koneremppa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

koneremppa

ViestiKirjoittaja santikko » 14.2.2010 13:41

suunnitteilla on turbo päivityksen yhteydessä tehdä pasuunaan koneremontti, 555tkm ajettu. ajatuksena oli vaihtaa lohko vähemmän ajettuun, koska 555tkm on saattanut jo kuluttaa sylinterit aikas soikeiksi. porauttaminen olisi toinen vaihtoehto, mutta näkisin tässä lohkon vaihdossa etuna mahdollisesti halvemmat männät, männänrenkaat sekä jää vielä varoja sille poraukselle tulevaisuuden suunnitelmiin. mitä mielipiteitä tämä herättää?
onko kokemuksia käytetyn 200-300tkm ajetun lohkon saatavuudesta?

ja moottorimalli on ahu.
kirjanpidon mukaan moottoriin on tehty kansiremontti n. 100tkm sitten.
nostajat ym. kannattaa varmaankin uusia samalla?
mitä kaikkea kannattaa samassa uusia, mihin kiinnittää huomiota?
tarkoituksena ei ole mitään +300hp pakettia tekemään, ehkä parin sadan likelle.
ehkä kiinteä vauhtipyörä, mikä kytkytin?
kokemuksia esim. motonetin tms. laakereista?
moottorin tukikumit menee myös vaihtoon samalla.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 14.2.2010 18:12

Mitä purkanut näitä laitteita niin 550tkm ajettu lohko "saattaa" olla yllättävän hyvässä kunnossa mutta purkamalla koneen sekin selviää.moottorikoneistamo osaa myös auttaa tämmöisissä asioissa.+200hv:n ottaminen ahusta on myös suht realistinen tavoite mutta euroja siihen saa varata jonkin verran ja riippuen lähestymistavasta,joko isolla ahdolla ja vakio osilla tai sitten tehdään kansi,nokka ja muut kerralla kuntoon ja saadaan luotettavasti toimiva paketti mutta tämä valitettavasti maksaa.
+200hv tehoille voisi myös harkita gridleä sitä lohkoa jäykistämään ja ehkä jo kovia kannen pultteja.Tietenkin moottorin osat pitää tasapainottaa ja tarkistaa.Mutta,nämä ovat omia mielipiteitä ja jokainen tyylillään.
Kytkimeksi suoraan 228 ja joku järkevä paineasetelma,tässäkin valinnassa kannattaa ottaa tehotavoite ja muut huomioon..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.2.2010 18:33

Eipä kyllä vielä 200hp tietämille girdleä tarvitse. Onhan nuita lähemmäks 300hp tdi:täkin ollut ilman eikä mitään ole rikki mennyt. Tosin jos alavääntöä on julmetusti, ja siitä ottaa aina 130% hyödyn irti, niin tuskin se nyt loppujenlopuksi turhakaan on. Ja jos koneen käyttää kuitenkin osina, niin samalla kivullahan sen asentaa, kun mopo kuitenkin karkaa käsistä myöhemmin. ;)

Vakiokannella pääsee 200hp rajapaalun ylitse parilla kymmenellä hevosella, mutta nokka kannattaisia jo tässävaiheessa olla parempi kuin vakio. R-Koneistus Keravalla tekee Tdi:n nokkia halvalla, ja jopa alle viikossa. Täältä 500km päästä lähetin nokan tehtäväksi, ja tuli 6pvä:n päästä takaisin postiin. Kiitettävää toimintaa.

Kiinteä vauhtipyörähän AHU:ssa on vakiona. Kaveriksi vain SRE-asetelma ja joku massalevy niin pärjää melko pitkälle. Onko muuten pitkittäis- vai poikittaiskoneella? Poikittaiskoneiseen on reseptinä SRE + VR6 massalevy = pitää.

Paljon juttua tästä tdi:n virittämisestä on tälläkin foorumilla. Kannattaa myös kokeilla vähän tuolla searchilla. Osumia varmasti löytyy ja paljon. :)

edit: Jaa profiilissa onkin että 3B passatti, eli ei tässä tapauksessa passaa tuo kytkinresepti mitä kerroin. Asetelma lie piti olla jostain audista kun ne eroavat jotenkin. Tuolla kytkin-keskustelussa on kyllä mainittu kaikki mitä tarvitsee tietää.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 14.2.2010 19:56

Todennäköisesti ei ole kovin pahasti soikeat pytyt, mutta varmasti jo melko lähellä seuraavaa ylikokoa. Männänrenkaan tiiveys on kaiken A ja O.

Itse varmaankin poraisin suoraan suurimpaan ylikokokoon mihin saa mukit järkevästi. Tekisin kannen vakionokalla ja venttiileillä. Sopiva ahdin suuttimet ja ohjelma. Tuloksena melko hyvin käyttäytyvä noin 190 hp:n laitos.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 14.2.2010 20:02

mulle riittäis 160-180hp näin ainakin stg1:senä. enempi ei tietenkään haittaa... käyttöautona kuitenkin toimii tämä, joka päivä työmatkoja ajelen ja muutakin, kilometrejä tulee kelailemaan. tuo gt23v odottaa hyllyssä vielä viimistä laippaa.

pitkittäinen ahu kyseessä.
sopiiko udella mitä nokka makso, ja millai moottorin käyttäytyminen muuttu?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.2.2010 21:35

Västi, tuskimpa vaan seuraavassa ylikoossa sentäs, omassa vajaa 500tkm ajetussa lohkossakin oli vielä alkuperäiset hoonausjäljetkin näkyvissä. Tuota Akin kertomaa soikeutta tosin saattaa olla, mutten jotenkin usko siihenkään että sitä haitaksi asti olisi. Itse en rengastaisi ellei moottorissa ole ollut epätavallisen suurta huohotusongelmaa, eivät ole ihan halvatkaan nuo alkuperäiset männänrenkaat.

Alakerta on varmasti ihan tikissään kun vaihtaa vaan apuakselin + apuakselin laakerin, öljypumpun ja mahdollisesti kiertokangen laakerit + helat ja kampuran hihnapyörän mikäli kone käy osina. Jos kone ei käy ihan osina, niin öljypumppu + apuakseli roippeineen kannattaa kuitenkin vaihtaa ja hihnapyörä kunnon mukaan.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 14.2.2010 22:11

pitää mitata pytyt... joo tokkopa seuraavas ylikoossa on,. voi olla että jää männät pitelemäti. kyllä aattelin joka tapaukses nuo kampuran laakerit vaihtaa, ei ainakaan tarvi aukoo sitten.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.2.2010 22:28

Kampuran laakerit tuskin on menneet miksikään mutta eipähän se haittaa vaikka ne vaihtaakin, kiertokangen helat tosiaan kannattaa vaihtaa jos haluat varmaan päälle pelata, ovat sangen ikävät vaihtaa jälkikäteen koska vaativat koko koneen purkamisen. AFN:ssä on hieman kovemmat kiertokangen laakereiden yläliuskat ja ovat kuitenkin samanhintaiset AHU:n kanssa joten sellaiset kannattanee laittaa paikalleen. Pultit täytyy myös uusia aina vaihdon yhteydessä, olivat muistaakseni ikävän arvokkaatkin.

Apuakselin ja sen laakerin uusimista pitäisin kuitenkin ensisijaisen tärkeänä vaikka entinen olisikin vielä ehjä. Etenkin virihommissa se alkuperäinen, enempi ajettu akseli tahtoo mennä rikki aika herkästi ja jälleen päästään tekemään uudestaan remonttia :P Niin, ja apuakselin hihnapyörä kiinni lukitteen kanssa tai sitten ilmoitettua arvoa hieman ylimomenttiin.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.2.2010 7:15

Ahussa on hieman aaz:ia parempi apuakseli jo vakiona,tosin valujälki on molemmissa aivan luokattoman huono.Paras/kauhein tapaus mitä olen mitannut niin vakio akseli heitti ennen sorvausta melkein 3mm.Eli,jos akseli heittää niin sorvilla pyyhkäisee pinnan puhtaaksi mutta sitä kartiota ei saa ajaa suoraksi,vaan samalla kartiokulmalla pieni hipa pois pinnasta jotta ison heitto oikeaa.
Aaz:in vakiosta akselista mittasin kerran n.5mm heiton ja sitten ihmetellään kun nämä menevät itsekseen poikki isoilla kierroksilla.

Keväällä pitäis hyllyyn tulla oikeita teräsakseleita että isomman pumpun käyttäjät voivat olla ainenkin apuakselin suhteen turvallisin mielin..

sen verran edittiä noista pulteista että näissä on sitten kahta eri mallista pulttia,joten tarkkana pitää olla.Tietenkin se yleisempi malli pitää ostaa marmorilta ja harvinaisemman saa motonetistä 1/4 hintaan...

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 15.2.2010 11:13

Se että hoonausjälki näkyy ei tarkoita että ei olisi kulunut.
hoonauskivi tekee jäljet yllättävän syvälle. Seuraava ylikoko on .25 mm, eli tod näk ollaan jo melko lähellä. Mittaamalla tuo selviää.
Kuluneisuus riippuu hyvin pitkälti käytöstä ja huollosta.

samppa78
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.10.2009 19:30

ViestiKirjoittaja samppa78 » 15.2.2010 12:10

Mulla jää todella suurella todennäköisyydellä tällä viikolla venttiili/kansi ( ehkä mäntä ) vikainen 200 tkm ajettu ahu lohko.. jos ketään kiinnostaa... etullisesti pois tallista...

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 21.2.2010 11:26

Laakerit kannattaa vaihtaa kaikki, jos kone auki.
Laakerit pitää olla tunnettua merkkiä. Motonetistäkin voi löytyä, mutta pitää tietää, mitä ostaa.
Itse ostan lakerit aina tutun moottorikoneistamon kautta, ni saan laatutavaraa ja hyvät neuvot ja momenit päälikauppaan. Vähän kalliimmat, kun Motonetista, mutta eipä ole ollu ongelmi kertaakaan. Sama kannen pultit ja tiivistesarja ja männänrenkaat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa