Laturi vai mikä?
Valvoja: ffp jäsenet
Laturi vai mikä?
Moikka
Osaiskohan joku auttaa naista mäessä.
Eli sellanen ongelma näin alusta asti kerrottuna.Kerran pakkasella helsingissä auto ei yhtäkkiä vaan suostunut käynnistymään.Aivan kun akku olis tsipannu aivan tyhjäks.No,aikamme siinä yritettyy ja kun salama taivaalta yhdellä kertaa auto vaan käynnisty kun aikamme siinä oltiin istuttu (n.5min).Ja matka jatku ihan kun ei olisi mitään tapahtunutkaan.Tänään kai se vika silaus tuli.Kävin automaatilla ja auton jätin käyntiin ja kun takas tulin niin palo ABS valo.Ajattelin että no,sammutan auton ja katon häviääkö.Eihän se paska enää lähteny enää käyntiin,ei edes oikein luvannutkaan.Odotin 2min ja kokeilin ja lähti kun mitään ei olis tapahtunutkaan tosin sillä erolla että nyt palo akku valo,500m ajon jälkeen sytty ABS valo ja sitten parkissa kerkes välähtää turvatyynyn valo.Siinä sitten parkissa ihmeltiin ja pidin kaasua siinä 2000rmp pari minuuttia ja tuntu että nyt valot kirkastu aluksessa ja en sen enempää ajatellu vaan ajattelin nyt se akku latautu.Ajoin n 3km jolloin se taas alko,ensin sytty akku valo,sitten 10sek myöhemmin ABS valo,5sek turvatyynyn valo,5sek valot alko sammumaan taustavaloista ja heti perään nopeus ja kierrosmittari jumittamaan paikoilleen.Auto tosin kävi aivan normaalisti.Huoltoasemalla sitten pelastava enkeli mies (suuret kiitokset hänelle) tuli katsomaan minun kanssa autoa.Sulakkeet sisältä katottiin,kaikki ok.Sitten alettiin katsomaan akun päällä olevia pääsulakkeita (siis ne piuhat mitkä tulee liittimiin) ja yllätys yllätys,sielläpä oli se vasemman puoleinen johto omituisesti käyny vähän kuumana kun oli sitä muoviakin sulattanu ja johto kärähtäny.Sit sillä oli mittari mukana ja mitattiin akkua niin käynnissä ja vähän kaasua niin mittari anto suunnillee 11.98.
Olenko nyt ymmärtäny oikein että se laturi olisi nyt tässä syypäänä?Toisesta käynnissä olevasta autosta kun laitettiin mun autoon piuhat (mun auto oli sammuksissa) niin anto 13.9 suunnilleen virtaa.mut miten se johto oli kärähtäny jos laturi on hajalla?
Auttakaa jos vähääkään voisitte tietää asiasta.Korjaamolle vien kun rahaa on mut valitettavasti työttömänä ei juhlita :D
Osaiskohan joku auttaa naista mäessä.
Eli sellanen ongelma näin alusta asti kerrottuna.Kerran pakkasella helsingissä auto ei yhtäkkiä vaan suostunut käynnistymään.Aivan kun akku olis tsipannu aivan tyhjäks.No,aikamme siinä yritettyy ja kun salama taivaalta yhdellä kertaa auto vaan käynnisty kun aikamme siinä oltiin istuttu (n.5min).Ja matka jatku ihan kun ei olisi mitään tapahtunutkaan.Tänään kai se vika silaus tuli.Kävin automaatilla ja auton jätin käyntiin ja kun takas tulin niin palo ABS valo.Ajattelin että no,sammutan auton ja katon häviääkö.Eihän se paska enää lähteny enää käyntiin,ei edes oikein luvannutkaan.Odotin 2min ja kokeilin ja lähti kun mitään ei olis tapahtunutkaan tosin sillä erolla että nyt palo akku valo,500m ajon jälkeen sytty ABS valo ja sitten parkissa kerkes välähtää turvatyynyn valo.Siinä sitten parkissa ihmeltiin ja pidin kaasua siinä 2000rmp pari minuuttia ja tuntu että nyt valot kirkastu aluksessa ja en sen enempää ajatellu vaan ajattelin nyt se akku latautu.Ajoin n 3km jolloin se taas alko,ensin sytty akku valo,sitten 10sek myöhemmin ABS valo,5sek turvatyynyn valo,5sek valot alko sammumaan taustavaloista ja heti perään nopeus ja kierrosmittari jumittamaan paikoilleen.Auto tosin kävi aivan normaalisti.Huoltoasemalla sitten pelastava enkeli mies (suuret kiitokset hänelle) tuli katsomaan minun kanssa autoa.Sulakkeet sisältä katottiin,kaikki ok.Sitten alettiin katsomaan akun päällä olevia pääsulakkeita (siis ne piuhat mitkä tulee liittimiin) ja yllätys yllätys,sielläpä oli se vasemman puoleinen johto omituisesti käyny vähän kuumana kun oli sitä muoviakin sulattanu ja johto kärähtäny.Sit sillä oli mittari mukana ja mitattiin akkua niin käynnissä ja vähän kaasua niin mittari anto suunnillee 11.98.
Olenko nyt ymmärtäny oikein että se laturi olisi nyt tässä syypäänä?Toisesta käynnissä olevasta autosta kun laitettiin mun autoon piuhat (mun auto oli sammuksissa) niin anto 13.9 suunnilleen virtaa.mut miten se johto oli kärähtäny jos laturi on hajalla?
Auttakaa jos vähääkään voisitte tietää asiasta.Korjaamolle vien kun rahaa on mut valitettavasti työttömänä ei juhlita :D
Tutun MK4 golffista oli sulahtanu se laitimmainen sulake siitä akun päältä (lataus) ja sitten se oli tuhonnu sen laturin jännitteen säätimen kun se välillä o ottanu kontaktia ja välillä ei... Uusi laturi ja korjailin sen sulakkeen kun oli vielä korjattavissa ja auto toiminu jo vuoden päivät. Varaosamyyjän mukaan kulutusosaa se sulakepesä.
No sitä laturia se ei joo mitannu,ainoastaan auton käydessä akun.Heti ku laitto toisen käydessä olevasta autosta kaapelit niin tuli se vajaa 14.Mahtaakohan ne ottaa jotain euroja siitä jos jossain autosähköliikkeessä mittauttas?Mulla kun ei itsellä ole mittaria eikä ymmärrystä mittareitten päälle tai yleensä sähköosiin..
-
- -
-
- -
Joo tosiaan olin parkkipaikalla ja annoin kierroksia 2000rmp pari minuuttia ja kaikki ylimääräset virrat pois ja sammutin vähäks aikaa auton niin sen jälkeen pysty ajaa taas muutaman minuutin ilman mittariston lamppujen loistetta :D Jos se tosiaan ei ois yhtään ladannu niin varmaan entisellään ois lamput palannu..Toivotaan että se ois se pelkkä johto.
Mutta ei tosiaan kannata yhtään ajella sillä mitenkään kikkailemalla. Kohta on ainakin se laturi entinen. Ottaa sen laturin johdot (myös heräte) irti ja jos ajamalla haluaa siirtää niin ennemmin lataa verkkovirrasta erillisellä laturilla akun täyteen ja siirtää niin autoa. Tuollainen jännitteen heittely laturin temppuillessa voi aiheuttaa myös virtapiikkejä jotka rikkoo sähkölaitteita.
Kannattaa nyt myös muistaa että ei jätä sitä akkua tyhjänä pakkaseen kun se auton laturi ei sitä kunnolla lataa.
Kannattaa nyt myös muistaa että ei jätä sitä akkua tyhjänä pakkaseen kun se auton laturi ei sitä kunnolla lataa.
No mulla ei oo mitään akun laturia et..Lähin korjaamo on onneks tossa about 1km päässä mut ei se auta kun työttömänä oon ja varmaan joskus viikon päästä tulee rahaa..Oisko se alijännite sitten sulattanu sitä johtoo ja käräyttäny sen kun ei oo kunnolla ottanu kontaktii,meinaan vaan kun se pari kertaa teki sen että ei lähteny käyntiin ja kuullosti siltä kun ois ollu akku aivan tsippi ja sit se yhtäkkii käynnisty kun ei ois mitään ollutkaan.Mut toivotaan et se on se johto eikä oo laturii rikkonu.Mistä kohtaa sen laturin jänniteen voi sit mitata jos kaveri tois mitarin mulle?
Siitä kaverin autosta korjasin sen rasian niin että otin sen "pultin" sieltä rasiasta kokonaan pois ja putsasin ne pinnat sieltä ja laitoin ihan normaalit pultin&mutterin sinne joilla liitin sen johdon siihen sulakkeeseen ja ne vaan kiristää sitten kunnolla. Hyvin on pelannu vaikka tämä uusi pultti ei olekkaan enää kiinni siellä siinä muovikotelossa. Sitten vaan kone käyntiin ja latausvirta mittaamaan. Mikäli lataa niin laturi kunnossa tai jos ei lataa niin ei luultavammin ole ehjä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”