommin/kivuttomammin.
Jos hehkutusaika on sidonnainen hehkunvaloon ei hehkutusaika ole muuttunut
+30 asteen ja tämän +4 asteen välillä. -Ok?
Edellä mainitut ongelmat siis auton seistyä 5-8h.
Mikä neuvoksi? Itsestä tuntuu, että vika saattaisi olla hehkujen suunnassa???
Miten saan hehkut tarkastettua helpoiten? Entä hehkun rele tms?
Mitä muita vaihtoehtoja?
Kannattaa kuitenkin ensimmäiseksi tarkistaa onko sulake ehjä. Isän Transporterista on pari kertaa palanut ilman sen kummempaa syytä. Tuossa se on ainakin konetilassa omassa rasiassaan. Itse sulake on semmonen "pellinpalan" näköinen lirpake, mitä materiaalia sitten lieneekään...
Sinänsä typerää muuten, että hehkun merkkivalo palaa, vaikka sulake on palanut...
Sinänsä typerää muuten, että hehkun merkkivalo palaa, vaikka sulake on palanut...
MarcusS kirjoitti:Kuollut hehku ei anna vastusta tai on erittäin pieni.
Onko autoon vaihdettu hihna kesän aikana? yleinen ongelma on pumpun ajoitus, joka hihnan vaihdon aikana lipsahtaa myöhäselle.
Millaisia arvoja ehjä hehku antaa? Hihnaa ei ole vaihdettu joten se tuskin syynä.
Ilmeisesti hehku täytyy irroittaa mittauksen ajaksi, vai voiko mitata maata vasten?
oopee kirjoitti:Hehkujen virtamittaus on kanssa pop
Osaatko antaa mitään arvoja?
Clayman kirjoitti: Kannattaa kuitenkin ensimmäiseksi tarkistaa onko sulake ehjä. Isän Transporterista on pari kertaa palanut ilman sen kummempaa syytä. Tuossa se on ainakin konetilassa omassa rasiassaan. Itse sulake on semmonen "pellinpalan" näköinen lirpake, mitä materiaalia sitten lieneekään...
Missäköhänpäin konetilaa mahtaa sijaita?
Jep, kovasti tuntuu porukka tuohon väärään ajoitukseen kallistuvan, ja pakko kai se on uskoa.
Tosin ihmetyttää seuraava. Tänä aamuna hehkutin 8 kertaa ennen starttausta ja lähti ku "palmun alta".
Miten mahdollista jos ajoitus pielessä?
Edit: Tänään (perjantaina) sama homma. - Monta hehkutusta eikä mitään ongelmaa?
Löytyiskö ketään pk-seudulta joka osais ton vag-comilla katsoa? Kattelin jo sen "vapaaehtoiset vag-com auttajat"-topicin läpi mutta toistaiseksi ei ole löytynyt ketään joka myöntää pystyvänsä tähän. Jostain kuulin myös että jonkun verran ajoitukseen pystyy vag-comilla vaikuttamaan? Löytyiskö tähän ohjeita?
Tosin ihmetyttää seuraava. Tänä aamuna hehkutin 8 kertaa ennen starttausta ja lähti ku "palmun alta".
Miten mahdollista jos ajoitus pielessä?
Edit: Tänään (perjantaina) sama homma. - Monta hehkutusta eikä mitään ongelmaa?
Löytyiskö ketään pk-seudulta joka osais ton vag-comilla katsoa? Kattelin jo sen "vapaaehtoiset vag-com auttajat"-topicin läpi mutta toistaiseksi ei ole löytynyt ketään joka myöntää pystyvänsä tähän. Jostain kuulin myös että jonkun verran ajoitukseen pystyy vag-comilla vaikuttamaan? Löytyiskö tähän ohjeita?
Onko kaikissa T4:n 2.5 TDi-moottoreissa samat hehkut? Ajattelin jos olis omaan vaihtanut kun on kylmänä huonosti käynnistyvä, mutta Motonet kertoo:
DIESEL HEHKUTULPPA VOLKSWAGEN T4 TRANSP ETUMOOTT 91--03
Hinta / 1 kpl. Vaihda kaikki tulpat kerralla! Yksittäisvaihto ei ole hyvä ratkaisu.
...
T4 TDi-75kW Hehkutulppa. . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1855 11.50 ?
Eli tuon mukaan vain 75 kW, eikä 111 KW joka mulla on.
DIESEL HEHKUTULPPA VOLKSWAGEN T4 TRANSP ETUMOOTT 91--03
Hinta / 1 kpl. Vaihda kaikki tulpat kerralla! Yksittäisvaihto ei ole hyvä ratkaisu.
...
T4 TDi-75kW Hehkutulppa. . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1855 11.50 ?
Eli tuon mukaan vain 75 kW, eikä 111 KW joka mulla on.
Tosin ihmetyttää seuraava. Tänä aamuna hehkutin 8 kertaa ennen starttausta ja lähti ku "palmun alta".
Miten mahdollista jos ajoitus pielessä?
Lämpimällä koneella lähtee hyvin vaikka onkin ajoitus pielessä. Eli kun kahdeksan kertaa olet hehkutellut, niin siellä alkaa aineet lämmetä jo sen verran että lähtee helposti tulille.
Ajoituksen tarkistukseen vaan, se on noista tarkistuslistalla olevista helpoin homma kun ei tartte edes käsiään liata.
käy neljällä
Kaivetaan tällainen topic esiin kun on suunnilleen sinnepäin asiaki.
Onkohan ajoituksessa vai hehku(i)ssa vikaa? Vaikka auto on roikan nokassa niin käynnistyminen on vaikeaa. Auto tuntuu käyvän 4:llä pytyllä. Noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen käy normaalisti 5:llä tai jos polettaa vähän aikaa aluksi.
Tämä siis jos autoa käynnistää aamulla ja vaikka olisi ollutkin roikan nokassa.
Ja moottori on 2.5TDI 102hp.
Onkohan ajoituksessa vai hehku(i)ssa vikaa? Vaikka auto on roikan nokassa niin käynnistyminen on vaikeaa. Auto tuntuu käyvän 4:llä pytyllä. Noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen käy normaalisti 5:llä tai jos polettaa vähän aikaa aluksi.
Tämä siis jos autoa käynnistää aamulla ja vaikka olisi ollutkin roikan nokassa.
Ja moottori on 2.5TDI 102hp.
Kuolleen hehkun vastus on suuri tai äärettömän iso. Jos ei anna vastusta(=vastus olemattoman pieni) niin sulake palaa heti koska virrat ovat valtavia. Menipä taas saivarteluksi :).
Mistä muuten on helpoin mitata T4 2.5TDI hehkut? Pystyykö ne mittaamaan erikseen jostain johdon päästä vai onko ne kytketty sarjaan hehkujen päässä ja näinollen joutuu mittaa hehkun kerrallaan.
Mistä muuten on helpoin mitata T4 2.5TDI hehkut? Pystyykö ne mittaamaan erikseen jostain johdon päästä vai onko ne kytketty sarjaan hehkujen päässä ja näinollen joutuu mittaa hehkun kerrallaan.
Täällä on vähän samansuuntaista ongelmaa...
Autona tosin on Volvo V70, mutta pannu toi VAG 2,5TDi.
Lähtee pakkasilla suht ok käymään, mutta nollan tuntumassa ei meinaa millään lähteä, saa hehkuttaa monta kertaa eikä mitään vaikutusta, lopulta pitää väkisin startata vaan käyntiin asti, jolloin lähtee tosi rumasti rykien ja savuten...
Autoon on vaihdettu uusi pumpun remmi ja ajoitus säädetty kohdilleen. Pimeät hehkut vaihdettu. Suutinten välissä kulkevat kumiletkut myös uusittu ja tuloputkeen on laitettu takaiskuventtiili heti suodattimen jälkeen, joten ilman ei pitäis olla ongelma...
Mitäs tolle seuraavaks lähtis tekemään...?
Autona tosin on Volvo V70, mutta pannu toi VAG 2,5TDi.
Lähtee pakkasilla suht ok käymään, mutta nollan tuntumassa ei meinaa millään lähteä, saa hehkuttaa monta kertaa eikä mitään vaikutusta, lopulta pitää väkisin startata vaan käyntiin asti, jolloin lähtee tosi rumasti rykien ja savuten...
Autoon on vaihdettu uusi pumpun remmi ja ajoitus säädetty kohdilleen. Pimeät hehkut vaihdettu. Suutinten välissä kulkevat kumiletkut myös uusittu ja tuloputkeen on laitettu takaiskuventtiili heti suodattimen jälkeen, joten ilman ei pitäis olla ongelma...
Mitäs tolle seuraavaks lähtis tekemään...?
Sinulla on kuitenkin Volvossa perusajoitus pielessä. Saattaa näyttää piuha kiinni (testeri), että kaikki on ok mutta silti puolilämpimänä ei lähde käyntiin. Ajoitus on todella kranttu ja nimenomaan vaikuttaa käyntiinlähtöön erityisesti puolilämpimänä jolloin hehku ei mene päälle. Jos ajoitus on kohdallaan niin käyntiääni on hiukan terävähkö mutta ei kuitenkaan potki takaisin kylmänä käynnistettäessä ja puolilämpimänä ei tarvi sahata kymmentä sekuntia.
2.5tdi ACV vm97-99 koneessa löytyy pohjapanssarin alta moottorin etupuolelta kisko, jossa on useita johtoliittimiä. yksi liitin on viisi johtoinen sen ottaa auki ja mittaa moottorin puoleisesta liittimestä runkoa vasten. Jokaisesta viidestä johdosta pitäisi löytyä suurin piirtein sama lukema.. en muista tarkkaa lukemaa mut ei se yli 100ohmia oo kuitenkaa enneminkin joku10ohm...
joskus oli omasta palanut kaikki. lähti se käyntiin vielä parinkympin pakkasilla:] sillon joutu kyl starttaamaan pidempään...
joskus oli omasta palanut kaikki. lähti se käyntiin vielä parinkympin pakkasilla:] sillon joutu kyl starttaamaan pidempään...
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11.9.2007 22:06
Taitaapi tämä "kylmänä" käyntiin lähtö olla T4 2,5TDi tyyppi ongelma, koska itselläni ollut riesana 3kk ja hommasin uudet hehkut, mutta en ole kerinnyt kiireitten vuoksi vaihtamaan vielä.
Sitten kun saa auton käyntiin nii se on 5-10 sek sellasta ryttyytystä, et luulee olevansa rodeossa ja savuttaa niin, että ei taho taakseppäi nähhä..
Minulla remmi ja muut on vaihettu vajaa 20tkm sitten...
Sitten kun saa auton käyntiin nii se on 5-10 sek sellasta ryttyytystä, et luulee olevansa rodeossa ja savuttaa niin, että ei taho taakseppäi nähhä..
Minulla remmi ja muut on vaihettu vajaa 20tkm sitten...
Ainakin oma Multivani tykkää reilusta perusennakosta, lähtee hyvin käyntiin ja kulutus on kohtuu matala, viime tankki 6,5 l. Ennakko on jotain 5-6 astetta tyhjäkäynnillä lämpimänä eikä tuo mitenkään kalkata ja vetää hyvin.
5-pyttyisen nestepäät tahtoo olla sen verran väljiä että liekö sen takia tarvii aloittaa puristaminen vähän aikaisemmin.
5-pyttyisen nestepäät tahtoo olla sen verran väljiä että liekö sen takia tarvii aloittaa puristaminen vähän aikaisemmin.
2,4 portteriin vaihdeltiin tässä hiljan jakopään rojut ja pumpun hihna. Työs suoritti selkeä ammattimies, joka osasi ajoittaa pumpun ja jakopään loistavalla tarkkuudella. (Mieluummin heiman liikaa sitä ennenkoa kuin liian vähän.) Auto lähtee nyt käyntiin jo avaimien ollessa taskussa, vie huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin ennen ja vääntää paljon paremmin alakierroksilla. Autosta tuli kuin eri auto. Erona vanhaan on huippunopeuden tippuminen 150-->140, joka johtuu juuri ennakosta, mutta väliäkös tuolla?
Ajoitukset kuntoon, siitä se lähtee.
Ajoitukset kuntoon, siitä se lähtee.
Käyntiin lähdön ongelma ainakin toistaiseksi minulla ratkennut ja vikana oli polttoaineen syöttöpumpulle menevä teflonletku... oli päässyt kulumaan puhki ja otti ilmoja sen reiän kautta... päälleppäin normi tilassa kulumista ei huomannut eikä vuotoja ollut. Reiän huomasin vaihtaessani pa-paluuletkuja ja sit alko letkun metsätys.. eli mistä uusi/ehjä tilalle... varaosana ei ollut muualla tarjota kun marmoritiskillä ja hintaa 250€ koko letkuhärpäke. Siinä hetken haukkoessani henkeä tuumasin joo kiitos tiedosta.. pooois ja nopiaa. Pitkään funtsiessani tulin siihen tulokseen, että halvimmaksi tulee kun laittaa tilalle teräsvahvisteista pa-letkua ja hintaa klemmareineen kerty vajaa 8€.
Käytin tuon Cee-nelkun (AAT) syöttöpumpun hihnan vaihdossa ja samalla tehtiin laaja vuosihuolto. Rakkine ei vaan vieläkään tahdo käynnistyä kylmänä sahaamatta.
Vehkeessä oli aiemmin vastus jäähdyttäjältä moottoriin menevän letkun lämpötila-anturin johdossa, jonka poistamisen jälkeen hehkutusaika putosi normaaliin, mutta käynnistyvyys kylmänä on edelleen sama kuin ennen. Lämmin kone lähtee tosi nätisti käymään.
Mittailin VAG-Comilla noita anturitietoja, kun en TDI-Timing-toimintoa saa rekisteröimättömällä versiolla käyttöön.
Moottorin kontrollerilta meas. block 007 sanoo lämmöiksi
55,2 39,6 0 90,9
Öljyn lämpömittari näytää (ehkä) noin 90
Jäähdytysveden mittari oli siinä ehkä 60
Autolla oli vedetty jonkin sortin lenkki. Ei kovin pitkää, mutta kuuma pitäisi olla. Mittarin mukaan nuo veden lämmöt ei tahdo matka-ajossa nousta juuri tuon 60 asteen yli.
Ajoitus (Ign. Timing, Group 005) seilasi tyhjäkäynnillä 0,9...1,3 astetta BTDC. Kylmänä se oli jotain 3...4 BTDC.
Oletan, että nuo mittarit näyttää ihan oikein ja lämmöt ei vaan nouse. Miksi?
Voiko noista ajoituksista sanoa mitään näillä perustein? Joku syy tuohon käynnistyvyyteen (tai sen puutteeseen) täytyy olla..
Vehkeessä oli aiemmin vastus jäähdyttäjältä moottoriin menevän letkun lämpötila-anturin johdossa, jonka poistamisen jälkeen hehkutusaika putosi normaaliin, mutta käynnistyvyys kylmänä on edelleen sama kuin ennen. Lämmin kone lähtee tosi nätisti käymään.
Mittailin VAG-Comilla noita anturitietoja, kun en TDI-Timing-toimintoa saa rekisteröimättömällä versiolla käyttöön.
Moottorin kontrollerilta meas. block 007 sanoo lämmöiksi
55,2 39,6 0 90,9
Öljyn lämpömittari näytää (ehkä) noin 90
Jäähdytysveden mittari oli siinä ehkä 60
Autolla oli vedetty jonkin sortin lenkki. Ei kovin pitkää, mutta kuuma pitäisi olla. Mittarin mukaan nuo veden lämmöt ei tahdo matka-ajossa nousta juuri tuon 60 asteen yli.
Ajoitus (Ign. Timing, Group 005) seilasi tyhjäkäynnillä 0,9...1,3 astetta BTDC. Kylmänä se oli jotain 3...4 BTDC.
Oletan, että nuo mittarit näyttää ihan oikein ja lämmöt ei vaan nouse. Miksi?
Voiko noista ajoituksista sanoa mitään näillä perustein? Joku syy tuohon käynnistyvyyteen (tai sen puutteeseen) täytyy olla..
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31.10.2009 23:37
Ajoitus
Työkseni noita autoja ruuvailleena voin sanoa seuraavaa:
VW merkkiliike väittää että jos TDI-koneissa pumpun ajoitus heittää yli 5astetta, menee jo ECU vikatilaan.
Jakohihnan ja pumpunhihnan vaihdossa teetän itse AINA pumpun ajoituksen kellolla dieselmiehellä (ei ole itselleä kelloa+adapteria pumppuun), sitten vielä testerillä perussäätö moottorikoodin mukaan.
Ovat pirut toimineet. Todella tarkka ajoituksen suhteen on tuo TDI.
VW merkkiliike väittää että jos TDI-koneissa pumpun ajoitus heittää yli 5astetta, menee jo ECU vikatilaan.
Jakohihnan ja pumpunhihnan vaihdossa teetän itse AINA pumpun ajoituksen kellolla dieselmiehellä (ei ole itselleä kelloa+adapteria pumppuun), sitten vielä testerillä perussäätö moottorikoodin mukaan.
Ovat pirut toimineet. Todella tarkka ajoituksen suhteen on tuo TDI.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa