Volkswagen Vento 1.9 TD(ic) Vm. 1995 Virikeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
Volkswagen Vento 1.9 TD(ic) Vm. 1995 Virikeskustelu
Jees elikkä olen näillä näkymin ostamassa otsikon mukaista Ventoa. Pirssillä on mittarissa nyt kilometrejä 307tkm ja mukaan tulee täydellinen huoltokirja. Aikaisemmat autot ovat olleet bensavehkeitä mitä olen omistanut eli diesel vehkeiden virittäminen on vielä toistaiseksi hieman pimennossa. Autossa on seuraavanlaista viripalikkaa kiinni:
-Garrett T3 Ahdin (täysin kunnostettu)
-Iso välijäähdytin
-12mm nestepää
-Sintteri kytkin + asetelma
Näillä kilkkeillä on ajettu nyt 2000km. Konehuoneeseen on pistetty uutta osaa ja se selviää minulle vasta kun myyjä pistää takaisin sähköpostia.
Täällä palstalla kun noita asiantuntijoita varmaankin riittää, niin olis ihan jees saada vähän tietoa että miltä tollanen Vento kuulostaa noilla viripalikoilla. Olis myös ihan hyvä tietää et millä ahdoilla autolla kannatais rullailla ettei heti mee paikat paskaksi. Kojelaudalta löytyy ahtopainemittari ja tällä hetkellä autossa on 1,6barin ahdot ja menee kuulemma todella iloseen :)
Myyjä jutteli että pumpun päälle kannattais vaihtaa ahtokara erilaiseks ni pelittäis paremmin ja et sit vois ahtojakin nostaa. Itselle nuo 1,6barin ahdot kuulostaa jo liian kovalta. Melkeen itse laskisin pienemmäksi tai jos joku viisas kertoo ni tietäis vähän et mikä on se kultainen keskitie, miten säätäis syötöt, millainen kara, ahdot ym :)
Autossa ei ole kuulemma mitään vikaa ja pelittää hienosti. Myyjä katsastais viel auton ennen kauppoja(joutuu poistaa välijäähyn ym ennen ku leimaa ja sit pistää takaisin).
Mitään kinastelua en halua tästä keskustelusta saada, vaan tietoa ni pärjää pidemmän päälle. Kaikki tieto on kotia päin kiitos :)
-Garrett T3 Ahdin (täysin kunnostettu)
-Iso välijäähdytin
-12mm nestepää
-Sintteri kytkin + asetelma
Näillä kilkkeillä on ajettu nyt 2000km. Konehuoneeseen on pistetty uutta osaa ja se selviää minulle vasta kun myyjä pistää takaisin sähköpostia.
Täällä palstalla kun noita asiantuntijoita varmaankin riittää, niin olis ihan jees saada vähän tietoa että miltä tollanen Vento kuulostaa noilla viripalikoilla. Olis myös ihan hyvä tietää et millä ahdoilla autolla kannatais rullailla ettei heti mee paikat paskaksi. Kojelaudalta löytyy ahtopainemittari ja tällä hetkellä autossa on 1,6barin ahdot ja menee kuulemma todella iloseen :)
Myyjä jutteli että pumpun päälle kannattais vaihtaa ahtokara erilaiseks ni pelittäis paremmin ja et sit vois ahtojakin nostaa. Itselle nuo 1,6barin ahdot kuulostaa jo liian kovalta. Melkeen itse laskisin pienemmäksi tai jos joku viisas kertoo ni tietäis vähän et mikä on se kultainen keskitie, miten säätäis syötöt, millainen kara, ahdot ym :)
Autossa ei ole kuulemma mitään vikaa ja pelittää hienosti. Myyjä katsastais viel auton ennen kauppoja(joutuu poistaa välijäähyn ym ennen ku leimaa ja sit pistää takaisin).
Mitään kinastelua en halua tästä keskustelusta saada, vaan tietoa ni pärjää pidemmän päälle. Kaikki tieto on kotia päin kiitos :)
Viimeksi muokannut SharoX, 13.1.2010 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/2980597
"HUOM. AUTO VAATII VIELÄ PIENTÄ HIENOSÄÄTÖÄ"
Mun mielestä viisaampaa ostaa vakio, tutustut asiaan ja vireistät ite.
"HUOM. AUTO VAATII VIELÄ PIENTÄ HIENOSÄÄTÖÄ"
Mun mielestä viisaampaa ostaa vakio, tutustut asiaan ja vireistät ite.
Kyselin mitä tuo "HUOM. AUTO VAATII VIELÄ PIENTÄ HIENOSÄÄTÖÄ" meinaa, niin jannu sanoi juuri tästä ahtokarasta et sen ku vaihtaa ni pelittää jos nostaa ahtoja. Muuten kyl kovin sanoi että toimii muuten hienosti ja tervetuloa koeajamaan. En sitte tiedä...
Silloin ei kuulemma enää oikeen pelitä jos koittaa nostaa ahtoja ku ei ole sitä ahtokaraa...
Silloin ei kuulemma enää oikeen pelitä jos koittaa nostaa ahtoja ku ei ole sitä ahtokaraa...
Ite haluisin nähä dynolapun ja/tai jotain kiihtyvyysmittauksia. En oo mikään expertti näis ahdin jutuis ja en tiiä riittääkö T3 ahdin 200 hevoseen niin kuin ilmoituksessa ilmoitetaan. Jos teho on ilmotettu niin miksi ei ilmoiteta vääntöä? Vai onko autoa penkitetty ollenkaan? Muutenhan auto näyttää ihan siistiltä. Ite vaan olen nykyään aika varuillani kolmoskoppasten kanssa, kun omasta toledosta löyty niin paljon ruostetta massojen alta.
AAZ:n (1.9 TD) kestävyydestä on varmasti montaa mielipidettä, aki76 varmasti osaisi kommentoida asiaa parhaiten. Myös raudaltaan suht. valmiiksi rakennettu auto ei tietenkään ole huono vaihtoehto, pikkusäätäminen on ihan kivaa jos mielenkiintoa riittää, mutta toisaalta kun ei tiedä miten mikäkin kohta autosta on rakennettu niin kestävyydestä ei voi olla ikinä varma jonka takia täytyy varautua aina pahimpaan.
Pakosarja tuossa taisi olla hitsattua mallia -vikaherkkä kohde jos tehty väärin, voi halkeilla/katketa.
Pakoputki -vaikuttaa mm. pakosarjan kestävyyteen
Vakio muokkaamaton alakerta -Onhan niitä kankia katkeillut useillakin mutta joillakin jopa toiminutkin, ei ihan tdi:n veroinen ole kestävyydeltään. En mene mollaamaan ettei AAZ-fanit suutu =)
Teho -Tuollaisilla muokkauksilla uskoisin moottoritehon olevan 140-170hv:n luokkaa, riippuu paljolti pumpusta mitä sille on kaikenkaikkiaan tehty. 200hv taitaa olla aika tiukassa vakiokannella? Aki tietääpi varmaan.
Tuollaisella vanhankansan ahtimella tuskin paljoa yli 1.6 baria kannattaa käyttää, jos sitäkään.
Pakosarja tuossa taisi olla hitsattua mallia -vikaherkkä kohde jos tehty väärin, voi halkeilla/katketa.
Pakoputki -vaikuttaa mm. pakosarjan kestävyyteen
Vakio muokkaamaton alakerta -Onhan niitä kankia katkeillut useillakin mutta joillakin jopa toiminutkin, ei ihan tdi:n veroinen ole kestävyydeltään. En mene mollaamaan ettei AAZ-fanit suutu =)
Teho -Tuollaisilla muokkauksilla uskoisin moottoritehon olevan 140-170hv:n luokkaa, riippuu paljolti pumpusta mitä sille on kaikenkaikkiaan tehty. 200hv taitaa olla aika tiukassa vakiokannella? Aki tietääpi varmaan.
Tuollaisella vanhankansan ahtimella tuskin paljoa yli 1.6 baria kannattaa käyttää, jos sitäkään.
Juu,ei niitä aaz:ja kannata mollata turhaan,ovat niin loistavia pelejä = ) Yleensä nämä 200hv laitteet osoittautuvat juuri tuonne powerin ilmoittamaan tehohaarukkaan.Itseä jäi harmittamaan kun tuolla nettiauton linkissä ei ollut kuvia konehuoneesta.Yleensä konehuonetta vilkaisemalla näkee jo aika paljon auton rakentajan ammattitaidosta/tai sen puutteesta.
Koitin kaivella netin syövereistä tietoa tuosta "isoimmasta garretin T3" ahtimesta mutta laihaksi jäi haku,normaaleita t3 ahtimia kyllä löysin = )
1.6bar ahtoja kuulostaa ehkä isolta mutta ei se välttämättä ole niin paljoa,riippuen muusta paketista ja ahtimesta.Omassa käyttiksessä oli saman verran ahtoja,tosin melko erilaisella paketilla,ja tällä irtosi niukasti se 200hv.Vakiokannella saattaa olla aika vaikeaa päästä samaan..
Koneen kestävyyteen en kommentoi mitään koska pieni ahdin,suht reilusti ahtoja ja vaikka onkin välijäähdytin niin ei sekään estä niitä pakopaineita nousemasta pilviin.Kovilla pakopaineilla nämä saapi helposti rikki...
Koitin kaivella netin syövereistä tietoa tuosta "isoimmasta garretin T3" ahtimesta mutta laihaksi jäi haku,normaaleita t3 ahtimia kyllä löysin = )
1.6bar ahtoja kuulostaa ehkä isolta mutta ei se välttämättä ole niin paljoa,riippuen muusta paketista ja ahtimesta.Omassa käyttiksessä oli saman verran ahtoja,tosin melko erilaisella paketilla,ja tällä irtosi niukasti se 200hv.Vakiokannella saattaa olla aika vaikeaa päästä samaan..
Koneen kestävyyteen en kommentoi mitään koska pieni ahdin,suht reilusti ahtoja ja vaikka onkin välijäähdytin niin ei sekään estä niitä pakopaineita nousemasta pilviin.Kovilla pakopaineilla nämä saapi helposti rikki...
Mukava kuulla mitä mieltä pirssistä ollaan. On Siellä Aki kuvia konehuoneesta. Selaa vaan kuvia oikeelle ni sieltä tulee pari kuvaa.
Kyselin tältä myyjältä noista tehoista ni tuo 200hp oli arvioitu määrä. Ei ole penkitetty.
Millaisen ahtokaran pistäisitte tuohon autoon ja miten säätäisitte ahdot ym(perstuntumalla)? Jos ostan auton ja se pelittää ihan ok ni mitä kannattais tarkastaa ja tehdä jos miettii pidemmällä tähtäimellä? En sitä kielläkkään etteikö ongelmia tulis vastaan mutta jos tulee ni sitten on tullakseen. Ongelmat on tehty ratkottaviks :)
Mitäs tälle ventolle vois viel tehdä että kestävyyttä pystyis parantamaan? Kenties erilainen kansi? Erilaiset männät? Näitä asioita olis ihan jees tietää ku tuntuu että sitä tietämystä on :)
Niin ja mitään putkistoa tuossa ei ole. 2,5" putki alusta loppuun olis varmankin ihan jees? Pitäiskö putkisto rakentaa itse vai ostaa suoraan joltain valmistajalta tuohon putkisto? Niin ja millainen pakosarja olis tuollaiseen paras?
Tietämyksiä ja neuvoja vaan tulemaan :)
Kyselin tältä myyjältä noista tehoista ni tuo 200hp oli arvioitu määrä. Ei ole penkitetty.
Millaisen ahtokaran pistäisitte tuohon autoon ja miten säätäisitte ahdot ym(perstuntumalla)? Jos ostan auton ja se pelittää ihan ok ni mitä kannattais tarkastaa ja tehdä jos miettii pidemmällä tähtäimellä? En sitä kielläkkään etteikö ongelmia tulis vastaan mutta jos tulee ni sitten on tullakseen. Ongelmat on tehty ratkottaviks :)
Mitäs tälle ventolle vois viel tehdä että kestävyyttä pystyis parantamaan? Kenties erilainen kansi? Erilaiset männät? Näitä asioita olis ihan jees tietää ku tuntuu että sitä tietämystä on :)
Niin ja mitään putkistoa tuossa ei ole. 2,5" putki alusta loppuun olis varmankin ihan jees? Pitäiskö putkisto rakentaa itse vai ostaa suoraan joltain valmistajalta tuohon putkisto? Niin ja millainen pakosarja olis tuollaiseen paras?
Tietämyksiä ja neuvoja vaan tulemaan :)
Viimeksi muokannut SharoX, 12.1.2010 15:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Olkoon vaikka kuinka viritetty, niin hinta ei ole missään suhteessa ajettuun kilometrimäärään.
Joku tuossa nyt mättää, kun ei ole ahtokaraa vaihdettu, vaikka se on käytännössä lähes ensimmäinen, jota aletaan viilaamaan, kun AAZ moottoria aletaan piristämään.
Olisi ehkä viisaampaa hankkia halvemmalla ihan neitseellinen laite ja virittää itse, niin tietää, mitä saa.
Joku tuossa nyt mättää, kun ei ole ahtokaraa vaihdettu, vaikka se on käytännössä lähes ensimmäinen, jota aletaan viilaamaan, kun AAZ moottoria aletaan piristämään.
Olisi ehkä viisaampaa hankkia halvemmalla ihan neitseellinen laite ja virittää itse, niin tietää, mitä saa.
Missähän se näkyy, autohan on ulkoisesti täysin vakio.Autoon kulunut rahaa ja työtunteja paljon!
Sain alustavasti hinnan aikas kohdilleen. Se mihin hinnan sain jo alustavasti puhuttua ei mielestäni ole mitenkään kova jos vertaa muihin ventoihin mitä tuolla myydään. Lisäksi jos auto toimii niin kuin myyjä sanoo. Pelleiltään ja sisustaltaan auto on ainakin kuvista todella hyvässä kunnossa ja pohjankin pitäisi olla todella hyvässä kunnossa.
Lisäksi jos saan auton juuri katsastettuna, niin ei pitäisi olla mielestäni paha kauppa. Jos autosta jotain paskaksi menee, niin rahalla saa ja hevosella pääsee :)
Saiskos noihin mitään neuvoja/vastauksia mitä tossa aiemmin olen jo kysellyt? :)
Lisäksi jos saan auton juuri katsastettuna, niin ei pitäisi olla mielestäni paha kauppa. Jos autosta jotain paskaksi menee, niin rahalla saa ja hevosella pääsee :)
Saiskos noihin mitään neuvoja/vastauksia mitä tossa aiemmin olen jo kysellyt? :)
Vastataan sitten asiallisemmin edes johonkin, tuolla on hyvää asiaa ahtokaran muokkauksesta.
Pitää vielä kommentoida, että 200hv on kyllä ihan tarpeeksi kevyelle etuvetoautolle. Tehoista ei ole mitään hyötyä, kun rengas luistaa koko ajan. Pihassa olevassa golfissa ei ole kuin puolet tuosta ja vituttaa, kun ei varsinkaan talvella pääse liikkeelle sutimatta.
Pitää vielä kommentoida, että 200hv on kyllä ihan tarpeeksi kevyelle etuvetoautolle. Tehoista ei ole mitään hyötyä, kun rengas luistaa koko ajan. Pihassa olevassa golfissa ei ole kuin puolet tuosta ja vituttaa, kun ei varsinkaan talvella pääse liikkeelle sutimatta.
olihan siellä kuvia konehuoneesta..eli tässä tapauksessa ei asennus ollut ainenkaan minun mieleen..haitariputki on halpaa ja huonoa tuon välijäähdyttimen asentamiseksi tai ilman putsarikotelolta tulevaksi letkuksi.Hyvin pesty konehuonehan tuossa on,ei sitä käy kieltäminen vaan joku tuossa nyt mättää mun silmään...keksis vaan mikä = /
Jos niitä ahtoja on nostettu ja tehdään sinne oikeanmallinen kara,pitää myös karan jousi vaihtaa jäykempään muutoin saadaan sinne ahtojen nousu alueelle aika kiva pölläytys ennenkuin ahdot ovat nouseet täysille..siis jos kone on säädetty edes sinne päin oikein..
Paljonhan näissä olisi tarkistettavaa jos halutaan ostaa valmis paketti,eikä se että auto on katsastettu tarkoita sitä että tekniikka toimisi moitteetta..Jotain valmiita osia multakin saattais löytyä tämmöiseen kulkineeseen,esim tuo paljon puhuttu kara ja isommille ahdoille tarkoitettu jousi...
Jos niitä ahtoja on nostettu ja tehdään sinne oikeanmallinen kara,pitää myös karan jousi vaihtaa jäykempään muutoin saadaan sinne ahtojen nousu alueelle aika kiva pölläytys ennenkuin ahdot ovat nouseet täysille..siis jos kone on säädetty edes sinne päin oikein..
Paljonhan näissä olisi tarkistettavaa jos halutaan ostaa valmis paketti,eikä se että auto on katsastettu tarkoita sitä että tekniikka toimisi moitteetta..Jotain valmiita osia multakin saattais löytyä tämmöiseen kulkineeseen,esim tuo paljon puhuttu kara ja isommille ahdoille tarkoitettu jousi...
Itsekin käytin aikanaan kädissä vesiletkua välijäähdyttimelle. Vasta myöhemmin joku sitten kertoi, että pitäisi olla sileää.
Millä hiton "puruputkella" nuo ahtoputket on tehty?!
Sanonpahan vaan, että tuolla hintaa tekee "neitsyestä" vähintäänkin vastaavan. Ja onhan siinä aina se oma tekemisen ilo. Varsinkin sitten vielä kun sen saa toimimaan. ;) Pellitkin pitää tuohon hintaan jo olla vähintäänkin ruosteettomia!
Ventohan ei ole kevyt. Caddyt erikseen.. :)
Sanonpahan vaan, että tuolla hintaa tekee "neitsyestä" vähintäänkin vastaavan. Ja onhan siinä aina se oma tekemisen ilo. Varsinkin sitten vielä kun sen saa toimimaan. ;) Pellitkin pitää tuohon hintaan jo olla vähintäänkin ruosteettomia!
lukkari kirjoitti:200hv on kyllä ihan tarpeeksi kevyelle etuvetoautolle
Ventohan ei ole kevyt. Caddyt erikseen.. :)
Viimeksi muokannut Sami-, 12.1.2010 16:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo eihän se katsastus kyllä tarkoita sitä et kaikki olis ok. Olisin kyl aki kiinnostunut jos sulla olis tosiaan tuohon sopivasti viilattu kara ja jäykempi jousi :) Itsellä oli ajatuksena et kun menen ventoa koeajamaan ja jos tuntuu kaikinpuolin hyvältä ja ostan pois, niin vaihdan nuo letkut pois kunnon putkeen. Ei silmäänkään näytä kauhean hyvältä.
Tosiaan autossa on kuulemma vakiokara kiinni et olisin kyl kiinnostunut jos sulta löytyis valmiiks viilattu jäykemmän jousen kera. Siis jos nyt ostan tuon pois :)
Olisko muuten mitään tietoa et mihin kannattais auto viedä säädettäväksi ja penkkiin sit kun on vaihtanut sen karan ja jousen(edullista paikkaa)?
Auto on ruosteeton ja näin alustavasti sain jo hinnan aika hyvälle mallille :)
Tosiaan autossa on kuulemma vakiokara kiinni et olisin kyl kiinnostunut jos sulta löytyis valmiiks viilattu jäykemmän jousen kera. Siis jos nyt ostan tuon pois :)
Olisko muuten mitään tietoa et mihin kannattais auto viedä säädettäväksi ja penkkiin sit kun on vaihtanut sen karan ja jousen(edullista paikkaa)?
Auto on ruosteeton ja näin alustavasti sain jo hinnan aika hyvälle mallille :)
Sanoppa Aki millaiset pakopaineet on aazissa vielä turvallisella alueella. Itellä nyt ahtoa 1.3 ja pako 1.5 - 1.6. tuossahan ei vielä paha, mut mikä olisi se maksimi käyttiksessä. Ahtimena mitsun vnt 39/42 siivillä.
Miten mahtaa kestää lämpöä tuo "puruimuri" letku? En kyllä ite laittais tuota, ja vielä kompuran lähtöön.
Miten mahtaa kestää lämpöä tuo "puruimuri" letku? En kyllä ite laittais tuota, ja vielä kompuran lähtöön.
Joo eli tarkotuksena olis seuraavanlainen jos auto tuntuu hyvältä koeajon jälkeen ja ostan sen pois.
Haitariputket pois ja kunnon ahtoputket tilalle. Paikassa on tällä hetkellä vakioputki ni olis tarkotuksena itse tehdä 2,5" putki alusta loppuun ni tavara kulkee paremmin läpi ja perään pönttö missä on kaksi ulostuloa et tulee nätin näkönen takaa. Vakiokaran tilalle uusi omavalmiste ahtokara ja sille jäykempi jousi.
Tämän jälkeen pitäis sit auto viedä johonkin säädettäväksi ja penkitettäväks. Olisko kenelläkään tiedossa mitään suht edullista paikkaa missä säädettäis ja penkitettäis auto??
Haitariputket pois ja kunnon ahtoputket tilalle. Paikassa on tällä hetkellä vakioputki ni olis tarkotuksena itse tehdä 2,5" putki alusta loppuun ni tavara kulkee paremmin läpi ja perään pönttö missä on kaksi ulostuloa et tulee nätin näkönen takaa. Vakiokaran tilalle uusi omavalmiste ahtokara ja sille jäykempi jousi.
Tämän jälkeen pitäis sit auto viedä johonkin säädettäväksi ja penkitettäväks. Olisko kenelläkään tiedossa mitään suht edullista paikkaa missä säädettäis ja penkitettäis auto??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa